بیمه

آشنایی با شرایط ثبت نام بیمه سلامت ایران به همراه تمام مزایا و امکانات

بیمه سلامت، یکی از انواع بیمه در ایران است. که به صورت گسترده ای در سطح کشور در حال خدمت رسانی است و افراد زیادی تحت پوشش این بیمه قرار دارند. در این مقاله تمام مزایا و خدمات رسانی بیمه سلامت را معرفی می کنیم، تا شما هم بتوانید از این خدمات استفاده کنید.

به گزارش تجارت امروز؛ بیمه سلامت، همان بیمه خدمات درمانی است که با طرح‌های مختلف در کشور ارائه می‌شود. این نوع بیمه یکی از بیمه‌نامه‌های پایه کشور است که زیر مجموعه  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

تاریخچه بیمه سلامت ایران

بر اساس ابلاغ اساسنامه تشکیل سازمان بیمه سلامت در تاریخ بیست و دوم مرداد نودو یک و بر اساس ماده سی و هشت قانون برنامه پنجم توسعه، با تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر درمان به محوریت سازمان بیمه خدمات درمانی ، سازمان بیمه سلامت ایران، تشکیل شد تا به این ترتیب خدمات بیمه پایه سلامت به طور یکسان به تمام مردم در قالب یک سازمان ارائه شود.

توسعه نظام بیمه سلامت کشور، یکی از مهمترین فرامین مورد تاکید در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری ، قانون برنامه پنجم توسعه و یکی از اهداف اصلی حوزه رفاه اجتماعی و سازمان بیمه سلامت ایران است.

به همین منظور، با تشکیل سازمان بیمه سلامت، یکی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور، در زمینه بحث سلامت و درمان تمام افراد جامعه به عهده این سازمان واگذار شد.

آشنایی با انواع بیمه سلامت

بیمه سلامت ایران

سازمان بیمه سلامت، خدمات این بیمه را به اقشار مختلفی ارائه می‌دهد که در ادامه به معرفی هر یک از آن‌هامی‌پردازیم.

بیمه سلامت همگانی

این بیمه به صورت رایگان، تحت شرایط خاص، برای افراد صادر می‌شود و افرادی که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند، می‌توانند از تمامی خدمات درمانی استفاده کنند. به هنگام ثبت‌نام برای درخواست صدور این بیمه‌نامه، نباید تحت پوشش هیچ بیمه‌ای باشید.

حقوق اشخاص برای ثبت‌نام در این بیمه حداقل باید ۴۰ درصد کمتر از حقوق تصویب شده در یک سال باشد. مراکز خدمات بیمه سلامت، ارزیابی حقوق افراد را پیش از صدور بیمه‌نامه انجام می‌دهند و اگر این مورد تأیید شود، بیمه‌نامه برای آن فرد به صورت رایگان صادر می‌شود و در غیر این صورت مبلغ مشخصی از فرد دریافت می‌شود.

این بیمه به صورت خانوادگی صادر می‌شود؛ مگر اینکه افراد به تنهایی تحت پوشش بیمه دیگری باشند که در این صورت بیمه‌نامه به صورت انفرادی صادر می‌شود.

در صورتی که فرد، مبتلا به بیماری‌های خاص به غیر از سرطان باشد، فرد می‌تواند به صورت رایگان از خدمات درمانی استفاده کند. 

افرادی که از خدمات این بیمه استفاده می‌کنند، نمی‌توانند تحت پوشش سازمان‌های خصوصی قرار بگیرند و از آن‌ها، دفترچه دریافت کنند؛ اما در صورتی که از پوشش سازمان های خصوصی بیمه خارج شده باشند، می‌توانند برای ثبت‌نام بیمه همگانی اقدام کنند.

این بیمه نیاز به سیستم ارجاع ندارد و هر زمان که شخص بخواهد، می‌تواند به متخصص مراجعه کند. اگر افراد بخواهند به صورت انفرادی برای ثبت‌نام این بیمه اقدام کنند، حتماً باید به سن قانونی رسیده باشند.

بیمه سلامت روستاییان

بیمه سلامت روستاییان، برای افرادی است که در شهرها و مناطق روستایی با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند. این بیمه، زیر مجموعه بیمه همگانی است و به صورت رایگان برای افراد صادر می‌شود. تمامی هزینه‌های درمانی برای افراد تحت پوشش این بیمه به صورت رایگان ارائه می‌شود و البته همانند بیمه همگانی تنها در مراکز درمانی دولتی ارائه می‌شود.

بیمه سلامت ایرانیان

افراد می‌توانند با پرداخت سالانه ۶۰۰ هزار تومان از خدمات درمانی در مراکز تحت پوشش بیمه به مدت یک سال استفاده کنند. البته افراد به هنگام ثبت‌نام نباید تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار داشته باشند.

در صورتی که حقوق افراد، بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد کمتر از حقوق حداقل هر سال باشد، از تخفیف ۵۰ درصدی بهره‌مندمی‌شوند.

این بیمه نیز به صورت خانوادگی صادر می‌شود؛ مگر اینکه افرادی از خانواده به صورت مجزا تحت پوشش بیمه‌های دیگر باشند که در این صورت ثبت‌نام بیمه به صورت انفرادی انجام خواهد شد. نکته مثبت بیمه سلامت ایرانیان این است که شما می‌توانید، هم از خدمات مراکز درمانی دولتی و هم خصوصی استفاده کنید.

افراد، بر خلاف بیمه همگانی، در این بیمه می‌توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی سازمان‌های بیمه دیگر قرار بگیرند.

پسران بالای ۱۸ سال که تحت تکفل خانواده نباشند، می‌توانند به صورت انفرادی برای ثبت‌نام این بیمه اقدام کنند. خانواده شهدا و ایثارگران، افراد تحت پوشش بهزیستی، خانواده شهدا و کارکنان دولت که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، می‌توانند برای ثبت‌نام بیمه ایرانیان اقدام کنند.

بیمه سلامت کارکنان دولت

افرادی هم هستند که جزو کارکنان دولت شناخته می‌شوند، اما تحت هیچ یک از بیمه‌های خدمات درمانی یا سازمان تأمین اجتماعی قرار ندارند. این افراد نیز می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند. تمامی اعضای خانواده و افراد تحت تکلف فرد می‌تواننداز خدمات درمانی این بیمه استفاده کنند.

بیمه سلامت سایر اقشار

خانواده شهدا، مددجویان سازمان بهزیستی، طلبه‌های حوزه علمیه، دانشجویان و جانبازان، جزو اقشاری هستند که می‌توانند با پرداخت درصدی به عنوان حق بیمه، از خدمات درمانی ارائه شده توسط این بیمه استفاده کنند.

بیمه سلامت پناهندگان

معاون بیمه و خدمات سلامت بیمه سلامت ایران بیان کرد که همه اتباع و مهاجرین خارجی افغانی و عراقی ساکن کشور می توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند. البته این مساله از سال ۹۴ مطرح شده بود.

در حال حاضر حداقل ۴۷ هزار نفر افراد پناهنده و مقیم تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند. نکته دیگر اینکه پناهندگان مبتلا به بیماری های خاص از جمله هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، پیوند کلیه و ام اس از تمامی پروتکل و خدمات درمانی بهره مند بوده و نیازی به پرداخت فرانشیز ندارند.

پوشش لوازم پزشکی

بیمه سلامت ایران

در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار لوازم پزشکی تحت پوشش بیمه سلامت هستند. افراد می‌توانند با مراجعه به سایت بیمه سلامت و از بخش تعهدات و تعرفه‌ها، اقلام تحت پوشش را کامل مشاهده کنند.

هزینه خرید این لوازم و تجهیزات در صورتحساب بیمه‌ای بیماران محاسبه خواهد شد. فرد بیمه شده می‌تواند برای مواردی که در فهرست پوشش نیستند، باید با در دست داشتن مدارک و مستندات به مراکز واحد خسارت اداره کل بیمه سلامت استان یا دفترهای پیشخان مراجعه و هزینه پرداخت شده را دریافت کنند.

مراحل ثبت‌نام بیمه سلامت

اگر جزو افرادی هستید که شرایط لازم برای بیمه سلامت را دارید، باید مراحل زیر را برای ثبت‌نام طی کنید:

  1. وارد سامانهhir.ihio.gov.ir شوید و سپس روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید.
  2. شماره ملی و عبارت امنیتی را در کادرهای مربوطه وارد کنید و روی مرحله بعدی کلیک کنید.
  3. نام، نام خانوادگی، جنسیت، تاریخ تولد، وضعیت تأهل، شماره تلفن را وارد کنید.پس از آن تصویر سرپرست خانوار را آپلود کنید و آدرس سرپرست را نیز وارد کنید و روی مرحله بعدی کلیک کنید.
  4. کد پستی را برای دریافت دفترچه بیمه وارد کنید و پس از انتخاب منطقه جغرافیایی، استان مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی گزینه ثبت کلیک کنید.

پوشش‌های بیمه خدمات درمانی چیست؟

مواردی مانند هزینه‌های بستری‌شدن در بیمارستان، خدمات درمان سرپایی، کلینیک‌ها و پاراکلینیک‌های دولتی، از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه خدمات درمانی است، البته اگر مراکز خصوصی با بیمه سلامت قرارداد داشته باشد، این هزینه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند. پوشش‌های خاص این بیمه‌نامه نیز به شرح زیر است:

  • هزینه درمان برخی از بیماری‌های خاص (مانند پیوند کلیه، تالاسمی، هموفیلی، ام‌اس و دیالیز)
  • هزینه خدمات درمانی، آزمایش‌ها، تصویربرداری و تهیه دارو بیماران برای بیماران اوتیسم.

متاسفانه هزینه‌های مربوط به شیمی‌درمانی، تحت پوشش بیمه سلامت قرار نمی‌گیرد.

روش استعلام سوابق بیمه خدمات درمانی

یکی از ساده‌ترین روش‌های استعلام سوابق بیمه خدمات درمانی مراجعه به وب‌سایت سلامت ایرانیان است. مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در سامانه استعلام وارد کنید، عبارت است از:

  • کد ملی؛
  • شماره شناسنامه؛
  • سریال شناسنامه؛
  • شماره بیمه‌نامه.

متقاضیان می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری *۱۶۶۶# و واردکردن اطلاعات بیمه‌نامه سوابق خود را استعلام کنند.

چه کسانی می‌توانند از بیمه سلامت استفاده کنند؟

مهم‌ترین شرط ثبت نام بیمه سلامت این است که متقاضیان تحت پوشش هیچ بیمه‌نامه دیگری نباشند. همچنین، مردانی که به سن قانونی (۱۸ سال کامل) رسیده باشند و خانم‌های سرپرست خانوار، می‌توانند تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار بگیرند.

آیا امکان خرید بیمه تکمیلی در کنار بیمه سلامت وجود دارد؟

بسیاری از افراد از پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی برای جبران آن بخشی از هزینه‌های درمان‌شان که تحت‌پوشش بیمه‌های درمانی پایه قرار نمی‌گیرد؛ استفاده می‌کنند.

معمولا یکی از شرط‌های شرکت‌های بیمه برای صدور بیمه‌نامه درمان تکمیلی آن است که فرد تحت‌پوشش یکی از بیمه‌های پایه‌ی درمان مانند بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته باشد.

از آن‌جایی که بیمه سلامت ایرانیان نیز یکی از طرح‌های بیمه پایه به حساب می‌آید، می‌توان در کنار بیمه سلامت برای خرید بیمه تکمیلی نیز اقدام کرد.

بیمه سلامت چه مزایا و معایبی دارد؟

بیمه سلامت در ابتدا به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گرفت و هیچ نیازی به پرداخت حق بیمه نبود، اما با توجه به پوشش دهی افراد بیشتر و کسری بودجه این سازمان، دولت به این نتیجه رسید که میزان حق بیمه دریافتی را برای بیمه سلامت ایرانیان در نظر بگیرد.

بنابراین سازمان تصمیمی ‌در جهت تغییر روند اجرایی مدیریت منابع و برنامه ریزی گرفت. در حال حاضر افراد با پرداخت مبلغی به صورت سالانه می‌توانند تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار گیرند. البته که طرح رایگان استفاده از بیمه سلامت برای روستاییان عزیز همچنان وجود دارد.

مزایای بیمه سلامت

مزیت‌های بیمه سلامت ایرانیان:

  • پرداخت حداقل حق بیمه.
  • سالانه بودن حق بیمه.
  • شرایط استفاده از بیمه تکمیلی.
  • طرف قرارداد با بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، کلینینک‌ها و مراکز درمانی.
  • تحت پوشش قراردادن بیماری‌های مختلف.
  • پوشش ناباروری.

معایب بیمه سلامت

معایب بیمه سلامت ایرانیان:

  • عدم توجه به الویت‌های افراد در پوشش بیمه سلامت
  • پرداخت وجه بیشتر برای دریافت خدمات کامل‌تر و تحت پوشش بودن بیمه تکمیلی
  • داشتن تنها جنبه درمانی و عدم دریافت حقوق و بازنشستگی

نکته: البته که نداشتن بازنشستگی و دریافت مستمری برای بسیاری از افراد جزو معایب بیمه‌ای نیست، اما برخی دیگر این مورد را یکی از پوشش‌های قابل اهمیت می‌دانند.

رایگان بودن بیمه

در واقع، افرادی که فاقد بیمه هستند و پیش از این هم نداشته‌اند، بعد از پایدار کردن بیمه و دادن آزمون وسع و اثبات آن، بدون پرداخت حق بیمه از خدمات بیمه ای رایگان بهره مند خواهند شد.

در صورت انجام این کارها، باید حق بیمه را پرداخت کنند. همچنین می‌توانند از خدمات دارویی با قیمت کمتری استفاده کنند.

اهمیت تهیه بیمه سلامت ایرانیان

در بیشتر موارد هزینه‌های درمان یکی از دغدغه‌های افراد هنگام مراجعه به پزشک و مراکز درمانی است. برای اینکه بتوان این هزینه‌ها را کاهش داد، باید از خدمات بیمه‌ای بهره مند شد. استفاده از بیمه پایه و بیمه سلامت ایرانیان یک راه حل برای کاهش هزینه‌های درمان و جبران خسارت است.

در آخر اگر سوال یا ابهامی ‌درباره بیمه سلامت دارید که در این مطلب به آن اشاره نشده است، می‌توانید در قالب کامنت و در انتهای این متن با کارشناس‌های بیمه‌ای در میان بگذارید و در کوتاه‌ترین زمان پاسخ خود را دریافت کنید.

تفاوت بیمه سلامت با بیمه تأمین اجتماعی

مهم‌ترین و تنهاترین تفاوت بین بیمه تأمین اجتماعی و سلامت در حقوق بازنشستگی است. در بیمه تأمین اجتماعی ۹ درصد حقوق و مزایای افراد به عنوان حق بیمه دریافت می‌شود که این مقدار در مقابل حق بیمه‌ای که برای بیمه سلامت از افراد دریافت می‌شود، زیاد است.

به این ترتیب درآمد سازمان تأمین اجتماعی به مراتب بسیار بالاتر از بیمه‌های سلامت است و موظف به خدمات بازنشستگی به افراد است. پس کاملاً طبیعی است که بیمه سلامت بازنشستگی نداشته باشد. البته این موضوع برای بسیاری از افراد چندان اهمیت ندارد و بیشتر جنبه‌های درمانی این بیمه مورد توجه افراد قرار می‌گیرد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا