اقتصاد کلانسیاسی

شاهد پایان یکدست سازی حکومت خواهیم بود؟ | حامیان دیروز مخالفان امروز

این روزها حتی انقلابی ها و حامیان دولت نیز صدایشان در آمده است. در حدی که حامیان یکدست کردن ساختار حکومت نیز به جلگه مخالفان عملکرد دولت پیوستند.

به گزارش تجارت امروز؛ شرایط برای مردم در سال جدید با گرانی افسارگسیخته دلار و آشفتگی بازار بسیار سخت و مضطرب شده است. هرچند دولت سیزدهم با گفتار درمانی و آمار سعی دارد اوضاع را تحت کنترل نشان دهد. اما فقط می توان امیدوار بود که نزدیکان رئیس جمهور گلایه ها، ناراحتی مردم و انتقاد صریح و تند منتقدان را به او منتقل کنند.

پایان حمایت از انقلابیون توسط دولت ریاست جمهوری

دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب و گلایه های صریح و شفاف آنان از عملکرد دولت با تشویق حضار و همچنین واکنش های بسیار منفی پس از جلسه مشترک دولت و مجلس توسط برخی از نمایندگان نشان دادند که ابراز انتقاد از دولت در سطوح عالی و مردمی این امر جدیدی است که در عرصه سیاست داخلی باز شده است.

انقلابیون دانشجو از شکایت صریح تا تمسخر معنی دار دولتمردان

جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان با رهبری دیدار کردند. این جلسه فرصتی بود تا دانشجویان انقلابی هم آشکارا و هم با کنایه از دولت سیزدهم انتقاد کنند.

هر گام مهم و تصمیم حساس در اقتصاد و سیاست کشور بدون اصلاح شکاف های اجتماعی امکان پذیر نیست.اگرچه بحث اقتصادی و مشارکت مردم یک الزام دیگر هم دارد و آن ثبات و ثبات اقتصادی است که به مردم اعتماد به نفس مشارکت می دهد. این امر با تغییرات روزانه قیمت عملاً وجود ندارد.

جامعه ایران چهره جدیدی در عرصه سیاسی نمی بیند. عدم تحزب و سیاست تشکیلاتی، انتقال نسل در سیاست را مبتذل کرد. در مورد سخنران مناظره ثانویه، او با واقعیت های سیاسی مواجه است. و یکی از اعضای کابینه با بستن برگه ها، آینده سیاسی خود را می کارد!»

حامد عبدالحسینی نماینده مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شدیدترین واکنش را نشان داد و انتقاد وی با تشویق حضار مواجه شد. وی در این جلسه خطاب به سیدابراهیم رئیسی گفت: آقای رئیس جمهور با دلار ۶۵ هزار تومانی، پراید ۳۰۰ میلیون تومانی، سکه ۴۵ میلیونی و قیمت نجومی مسکن، جداول در خدمت شما هستم. کوچک شده اند.”

نشست مشترک مجلس و دولت دیدار بیهوده

در روزهای طوفانی اقتصاد کشور، نمایندگان مجلس و دولت جلسه مشترکی برگزار کردند که در آن چاره ای جز حرف های کلیشه ای و جملات ظاهرا انگیزشی نبود.در این جلسه حتی اشاره مستقیمی به وضعیت آشفته بازارهای مالی نشد تا به نظر برسد که مربوط به دغدغه مردم است.

همین موضوع باعث شد تعدادی از نمایندگان از عملکرد دولت انتقاد کنند و پس از این جلسه مشترک در اولین جلسه علنی مجلس چنین جلساتی را برگزار کنند.

انتقاد صریح از دولت در شرایطی که واقعیت ضعف بنیان اقتصاد ایران در کنار بی کفایتی و ناکارآمدی مسئولان بیش از پیش مردم را آزار می دهد، به ارز رایج انقلابیون تبدیل شده است که برای رهایی از فشار افکار عمومی در تباهی دولت متبوع خود به دنبال راه حل هستند و به نظر می رسد کوپن این رانت و حمایت جناحی به پایان رسیده است چرا که دوستان دیروز نیز به جمع منتقدان پیوسته اند.

عبدالرضا مصری نایب رئیس شورای اسلامی در ابتدای این نشست علنی گفت: اگر تورم را کنترل نکنیم تورم ما را کنترل می کند. بنابراین باید برای این مشکل چاره اندیشی شود تا وضعیت اقتصادی مردم خراب نشود».

سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در شورای اسلامی نیز با انتقاد از وضعیت گرانی تصریح کرد: در این زمینه پاسخی برای مردم نداریم.امروزه کنترل تورم یکی از دستورالعمل های اصلی است اما چرا محقق نمی شود و عوامل این مشکل باید برطرف شود. باید برای این موضوع چاره اندیشی شود تا وضعیت اقتصادی مردم خراب نشود».

جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در شورای اسلامی نیز طرح سوال یا استیضاح رئیس جمهور به دلیل گرانی ارز را مطرح و تاکید کرد که از روز تشکیل جلسه مشترک دولت و مجلس تا کنون امروز نرخ هزار تومان نیز افزایش یافته است.

وی افزود: سال گذشته که قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان گذشت، من و دوستانم اصرار داشتیم که رئیس جمهور به مجلس بیاید و از او سوال بپرسد و حتی تاکید شد که رئیس جمهور باید استیضاح شود، اما امروز قیمت دلار از ۶۰ هزار تومان و سکه از ۴۵ میلیون تومان گذشت.

حسینعلی حاجی دلیقانی نیز با انتقاد از وضعیت نرخ ارز و ارز کشور گفت: این وضعیت زندگی همه مردم را تحت الشعاع قرار داده و قیمت ها متوقف شده است.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در ادامه بیان کرد: نمی دانیم در جلسه سران قوا چه موضوعاتی در این خصوص مطرح شده است اما به هر حال مردم از مجلس می پرسند که چرا اینها چیست. وقایع درست بعد از دوازدهم انتخابات مجلس رخ داد. لذا تقاضا دارم حداقل یک جلسه برای ارائه توضیحات از سوی دولت و احضار مجلس و رئیس کل بانک مرکزی در اسرع وقت برگزار شود.»

دولت ابراهیم رئیسی وارد سال پایانی خود می شود اما او هرگز تصور نمی کرد که نتیجه عملکرد سه ساله او این همه نابسامانی اقتصادی و سیاسی در جامعه ایجاد کند. دولتی که تا دیروز می دانست تنها راه مقابله با مشکلات دولت های گذشته توپ روی زمین است، امروز مورد حمایت هوادارانش نیست تا شاهد «ضعیف ترین دولت تاریخ ایران» باشیم.

حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی شورای اسلامی که برای اصلاح قانون اعمال جرایم مالی و مهریه تلاش زیادی کرده است با مقایسه وضعیت حقوقی نمایندگان به قدرت خرید سکه اعتراض کرد و گفت: چهار سال پیش حق نمایندگی الف می توانست ماهیانه سه سکه بخرد، اما امروز با حقوقی که داریم، ما نمایندگان حتی نمی توانیم نیم سکه بخریم.»

نوروزی با انتقاد از جلسه دولت و مجلس گفت: جلسه مشترک شورای اسلامی و دولت برگزار شد اما درباره وضعیت دلار، سکه و ارز بحثی نشد. ما فقط در مورد یکدیگر صحبت کردیم و بعد خداحافظی کردیم.”

سید کاظم دلهوش همچنین با اشاره به نوک پیکان بانک مرکزی گفت: اتفاقاتی که از نظر ارز و سکه تکرار می شود مربوط به حاشیه و مشکلات و درگیری های منطقه است اما فکر می کنم مربوط به آن است. سیاست های دولت که برنامه ریزی بانک مرکزی ربطی به آنها ندارد. بدون هماهنگی»

این نماینده مجلس گفت: مسلم است که با این روشی که بانک مرکزی در پیش گرفته است باید منتظر افزایش بیش از پیش قیمت ارز و سکه باشیم. زمانی که ارز و سکه افزایش یابد، سایر کالاها نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.»

پایان دوپینگ تحت حمایت دولت؟

انتقاد صریح از دولت در روزهایی که واقعیت ضعف بنیان اقتصاد ایران در کنار بی‌کفایتی و ناکارآمدی مسئولان بیش از پیش مردم را آزار می‌دهد، تبدیل به پول رایج انقلابیونی شده است که به دنبال راه‌حلی برای نابودی نظام خود هستند. دولت ها از فشار افکار عمومی دوری کنند.

سده زیباکلام، تحلیلگر سیاسی معتقد است: «اگر رئیس این دولت به جای آقای رئیسی، آقای روحانی یا یکی از نزدیکان اصلاح طلبان باشد و نه اصولگرایان تندرو، در شرایط کنونی کشور، رئیس دولت خواهد بود. در آفتاب پخته شده است.» اما به نظر می رسد پارتی ها برای این رانت و حمایت جناحی رو به پایان است و دوستان دیروز هم به جمع منتقدان پیوسته اند.

دولت ابراهیم رئیسی وارد سال پایانی خود می شود اما او هرگز تصور نمی کرد که نتیجه عملکرد سه ساله او این همه نابسامانی اقتصادی و سیاسی در جامعه ایجاد کند. دولتی که تا دیروز تنها راه توپ را بر زمین دولت های گذشته می دانست، امروز مورد حمایت حامیانش نیست، بنابراین به قول محمد مهاجری شاهد «ضعیف ترین دولت تاریخ ایران» هستیم..

دولت رئیسی پایانی بر سیاست یکدست کردن حکومت است؟

وضعیت فعلی کشور و حتی تجربه پیشین در دوران احمدی نژاد نشان می دهد که سیاست یکدست کردن حکومت که چندی است در حال اجرایی شدن است عملا جوابگو نیاز جامعه نیست و جز ساکت کردن صدای مخالفان، رانت و اختلاس و پوشش دادن فسادهای سیستم کاری نمی کند. موضوعی که با رشد کشور در تضادی جدی است. البته که انتخابات گذشته مجلس نیز نشان می دهد ساختار همچنان به این سیاست اعتقاد دارد اما امید است زودتر از آنکه دیر باشد صدای شکستن استخوان ها شنیده شود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا