اجتماعی

شکایت از اسنپ و سایر سازندگان اپلیکیشن‌های کرایه خودرو + اسناد

در کنار تکاپوی آژانس‌ها، برخی افراد تنها با تولید یک اپلیکیشن(البته آن هم با کپی‌کاری از یک نمونه خارجی) اقدام به جذب مشتری و انجام خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری در سطحی گسترده در شهر تهران می‌کنند.

به گزارش تجارت امروز، رئیس اتحادیه اتومبیل کرایه تهران با اشاره به ایجاد اطمینان و امنیت کامل برای مشتریان آژانس‌ها و جبران خسارات جانی و مالی با استفاده از بیمه مخصوص مسافران ابراز داشت: شرکت‌های اینترنتی هیچگونه تضمینی برای تامین جانی و مالی مسافران ارائه نمی‌دهند و در صورت بروز حادثه هیچ مبلغی به عنوان خسارت به آنها پرداخت نخواهد شد. این عدم مسئولیت‌پذیری شرطی است که حتی در اساسنامه این شرکت‌ها که در سایت رسمی آنها موجود می‌باشد نیز بدان اشاره شده و به وضوح بیان شده که شرکت هیچگونه مسئولیتی در قبال شکایات کاربران نخواهد داشت.

قربانی‌خواه اضافه کرد: رانندگان آژانس ملزم به اخذ تاییدیه صلاحیت فردی از اداره اماکن و نیروی انتظامی هستند و در صورت عدم احراز صلاحیت، از مجموعه آژانس اخراج می‌شوند. اما رانندگانی که در اختیار این اپلیکیشن‌ها هستند عموماً از ساکنین شهرستان‌ها و حومه شهر تهران می‌باشند و به‌کارگیری آنها بدون هیچگونه گزینش و احراز صلاحیتی صورت می‌گیرد. این در حالی است که اتحادیه اتومبیل کرایه تهران چنین رانندگانی را فاقد صلاحیت تشخیص داده و به آنها مجوز فعالیت در شهر تهران را نمی‌دهد.

وی افزود: در مواردی مشاهده شده است که مسافر وسایل شخصی نظیر تلفن همراه خود را در خودرو جاگذاشته و شرکت نه‌تنها وسیله را به صاحبش مسترد نکرده، بلکه پاسخگوی مسئولیت و خسارت آن و مجازات راننده خاطی نیز نبوده است. در برخی موارد نیز کاربران درخواست جابجایی بسته و یا کالایی خاص را داشتند که در نهایت به مقصد نرسیده و مفقود گشته است. به خاطر همین موضوع این شرکت‌ها رسماً اعلام کرده‌اند که دیگر حمل اجناس را به عهده نخواهند گرفت.

رئیس این اتحادیه درباره روش‌های جذب مشتری در شرکت‌های اینترنتی توضیح داد: با توجه به نوپا بودن این شرکت‌ها آنها برای جذب هرچه بیشتر مشتریان و درنتیجه شناخته شدن، نرخ مصوب کرایه خود را پایین‌تر از نرخ اتحادیه تعیین کرده‌اند. البته این مسئله مقطعی است و آنها به محض دستیابی به مرز روزانه ۸ هزار مشتری در تهران، نرخ‌های خود را با اتحادیه یکسان خواهند کرد. هرچند که پایین‌تر بودن نرخ مصوب آنها از اتحادیه نیز جزئی است و در هر مسیر به بیشتر از ۳ هزار تومان نمی‌رسد. همچنین این شرکت‌ها از رانندگان دارای برچسب طرح ترافیک و یا مالکان خودروهای مدل بالا هیچگونه کمیسیونی دریافت نمی‌کنند. به علاوه شرکت‌های اینترنتی با استخدام خانم‌های جوان بازاریاب و استقرار دادن آنها در پمپ‌بنزین‌ها اقدام به جذب و به کارگیری رانندگان آژانس‌ها کرده و با دادن وعده پرداخت کمیسیون ۱۰ درصدی به جای پرداخت کمیسیون ۱۵ درصدی به آژانس‌ها، سعی در اغفال رانندگان آژانسی دارند.

قربانی‌خواه در مورد شکایت و پیگیری حقوقی مسئله به خبرنگار تجارت امروز گفت: ما از طریق اداره محترم اماکن، اتاق اصناف تهران و حراست وزارت صنعت از تهیه‌کنندگان اپلیکیشن‌هایی نظیر اسنپ، تپسی، پی‌سی تاکسی و… شکایت کرده‌ایم و حتی اداره اماکن راساً از آنها شکایت کرده است که اکنون این پرونده در شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه تهران مفتوح و در حال رسیدگی می‌باشد.

وی در پایان درباره طرح‌ها و ایده‌های آینده اتحادیه اتومبیل کرایه جهت ورود به بازار فضای مجازی توضیح داد: اتحادیه ما با در اختیار داشتن شبکه‌ای به گستردگی ۱۷۰۰ موسسه اتومبیل کرایه، ۶ هزار رزرویشن و بیش از ۳۰ هزار راننده در سطح شهر تهران، جهت ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان برنامه‌ای به روز و بسیار کامل‌تر از اپلیکیشن‌های موجود را طراحی و تولید کرده و در حال حاضر مشغول طی کردن مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم برای شروع به فعالیت آن می‌باشد.

شکایت از اسنپ و سایر سازندگان اپلیکیشن‌های کرایه خودرو + اسناد

نامه ای که طی آن به این موضوع که رسته فعالیت این شرکت‌ها تولید و عرضه نرم‌افزار است اقرار شده

شکایت از اسنپ و سایر سازندگان اپلیکیشن‌های کرایه خودرو + اسناد

نامه دستور رفع پلمپ از سوی اتاق اصناف تهران

شکایت از اسنپ و سایر سازندگان اپلیکیشن‌های کرایه خودرو + اسناد

نامه ای که عدم ارتباط شرکت‌های اینترنتی با حمل‌و‌نقل مسافران درون‌شهری را نشان میدهد

شکایت از اسنپ و سایر سازندگان اپلیکیشن‌های کرایه خودرو + اسناد

تصویری از سایت اسنپ که عدم مسئولیت‌پذیری آنها در زمان بروز تخلفات و خسارات را توضیح میدهد

شکایت از اسنپ و سایر سازندگان اپلیکیشن‌های کرایه خودرو + اسناد

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا