مسکن

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

اخیرا سامانه‌ها و سایت‌های گوناگونی در خصوص مسائل پیرامون املاک فراهم شده‌اند. از جمله این سامانه‌ها می‌توان به سامانه املاک و اسکان و همچنین سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن اشاره کرد.

اخیرا سامانه‌ها و سایت‌های گوناگونی در خصوص مسائل پیرامون املاک فراهم شده‌اند. از جمله این سامانه‌ها می‌توان به سامانه املاک و اسکان و همچنین سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن اشاره کرد.
در ادامه درباره شرایط ثبت نام برای دریافت این وام صحبت می‌کنیم.

شرایط لازم برای ثبت نام وام ودیعه مسکن

امروزه به دلیل وجود یکسری از مشکلات از جمله تورم، شاهد افزایش مبلغ ودیعه مسکن به طور سالیانه هستیم.

بنابراین یکسری از افراد با معضل تامین پول مورد نیاز برای اجاره منزل نیز روبه‌رو می‌شوند. دولت جهت رفع این مسئله اقدام به فراهم‌سازی تسهیلاتی تحت عنوان وام ودیعه مسکن نمود.

طبیعتا کشورها بر اساس میزان بودجه دولت، شرایط تورم و بررسی قیمت مصالح از جمله قیمت‌های مصوب خانه سیمان ، قادر به پرداخت مبالغ متفاوتی هستند.

علاوه بر این اشخاص جهت ثبت نام در این سامانه و دریافت وام مربوطه نیازمند بهره‌مندی از شرایط زیر می‌باشند.

۱. متقاضیان دریافت وام بایستی از شرط تاهل و یا سرپرست خانوار برخوردار باشند. اما بانوان دارای سن بالای ۳۵ تحت عنوان خودسرپرست و آقایان مجرد به علت طلاق و یا وفات همسر نیز قادر به نام‌نویسی در سامانه وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ هستند.

۲.      اشخاص دارای معلولیت جسمی و حرکتی و نخبگان علمی به شرط برخورداری از حداقل ۲۰ سال سن و مدارک لازم از سازمان‌های مربوطه از دیگر افراد واجد شرایط برای دریافت چنین وامی محسوب می‌شوند.

۳.      بهره‌مندی شخص متقاضی از اجاره‌نامه رسمی امری ضروری است. منظور از اجاره‌نامه رسمی تنظیم و ثبت سند مربوطه در دفتر اسناد رسمی و یا ثبت آن در سامانه ایران املاک و اخذ کد رهگیری است.

۴.      شرط دیگر ثبت نام و دریافت وام به تاریخ اجاره‌نامه مربوط می‌شود. به این صورت که تاریخ انعقاد قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر بایستی حداکثر تا پایان زمان نام‌نویسی برای درخواست وام ودیعه مسکن باشد.

۵.      از دیگر شرایط لازم در این زمینه می‌توان به سکونت شخص متقاضی وام در شهر مورد تقاضا برای سکونت به مدت حداقل ۵ سال اشاره داشت.

۶.      عدم برخورداری از سابقه دریافت انواع تسهیلات مربوط به مسکن از قبیل وام ساخت و یا خرید مسکن از دیگر خصوصیات افراد واجد شرایط برای دریافت وام به شمار می‌رود.

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

نکات مهم و قابل توجه زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن

دولت پس از بررسی یک سری فاکتورهای موثر در قیمت ودیعه مسکن از جمله تورم، نوع شهر مورد تقاضا از لحاظ وسعت و نرخ مصالح کاربردی در منازل از جمله قیمت سیمان پاکتی ، اقدام به تعیین سقف وام اجاره مسکن می‌نماید.
به این ترتیب شاهد وجود تفاوت در مبلغ وام پرداختی از سوی بانک‌ها در شهرهای مختلف هستیم. به هنگام نام‌نویسی برای اخذ وام ودیعه مسکن، توجه و رعایت نکات زیر ضروری است.

  • شخص متقاضی دریافت وام و امضاکننده قرارداد مربوط به اجاره منزل باید یکی باشد.
  • مبلغ وام ودیعه نباید از میزان مبلغ پول ودیعه ذکر شده در داخل قرارداد بین موجر و مستاجر بیشتر باشد.
  • در صورت ارائه فرم درخواست دریافت وام توسط زنان متاهل به بانک‌های عامل، بهره‌مندی این اشخاص از تعهدنامه محضری با موضوع واگذاری امتیاز وام مسکن از سوی همسر ایشان امری ضروری است.
  • متقاضی دریافت وام موظف به تکمیل و ارائه مدرک و معرفی ضامنین خود به بانک طی حداکثر ۱۵ روز کاری پس از تاریخ معرفی به شعب است. در غیر اینصورت با رد درخواست خود در سامانه از سوی بانک مواجه می‌شود.
  • معرفی متقاضیان واجد شرایط به بانک‌های منتخب از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت می‌پذیرد.
    سپس بانک‌ها اقدام به بررسی مدارک فرد متقاضی و سایر شرایط مربوط به تعیین مبلغ دقیق وام از قبیل نرخ مصوب مصالح مورد نیاز برای ساخت و یا بازسازی مسکن همانند سیمان سفید و همچنین میزان وجه مورد نیاز جهت اجاره مسکن در آن شهر می‌نماید.
    بنابراین امکان تعیین مبلغی کمتر از سقف وام ودیعه مسکن مورد نظر دولت وجود دارد.
  • بررسی شرایط متقاضیان و همچنین همسر آن‌ها از جهت عدم برخورداری از مسکن و تسهیلات مربوطه و نیز استعلام کد رهگیری اجاره‌نامه از جمله وظایف بانک عامل به حساب می‌آیند.
    در صورت کشف وجود هر گونه مغایرت بین اسناد و مدارک در هر زمانی، فرایند پرداخت وام ودیعه مسکن از سوی بانک متوقف می‌شود. در صورت دریافت وام مورد نظر توسط متقاضی، شخص نامبرده موظف به استرداد کل مبلغ وام دریافتی و همچنین جبران خسارت و پرداخت جریمه می‌باشد.

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

مدارک لازم برای ثبت نام وام ودیعه مسکن

۱. تصویر کارت ملی متعلق به متقاضی و شناسنامه شخص متقاضی و افراد تحت تکفل

۲.      ارائه تصویر گواهی مربوط به سرپرستی در صورت لزوم

۳.      ارائه تصویر گواهی اثبات سابقه سکونت در شهر مورد نظر طی ۵ سال گذشته که خود شامل موارد زیر است.

  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان خانواده
  • اسناد و مدارک مربوط به مکان تولد شخص متقاضی و افراد تحت سرپرستی
  • جواز کسب متعلق به متقاضی و یا همسر وی
  • مدارک مربوط به سابقه پرداخت بیمه برای فرد متقاضی و یا همسر ایشان
  • گواهی اثبات اشتغال به کار فرد متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن و یا همسر وی در یکی از ادارات دولتی و یا گواهی مربوط به پرداخت مستمری‌بگیران و بازنشستگان

آشنایی با مراحل ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

پس از کسب اطلاعات کافی در خصوص افراد واجد شرایط جهت اخذ وام ودیعه مسکن و شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن، نوبت به آشنایی با مراحل ثبت نام و چگونگی دریافت وام ودیعه مسکن می‌رسد.
در صورت برخورداری از شرایط لازم به منظور دریافت این وام بایستی به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن تا پایان سال ۱۴۰۲ مراجعه شود. مراحل ثبت نام وام ودیعه مسکن در سامانه saman.mrud.ir به شرح زیر است:

۱. مرحله اول نام‌نویسی در سامانه مورد نظر، ورود به بخشی تحت عنوان ثبت نام کمک ودیعه مسکن در صفحه اول سایت است.

۲.      پس از ثبت شماره تلفن همراه و کد امنیتی، ارسال یک رمز عبور یکبار مصرف به شماره تلفن ثبت‌شده در سایت صورت می‌پذیرد.

۳.      پس از مطالعه و پذیرش کلیه قوانین مربوط به اخذ تسهیلات، امکان ورود به مرحله بعد فراهم می‌شود.

۴.      مرحله بعدی در این سامانه به ثبت اطلاعات فردی تعلق دارد.

۵.      سپس نوبت به افزودن مشخصات مربوط به افراد تحت تکفل و یا سرپرستی شخص متقاضی وام ودیعه مسکن می‌رسد.

۶.      دریافت کد تایید از طریق پیامک و ثبت آن در قسمت ویژه و در نهایت کلیک بر روی گزینه تایید، مرحله آخر ثبت نام در سامانه مربوطه محسوب می‌شود.

نکته قابل ذکر اینکه افراد متقاضی وام ودیعه مسکن پس از ثبت نام، قادر به مشاهده و پیگیری آخرین وضعیت وام خود از طریق پنل کاربری موجود در سایت مربوطه هستند.


شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

آسودگی خیال مستاجران با وام ودیعه مسکن

همان‌طور که ذکر گردید، دولت با هدف کاهش میزان دغدغه‌ی مستاجران، اقدام به فراهم‌سازی یکسری تسهیلات مربوط به مسکن کرده‌است.
افراد از طریق کسب اطلاع از شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ و فراهم‌سازی مدارک مورد نیاز قادر به ثبت نام در سامانه مربوط به وام ودیعه مسکن و در نهایت دریافت وام البته به شرط برخورداری از شرایط مورد تایید دولت هستند.

مستاجرین محترم و افراد متقاضی وام ودیعه مسکن در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید.

کارشناسان حاضر در مجموعه ما درباره شرایط دریافت وام ودیعه  در شهرهای مختلف، شما را راهنمایی می‌کنند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا