اجتماعی

زندگینامه مسعود پزشکیان+ اقدامات وی در وزارت بهداشت

مسعود پزشکیان، به دلیل اقدامات ارزنده ای که در زمینه پزشکی و دوران وزرات خود انجام داده است، فردی محبوب محسوب می شود.

به گزارش تجارت امروز؛ شما اگر به زندگینامه مسعود پزشکیان، نگاهی کنید، متوجه خدمات ایشان در زمینه پزشکی خواهید شد. او علاوه بر پزشکی در زمینه سیاسی  نیز فعالیت کرده است.

زندگینامه مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان در ۷ مهر سال ۱۳۳۳، استان آذربایجان غربی متولد شده است. این سیاستمدار اصلاح طلب، نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو است.

همچنین پزشکیان در دوره‌های نهم و هشتم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه و همچنین در دولت هشتم وزیر بهداشت بود.

با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان، تحصیلات ابتدایی خود را در مهاباد گذارند و دیپلم صنایع غذایی خود را در هنرستان کشاورزی دریافت کرده است.

پزشکیان پس از تمام کردن دبیرستان، در سال ۱۳۵۲ به خدمت سربازی رفت.پزشکیان سربازی خود را در زابل گذارند و در این دوران بود که متوجه شد به پزشکی علاقه دارد. بنابراین در سال ۱۳۵۴ دیپلم دوم خود را در رشته تجربی دریافت کرد و در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

همسر و فرزندان مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان

ازدواج مسعود پزشکیان در همان سال های انقلاب فرهنگی رخ داد. مسعود پزشکیان و همسرش در رشته پزشکی هم دانشگاهی بودند در دانشگاه آشنا و در نهایت ازدواج کردند. حاصل این ازدواج ۴ فرزند بود که اکنون سه نفر از آنها در قید حیات هستند .

همسر مسعود پزشکیان در یک سانحه تصادف همراه با یکی از فرزندان کشته شدند و پس از آن مسعود پزشکیان هرگز ازدواج نکرده است.

سمت های مسعود پزشکیان

با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان، دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ بته پایان رسانید و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکده پزشکی نمود.

پزشکیان تخصص خود را در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال ۱۳۶۹ دریافت کرد و پس از آن در بیمارستان قلب شهید مدنی شروع به کار کرد که مدتی بعد به عنوان نائب رئیس این بیمارستان انتخاب شد که تا سال ۱۳۷۹ در این سمت خدمت می کرد.

سپس به تهران منتقل شده و به مدت ۶ ماه سمت معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عهده‌دار گشت. سرانجام در دور دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

فعالیت سیاسی مسعود پزشکیان در دوران دانشجویی

با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان، «پس از انقلاب دکتر پزشکیان با تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی و کلاس‌های قرآن و نهج البلاغه و جلسات بحث و مناظره، باعث تقویت نیرو‌های مذهبی و وحدت آن‌ها در مقابل گروه‌های ضدانقلاب و تفکرات الحادی و التقاطی آنان شد.»

انجمن اسلامی دانشکده پزشکی در آن زمان قوی ترین انجمن در کل دانشگاه تبریز بود. انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۸، پس از اینکه چپی ها مراسم سخنرانی هاشم رفسنجانی را در این دانشکده به هم زدند و باعث درگیری بین دانشجویان مخالف نظام و طرفداران نظام شد، اتفاق افتاد.

اقدامات مسعود پزشکیان در زمینه پزشکی

با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان، کارنامه عملکرد وی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بسیار درخشان بود که شامل موارد زیر می باشد:

• ارتقای جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تیپ ۲ به تیپ ۱؛
• احداث ۶۰۰ خانه بهداشت به نام ۶۰۰ شهید گلگون‌کفن انقلاب اسلامی در مدت ۶ ماه در روستاهای استان
• ساخت و راه‌اندازی ۵۰ مرکزِ بهداشتی در سطح استان؛
• اخذ امتیاز، احداث، تکمیل ساخت و بهره‌برداری از مرکز مدیریت کشوری سلامت در تبریز (NPMC)؛
• مطالعه و راه‌اندازی طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع در چارچوب مقررات ممکن در استان؛
• توسعه فضاهای آموزشی و تحقیقاتی.
• و …
این‌ها تنها بخش کوچکی از موفقیت‌هایی است که در این دوران حاصل شد.

به دلیل اقدامات ارزنده مسعود پزشکیان در این دوران و انعکاسی که در سطح بین‌المللی داشت، استان آذربایجان شرقی و تبریز را در کانون توجه سیاست‌گذاران، نخبگان و متخصصان بخش سلامت و سایر بخش ها قرار داد.

به‌طوری که مسئولین ارشد وزارت بهداشت، حوزه های سیاستگذاری و تصمیم سازی در سایر بخش ها (مجلس ، معاونین رئیس جمهوری)، نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و مدیرکل وقت آن سازمان با حضور در استان از نزدیک دست آوردهای حاصل شده را مورد توجه و بررسی قراردادند و اکثراً خواستار گسترش و تعمیم این دستاوردها در سطح ملی شدند.

اقدامات مسعود پزشکیان در دوران وزارت بهداشت

با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان، وی فردی دلسوز و وطن دوست است که در دوران وزارت بهداشت خود خدمات ارزنده را انجام داده است که شامل:

• ترجیح اولویت اقشار آسیب پذیر در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی؛
• تصویب و اجرای قانون بیمه روستایی و دادن دفترچه بیمه برای نزدیک به ۲۵ میلیون روستایی و شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت؛
• تصویب و اجرای قانون بیمه بستری؛
• افزایش تقریباً دو برابری بودجه وزارت بهداشت و درمان با همکاری و کمک مجلس؛
• راه اندازی طرح پزشک خانواده؛
• ایجاد اشتغال برای تمام پزشکان عمومی و کادر پیراپزشکی؛
• تغییر روند تحقیقات و ارزیابی مستمر علمی بخش آموزش؛
• افزایش مقالات خارجی
• ارائه طرح بیمه افراد بی بضاعت، که امکان پرداخت هزینه های درمان را ندارند و توسط هیچ ارگان یا سازمانی بیمه نشده اند، روی تخت و تلاش برای تصویب و اجرای آن
• بیمه تصادفات
• طرح اورژانس و نوسازی ناوگان آمبولانس های کل کشور

پزشکیان تمام اقدامات بالا را در شرایط سخت انجام دادند زیرا وزارت بهداشت با مشکلات زیادی در این دوران روبه‌رو بود ازجمله:

  • طرح جدایی آموزش از وزارت بهداشت و ادغام آن در وزارت علوم، که با تلاش فراوان مانع از این اتفاق شدند؛
  • طرح جدایی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی از وزارت بهداشت، که علارغم تلاش و مخالفت وزارت بهداشت و دکتر پزشکیان، این اتفاق افتاد.
  • و نیز طرح استیضاحِ دکتر پزشکیان در مجلس که منتهی به رأی بالاتر دکتر پزشکیان نسبت به زمان رأی اعتماد شد.

حضور در انتخابات

با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب رئیسی ثبت نام کرد و توانست با کسب ۱۵۸ رأی نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا