Uncategorized

معرفی کامل انواع بیمه های رایج در ایران

بیمه در هنگام بروز مشکلات یک نقطه اتکا مالی است تا راحت تر بتوانید از پس سوانح زندگی بربیایید. اما ایتدا آشنایی با انواع بیمه های رایج در ایران الویت دارد تا بدانید در مواقع لزوم کدام یک مورد نیاز شما است.

به گزارش تجارت امروز؛ اینکه چه زمان یک حادثه برایمان رخ بدهد از پیش تعیین شده نیست و باید برای شرایط سخت و تنگنا آماده باشیم. داشتن بیمه مناسب یکی از همین آمادگی ها است، درواقع شما با آشنایی با ابروز حوادث و اتفاقات ناگوار، جزو بخشی از زندگی مردم، در سراسر جهان می باشد و افراد، نمی توانند اتفاقات خطرناکی که پیش روی آن ها است را پیش بینی نموده و از وقوع آن ها، جلوگیری کنند. صنعت بیمه، با توجه به اینکه یکی از مهم ترین، رکن ها، در توسعه اقتصادی کشور ها می باشد، نقش پر رنگی در کاهش ریسک، در زمان مواجه شدن با انواع مشکلات، ایفا می کند.

با توجه به اینکه بازار بیمه، در سال های اخیر، به صورت چشمگیری توانسته است خدمات متعددی، در خصوص زمینه های متفاوت بیمه، ارائه کند. انواع بیمه نامه ها را معرفی کنیم. از این رو، در ادامه، در رابطه با معرفی انواع بیمه نامه ها، توضیحات لازم را برایتان آورده ایم.

همانطور که بیان شد، بیمه، انواع مختلفی دارد و افراد متقاضی دریافت بیمه، می توانند با توجه به شرایط و نیاز خود، کاربرد بیمه نامه های مختلف را با یکدیگر، مقایسه نموده و سپس، بیمه نامه مد نظر خود را خریداری نمایند. همچنین، لازم به ذکر است که انواع بیمه نامه ها، به چند دسته کلی، تقسیم می شوند که عبارتند از : بیمه نامه های اجتماعی، بازرگانی، مسئولیت و همچنین، اموال که در ادامه، در رابطه با کاربرد هر کدام از این بیمه نامه ها، توضیحات مختصری آورده شده است.

بیمه نامه های اجتماعی:

در این دسته از بیمه، بیمه نامه های اجباری یا همان بیمه های ناشی از قانون، قرار می گیرند که مختص به کارگران، کارمندان و دیگر اقشار جامعه که مشمول دریافت آن، می شوند، بوده و دولت، در جهت حمایت از این اقشار، به موجب قوانین مربوط به کار و رفاه اجتماعی، آن ها را تحت حمایت بیمه نامه های اجتماعی، قرار می دهد.

انواع بیمه بازرگانی

در این دسته از بیمه، بیمه نامه های اختیاری، قرار گرفته است و اشخاص بیمه گذار، می توانند با توجه به کاربرد بیمه و نیاز و خواست شخصی خود، از پوشش های متنوع این نوع از بیمه نامه ها، بهره مند شوند. افراد متقاضی دریافت بیمه نامه های اختیاری، می توانند با پرداخت حق بیمه برای بیمه نامه مد نظر خود، به شرکت های بیمه گر، به راحتی از خدمات بیمه ای، استفاده کنند. این بیمه نامه ها، خود شامل بیمه اموال، مسئولیت و اشخاص می گردد.

انواع بیمه نامه هایی که زیر مجموعه بیمه بازرگانی هستند به شرح زیر است.

  • بیمه اشخاص
  • بیمه اموال
  • بیمه مسئولیت

بیمه اشخاص:بیمه اشخاص

در این دسته از بیمه، بیمه نامه هایی قرار می گیرند که به منظور جبران زیان های وارد شده به بیمه گذاران، بر اثر وقوع حوادثی همچون، از کار افتادگی، پوشش های زیادی را در نظر گرفته اند و با توجه به اینکه انواع مختلفی دارد، خدمات متنوعی را برای پاسخ به نیاز های اقشار مختلف جامعه ارائه می کنند.این بیمه به جان و وضعیت سلامتی اشخاص اختصاص دارد.

انواع بیمه اشخاص شامل زیر مجموعه‌های زیر است:

  • بیمه عمر
  • بیمه حوادث
  • بیمه درمانی

بیمه عمر:

در این نوع بیمه، بیمه گر متعهد است در قبال حق بیمه ‌ای که از بیمه گزار طی مدت معینی دریافت می‌کند، در صورت فوت او یا ابتلا به بیماری‌های خاص یا زنده ماندن، مبلغی را بعنوان مستمری به بیمه گذزار یا افراد بازمانده و تعیین شده توسط بیمه گزار، پرداخت کند.

بیمه حوادث:بیمه مسئولیت

این بیمه وظیفه دارد بیمه گزار را در برابر خطراتی که او را تهدید می‌کند، حمایت کند. بیمه حوادث شامل حوادث تحصیلی، حوادث ورزشی، حوادث توریستی و مسافرتی، حوادث کار و حرفه‌ای و ۲۴ ساعته است. با حمایت این بیمه شما می‌توانید زیان‌ها و هزینه‌های وارده در اثر این دست از حوادث را جبران کنید.

انواع بیمه درمانی در ایرانبیمه درمانی

دو نوع بیمه درمانی وجود دارد. بیمه‌های پایه و بیمه درمان تکمیلی. بیمه‌های پایه که همان بیمه‌های دولتی هستند و در راستای اجرای سیاست‌های بهداشت و درمان در هر کشور انجام می‌شوند و در دسترس عموم قرار دارند. این بیمه در ایران تحت عنوان بیمه تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، بیمه سلامت و بیمه روستایی می‌باشد.

بیمه‌های درمان تکمیلی فقط در شرکت‌های بیمه بازرگانی ارائه می‌شود و برای سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها است و هزینه‌ی کارهای درمان که در بیمه پایه دارای پوشش نیست را تحت حمایت خود در می‌آورد، مانند برخی اعمال جراحی یا مابه التفاوت هزینه خصوصی و دولتی، ویزیت، برخی داروها و آزمایشات، درمان نازایی را طبق قرارداد و براساس تعرفه‌ای که در هر بیمه آمده است، تحت پوشش قرار می‌گیرد. به تازگی نیز شرکت‌ها با دریافت حق بیمه اضافی این بیمه را بصورت انفرادی و خانوادگی صادر می‌کنند.

بیمه اموال:

انواع بیمه اموال، شامل بیمه نامه هایی قرار می گیرند که در آن، شرکت بیمه، در خصوص یک مال که می توان، آن را به وجه نقد، تبدیل کرد، متعهد خواهد شد. این بیمه نامه ها، جهت جبران خسارات و زیان های وارد شده به اشیا، غرامت پرداخت می کنند. همچنین، از مزایای بارز این بیمه نامه ها، این است که بیمه گر، تا میزان سقف خسارت وارد شده به بیمه گذاران، متعهد خواهد بود. لازم به ذکر است بیمه نامه های اشیا نیز، از شاخه بیمه نامه های بازرگانی می باشد.

همان طور که از نام این بیمه نیز مشخص است، هزینه‌های خسارات وارد شده به اموال را طبق قرارداد جبران می‌کند و سه نوع بیمه را در بر می‌گیرد.

بیمه اتومبیل:

لزوم تهیه بیمه نامه، غیر قابل انکار است و پس از خرید اتومبیل، مقدم بر هر چیزی می‌باشد. بیمه بدنه‌ی اتومبیل که هزینه‌های خسارات وارده به اتومبیل شما را طی اتفاقاتی نظیر سرقت اتومبیل، آتش سوزی و انواع تصادفات با اجسام ثابت و متحرک، واژگونی و سقوط را جبران می‌کند. بیمه اتومبیل خود شامل یک پوشش تکمیلی جهت حوادثی مانند سرقت لوازم صوتی و  آسیب به بدنه ماشین مانند خط افتادگی یا ریخته شدن اسید روی بدنه و خسارات ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله است.

بیمه آتش سوزی:

این بیمه شامل پوشش واحدهای مسکونی، صنعتی، تجاری و یا اداری بیمه گزار در حوادث آتش سوزی می‌شود. بیمه نامه عمومی همه‌ی موارد خسارت دیده در حریق بجز انسان را شامل می‌شود.

بیمه مسئولیت:بیمه حوادث

انواع بیمه در این دسته، بیمه نامه هایی هستند که با توجه به روابط افراد بیمه گذار، در جامعه، در برابر اشخاص ثالث، خدمات ارائه می کنند. بنابراین، با توجه به اینکه هر شخصی، در قبال زیان و خسارتی که به جان و مال اشخاص دیگر، وارد می کند، مسئول است، این نوع از بیمه نامه ها نیز، پوشش های مناسبی در این خصوص، ارائه داده اند. لازم به ذکر است بیمه نامه های مسئولیت، جزو بیمه های بازرگانی نیز، محسوب می شوند.

این بیمه به طور مستقیم شامل مواردی است که امنیت مشاغل و فعالیت‌های اجتماعی و جامعه‌ی شهری را در بر می‌گیرد و تحت تأثیر افراد جامعه قرار دارد. هر فرد با توجه به نقش و فعالیت اجتماعی خود ممکن است جان و مال سایر افراد جامعه را به خطر بیاندازد. این فرد مسئول است و باید هزینه‌ی زیان‌های وارده را جبران کند. این هزینه‌ها برخی اوقات ممکن است بسیار سنگین باشد، بنابراین اسنتفاده از این بیمه برای افراد درگیر فعالیت‌های اجتماعی بسیار ضروری است.

انواع بیمه مسئولیت دارای چند شاخه است:

  • بیمه مسئولیت عمومی: این بیمه در بردارنده‌ی مواردی است که صاحبان مشاغل با تعداد زیادی از مردم رو به رو هستند مانند، بیمه عملیات ساختمانی، بیمه تمام خطر پیمانکار، بیمه مسئولیت آتش سوزی و بیمه مسئولیت مجموعه‌های ورزشی
  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای: این بیمه شامل مشاغل خصوصی و در عین حال حرفه ای مانند بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان، بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسین، بیمه مسئولیت دلالان حرفه‌ای و … است.
  • بیمه مسئولیت تولید کنندگان کالا: این بیمه شامل مشاغلی می‌شود که در آن ممکن است به مصرف کنندگان کالا خسارات جانی و مالی وارد شود مانند، بیمه مسئولیت ناشی از تولید کپسول اطفا حریق، بیمه مسئولیت ناشی از تولید (گارانتی عایق‌های رطوبتی) و بیمه مسئولیت ناشی از تولید( تولید کنندگان).

بنابراین می‌بینیم که بیمه کردن خود، خانواده و مشاغلمان مهم و ضروری است و بار روانی زیادی را از روی صاحبان مشاغل و یا حتی سرپرستان خانواده کم می‌کند.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا