راهنمای سرمایه گذاران

وظایف وکیل شرکت تجاری چیست؟

برای انجام هر فعالیتی در حوزه صنعت، تجارت، واردات و صادرات باید به خاطر داشته باشیم که داشتن یک وکیل کارکشته از بسیاری از تنگناها شمارا عبور خواهد داد. اما اینکه چگونه وکیل شرکت تجاری داشته باشیم که مورد اطمینان باشد بحثی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

به گزارش تجارت امروز؛ قوانین و مقرارتی در حوزه تجارت وجود دارد که برای این کار مرزهای مشخصی را ترسیم کرده‌اند. برای شناسایی این مرز‌ها و حد و حدود حقوق تجاری باید از یک وکیل شرکت تجاری شخصی کمک  به کار گرفت. همانطور که در زمینه مسائل حقوقی به وکیل حقوقی مراجعه می شود. در زمینه مسائل تجاری مشکلات و موانع بسیاری وجود دارد که رفع آن‌ها از عهده هرکسی برنمی‌آید و باید برای حل این موانع به سراغ فردی بروید که از دانش و تخصص بالایی در این زمینه برخوردار است. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا ویژگی‌های وکلای یک شرکت تجاری را بررسی کنیم.

وکیل شرکت تجاری کیست و چه می‌کند؟

وکیل شرکت‌های تجاری به وکلایی گفته می‌شود که فعالیت‌های خود را بر روی پرونده‌های اقتصادی متمرکز می‌کنند. به بیان ساده اکثر شرکت‌های تجاری دولتی و غیردولتی برای حل و فصل مسائل حقوقی و چالش‌های پیش روی خود نیاز به وکلاء کار آزموده و توانایی دارند تا بتواند از راهنمایی‌های آن ها برای انعقاد قراردادهای مختلف استفاده کرده و اگر در قراردادهای مختلف تجاری شاکیانی داشته باشند بتوانند با کمترین هزینه مشکلات ایجاد شده در زمینه فعالیت‌های اقتصادی خود را حل و فصل نمایند.

وکیل شرکت‌های تجاری پس از انعقاد قرارداد با شرکت‌های مختلف وظیفه دارد تا همه مسائل مربوط به شرکت‌های تجاری مورد نظر را در زمینه انعقاد قرارداد، اجرای دقیق قرارداد یا احیانا فسخ قرار داد را پیگیری و‌مدیریت نماید.‌

وکیل شرکت تجاری علاوه بر آنکه وکالت شرکت‌های مختلف تجاری  بزرگ و کوچک را برای  پیگیری مسائل مختلف حقوقی و قضایی این شرکت ها به عهده می گیرد می تواند مشاوره های حقوقی لازم و ضروری را در مواقع حساس مثل تنظیم اساسنامه شرکت، اصلاح اساسنامه، استخدام نیرو، انعقاد، اجرا و فسخ قرار داد به شرکت های مختلف خصوصی و دولتی ارائه دهد.

معمولا شرکت های بزرگ دولتی و غیر دولتی از تعدادی سهامدار خرد یا بزرگ تشکیل می شوند که استفاده از وکلاء متخصص در امور تجاری می تواند روند تقسیم کارشرکت، تشکیل مجمع عمومی، انتخاب هیئت مدیره یا مدیر عامل و چارچوب وظایف آنها را به خوبی مدیریت نماید به شکلی که روال و رونق کار شرکت تجاری با مشکل و چالش مواجه نشود.

چگونه وکیل شرکت تجاری بشویم؟

ویژگی های یک وکیل خوب تجاریچ

در همه دانشکده‌های حقوق به‌صورت  مجزا درس حقوق تجارت  برای دانشجویان برگزار می‌شود. به‌ همین دلیل همه فارغ‌التحصیلان رشته حقوق با حقوق تجاری آشنایی  دارند. یک وکیل تجاری حرفه‌ای متخصص کسی است که علاوه‌بر تسلط کافی بر مبانی حقوق تجارت، در زمینه‌های گوناگونی مثل اختلافاتی که احتمال دارد بین شرکت‌های تجاری پیش آید، پرونده‌های حقوقی مربوط به روابط بازرگان ها، مسائل مربوط ‍‌‌به حقوق بین‌الملل، پرونده‌های نفتی، شرکت‌های حمل و نقل هوایی و زمینی و… تخصص علمی و مهارت کافی داشته باشد.

در خصوص جرایم مربوط به حقوق تجاری، پیشنهاد می کنیم به وکیل کیفری مراجعه کنید . به همین دلیل وکلای پایه ‌یک ‌دادگستری که پرونده وکالت خود را از کانون وکلا دریافت کرده‌اند و به طور رسمی پروانه وکالت دارند می‌توانند در زمینه حقوق تجارت به صورت تخصصی فعالیت کنند. اما وکلایی هم هستند که به طور تخصصی در زمینه حقوق تجارت مهارت دیده‌اند و دانش اموخته حقوق بین‌الملل یا حقوق تجارت هستند. این دست از وکلا می‌توانند مشاوره‌های تخصصی‌تر، دقیق‌تر و جامع‌تری را به شرکت‌های تجاری ارائه نمایند.

نقش وکیل متخصص برای شرکت های تجاری چیست؟

صاحبان کسب و کار به طور مداوم به دنبال راه کارهایی برای بهبود وضعیت شرکت خود و دستیابی به بقا، رشد و توسعه خود هستند. بنابراین وجود وکیلی که در امور تجاری از دانش و تجربه لازم برخوردار باشد، جزو مهم هر کسب و کاریست و در فقدان مشاوره با یک وکیل متخصص تجاری، شرکت به طور عجیبی در همه ی زمینه ها آسیب پذیر خواهد بود.

برای وکیل شرکت تجاری سخت است که حدود بین فعالیت های قانونی و غیر قانونی را از همدیگر جدا کند. این به دلیل قانون های مسئولیت حرفه ای است که او باید به آن توجه کند، ممکن است مشکلاتی را برای وکیل ایجاد کند.

وکیل شرکت تجاری عضو حرفه ای است که باید قانون آن را رعایت کند و در عین حال کارمند یک شرکت است که از آن حقوق دریافت می کند. او ممکن است با شرایطی متضاد مواجه شود که سود و رعایت قانون با هم تناقض داشته باشد. اخیرا دانشگاه تحت نظارت کانون وکلای دادگستری برای وکلای پایه یک، دوره های آموزشی وکالت تخصصی برگزار می‌کنند.

مسئولیت وکیل شرکت تجاریوکیل تجاری

وکیل شرکت های تجاری، جهت حفظ و دفاع از منافع یا میانبری جهت رهایی از پیچ و خم مشکلات حقوقی و بهبود کارایی یک شرکت و سیستم می باشد.

انتخاب وکیلی شایسته در این حوزه بسیار مهم است. برای پی بردن به اهمیت و فایده داشتن یک وکیل شرکت های تجاری لازم است ابتدا با وظایف و نقش مهمی که می تواند برای شرکت و کسب و کار شما داشته باشد آشنا شده و بدانید که یک وکیل شرکت های تجاری چه ویژگی ها و مهارت هایی باید داشته باشد.

ویژگی های کلی یک وکیل خوب

  • متخصص در دانش حقوق
  • آموزش دیده به اصول حرفه ای گری توسط انجمن های حرفه ای در زمینه حقوقی
  • فعالیت بر اساس استانداردهای جهانی
  • برخورد غیر شخصی در مواجه با مشتری
  • کسب مهارت های حرفه ای با قرار گرفتن در موقعیت های تجربی مختلف
  • جداسازی امور شخصی و حرفه ای
  • ویژگی های وکیل متخصص برای شرکت های تجاری

امور حقوقی که وکیل شرکت تجاری باید انجام دهد

بخش اول مربوط به امور حقوقی خود شرکت است. که می توان به نظارت بر نحوه صحیح برگزاری مجمع سالیانه شرکت در شرکت های سهامی عام و خاص، تنظیم صورت جلسات هیات مدیره و به طور کلی پیگیری امور قانونی شرکت را اشاره نمود.

مدیریت صحیح حقوقی در ارتباط با مشتریان و اشخاص خارج از شرکت

وظیفه بعدی وکیل شرکت های تجاری، مدیریت صحیح حقوقی در ارتباط با مشتریان و اشخاص خارج از شرکت است. به عنوان مثال زمانی که شرکت یک قرارداد تجاری یا استخدامی با پیمانکار می بندد یا مشاوری را برای شرکت استخدام می کند، در صورتی که مشکلی بوجود بیاید نحوه صحیح و قانونی عقد قرارداد تاثیر بسیار زیادی بر حفظ منافع شرکت دارد.

چالش های وکیل شرکت تجاری

  • درگیری مشاورحقوقی شرکت با مشکلات شرکت
  • دیکتاتوری بخش حقوقی
  • چگونگی انجام مشاوره های اولیه
  • شخصی سازی مشاوره ها
  • تصمیم گیری بر اساس اطلاعات و منافع شخصی
  • تعاملات بین مشتری و وکیل
  • دلایل نیاز شرکت ها به وکیل متخصص

اعطای نمایندگی حقوقی از سوی شرکت های خصوصی و تجار به کارمندان خود جهت اقامه دعوی، دفاع و پیگیری پرونده در دادگاه ها و دادسراها پذیرفته نیست. لذا شرکت ها و تجار می توانند با اعطای وکالت به وکیل دعاوی شرکت ها نسبت به اقامه دعوی، دفاع و پیگیری امورات خود در محاکم، توسط وکیل دادگستری شرکتشان اقدام نمایند.

پرداخت حق الوکاله و حق المشاوره، هزینه نیست و نوعی سرمایه گذاری در جهت حفظ منافع محسوب می شود.

عدم اطلاع کافی اشخاص نسبت به قوانین مختلف، مسیرهای حقوقی، تنظیم قراردادها، آثار حقوقی شروط قرارداد، نحوه طرح دعوی حقوقی، تنظیم دادخواست و لوایح دفاعی، که همگی موضوعاتی تخصصی و حقوقی است . مدیران شرکت ها و تجار، بدلیل حضور در تجارت و کسب وکار خود، شخصا فرصت پیگیری پرونده ها را در دادگاه ها و مراجع قضایی ندارند.

در برخی موارد اعطای وکالت به وکیل دادگستری و پیگیری امورات حقوقی توسط وکیل دعاوی شرکت ها با صرفه تر از پیگیری توسط خود مدیران شرکت ها و تجار خواهد بود، خصوصا در مواردی که حق الوکاله نیز به موجب دادخواست و رای دادگاه قابل مطالبه از طرف مقابل باشد.

انتخاب بهترین وکیل شرکت تجاریlegal-advise-panama

بهترین وکلا برای شما کسانی هستند که تخصص در زمینه قوانین تجاری، بازرگانی و شرکت‌ها دارند. برای انتخاب بهترین وکیل شرکت تجاری شرایطی از جمله:

  • رزومه و قیمت پیشنهادی از چند وکیل متخصص
  • اعلام هزینه مشاوره اولیه
  • امتیاز سایر کاربران به وکلا

را دارا باشد.

سخن پایانی

برای اینکه در مراجع قانونی بتوانید موفق و پیروز باشید، داشتن یک وکیل تجاری به شما کمک ویژه‌ای خواهد کرد. امور تجاری جزو پرریسک‌ترین و سخت‌ترین مشاغلی است که نیاز به تمرکز دقیق و مشاوره‌های تخصصی دارد. به همین دلیل باید با دقت وکیل شرکت تجاری را انتخاب کرد تادر موارد ریسکی بتواند از قانون به نفع شما استفاده کند. این را در نظر داشته باشید که گاهی مواقع پیروزی با تکیه بر خود به‌دست نمی‌آید و استفاده از دانش و تخصص متخصصین بسیار مفید خواهد بود. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا