راهنمای سرمایه گذاران

ضرورت ثبت برند باید ها و نباید ها

چه یک کسب و کار کوچک و نوپا داشته باشید، یا کسب و کار بزرگ و منحصر به فرد خود را داشته باشید، خوب می دانید ثبت برند از اهمیت به سزایی برخوردار است. به عقیده بسیاری از مشاوران کسب و کار بعد از دریافت مجوز اولین و مهمترین کار ثبت برند است؟ برند نام تجاری یا هویت سازی برای محصول یا خدماتی است که ارائه می دهید. تصور بیشتر صاحبین کسب و کار از برند این است که اسمی برای معرفی کسب و کار یا محصول شان انتخاب کنند و اصلاً شاید با عنوان ثبت برند آشنا نباشند.

ثبت برند بر اساس قانون ثبت علائم تجاری در اداره مالکیت صنعتی صورت می گیرد. این قانون تمامی شرایط مربوط به ثبت برند را عنوان می کند. بر اساس این قانون ثبت برند اجباری نیست اما افرادی که بخواهند برندی برای معرفی محصول یا خدمات خود داشته باشند حتماً باید ثبت برند را انجام داده باشند. در ادامه دلایل مهمی را در این باره خواهیم گفت.

چرا ثبت برند انجام دهم ؟

همان طور که پیش از این اشاره کردیم قانون ثبت علائم تجاری اجباری نیست اما اگر می خواهید از برندی استفاده کنید بهتر این است که برای ثبت آن اقدام کنید به چند دلیل؛ اول اینکه ممکن است برندی که از آن استفاده می کنید تحت مالکیت اشخاص دیگری باشد که در این صورت اگر بعد از تبلیغات بخواهید برند را ثبت کنید این امکان وجود نخواهد داشت بنابراین ضرر فراوانی را در این زمینه متحمل می شوید.

علاوه بر این مالک برند و دارنده آن اگر متوجه استفاده غیر قانونی شما از برند ثبتی خود شوند می تواند علیه شما در دادگاه ادعای ضرر و زیان کند، که در این صورت باید جریمه سنگینی را بابت استفاده غیر قانونی از برند غیر، پرداخت کنید. به طور قانونی می توان این موضوع را مهمترین دلیل ضرورت ثبت برند عنوان کرد.

داشتن برند فرصت تبلیغات و زدن تابلو و چاپ بروشور و به طور کلی معرفی و شناساندن برند را فراهم می کند. از این رو نمی توان از اهمیت ثبت برند غافل شد. زیرا شما اگر برند انحصاری خود را داشته باشید می توانید بدون دردسر و بدون دغدغه تبلیغات محصول یا کسب و کار خود را داشته باشید.

برند هویت سازی محصول یا خدماتی است. برند سازی یعنی بتوانید برندی که مالکیت آن به موجب ثبت در اداره مالکیت صنعتی برای شما مقرر شده است را به مشتریان بشناسید و اولین مرحله برند سازی ثبت آن می باشد.

شرایط الزامی برای ثبت برند

اگر بخواهید برند تجاری خود را ثبت کنید لازم است شرایط قانونی ثبت برند را داشته باشید. برند جلوه خاصی به کسب و کار شما خواهد داد و بعد از مدتی در صورت رضایت مشتریان، هویت بخشی محصول را به درستی انجام می دهد. برای اینکار لازم است برند تجاری را با توجه به شرایط زیر انجام دهید.

  • داشتن حداقل سن ۱۸ سال برای ثبت برند الزامی است.
  • متقاضی ثبت برند باید مجوز فعالیت داشته باشد. این مجوز باید در موضوعاتی باشد که با طبقات ثبتی برند (شما برای ثبت برند باید طبقات محصولاتی که اداره مالکیت صنعتی تعیین کرده است و در زمان ثبت باید، با توجه به موضوع مجوز طبقات، ثبت برند را انتخاب کنید.)
  • اسم برندی که انتخاب می کنید حتماً باید جدید باشد، اسامی تکراری مجدد ثبت نمی شوند؛ از این رو حتما در سایت اداره مالکیت صنعتی استعلام برند را قبل از ثبت دریافت کنید.
  • اگر از اسامی غیر فارسی برای ثبت برند استفاده می کنید به خوبی می دانید که برابر قوانین مالکیت صنعتی، تنها مجاز به ثبت اسامی فارسی با ریشه و معنی فارسی می باشید و در صورت ثبت برند لاتین لازم است کارت بازرگانی داشته باشید یا یکی از شرکاء کارت بازرگانی داشته باشند.
  • حتماً باید برای ثبت برند در سامانه مالکیت صنعتی حساب کاربری ایجاد کنید.

برای ثبت برند چه چیز هایی لازم است ؟

درخواست دهنده ثبت برند ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشد. اشخاص حقیقی با ارائه مدارک شناسایی، شماره موبایل به نام، گواهی امضاء، جواز فعالیت به نام، برند یا نمونه طراحی نشان تجاری یا هر دو، می توانند درخواست ثبت برند را داشته باشند.

اشخاص حقوقی نیز می توانند اقدام به ثبت برند کنند فقط مدارک ثبتی شرکت به همراه مدارک هویتی مدیر عامل، گواهی امضاء وی، شماره موبایل به نام وی و مجوز فعالیت به نام شرکت از ملزومات ثبت شرکت محسوب می شود.

روند ثبت برند چیست ؟

برای ثبت برند در ابتدا لازم است مدارک را کامل کنید سپس اگر در سایت مالکیت صنعتی حساب کاربری نداشته باشید حساب کاربری ایجاد کنید. روند ثبت برند به صورت اینترنتی می باشد، البته باید توجه داشته باشید اظهارنامه ثبت برند را به درستی وارد نمایید در غیر این صورت درخواست شما رد خواهد شد.

درخواست ثبت برند طی یک اظهارنامه الکترونیکی باید تکمیل گردد، به دلیل اینکه تنها یک سازمان رسمی در ایران برای بررسی ثبت برند فعال است و تمامی درخواست ها به آدرس مالکیت صنعتی در سایت اداره مالکیت صنعتی انجام می گردد.

بنابراین نوبت رسیدگی در این سامانه کمی زمان بر می باشد. درخواست بعد از بررسی کارشناسان باید مورد تایید رئیس اداره مالکیت صنعتی قرار گیرد و در صورت تایید باید روزنامه نوبت اول انتشار یابد.

ثبت برند دارای دو روزنامه است که به عنوان روزنامه نوبت اول و روزنامه ده ساله ثبت برند شناخته می شوند. زمانی که روزنامه نوبت اول انتشار یابد تا سی روز اعتراض برای ثبت برند تایید شده برای عموم وجود دارد، که در طی این سی روز باید اعتراض اشخاص ذی نفع برند صورت گیرد، در غیر این صورت هزینه ثبت برند پرداخت می شود و روزنامه ده ساله ثبت برند صادر می گردد. در نهایت نیز گواهی ثبت برند صادر می شود.

نکاتی برای ثبت برند

  • اگر می خواهید برند اشتراکی ثبت کنید، حتماً باید درخواست از کارتابل دو شریک ارسال شود.
  • در ثبت برند های اشتراکی مجوز می تواند به نام هر یک از شرکا باشد.
  • اگر برند شما با برند دیگری تداخل داشته باشد و کارشناس اداره مالکیت صنعتی تایید برند شما را انجام دهد برندی حق مالکیت معنوی را دارد.
  • برخی برندها قابل استعلام نیستند، زیرا برندهایی که اظهارنامه خود را ثبت کرده باشند، حق اولویت برای ثبت دارند از این رو برند هایی که بعد از تاریخ ثبت اظهارنامه وی ثبت می شوند، حق ثبت نخواهند داشت.
  • تاریخ ثبت برند از تاریخ ثبت اظهارنامه به مدت ده سال است.
  • بعد از تایید اولیه برند تنها یک ماه زمان دارید تا اظهارنامه را انتشار دهید، در غیر این صورت مجدد باید اظهارنامه ثبت برند را ثبت نمایید.
  • برای ثبت بین المللی برند ابتدا باید برند شما در ایران ثبت شده باشد.
  • بعد از تاریخ اعتبار ده ساله نهایتاً طی ۶ ماه از تاریخ پایان اعتبار برند، باید مجدد درخواست تمدید ثبت برند را بدهید.
  • ثبت برند برای مالک برند حق مالکیت ایجاد می کند، که این حق مالکیت قابل نقل و انتقال می باشد.

حال برای اینکه برندی که انتخاب کرده اید استعلام و ثبت نمایید حتماً باید با اشخاصی که در این زمینه خدمات ثبت برند ارائه می دهند تماس بگیرید. البته باید حواستان باشد که سرتان کلاه نرود در دنیای ثبت برند، خیلی از سازمان های سوء استفاده گری، فعال هستند که بابت ارائه این خدمات مبالغ هنگفتی دریافت می کنند. اگر بخواهیم با اطمینان یک مجموعه قانونی و با تجربه را به شما جهت دریافت خدمات مورد نظر معرفی کنیم بی شک مجتمع ثبتی پایش با کادر مجرب و فعال با هزینه ای معقولانه خدمات فوری و سریع ثبت برند را ارائه می دهد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا