خواندنی

طرز تهیه ماهی شکم پر + سس ماهی با گوجه و رب انار

ماهی شکم پر؛ یک غذایی دریای بسیار مقوی و خوشمزه است. که طرفداران زیادی دارد و به روش های مختلفی پخته می شود. در ادامه همراه ما باشید تا روش اصولی و درست سرخ کردن ماهی را آموزش بدهیم.

به گزارش تجارت امروز، ماهی شکم پر، غذایی مجلسی و لذیذ است که در اکثر میهمانی های ایرانی شما مشاهده می کنید. این غذا بسیار راحت پخته می شود و نیازی به نگرانی برای درست کردن این عذا نیست.

طرز تهیه ماهی شکم پر

ه طور کلی روش‌های مختلفی برای تهیه ماهی شکم پر وجود دارد و شما می‌توانید این غذای خوشمزه و چشم نواز را در فر یا داخل تابه تهیه کنید البته نوعی که در فر تهیه می‌شود، چون از روغن کمتری در تهیه آن استفاده می‌شود در نهایت سالم‌تر است.

مواد اولیه لازم برای تهیه ماهی شکم پر

ماهی سفید، قزل آلا یا کپور ۱ عدد
پیاز متوسط ۱ عدد
پودر گردو ۱/۴ پیمانه
رب انار ۲ قاشق سوپخوری
آلو برغانی یا آلوی جنگلی ۵ عدد
آبلیموی تازه ۳ قاشق سوپخوری
زرشک ۱ قاشق سوپخوری
زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق سوپخوری
سبزی معطر گرم (گشنیز، جعفری، برگ سیر، نعنا) ۱۰۰ گرم
کره ۳ قاشق سوپخوری

طرز تهیه ماهی شکم پر

۱- برای تهیه ماهی شکم پر ابتدا باید شکم ماهی را باز کنید و کاملا تخلیه کنید سپس آن را تمیز بشویید و با دستمال خشک کنید حالا داخل و بیرون شکم ماهی رو به نمک، فلفل، زرچوبه و پودر تخم گشنیز آغشته کنید اجازه دهید چند دقیقه بماند تا مزه‌ها به خرد ماهی برود.
برای اینکه ماهی بهتر پخته شود روی ماهی چند برش سطحی بدهید سپس با کمک یک برس داخل شکم و روی ماهی را به زعفران آغشته کنید بعد کره را روی حرارت غیر مستقیم آب کنید و داخل شکم و روی ماهی را با کره و آبلیمو آغشته کنید.۲- سبزی‌ها را پاک کنید تمیز بشویید و روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید سپس به سبزی خرد شده رب انار + گردو + زرشک اضافه کنید. آلو‌ها را از ۱۲ ساعت قبل در آب خیس کنید تا نرم شود سپس هسته‌های آن را جدا کنید و به سبزی اضافه کنید همه این مواد را داخل شکم ماهی بریزید و با استفاده از نخ آشپزی شکم ماهی را به گونه‌ای بدوزید که مواد از داخل آن بیرون نریزند.
در صورت تمایل می‌توانید سبزی را کمی تفت دهید فقط حواستان باشد تفت دادن زیاد باعث تلخ شدن سبزی می‌شود.همان طور که در ابتدا گفته شد ماهی شکم پر را می‌توانید داخل فر طبخ کنید یا در روغن سرخ کنید که در ادامه هر ۲ روش را توضیح می‌دهیم.

طبخ ماهی شکم پر در فر

برای این منظور روی سینی فر فویل آلومینیومی قرار دهید به طوری که کل سینی و دیواره‌های آن به وسیله فویل پوشانده شود کره را روی حرارت غیر مستقیم آب کنید و با کمک برس روی فویل را آغشته به کره کنید. در مرحله بعد لیمو‌ها و پیاز را به صورت حلقه‌ای خرد کنید و روی سینی بچینید.

برای اینکه در فرآیند پخت، فضای خانه بوی ماهی نگیرد مقداری تخم گشنیز روی سینی بریزید بعد ماهی را وسط سینی قرار دهید و روی آن را کاملا با فویل آلومینیومی بپوشانید روی فویل را هم با چنگال چند تا سوراخ ایجاد کنید تا ماهی کاملا مغز پخت شود.

فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید ۱۰ دقیقه صبر کنید تا فر گرم شود بعد سینی را به مدت ۵۰ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید در این فاصله زمانی چند بار به آن سر بزنید اگر احساس کردید ماهی خشک است با برس کمی کره آب شده روی آن بریزید.

پس از گذشت ۴۰ دقیقه روی ماهی کمی زعفران دم کرده + کره آب شده بریزید فویل را بردارید گریل فر را روشن کنید تا سطح ماهی کاملا برشته شود. به این نکته توجه داشته باشید که زمان گفته شده برای فر‌های استاندارد است ممکن است حرارت فر شما کم باشد و نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.

طبخ ماهی شکم پر بدون فر

یک تابه مناسب انتخاب کنید آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا جسم تابه داغ شود بعد روغن مایع بریزید سپس ماهی را داخل تابه قرار دهید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید ماهی مغز پخت شود و ۲ طرف آن حسابی سرخ شود. برای سرخ شدن هر طرف ماهی حدود ۲۰ دقیقه فرصت دهید تا گوشت ماهی پخته و نرم شده و پوست آن طلایی شود، ولی حواستان باشد در تابه را نبندید، زیرا باعث له شدن و از دست رفتن شکل ماهی می‌شود.

بعد از اینکه ماهی آماده شد آن را داخل دیسی که با جعفری تازه، حلقه‌های لیمو ترش، ریحان و گوجه گیلاسی تزئین کرده اید قرار دهید. بسیاری از افراد ماهی شکم پر را با سبزی پلو می‌خورند، اما بهتر است برنج سفید زعفرانی در کنار آن سرو شود، زیرا ماهی شکم پر به اندازه کافی مزه دار است و خوردن برنج مخلوط شده با سبزی‌های معطر با آن چندان مناسب نخواهد بود. البته این مسئله صرفا یک پیشنهاد است و شما می‌توانید بر طبق ذائقه خودتان هر کدام را که دوست داشتید تهیه کنید.

بهتر است ماهی را با ماست یا دوغ میل نکنید از آنجا که طبع ماهی سرد است، مصرف آن با خوراکی‌های دیگری که طبع سردی دارند، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود. به همین دلیل بهتر است به جای ماست، ماهی را با انواع سبزی‌های خام یا بخار پز شده مصرف کنید. آب، شربت آبلیموی کم شیرین و شربت نعناع از بهترین نوشیدنی‌های همراه ماهی هستند.

طرز تهیه سس ماهی با گوجه فرنگی و رب انار

برای تهیه این سس خوشمزه کاغی است تعداد یگوجه را پوره کنید و چند قاسق رب انار تهیه کنید.

مراحل پخت سس ماهی شکم پر

ابتدا گوجه ها را پوره کنید و بعد در ظرفی بریزید و روی اجاق قرار بهدید. سپس زمان دهید تا آب گوجه کشیده شود. در ادامه بعد از آنکه آب گوجه تا حدودی کشیده شد به آن دوقاسق غذا خوری رب انار اضافه کنید.

در مرحله بعد رب انار را با پوره تفت داده و نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و بعد از حدود دو دقیقه این سس آماده سرو است. سس ماهی را روی ماهی بریزی و نوش جان کنید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا