بیمه

شرایط دریافت بیمه از کار افتادگی به چه صورت است؟

بیمه از کار افتادگی، مخصوص کارگرانی است که در حین انجام کار دچار حادثه شده اند و دیگر توانمندی برای انجام کار را ندارند. ما در این مقاله تمام شرایط دریافت بیمه و حقوق از کار افتادگی را خواهیم گفت.

به گزارش تجارت امروز؛ حقوق یا بیمه از کار افتادگی، مخصوصو تامین اجتماعی می باشد. کارگران در ابیتدای شروع کار خود با ید از سمت کارفرمای خود بیممه شوند تا در صورت بروز حادثه بتوانند از این بیمه استفاده بکنند.

بیمه از کار افتادگی چیست؟

سازمان تأمین اجتماعی یکی از سازمان‌هایی است که افرادی را که در حین کار دچار آسیب شده‌اند تحت پوشش خود قرار می‌دهد. لازم است گفته شود در صورتی که فردی که دارای بیمه تأمین اجتماعی است در حین کار دچار آسیب و شکستگی یا نقص عضو شود، می‌تواند از بیمه تأمین اجتماعی به صورت ماهیانه مستمری دریافت کند.

این نوع از بیمه یکی از بیمه‌های بسیار خوبی است که به افراد در تأمین مخارج زندگی در طول دوران آسیب کمک می‌کند. در این مطلب سعی داریم تا به بیمه از کارافتادگی و انواع آن بپردازیم. با ما همراه باشید تا از چگونگی این نوع از بیمه مطلع شوید.

انواع بیمه از کار افتادگی

به طور کلی بیمه ارز کار افتادگی به سه دسته از کارفتادگی جزئی، کلی و غرامت مقطوع نقص عضو تقسیم بندی می شود.

کسانی که بالای ۶۶ درصد از کار افتادگی داشته باشند و قدرت کار کردن آن ها ۶۶ درصد کاهش پیدا کند در این دسته قرار می گیرند. افرادی که قدرتا کار کردن آن ها بین ۳۳ تا ۶۶ درصد باشد. در دسته از کار افتادگی جزئی هستند. در غرامت مقطوع نقص عضو، اگر درصد خسارت به فرد، زیر ۳۳% باشد شامل مستمری از کارافتادگی نمی‌شود و باید از خسارت نقص عضو استفاده نماید.

بعد از بروز حادثه برای فرد بیمه شده چه اتفاقی می افتاد؟

فرد بیمه‌شده پس از بروز سانحه یا بیماری ابتدا باید تحت درمان و توانبخشی قرار بگیرد و تمام مراحل آن را به‌صورت کامل انجام دهد. در صورتی که او پس از طی کردن همه این مراحل نتواند بهبودی خود را به دست آورد، پزشک معالج، او را به کمیسیون پزشکی معرفی می‌کند.

کمیسیون‌های پزشکی درصد ناتوانی هر یک از این افراد را پس از بررسی پرونده و طبق ضوابط و مقررات مشخص می‌کنند. سپس این افراد می‌توانند در صورت احراز شرایط طبق قانون تامین اجتماعی از مستمری از کار افتادگی بهره‌مند شوند.

اهمیت سابقه بیمه در دریاقت حقوق مستمری

فردی که بر اثر حادثه ای هنگام کار کردن دچاار از کار افتادگی شود و توانایی خود را برای انجام کار از دست بدهد مشمول دریافت بیمه از کار افتادگی می شود.

برای اینکه این بیمه را دریافت کند شط اول داشتن سابقه بیمه است. این فرد باید ظرف ده سال قبل از این حادثه حداقل یک سال سابقه بیمه داشته باشد. و ظرف یک سال قبل از وقوع حادثه حداقل ۹۰ روز سابقه بیمه داشته باشد.

مبلغ حقوق از کارافتادگی

مبلغ حقوق از کار افتادگی که برای هر فرد در نظر گرفته می‌شود، به موارد مختلف بستگی دارد:

  • میزان درصد از کار افتادگی
  • میانگین دستمزد فرد بیمه‌شده
  • و میزان سنوات بیمه‌شده

این موارد از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان حقوق از کار افتادگی است. به صورت کلی حقوق افرادی که بر اثر سانحه‌ای دچار از کار افتادگی کامل شده‌اند، معمولا برابر با متوسط آخرین حقوق‌هایی است که دریافت کرده‌‌اند.

همچنین افرادی که به دلایلی غیر از سوانح کاری دچار این نوع از کار افتادگی شوند، حقوقی متناسب با آخرین حقوق و میزان سنوات پرداختی بیمه به آنها تعلق می‌گیرد. در این میان، افرادی که درصد از کار افتادگی کمتری دارند، معمولا متناسب با میزان از کار افتادگی مستمری دریافت می‌کنند.

مستمری از کار افتادگی چگونه محاسبه می شود؟

هر یک از انواع از کارافتادگی میزان مستمری مشخصی دارند که طبق فرمول‌های خاصی محاسبه خواهد شد.

فرمول‌های محاسبه مستمری از کارافتادگی:

  • مستمری از کارافتادگی کلی (ناشی از کار): یک سی‌ام حقوق متوسط حقوق ماهیانه × ۳۰
  • مستمری از کارافتادگی کلی (غیر ناشی از کار): یک سی‌ام حقوق متوسط حقوق ماهیانه × سنوات پرداخت بیمه
  • مستمری از کارافتادگی جزئی: درصد از کار افتادگی × مستمری از کارافتادگی کلی
  • محاسبه غرامت نقص عضو: درصد از کار افتادگی × مستمری از کارافتادگی کلی × ۳۰
  • میزان مستمری محاسبه شده، نباید از ۱۰۰% حقوق بیمه‌گزار بیشتر باشد. از طرفی دیگر این مبلغ نمی‌تواند کمتر از نصف حقوق ماهیانه او محاسبه شود.
  • برای برقراری مستمری بیمه از کارافتادگی می‌توانید از طریق سایت خدمات الکترونیک تامین اجتماعی اقدام نمایید.

چه عواملی باعث از کارافتادگی می شوند؟

در این بخش به عواملی که باعث از کار افتادگی می شوند و می توان از  بیمه از کار افتادگی استفاده کرد می پردازیم. از کار افتادگی ممکن به چند صورت رخ بدهد که شامل موارد زیر است:

  1. از کارافتادگی ناشی از بیماری عادی یا حرفه‌ای: یک بیماری (روحی یا جسمی) می‌تواند دارای طول درمان طولانی باشد یا موجب بروز یک وضعیت غیرعادی در فرد بیمه‌شده شود.
    این روند درمان ممکن است توانایی کار را به طور موقت از فرد بگیرد. درصورتی که طی طول درمان مشخص شود که بیماری لاعلاج است، بیمه‌شده می‌تواند از مستمری از کارافتادگی بهره‌مند شود.
  2. اگر بیماری در محیط کار رخ داده باشد، مانند: نقص عضو، شکستگی و … در دسته بیماری‌های عادی قرار خواهد گرفت.
  3. بیماری حرفه ای: این دسته از بیماری به کار مربوط نیست. اما باعث شده است که فرد توانایی کار کردن نداشته باشد. مثل: سرطان، بیماری قلبی و …، بیماری حرفه‌ای بحساب می‌آیند.
  4. از کارافتادگی ناشی از کار یا غیر ناشی از کار: اگر یک رخداد ناگهانی در محل کار یا مسیر رفت و برگشت به آن اتفاق افتد که موجب آسیب به فرد شود، از کارافتادگی ناشی از کار به او تعلق خواهد گرفت.
    حال اگر این حادثه خارج از محیط کار بروز پیدا کند، به آن از کارافتادگی غیر ناشی از کار گویند.

مدارک لازم برای از کار افتادگی تامین اجتماعی

برای درخواست دریافت مستمری از کار افتادگی باید مدارک زیر را به مراجع ذیربط تحویل دهید:

  •   نظریه کمیسیون پزشکی بدوی یا تجدید نظر؛
  •  تصویر شناسنامه بیمه شده و افراد تحت تکفل؛
  •  تصویر کارت ملی بیمه شده و افراد تحت تکفل؛
  •   تصویر سند ازدواج.

چگونه بیمه از کار افتادگی را در خواست کنیم؟

پس از اینکه فردی بر اثر بیماری یا  سانحه قادر به ادامه کار نباشد، ابتدا باید با مراجعه به پزشک تحت درمان‌های لازم قرار بگیرد. در صورت بهبود نیافتن، پزشک باید فرم و گواهی به او بدهد تا به همراه مدارک درمانی خود به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی ارائه دهد.

مدارکی که در دست شما است باید توسظ تامین اجتماعی تایید شود. سپس به کمیسیون پزکشی ارجاع داده می شود. و بعد یک نوبت برای فرد متقافی ثبت می شود تا فرد به کمیسیون پزشکی رفته و بیمری و درصد آن تایید شود. رای کمیسیون معمولا در همان روز مراجعه ابلاغ می‌شود.

البته در حال حاضر با توسعه خدمات غیرحضوری از لزوم مراجعه حضوری به واحدهای اجرایی کاسته شده است. شما می‌توانید با مراجعه به نشانی es.tamin.ir همه مراحل درخواست را به صورت آنلاین انجام دهید و مدارک را در آنجا بارگذاری کنید. به صورت کلی انجام همه مراحلی که در بالا ذکر شد، از طریق این سامانه امکان‌پذیر است و متقاضیان در جریان تمام مراحل انجام کار قرار می‌گیرند.

ویژگی های آراء قابل قبول برای از کار افتادگی

از کار افتادگی کلی به سبب عوارض کبر سن و کهولت که امری طبیعی و قابل پیش بینی بوده و با تعریف بیماری مغایر می باشد فاقد وجهه قانونی است و آرایی که بر این مبنا صادر می شوند، قابل اجرا نخواهد بود .

عوارض و عنوان بیماری اعلام و متن رأی با مفهوم روشن و به فارسی در جدول نظریه کمیسیون انشا شده باشد.

مفهوم رأی صادره در مورد از کار افتادگی صریح بوده و ازکاربرد مبادرت (در حال حاضر ، فعلاً ، حدوداً و …. ) که قطعیت رأی را مورد تردید قرار می دهد خودداری شده باشد.

فرد متقاضی که به علت بروز حادثه به کمیسیون پزشکی می رود موارد زیر را رعایت می کنند:

  •  برآورد میزان از کار افتادگی عضو (اعضا) حادثه دیده مطابق جدول از کار افتادگی
  • اعلام ارتباط از کار افتادگی با حادثه موصوف
  • عدم دخالت عوارض و عوامل غیر ناشی از کار در برآورد.

لیست بیماری های از کارافتادگی بیمه تامین اجتماعی

اگر می‌خواهید با لیست بیماری های از کارافتادگی تامین اجتماعی آشنا شوید، بهتر است که موارد زیر را مطالعه کنید:

بیماری‌های داخلی اعصاب

این بیماری‌ها شامل منوپلژی، منوپاریزی، فلج عصب، مشکلات ناحیه فمورال و سایتیک، پاراپارزی، همی پارزی، پارکینگسون، آلزایمر و دمانس، توده‌های ضعیف و قوی، پلی‌نوروپاتی، تشنج و تومورهای خوش خیم نخاع است.

بیماری‌های جراحی اعصاب

مشکلاتی از جمله دیسک‌های کمر، دفورمیتی و بی‌ثباتی ستون فقرات، تنگی کانال نخاع، شکستگی ستون فقرات، کیفوز، سندروم دم اسبی و هیدروسفالی در این دسته از لیست بیماری های از کار افتادگی تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

بیماری‌های چشم

اگر فردی دچار کاهش بینایی با درصدهای مختلف، بیماری آرپی، گلوکوم، آتروفی عصب اپتیک، پنوماتیک، آسیب قرنیه و تخلیه چشم شد، مشمول بیمه ازکارافتادگی می‌شود.

بیماری‌های قلبی

کارمندان و کارگرانی که سکته قلبی، بیماری‌های مربوط به عروق کرونر، تعویض دریچه‌های قلب، اختلال قلب، آمبولی قلبی و آریتمی دارند، می‌توانند بیمه از کارافتاده را استفاده کنند.

بیماری‌های ارتوپدی

قطع انگشتان، قطعی دست از مفصل مچ یا بازو، قطعی پا از مچ، انگشتان، آرتروز، تعویض مفصل هیپ، محدودیت حرکتی زانو و مفصل‌های مختلف، شکستگی لگن و آن کلیوز و فیوژن قسمت‌های مختلف استخوانی جزو این دسته هستند.

۶.بیماری‌های پوست

بیماری‌های آرتریت روماتوئید، اسکلرودرمی، سندروم شوگران، لوپوس، واسکولیت، پسوریازیس و سندروم‎های التهابی است.

بیماری‌های خونی

در لیست بیماری هایی که شامل از کارافتادگی میشود، بیماری‎هایی مانند هموفیلی، تالاسمی، کم خونی، پیوند استخوان موفقیت آمیز و غیرموفقیت آمیز،مشکل گلبول قرمز و سفید وجود دارد.

بیماری‌های کلیوی

بیماری‌های کلیوی شامل پارانشیم کلیوی، دیالیز، اکستروفی مثانه و بی اختیاری ادرار می‌شود.

بیماری‌های داخلی

آشالازی، واریس مری، کولیت اولسروز، بیماری‌های پیوند کبد در بین لیست بیمه از کارافتادگی هستند.

بیماری‌های روانشناسی یا اعصاب و روان

بیماری‌هایی از جمله اختلال دو قطبی، افسردگی شدید در صورت بستری بیمارستانی، اسکیزوفرنی، پی تی اس دی، اختلال شخصیت، اوتیسم، اختلالات ذهنی کودکی، پی دی دی و عقب‌ماندگی ذهنی جزو بیماری‌هایی در شرایط بیمه از کارافتادگی تامین اجتماعی است.

بیماری‌های گوش و حلق و بینی

اگر فرد کاهش شنوایی دو طرفه و کرولالی توامان و غیر قابل اصلاح داشته باشد، می‌تواند مشمول ازکارافتادگی تامین اجتماعی شود.

بیماری‌های آنکولوژی

سرطان‌های مختلفی که به متاستاز دیگر قسمت‌های بدن ختم شده باشد، برخی بیماری‎های دیگر مانند لوسمی، CML و بدخیمی‎های دستگاه ادراری جزو شرایط ازکارافتادگی تامین اجتماعی است.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا