تجارت

سرمایه‌گذار افغانی به نجات بندر انزلی آمد

سرپرست منطقه انزلی درباره سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری افغان‌ها در مجتمع بندری کاسپین اظهار داشت: سرمایه‌گذار افغان‌ برای برقراری کریدور ترانزیتی کالا میان روسیه و افغانستان از انزلی اقدام به سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری در این منطقه کرده‌ است.

به گزارش تجارت امروز؛ با توجه به مصاحبه اکبر نیازی سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی درباره سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری افغان‌ها در پروژه ساخت مجتمع بندری کاسپین خبر داد. نیازی درباره این سرمایه‌گذاری گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با طرف افغان بسته‌شده است، سازنده یک شرکت ایرانی و سازمان منطقه آزاد انزلی است و شرکت نامبرده با شراکت فرد افغانستانی در مجتمع بندری کاسپین سرمایه‌گذاری می‌کند. با توجه به این  تفاهم‌نامه منعقدشده در ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲  این شرکت ایرانی و شریک افغان آن در ساخت، اجاره، بهره‌برداری و انتقال ۳ پست اسکله جنرال کارگو و پسکرانه آن به روش B.O.L.T به ارزش ۵۰ میلیون دلار در مجتمع بندری کاسپین اقدام به سرمایه‌گذار و شروع به فعالیت می‌کنند.

وی همچنین درباره فرآیند جذب شریک افغانستانی که در عملیات ساخت و بهره‌برداری مجتمع بندری کاسپین، گفت: سرمایه‌گذار افغان اقدام به برقراری کریدور ترانزیتی کالا میان روسیه و افغانستان از طریق این منطقه کرده که با توجه به طرح‌های امکان‌سنجی سازمان در قالب ۱۰۰طرح سرمایه‌گذاری منطقه آزاد انزلی، طرح حوزه بندری موردتوجه و استقبال طرف خارجی با مشارکت شریک ایرانی جهت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی قرارگرفته است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به موقعیت مجتمع بندری کاسپین انزلی که در ساحل با عمق مناسب، بزرگ‌ترین دریاچه جهان احداث و در حال تکمیل است و با مشکل رسوب و کاهش عمق آبخور برای خدمات‌رسانی به کشتی‌ها مواجه نمی‌شود،ادامه داد: با توجه به تغییر و تحولات بین‌المللی و توسعه روابط کشورمان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اهمیت بهره‌برداری حداکثری از کریدورهای بین المللی عبوری از کشور و اتصال این منطقه و مجتمع بندری به خط ریل سراسری در آینده نزدیک، نه‌تنها زمینه اتصال ریلی دو دریای شمالی و جنوبی کشور به یکدیگر فراهم می‌شود بلکه زیرساخت فعال‌سازی گذرگاه شمال -جنوب هم تکمیل و مسیر ترانزیتی فوق بین هند و جنوب آسیا با روسیه و شرق اروپا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در آخر نیازی این‌گونه به صحبت‌هایش پایان داد: این اقدامات باعث سودآوری بیشتر سرمایه‌گذاری در حوزه بندری، لجستیک و ترانزیت منطقه آزاد انزلی شده و  نکته حائز اهمیت این است که هم‌اکنون از تعداد ۶ پست اسکله موجود و در حال تکمیل، ۴ پست توسط بخش خصوصی ایجاد و مشغول بهره‌برداری بوده؛ درنتیجه از مجموع ۹ پست اسکله، ۷ پست با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی احداث و یا در حال ساخت هستند.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا