رمز ارز

سولانا چیست و چگونه کار می‌کند؟

سولانا نوعی ارز دیجیتال است که در نوع خود بی نظیر است. این ارز توانسته جایگاه یازدهمین سکه ارزشمند بازار رمزارزها را به خود اختصاص دهد.

به گزارش تجارت امروز؛ بسیاری از مردم می‌پرسند سولانا چیست و از کجا آمده است؟ آن‌ها همچنین این سؤال را دارند که این ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟ سولانا سولانا (SOL) یک ارز دیجیتال است که برای عملکرد مشابه و بهبود اتریوم طراحی‌شده است. سولانا که از نام یکی از شهرهای ساحلی کالیفرنیای جنوبی گرفته‌شده، زاییده فکر توسعه‌دهنده نرم‌افزار آناتولی یاکوونکو است.

یاکوونکو اولین بار این بلاک چین نوآورانه را در سال ۲۰۱۷ ارائه کرد و Solana در مارس ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. امروزه SOL به یک ارز دیجیتال محبوب تبدیل‌شده است و ازنظر ارزش کل بازار به‌عنوان یازدهمین سکه بزرگ رتبه‌بندی می‌شود.

سولانا چیست؟

سولانا یک بلاک چین با شباهت‌های چشمگیر به اتریوم است. درواقع، اغلب از آن به‌عنوان «قاتل اتریوم» یاد می‌شود؛ مانند اتریوم، توکن های SOL را می‌توان در اکثر صرافی‌های بزرگ خریداری کرد. ارزش واقعی توکن در تراکنش در شبکه سولانا نهفته است که مزایای منحصربه‌فردی دارد.

بلاک چین سولانا از مکانیزم اثبات تاریخچه اجماع استفاده می‌کند. این الگوریتم از مهرهای زمانی برای تعریف بلوک بعدی در زنجیره سولانا استفاده می‌کند. اکثر ارزهای دیجیتال اولیه، مانند بیت کوین و لایت کوین، از الگوریتم اثبات کار برای تعریف بلوک‌های زنجیره خود استفاده می‌کردند. اثبات کار از مکانیزم اجماع استفاده می‌کند که برای تعیین بلوک بعدی به ماینرها متکی است.

رمز ارز سولانا

بااین‌حال، این سیستم ثابت کرد که کند و منابع فشرده است و درنتیجه از مقادیر زیادی انرژی استفاده می‌شود. این‌یکی از دلایلی است که اتریوم به یک سیستم اثبات سهام تبدیل‌شده و مصرف انرژی را تا ۹۹.۹ درصد کاهش می‌دهد.

برخلاف مکانیسم اثبات کار قبلی، اثبات سهام از سهام برای تعریف بلوک بعدی استفاده می‌کند. توکن های شرط‌بندی شده به‌عنوان وثیقه توسط بلاک چین نگهداری می‌شوند تا زمانی که اعتبارسنجی‌ها در مورد بلوک بعدی زنجیره به توافق برسند.

سولانا چگونه سهام می دهد؟

به گفته کنستانتین انیسیموف، مدیرعامل صرافی CEX.IO، سولانا از «ترکیبی از استراتژی‌های رمزنگاری آزمایش‌شده و نوآوری‌های تازه برای رفع کاستی‌های موج اول راه‌حل‌های رمزنگاری استفاده می‌کند.»

مشکل اصلی که سولانا در تلاش برای حل آن بود، مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم بود. Delegated Proof of Stake نوعی از الگوریتم سنتی اثبات سهام است. برای کسانی که به تجدیدنظر نیاز دارند، مکانیسم اثبات سهام فرآیندی از تراکنش‌ها برای ایجاد بلوک‌های جدید در زنجیره بلوکی با استفاده از یک سیستم اعتبار سنجی است.

سولانا با مکانیسم اثبات سهام ایمن خود مزایای متعددی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. کریستین حازیم، تحلیلگر در ارائه‌دهنده ETF Global X، می‌گوید که الگوریتم تاریخ لایه‌ای از امنیت را به شبکه اضافه می‌کند.

اساساً، سولانا به دو موضوع از سه موضوعی که توسط ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم در سه‌گانه بلاک چین مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی شناسایی‌شده است، می‌پردازد.

اگرچه بوترین در ابتدا ادعا کرد که اتریوم به هر سه جنبه سه‌گانه می‌پردازد، اکثر کارشناسان معتقدند که این شبکه تنها به دو مورد می‌پردازد: امنیت و عدم تمرکز.

بااین‌حال، Solana برای رسیدگی به دو سه‌گانه طراحی‌شده است: امنیت و مقیاس‌پذیری. الگوریتم اثبات تاریخچه SOL امنیت شبکه منحصربه‌فردی را فراهم می‌کند. درحالی‌که سرعتی که پلت فرم Solana محاسبات را انجام می‌دهد امکان افزایش مقیاس‌پذیری را فراهم می‌کند.

چه چیزی سولانا را منحصربه‌فرد می‌کند؟

انیسیموف می‌گوید با استفاده از ترکیب منحصربه‌فردی از اثبات تاریخچه و اثبات سهام، سولانا سرعت تراکنش‌های بسیار سریع‌تری را نسبت به نزدیک‌ترین رقبای خود اتریوم و کاردانو (ADA) ارائه می‌کند.

 تاریخچه و اثبات سهام مستقر در سولانا

برخلاف اثبات کار که از خود ماینرها برای تعریف بلوک بعدی در زنجیره استفاده می‌کند، یا اثبات سهام که از نشانه‌های شرط‌بندی شده برای تعریف بلوک بعدی استفاده می‌کند، اثبات تاریخ از مهر زمانی برای تعریف بلاک استفاده می‌کند. مدار سولانا بلوک می‌کند.

این سیستم ابداعی به تائید کنندگان در بلاک چین اجازه می‌دهد تا به مهرهای زمانی بلوک‌های مختلف در زنجیره رأی دهند. این امر زنجیره را نسبتاً غیرمتمرکز نگه می‌دارد و درعین‌حال امکان محاسبات سریع‌تر و مطمئن‌تر را فراهم می‌کند.

سولانا چگونه کار می‌کند؟

سولانا روی ترکیبی از پروتکل‌های اثبات تاریخ و اثبات سهام کار می‌کند.

سرعت پردازش تراکنش ها رمز موفقیت سولانا

برایان راتلج، دکتری در دانشکده تجارت تپر دانشگاه کارنگی ملون، می‌گوید که سولانا تلاش می‌کند «بسیاری از تراکنش‌ها را به‌سرعت پردازش کند.»

روتلج اشاره می‌کند که تلاش برای پردازش سریع تراکنش‌ها معمولاً نیاز به تمرکز دارد. به‌عنوان‌مثال، ویزا از شبکه عظیمی از رایانه‌ها برای حفظ سرعت پردازش استفاده می‌کند. از سوی دیگر، روتلج می‌گوید بیت‌کوین معاملات را بسیار کند پردازش می‌کند تا غیرمتمرکز بماند. ازآنجایی‌که تمام هدف فناوری بلاک چین ارائه سیستم‌های غیرمتمرکز است، سولانا تلاش می‌کند تا تراکنش‌ها را با سرعتی مشابه سرعت یک شرکت بزرگ و متمرکز مانند ویزا پردازش کند و درعین‌حال تمرکززدایی بیت‌کوین را حفظ کند. این سرعت امکان افزایش مقیاس‌پذیری را فراهم می‌کند، زیرا هزینه‌های زیست‌محیطی و پولی سیستم‌های Solana کمتر است.

سولانا چگونه کار می کند؟

سرعت اضافه شدن بلاک‌ها به بلاک چین سولانا به لایه‌های امنیتی بیشتری برای بلاک چین نیاز دارد. اینجاست که الگوریتم اثبات تاریخ سولانا وارد عمل می‌شود. این الگوریتم هر بلوک را به‌گونه‌ای علامت‌گذاری می‌کند که امنیت سیستم را حفظ کند.

سپس توکن های SOL سولانا به‌عنوان وثیقه برای پردازش تراکنش‌ها در شبکه استفاده می‌شوند. این تراکنش‌ها شامل همه‌چیز از اعتبار قراردادهای هوشمند گرفته تا استفاده از سولانا به‌عنوان بازار توکن غیرقابل تعویض (NFT) است.

یکی از پیشرفت‌های بزرگ سولانا در آگوست ۲۰۲۱، بیش از یک سال پس از راه‌اندازی Solana، زمانی که آکادمی Degenerate Ape به اولین پروژه بزرگ NFT در بازار NFT سولانا تبدیل شد، رخ داد. در سه هفته اول این ماه، قیمت سولانا از حدود ۳۰ دلار به ۷۵ دلار افزایش یافت. بالاترین رکورد سولانا در نوامبر ۲۰۲۱ بود که در اوج رونق ارزهای دیجیتال به ۲۶۰ دلار رسید.

سولانا در مقابل اتریوم

سولانا و اتریوم دارای برخی ویژگی‌های مشترک، اما همچنین تفاوت‌های بزرگی هستند. در اینجا یک تفکیک سریع از محل همپوشانی دو پلت فرم و محل واگرایی آن‌ها آورده شده است:

علاوه بر این، Hazim اشاره می‌کند که توجه به این نکته مهم است که Solana Labs، شرکت فناوری سولانا، روی چندین محصول جالب کار می‌کند. این شامل Solana Pay است که تراکنش‌های ارزان‌تر، ایمن‌تر و سریع‌تر را امکان‌پذیر می‌کند.

Solana Labs همچنین Solana Mobile Stack را راه‌اندازی کرد. این جعبه‌ابزار اندروید امکان توسعه موبایل را باز می‌کند. سولانا انتظار دارد تلفن همراه خود به نام Solana Saga را در اوایل سال ۲۰۲۳ عرضه کند.

سرمایه‌گذاری در سولانا

مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال بزرگ جهان، توکن های SOL را می‌توان در هر تعداد پلتفرم معامله کرد. این شامل صرافی‌های متمرکز مانند Binance.US، Coinbase و Kraken می‌شود. در برخی از شهرهای سراسر جهان، توکن‌های SOL حتی در دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال و NFT در دسترس هستند. پس از خرید توکن‌های SOL، سرمایه‌گذاران می‌خواهند توکن‌های SOL را پس از خرید در یک کیف پول رمزنگاری ذخیره کنند. برخلاف نام آن‌ها، کیف پول‌های کریپتو جایی نیستند که خود ارزهای دیجیتال ذخیره شوند. در عوض، آن‌ها جایی هستند که مالکان کلیدهای ارزهای دیجیتال خود را ذخیره می‌کنند. این کیف پول‌ها را می‌توان به‌صورت آنلاین یا آفلاین ذخیره کرد. (ایمن‌ترین گزینه برای ذخیره‌سازی آفلاین، کیف پول سرد است.)

وضعیت بازار سولانا

توکن های SOL نیز کاربردهای زیادی دارند. ازجمله، می‌توان از آن‌ها برای پرداخت‌های همتا به همتا، تجارت و به‌عنوان انگیزه‌ای برای ایمن‌سازی شبکه Solana به‌عنوان اعتبار سنجی استفاده کرد.

اما مانند همه ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری در Solana با یک مشاور مالی صحبت کنند.

ارزهای دیجیتال ابزارهای سرمایه‌گذاری بسیار پر نوسان و پرخطری هستند. سرمایه‌گذاران باید مطمئن باشند که حتی اگر به پتانسیل سولانا اعتقاد داشته باشند، می‌توانند پولی را که در SOL سرمایه‌گذاری می‌کنند از دست بدهند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا