خواندنی

معرفی 10 نوع غذای محلی شیراز

غذای محلی شیراز، قدمت طولانی دارد که سالیان زیادی در سفره های ایرانی دیده می شود. در این مقاله به معرفی غذاهای محلی شیراز می پردازیم.

به گزارش تجارت امروز؛ غذای محلی شیراز به دلیل تنوع و گستردگی جانوران و گیاهان بومی که دارد، زیاد است. و البته طعم این غذاها بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد.

معرفی ۱۰ نوع غذای محلی شیراز

استان فارس یکی از استان‌های محبوب و پرآوازه کشور است که عطر نارنج‌ها و عرقیات گیاهانش را از کیلومتر‌ها دورتر می‌شود حس کرد. فارس مهد بنا‌های کهن و نمود شعر و فرهنگ ایرانی است.

طبیعت بی‌نظیر این استان و فرهنگ و هنر غنی مردمانش را در غذاهای محلی استان فارس می‌توان دید. تنوع شگفت‌انگیز طعم و رنگ در این منطقه گردشگران خارجی را نیز به وجد می‌آورد و یکی از دلایل اصلی شهرت فارس در جنبه گردشگری است. به گفته مرکز تحقیقات گردشگری استان فارس، حدود ۲۵۰ نوع غذا و طعم در استان فارس وجود دارد که نشانگر هنرمندی مردم و طبیعت بخشنده این استان است.

 کلم پلو

 کلم پلو غذای محلی شیراز

کلم پلو، غذای محلی شیراز محبوب و لذیذ است. که به روش‌های مختلفی در سراسر ایران طبخ می‌شود؛ اما اصالت آن مربوط به شهر شیراز است. این غذای لذیذ ترکیبی از کلم، برنج، سبزی و ادویه‌های مختلف می‌باشد.

ترکیب منحصر به فرد سبزی این غذای شیرازی، هیچ شباهتی به سایر پلوهای سبزی‌دار نداشته و وجود آن، طعم غذا را دلچسب و لذیذتر می‌کند. همچنین کلم استفاده شده در کلم پلو شیرازی، کلم قمری است که برخی آن را کلم سنگ یا قنبید نیز می‌نامند. پیشنهاد می‌کنیم شیراز را بدون خوردن کلم پلو شیرازی ترک نکنید.

شکر پلو

شکر پلو

غذایی سنتی، اصیل و ایرانی است که به طور معمول در مجالس مهمی مانند عروسی و یا عزا، به همراه گوشت بره و یا گوشت گوسفندی سرو می‌شود.

اگر شما هم طرفدار غذاهای شیرین هستید، قطعا عاشق این غذای لذیذ شیرازی خواهید شد. برای تهیه این غذای لذیذ، از برنج، شکر، خلال نارنج، پوست پرتقال یا پوست نارنگی، خلال بادام و پسته، گلاب، زعفران، نمک، روغن و زردچوبه استفاده می‌کنند.

قنبر پلو

قنبر پلو غذای محلی شیراز

قنبر پلو غذای محلی شیراز؛ محبوب و قدیمی که در گذشته بیشتر در مراسمات پخته می‌شد. مواد تشکیل دهنده این غذا شامل گوشت چرخ کرده، کشمش پلویی، شیره انگور، پیاز، زعفران و آرد نخودچی است. طعم ترش و شیرین این غذا، تجربه‌ای متفاوت از طعم غذاهای شیرازی را برای شما رقم خواهد زد.

 لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو از جمله غذاهای محبوب ایرانی است که در اغلب شهرهای مختلف و به روش‌های گوناگون طبخ می‌شود. این غذا در شیراز با استفاده از لوبیا چیتی، شوید، کره و روغن حیوانی پخته و به همراه مرغ زعفرانی و یا گوشت چرخ کرده و یا کوفته قلقلی طبخ شده و برای خوردن به همراه ماست یا سالاد شیرازی بر سر سفره‌ها قرار می‌گیرد.

دمپخت شیرازی

دمپخت یکی دیگر از غذای محلی شیراز است. که معمولا به شکل‌های گوناگون و در جاهای مختلف کشور طبخ می‌شود. این غذای خوش طعم در شیراز با استفاده از انواع گوشت (گوشت مرغ، گوسفند و یا گوساله)، برنج، سیر، پیاز، کلم قمری یا کلم برگ، سبزی‌های مختلف، هویج، عدس، لوبیا، نمک، فلفل و زردچوبه درست می‌شود. طعم خوش این غذا جزو طعم‌هایی است که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.

هویج پلو شیرازی

هویج پلو یکی از غذاهای محبوب شیرازی‌ها است که با استفاده از هویج، شکر، گوشت چرخ کرده، برنج، زعفران، دارچین، پیاز و نمک پخته می‌شود. این غذا طرفداران زیلدی داشته و به طور معمول در مهمانی‌ها پخته می‌شود.

 شیرازی پلو

شیرازی پلو غذایی سنتی و مخصوص شیراز است که با استفاده از برنج، بادمجان، مرغ، زعفران، ماست، زرشک، نمک و فلفل، تخم مرغ و گاهی زیره درست می‌شود. شیرازی پلو را با نام ته چین مرغ و بادمجان نیز می‌شناسند و معمولا به همراه سالاد شیرازی و یا ماست سرو می‌کنند.

دوپیازه آلو (سیب‌زمینی)

دوپیازه آلو

از دیگر غذای محلی شیراز و بومی استان فارس انواع دوپیازه است که بسیار آسان و در مدت زمانی کوتاه می‌توان آنرا تهیه و طبخ کرد. دوپیازه‌های شیرازی علاوه بر داشتن طعمی لذیذ از عطر و بوی دلپسندی نیز برخوردار هستند.

دوپیازه آلوی شیراز، یکی از این غذاهای سنتی و معروف است که مردم استان فارس با استفاده از سیب‌زمینی، پیازداغ، گوجه‌فرنگی، نمک، ادویه و روغن، آنرا طبخ می‌کنند. گاهی اوقات بانوان کدبانوی این خطه از سرزمین‌مان، با استفاده از گوشت خردشده یا چرخ‌شده، قارچ و گوشت مرغ، دوپیازه‌هایی متنوع و دوست‌داشتنی را برای اعضای خانواده‌ی خود تدارک می‌بینند.

پاچه پلو شیرازی

پاچه‌ پلو از غذاهای سنتی استان فارس، شهرستان شیراز است که با موادی مانند برنج، لپه، کشمش، گوشت چرخ‌کرده (دم سینه)، سرکه شیره، نمک و فلفل تهیه می‌شود. مادران هنرمند استان فارس، این غذای لذیذ و محلی را با توجه به ذائقه‌ی اعضای خانواده‌شان همراه با سالاد معروف شیرازی و نان سرو می‌کنند.

البته می‌توان ماست، سبزی‌خوردن یا انواع ترشی را جایگزین سالاد شیرازی کرد. استفاده از سرکه شیره در کنار کشمش پلویی طعمی منحصربه‌فرد را ایجاد خواهد کرد. مردم استان فارس، پاچه پلو را اغلب در فصل زمستان و هنگام وعده‌ی صبحانه میل می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم این غذای سنتی را تهیه و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

رب‌پلو شیرازی

رب‌پلو شیرازی

انار یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین میوه‌هایی است که می‌توان در طبیعت یافت. خوراکی فوق‌العاده‌ای که به میوه‌ی بهشتی نیز معروف است. انسان‌ها نیز با استفاده از این خوراکی‌ مغذی و مفید، به تهیه و تدارک تنوع جالب و بسیاری از انواع غذاها، دسرها، نوشیدنی‌ها و چاشنی‌ها پرداختند.

رب‌پلوی شهر شیراز، غذای محلی شیراز و بسیار مفید استان فارس محسوب می‌‌شود که با استفاده از رب‌انار، یکی از محصولات این میوه‌ی لذیذ و خوشمزه تهیه می‌شود. بانوان و آشپزهای استان فارس با ترکیب موادی مانند: رب‌انار، برنج، گردو، شکر، کشمش، روغن و پیاز این غذای دوست‌داشتنی و پرطرفدار را طبخ کرده و همراه ماست، سبزی‌خوردن یا سالاد شیرازی برای اعضای خانواده‌شان سرو می‌کنند.

هویج‌پلو با گوشت

از خواص بی‌نظیر هویج که بگذریم، طعم شیرین و دلچسبش در تهیه‌ی انواع غذاهای سنتی و بومی ایران بسیار دوست‌داشتنی و لذیذ است. مصرف این خوراکی خوش‌طعم، از جمله مواد اولیه‌ی پیشنهادی کارشناسان تغذیه و سلامتی است چراکه ارزش غذایی بسیار بالایی داشته و برخی از ویتامین‌های ضروری بدن را تامین می‌سازد.

مردم استان فارس، با استفاده از هویج به طبخ غذایی سنتی و بومی پرداخته و با معرفی آن به سراسر ایران، بخشی از فرهنگ غنی غذایی خود را به نمایش گذاشتند. هویج‌پلو غذایی است محلی و مخصوص استان زیبای فارس که به‌دلیل طعم و عطر فوق‌العاده‌اش از طرفداران بسیاری نیز برخوردار است. آشپزهای این استان با استفاده از برنج، گوشت، هویج، روغن، نمک، پیاز، دارچین و شکر به طبخ این غذای سنتی می‌پردازند.

آش سبزی

آش سبزی

یکی از آش‌های سنتی و محلی است که طرفداران بسیاری داشته و به طور معمول در صبحانه میل می‌شود. وجود گوشت گوسفندی، حبوبات فراوان و دو نوع سبزی خوش طعم در این آش، آن را به یکی از آش‌های مقوی و لذیذ شیراز تبدیل کرده است.

آش انار

آش انار، آشی خوشمزه و لذیذ و مخصوص شب یلداست. این آش لذیذ، در شیراز با استفاده از گوشت چرخ کرده قلقلی و به صورت مجلسی درست می‌شود.

البته این آش به روش‌های متفاوت در شهرهای مختلف ایران نیز پخته می‌شود، برای مثال آذری‌ها این آش را با استفاده از گوشت چرخ کرده درست می‌کنند، گیلانی‌ها آش انار را بدون استفاده از گوشت درست کرده و یزدی‌ها ترجیح می‌دهند تا این آش لذیذ را با رب انار و لبو برای شب یلدا درست کنند.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا