مسکن

بررسی بحران کمبود حمل و نقل عمومی در منطقه ۲۲

مولود عارفی نیا: به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی در منطقه ۲۲ تهران، ساکنین این منطقه با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

پایگاه خبری تجارت امروز؛ با توجه به جمعیت و وسعت شهر تهران، کمبود وسایل حمل و نقل عمومی می‌تواند زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد. یکی از مناطق وسیع تهران که باید برای حل بحران کمبود حمل و نقل عمومی آن فکری اساسی کرد منطقه ۲۲ است.

این منطقه با اتوبان‌های همدانی، خرازی، آزادگان و آزادراه تهران _ کرج هم‌جوار است. شهروندان برای استفاده از این اتوبان‌ها که دورتادور این منطقه را احاطه کرده‌اند نیازمند استفاده از خودروی شخصی می‌باشند. طبیعتا این موضوع سبب افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا و ایجاد ترافیک سنگین در ساعات پرتردد خواهد شد.

جمعیت این منطقه بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ ایران، ۱۷۵٬۳۹۸ نفر و ۵۴٬۸۵۷ خانوار است. این تعداد شامل ۸۹٬۱۴۶ مرد و ۸۶٬۲۵۲ زن می‌باشد. با توجه به رشد بالای ساخت‌وسازها به‌خصوص ساخت برج‌های مسکونی ۲۰ تا ۴۰ طبقه، جمعیت این منطقه روز به روز در حال افزایش است.

به گفته‌ی شهروندان ساکن منطقه ۲۲؛ کمبود اتوبوس، تاکسی و دور از دسترس بودن ایستگاه‌های مترو آن‌ها را مجبور به استفاده از خودروی شخصی می‌کند. در این راستا خواسته‌ی شهروندان افزایش خطوط مترو، اتوبوس و بهبود خطوط تاکسی رانی است.

در حال حاضر نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به منطقه ۲۲ عبارت‌اند از: مترو ورزشگاه آزادی، ایستگاه مترو چیتگر، ایستگاه مترو ایران‌خودرو و ایستگاه مترو وردآورد. وجود ایستگاه‌های مترو می‌تواند تأثیر مثبتی بر رفاه و آسایش مردم منطقه از نظر حمل و نقل داشته باشد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پرترددترین ناحیه‌ی منطقه ۲۲، مترو چیتگر می‌باشد.

این ایستگاه نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به دریاچه چیتگر و یکی از ایستگاه‌های خط پنج مترو تهران می‌باشد. ایستگاه متروی چیتگر در کیلومتر ۸ اتوبان تهران – کرج روبه روی کارخانه بهنوش و بلوار کوهک احداث شده است.

ایستگاه متروی چیتگر ۱۱ خرداد ۱۳۸۴ تأسیس شد. این ایستگاه دارای ۴۵۰۰ متر مربع فضای سرپوشیده و ۱۱۶۰۰ متر مربع فضای باز است. با توسعه خطوط متروی تهران در سال‌های آینده، ایستگاه متروی چیتگر مبدأ غربی خط ۹ متروی تهران و خط ۱۱ مترو محسوب خواهد شد.

علاوه بر مترو خطوط اتوبوس‌رانی نیز در برخی نقاط از منطقه ۲۲ مشغول به فعالیت‌اند. در ادامه به خطوط اتوبوس‌رانی در این منطقه اشاره می‌کنیم.

خطوط اتوبوس‌رانی منطقه ۲۲ تهران

از مترو صادقیه – به دهکده المپیک

از مترو صادقیه – به شهرک شهید باقری

از پایانه هوانیروز – به میدان آزادی

از مترو چیتگر– به پایانه هوانیروز

از مترو چیتگر– به میدان المپیک

از مترو چیتگر– به شهرک شهید باقری

از مترو چیتگر– به همت خیابان شریعتی

از مترو چیتگر– به پایانه دریاچه

از مترو چیتگر– به پارک چیتگر

از مترو چیتگر– به شهرک دانشگاه شریف

از مترو ایران‌خودرو – به شهرک شهید باقری

از مترو ایران‌خودرو –  به شهرک شهرداری

از مترو ایران‌خودرو –  به شهرک دانشگاه شریف

از مترو وردآورد – به شهرک وردآورد

از مترو وردآورد – به شهرک دانشگاه شریف

از مترو وردآورد – به شهر قدس

از شهرک شهید باقری – به شهر زیبا

از شهرک دانشگاه شریف – به شهرک شهرداری

خطوط تاکسیرانی منطقه ۲۲

همچنین خطوط تاکسیرانی نیز در محله‌های مختلف منطقه ۲۲ وجود دارد که عبارت­ اند از:

از میدان المپیک – به انتهای بلوار گل­ها

از میدان المپیک – به شهرک شهید باقری

از میدان المپیک – به شهرک گلستان

از میدان المپیک – به میدان آزادی

از میدان المپیک – به مترو صادقیه

از میدان المپیک – به میدان صادقیه

از میدان المپیک – به مترو چیتگر

از میدان المپیک – به شهر زیبا

از میدان امیرکبیر – به انتهای بلوار کوهک

از مترو چیتگر – به میدان ساحل

از مترو چیتگر – به خیابان کاج

از مترو چیتگر – به خیابان گل‌ها

از مترو ایران‌خودرو – به آزادشهر

از مترو ایران‌خودرو – به همت و شهرک شهید باقری

به گفته‌ی شهردار منطقه ۲۲، وحید رضا محمدی: این منطقه سال‌هاست که در حوزه‌ی حمل و نقل عمومی با کمبود مواجه است و در این چند دهه ساکنان منطقه مجبورند از وسایل حمل و نقل عمومی استان البرز به تهران استفاده کنند.

در خصوص کمبود مترو نیز ایشان اظهار کرد: فعلاً ساخت خط ۱۰ مترو در این منطقه کلید خورده که البته زمان‌بر است؛ اما باید متناسب با جغرافیای منطقه سایر مدل‌های حمل‌ونقل عمومی به‌طور ویژه دیده شود. در همین راستا مشاوران نیز در حال بررسی مسیرهای دیگری همچون خطوط (ال.آر.تی) هستند که البته این نیز زمان‌بر است.

به‌طورکلی تاکنون اقدامات خوبی برای تقویت سیستم حمل و نقل منطقه ۲۲ صورت گرفته است اما کافی نیست. مطمئناً تنها راه بهبود چنین مشکلاتی بهبود و افزایش سیستم حمل و نقل عمومی و همچنین ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی می‌باشد. با توجه به اینکه ۴۵ درصد از کل بودجه شهرداری تهران در سال آینده به حمل و نقل عمومی اختصاص داده شده است انتظار می‌رود شهرداری تهران برای رفع چنین مشکلاتی خیلی زود و با یک برنامه‌ریزی دقیق وارد میدان بشود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا