اجتماعی

غذای شب عید نوروز در نقاط مختلف ایران چیست؟

در گوشه گوشه ایران در شب عید نوروز مراسمات مختلفی برگزار می شود و رسوم مختلفی داریم. اما غذای شب عید نوروز در نقاط مختلف کشور متفاوت است و به نظر جذاب می‌آید که حتی برای یک بار آنها را امتحان کنیم و آنها را بشناسیم.

به گزارش تجارت امروز؛ در تاریخ ایران همواره غذا از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. به ویژه در زمان جشن ها و مراسمات و به دلیل گستردگی قومی و سرزمینی ایران عزیز غذاهای مختلفی در مراسمات استفاده می شود. در این مطلب قصد داریم در خصوص غذای شب عید نوروز در نواحی مختلف سرزمینمان با شما سخن بگوییم و آنها را به شما معرفی کنیم.

با نزدیک شدن به عید نوروز، تقریباً همه خانواده های ایرانی برای اجرای آداب و رسوم استقبال از سال نوبه تکاپو می افتند تا بر اساس باورهای نیاکانشان، سال نو برایشان فرخنده و شاد باشد. ایرانیان در روزهای پایانی سال، پس از پایان کوچ و خرید بیرم، سفره هفت سین برپا می کنند تا به رسم هر سال بر آن بنشینند و سال را بگذرانند. یکی از سنت های مهم عید نوروز، تهیه غذاهای مخصوص شب عید نوروز است. به جرات می توان گفت شب عید برای اکثر مردم دنیا شبی خاص و متفاوت است.

ما ایرانی ها هم مثل بقیه غذاهای مخصوص این شب را تهیه می کنیم و طبق باورهای قدیمی خوردن این غذاها بی دلیل نبوده و در انتخاب آن ها حکمتی وجود داشته است.

آداب و رسوم نوروزی از ابتدا تا انتها مراسمی نمادین و زیباست و هدف آن بیرون ریختن نیروی حیات و تهذیب روح است. در نوروز با اعمال نمادین خیر و برکت را به زندگی خود و دیگران دعوت می کنیم، از خانه تکانی تا غذای شب عید و سفره هفت سین، همه چیز برای رسیدن به خیر و تقسیم آن با دیگران طراحی شده است.اجداد حتی غذای بایرام را بر اساس باورهای خاصی انتخاب می کردند. به همین دلیل و بر اساس اعتقادات قدیمی ها، عید امروز اکثر ما ایرانی ها از سبزیجات و ماهی تشکیل شده است. جالب است بدانید در گذشته در اکثر شهرهای ایران امکان خرید ماهی وجود نداشت. با ما همراه باشید تا با هم سری به شهرهای مختلف ایران بزنیم و با غذاهای محبوب عید بیشتر آشنا شویم.

ترشی تره با ماهی

ترشی تره با ماهی

گیلانی ها در سفره عید خود ماهی دارند اما ترجیح می دهند آن را با ترشی تره که یک غذای خوشمزه گیلانی است بخورند. این غذای لذیذ با سبزیجات معطر و خاص، سیر و تخم مرغ تهیه می شود و با کته و ماهی، عصرانه عید برخی گیلانی ها را تشکیل می دهد.

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی

از محبوب ترین غذای شب عید نوروز سبزی پلو با ماهی است. سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای محبوب و معروف برای اکثر ایرانیان به خصوص در سال های اخیر است. بیشتر ایرانیان این غذا را برای شب بیرم تهیه می کنند و از آنجایی که تمام آداب و رسوم نوروزی نمادین است، در پس همه آداب و رسوم ایرانیان حکمتی نهفته است. طبق باور قدیمی، ماهی داستان سلیمان را روایت می کند. حضرت سلیمان در این داستان انگشتر خود را در شکم ماهی یافت، پس ماهی می خوریم به امید درک بیشتر حقیقت. بر اساس باورهای دیگر، ماهی نشانه حیات است و خوردن برنج در بسیاری از خانواده های ایرانی در هر کجا که زندگی می کنند، به دلیل وجود برکت در کنار ماهی که نشانه حیات است و سبزی که نشان دهنده برکت است، رایج است. و تولدبرخی از ایرانیان مانند مردم زنجان ماهی را با رشته پلو یا برنج زعفرانی می خورند و برخی دیگر آن را با کوکو یا خورش های محلی سرو می کنند.

آش سیرابی در خوانسار

آش سیرابی خوانسار

یکی از خوشمزه ترین و اصیل ترین سوپ های ایرانی آش سیرابی نام دارد که از موادی مانند نخود، عدس، گندم سیرابی، سبزیجات معطر و … تهیه می شود. خوب است توجه داشته باشید که هنگام پخت این سوپ باید مدت زیادی صبر کنید تا جا بیفتد و طعم و عطر خوبی پیدا کند.

رشته پلو

رشته پلو با مرغ به همراه سالاد شیرازی و ترشی

خوردن رشته پلو در مناطقی از ایران مانند آذربایجان، کرمانشاه و اراک رایج است. افراد مسن بر این باورند که با خوردن رشته پلو می توانند کنترل امور را در سال جدید به دست بگیرند. پس این غذا را برای شب عید انتخاب و تهیه کردند. امروزه برخی از ایرانیان هنوز در شب عید رشته پلو می پزند و ریشه این رسم به همان باور قدیمی برمی گردد. رشته پلو یکی از خوش طعم ترین برنج های مخلوط است و ترکیبی از رشته، پلو، کشمش، برنج و زعفران است.

کلم پلو

کلم پلو با گوشت قلقلی به همراه سبزی خوردن

این غذا در شیراز بسیار پرطرفدار است، شیرازی ها برای شب بیرم کلم پلو درست می کنند و در پخت این غذای بسیار خوش طعم از برنج، کلم، کوفته کلهولی و سبزیجات معطر استفاده می شود.

کوکو سبزی

کوکو سبزی

در گذشته برخی از ایرانیان برای عصر عید کوکو سبزی تهیه می کردند و برخی هنوز هم در کنار ماهی سبزی پلو کوکو سبزی می گذارند. قدیمی ها معتقد بودند که با خوردن کوکو دیگر در خانه دنبال چیزهای گمشده نمی گردیم و به اصطلاح دست به آشپزی می زنیم. اما شاید استفاده از سبزی به عنوان نماد سبزی و طراوت در غذاهای شب عید نیز دلیل تهیه این غذا به عنوان غذای شب عید باشد.

دلمه

دلمه برگ مو

طبخ این غذا به عنوان غذای مخصوص بایرام در بین آذربایجانی ها برای غذای شب عید نوروز رایج است. آنها معتقدند با خوردن دلمه می توانند به آرزوهایشان در سال جدید برسند. این دولمه با برگ های مو یا درخت انگور تهیه می شود و حاوی سبزیجات معطر، گوشت و برنج است که دور آن برگ های مو به زیبایی پیچیده شده است.

آبگوشت و کوفته

آبگوشت و کوفته

غذای محبوب شب عید در همدان آبگوشت و کوفته است. برای تهیه این کوفته از خرما، گردو، آلو، پیاز سرخ شده، ادویه های معطر و تخم مرغ استفاده می شود.

کوفته های محلی

کوفته های محلی

غذای خاص مردم استان چهارمحال بختیاری، کوفته محلی است. این کوفته که با گوشت گاو، برنج و سبزیجات معطر درست می شود، غذای محبوب مردم این استان و برخی کرمانشاهی ها در شب بیرم است.

خورشت سبزی

خورشت سبزی

خورش سبزی یکی از غذاهای پرطرفدار در برخی از شهرهای ایران به ویژه مناطق کوهستانی کشور است. این دسته از ایرانیان بر این باورند که با خوردن خورش سبزی سال خوبی را رقم خواهند زد.

سبزی پلو با ماهی و ته چین

سبزی پلو با ماهی و ته چین

مازندرانی ها برای آن شب ماهی شکم پر می کنند. این ماهی که با انواع سبزیجات معطر پر شده است، غذای بسیار خوشمزه ای است که به عنوان غذای شب عید نوروز همراه با ته چین و سبزی پلو سرو می شود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا