فرهنگی

نوروز چیست و سال نو ایرانی چگونه برگزار می‌شود؟

نوروز عید باستانی ایرانیان و پارسی زبانان دنیا است. این عید برای شروع آغاز سال برگزار می شود و در پایان ماه های سرد سال و شروع گرم شدن زمین و سبز شدن آن است.

به گزارش تجارت امروز؛ حدود ۳۰۰ میلیون نفر سال نو ایرانی یا نوروز را جشن می‌گیرند که از ۳۰۰۰ سال پیش در مناطق مختلف جشن گرفته می‌شود. اما خیلی از افراد می‌پرسند نوروز چیست؟ درواقع نوروز بخشی از آداب و سنن ایران باستان است که به‌عنوان جشنی تاریخی در کشورهای پارس زبان همچنان برگزار می‌گردد.

نوروز – No-Ruz یا فارسی به معنای “روز جدید” – یک جشن باستانی است که اولین روز بهار را در نیمکره شمالی جشن می‌گیرد. بیش از ۳۰۰ میلیون نفر سال نوی ایرانی را جشن می‌گیرند که بیش از ۳۰۰۰ سال است در مناطق مختلف ازجمله بالکان، حوزه دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و غیره برگزار می‌شود.

نوروز چیست؟

نوروز جشنی است که پایان سال قدیم و آغاز سالی جدید است و در روز اعتدال بهاری نجومی که معمولاً در ۲۱ مارس برگزار می‌شود، جشن گرفته می‌شود. این جشن با پایان اسفندماه و شروع فصل بهار آغاز می‌گردد. این جشن ۱۳ روز طول می‌کشد و فرصتی است برای تأمل درگذشته و تعیین اهداف برای آینده.

دو دختر بچه با لباس های محلی در جشن نوروز ایرانی

این جشن ریشه در دین زرتشتی دارد، دینی که در ایران باستان پیش از مسیحیت و اسلام انجام می‌شد. به گفته آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، بازگشت بهار دارای اهمیت معنوی زیادی است که نشان‌دهنده پیروزی خیر بر شر و شادی بر غم است.

یونسکو اعلام کرد: «روح ظهر» معروف به راپیثوینا که در ماه‌های سرد سال توسط روح زمستان به زیرزمین رانده می‌شد، طبق سنت زرتشتی در ظهر روز نوروز با برگزاری جشن‌هایی مورد استقبال قرار گرفت.

این جشن بخشی از فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت یونسکو است و مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۰، ۲۱ مارس را به‌عنوان روز جهانی نوروز اعلام کرد.

این جشن فرارسیدن بهار به همان اندازه که در سنت‌ها و نام‌ها پربار است. نوروز با گرد هم آوردن مردم برای بیش از ۳۰۰۰ نفر، لحظه‌ای عالی برای قدم گذاشتن در این سال جدید با تجدید امید است.

چه کسی نوروز را جشن می‌گیرد؟

با توجه به خاستگاه آن، این جشن در کشورهایی بانفوذ فرهنگی ایران باستان و ایران کنونی که زبان فارسی دارند در کشورهایی زیر سایه فرهنگ ایرانی از جمله خود ایران، افغانستان، آذربایجان، هند، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان مشخص‌شده است.

جشن گرفت نوروز در تاجیکستان

همچنین توسط جوامع اقلیت در قاره آمریکا و اروپا، ازجمله در شهرهایی مانند لس‌آنجلس، تورنتو و لندن مشاهده می‌شود.

سخنرانی جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در مقابل سفره هفت‌سین در عید نوروز جامعه ایرانیان

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در مراسم نوروزی سال نو جامعه ایرانیان در آئورورا، انتاریو، در مقابل سفره هفت‌سین سخنرانی می‌کند.

مردم چگونه نوروز را جشن می‌گیرند؟

این جشن‌ از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما برخی از سنت‌های مشترک هستند.

برخی شامل آماده‌سازی نمادین با آتش‌وآب و رقص‌های آیینی است که گاهی اوقات شامل پریدن از روی آتش می‌شود. شعله‌های آتش به‌طور نمادین تجربیات بد سال قبل را پاک می‌کند.

جشن نوروز در میان ایلات ایرانی

قبل از شروع نوروز، نظافت سنتی بهاری در خانه‌ها برگزار می‌شود و در این جشن، مردم با خانواده و دوستانشان جمع می‌شوند. درست قبل از فرارسیدن سال نو، خانواده‌ها دورهم جمع می‌شوند و آرزوهایشان را ردوبدل می‌کنند که مسن‌ترین‌ها شیرینی پخش می‌کنند و بچه‌های خردسال سکه و هدایا دریافت می‌کنند.

جشن نوروز در کشورهای عرب زبان

مردم کرد عراقی درحالی‌که روز نوروز را جشن می‌گیرند، جشنی به مناسبت اولین روز بهار و سال نو ایرانی، در شهر اکرا در نزدیکی دوک برگزار می‌کنند.

جشن گرفتن نوروز در کردستان عراق

مردم کرد عراقی درحالی‌که نوروز را جشن می‌گیرند، مشعل‌های آتشین حمل می‌کنند، جشنی که اولین روز بهار را در شهر اکرا در نزدیکی دهوک، اقلیم کردستان، عراق برگزار می‌کند

میز یا جدول هفت چیز که با حرف S شروع می‌شود یک فعالیت خانوادگی است.

معنای هفت‌سین نوروز چیست؟

معمولاً با پهن کردن یکپارچه مخصوص خانواده روی میز شروع می‌شود و سپس با قرار دادن هفت اقلام S دنبال می‌شود. این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سیرکه (سرکه): نشان‌دهنده سن و صبری است که اغلب با پیری همراه است

سیکه (سکه): برای ثروت و رفاه

پیشگو (سیر): برای سلامتی

سیب (سیب): برای سلامتی و زیبایی طبیعی

سبزه (گندم): برای تولد دوباره، نو شدن و نیک بختی

سامنو (پودینگ گندم): دسری شیرین برای ثروت، باروری و شیرینی زندگی

سماق (توت): برای طلوع آفتاب و جشن روز نو

علاوه بر این عناصر، میز ممکن است شامل آینه ای برای بازتاب نمادین سال گذشته، تخم مرغ های رنگ شده برای نشان دادن باروری، ماهی قرمز برای نشان دادن زندگی جدید و شمع هایی برای نشان دادن نور و شادی باشد.

غذاهای متنوعی در طول جشن تهیه می‌شود، اما طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه هاروارد، معمولاً آش رشته یا سوپ رشته سرو می‌شود و اعتقاد بر این است که نمادی از «امکانات فراوان در زندگی» است.

اعتقاد بر این است که شیرینی‌های مخصوص ازجمله باقلوا و بادام قندی نیز خوش شانس هستند و در طول جشن به اشتراک گذاشته می‌شوند. غذاهای دیگر شامل ماهی است که با برنج مخصوص با گیاهان سبز و ادویه جات سرو می‌شود که نماد طبیعت در بهار است.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا