مسکن

نحوه دریافت وام مسکن در 1403+ تمام شرایط

با توجه به وضعیت اقتصادی ایران، قدرت خرید خانه در خانواده ها بسیار کم شده است؛ و دیگر اکثر خانواده ها بدون کمک و پشتوانه نمی توانند خرید خانه را انجام بدهند، و در نتیجه دولت به کمک مردم آمد، که شامل وام مسکن است.

به گزارش تجارت امروز؛ دولت در برنامه های حمایتی خود وام هایی را برای مردم در نظر گرفته است، که از جمله ضروری ترین آن ها وام مسکن است. این وام هرساله تغییر قیمت دارد، و همچنین شریط دریافت وام مسکن نیز هر از گاهی دستخوش تغییر می شود؛ ما در این مقاله سعی داریم تمام شرایط دریافت وام را در اختیار شما بگذاریم.

تعریف وام چیست؟

وام عمل دادن پول، ملک یا سایر کالاها به طرف دیگر در عوض بازپرداخت اصل سرمایه در آینده به همراه بهره یا سایر هزینه های مالی به حساب می‌آید. وام ها ممکن است یک مقدار خاص و برای یک بار بوده و یا اینکه به عنوان یک اعتبار باز تا یک سقف خاصی برقرار باشد.

وام ها می‌توانند انواع شخصی، شرکتی، مؤسسات مالی و دولتی داشته باشند. وام راهی برای رشد عرضه پول در اقتصاد، همچنین ایجاد یک رقابت، معرفی  محصولات جدید و توسعه عملیات تجاری به حساب می‌آید. وام منبع اصلی سود برای بسیاری از مؤسسات مالی مثل بانک ها و فروشندگان خرد از طریق استفاده از اعتبار، به شمار می‌رود.

شرایط دریافت وام خرید مسکن ۱۴۰۳

خرید مسکن، در شرایطی که هزینه های بسیار زیادی، به خانواده ها تحمیل می شود، یکی از سخت ترین اقدامات زندگی برای افراد، می باشد. به همین دلیل، افراد زیادی، به دنبال اطلاع از نحوه دریافت وام خرید مسکن و یا خرید و فروش مسکن از طریق انتقال امتیاز آن، می باشند، تا بتوانند خانه مد نظر خودشان را خریداری کنند.

برای دریافت تسهیلات خرید مسکن ۱۴۰۳​، نیاز است که اشخاص، دارای یک سری شرایط باشند تا بتوانند تسهیلات را دریافت کنند، در غیر این صورت، امکان دریافت وام خرید مسکن را نخواهد داشت.

در حال حاضر، بانک های دولتی و خصوصی مختلفی، وجود دارند که اقدام به ارائه وام خرید خودرو و وام خرید مسکن، می کنند که هر کدام از این بانک ها، شرایط خاصی را برای دریافت این وام، در نظر گرفته اند؛ اما به طور کلی، برای دریافت وام خرید منزل مسکونی، نیاز است که اشخاص، دارای شرایط زیر باشند:

شرایط کلی

افرادی که قصد دریافت وام خرید منزل مسکونی را دارند، باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشند.

آن دسته از افرادی که قصد دریافت تسهیلات خرید منزل مسکونی، از هر یک از بانک های ارائه دهنده این وام را دارند، نباید هیچ گونه سابقه چک برگشتی، در هیچ یک از بانک های کشور داشته باشند.

در صورتی که فردی، بدهی بانکی داشته باشد، امکان دریافت وام، برای وی، وجود نخواهد داشت.

برای دریافت وام خرید مسکن ۱۴۰۳​، همانند سال گذشته، در برخی از بانک ها، نیاز به باز کردن حساب سپرده گذاری خواهد بود و در برخی دیگر، می توان با خرید اوراق ممتاز، وام خرید منزل مسکونی را دریافت نمود.

درآمد فرد متقاضی، می بایست مطابق با مبلغ جدول اقساط وامی باشد که قرار است پرداخت کند. معمولا بانک ها، برای تعیین حداکثر مبلغ وام، درآمد افراد را استعلام و در نظر می گیرند.

شرایط دریافت تسهیلات خرید مسکن ۱۴۰۳ از بانک مسکن

جهت دریافت تسهیلات خرید منزل مسکونی، بانک مسکن، این وام را به صورت غیر حضوری، به مشتریان خود، ارائه می کند. بنابراین، افراد متقاضی، می توانند با توجه به شروط لازم و همچنین، دریافت فرم ج مسکن ملی، جهت دریافت وام خرید مسکن، از طریق این بانک اقدام نمایند. در ادامه، در رابطه با شرایط وام خرید مسکن بانک مسکن، برای متقاضیان، توضیحات لازم ارائه شده است.

افتتاح حساب در یکی از بانک های معتبر همچون سامان.

در بعضی از طرح های بانک مسکن، نیاز به سپرده گذاری و در بعضی دیگر، نیاز به خرید اوراق ممتاز می باشد.

در صورتی که افراد، می خواهند حداکثر وام خرید منزل مسکونی را دریافت کنند، باید ملک آن ها، بیش از ۲۵ سال، قدمت نداشته باشد. در صورتی که ملک، بیش از ۲۵ سال و تا حداکثر ۳۰ سال، قدمت داشته باشد، سقف تسهیلات، کاهش پیدا می کند.

برای دریافت وام خرید منزل مسکونی، از محل اوراق ممتاز، امکان خرید اوراق حق تقدم، به میزان قیمت نصف وام، برای افراد وجود دارد.

برای دریافت وام خرید منزل مسکونی، از محل های دیگر، لازم است که افراد، حساب مشخصی را در بانک، باز کرده باشند.

متقاضیان دریافت وام خرید منزل مسکونی، نباید سابقه چک برگشتی و یا بدهی سررسید شده، در سیستم و نظام بانکی کشور داشته باشند.

شرایط دریافت تسهیلات خرید مسکن ۱۴۰۳ از بانک سامان

برای دریافت وام خرید مسکن، بانک سامان، این تسهیلات را به صورت آنلاین، در اختیار متقاضیان، قرار خواهد گرفت. بنابراین، افراد متقاضی، می توانند با توجه به شروط لازم، جهت نحوه دریافت وام خرید مسکن، از طریق این بانک اقدام نمایند. در ادامه، در رابطه با شرایط وام خرید مسکن بانک سامان، برای متقاضیان، توضیحات لازم ارائه شده است.

  1. برای دریافت وام خرید منزل مسکونی، از بانک سامان، ملک مورد نظر، ارزش گذاری می شود.
  2. حداکثر به میزان ۵۰ درصد از ارزش ملک، امکان دریافت وام، برای اشخاص وجود دارد.
  3. مبلغ بازپرداخت، بر اساس توان فرد دریافت کننده وام، تعیین می شود.
  4. اشخاصی که می خواهند این وام را دریافت کنند، می بایست بالای ۱۸ سال سن داشته باشند.
  5. به افرادی که دارای سابقه چک برگشتی در سیستم بانکی کشور می باشند، وام تعلق نخواهد گرفت.
  6. ملک خریداری شده تا پایان پرداخت تسهیلات، در رهن بانک قرار خواهد گرفت.
  7. ملک خریداری شده، باید ۶ دانگ، به راحتی قابل خرید و فروش، بلامعارض، ارزنده و غیره باشد.

شرایط گرفتن وام مسکن با سند خانه سال ۱۴۰۳

ارائه سند رسمی املاک معامله شده و ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی و یا دفترخانه ها به بانک مسکن، به عنوان ضمانت ملکی برای دریافت وام مسکن، مورد قبول خواهد بود.

اسناد عادی و یا همان مبایعه نامه های نوشته شده در بنگاه های معاملات ملکی، از رسمیت و سندیت کافی، برای ارائه به عنوان وثیقه ملکی معتبر، در زمان دریافت وام مسکن، به رسمیت شناخته نخواهند شد.

متقاضیان دریافت وام خرید مسکن، با سند خانه، در صورتی که از سایر شرایط مورد نظر، سند رسمی را در دست نداشتند، می توانند در ابتدا، نسبت به تشکیل پرونده، برای بهره مندی از وام خرید مسکن، در شرایط دیگر مانند خانه اولی ها و یا اقدام به دریافت وام از طریق اوراق حق تقدم، به شعب بانک مسکن، مراجعه نموده و سپس، برای سپرده گذاری یا خرید اوراق اقدام نمایند، اما در زمان دریافت وام مسکن، می بایست ضمانت نامه معتبر ملکی یا همان سند خانه را در اختیار شعبه بانک قرار دهند.

شرایط وام مسکن زوجین بدون سپرده

میزان وام مسکن، به ترتیب برای استان بزرگ تهران و مرکز آن و شهر های بزرگ و دیگر شهر ها نیز برای زوجین، ۱۰۰، ۸۰ و ۶۰ میلیون تومان است. در صورتی زوجین، می توانند تسهیلات مسکن بدون سپرده داشته باشند که سقف وام اوراق را دریافت نمایند و اگر میزان وام دریافت شده از محل اوراق، از میزان سقف ذکر شده در هر شهر، پایین تر باشد، زوجین، نمی توانند از این سپرده استفاده کنند.

سود تسهیلات مسکن زوجین بدون سپرده، ۱۸ درصد خواهد بود.

مدت زمانی که برای بازپرداخت تسهیلات مسکن ۱۴۰۲ زوجین، بدون سپرده، در نظر گرفته شده، به مدت ۵ سال و با اقساط ماهانه هر فقره تسهیلات ده میلیون تومانی برای هر زوج، حدودا مبلغ ۲۵۴ هزار تومان است.

وام تسهیلات مسکن زوجین بدون سپرده، به هر کدام از زوجین به صورت جدا پرداخت خواهد شد.

ارزش ملک خریداری شده، می بایست تنها ۲۰ درصد از مبلغ خود وام بیشتر باشد.

زوجین درخواست دهنده وام، می بایست دارای حساب پس اندازی با سپرده ای به میزان نصف مبلغ دریافتی تسهیلات مورد نظر در بانک، باشند.

مدارک عمومی برای دریافت وام

  • ارائه شناسنامه و کپی از صفحات آن ( معمولا صفحه اول و دوم )
  • ارائه کارت ملی و کپی آن
  • ارائه کارت ملی و شناسنامه عکس دار ضامنین وام
  • ارائه کارت ملی و شناسنامه فرد فروشنده ملک و کپی از آن ها
  • ارائه گواهی اشتغال به کار و یا ارائه فیش حقوقی با ذکر حقوق دریافتی
  • در صورتی که ملک، توسط وکیل، به فروش می رسد، ارائه اصل و کپی وکالتنامه وکیل، ارائه صفحات شناسنامه و کارت ملی موکل و ارائه شناسنامه و کارت ملی وکیل، الزامی است.
  • ارائه اصل و کپی از سند ملک، با شرایطی که بانک، مد نظر قرار داده است.
  • ارائه اصل و کپی از پروانه ساخت که نشان دهنده تاریخ ساخت و قدمت ملک باشد.
  • ارائه کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت قانونی، برای آقایان در بسیاری از بانک ها، الزامی می باشد.

مدارک لازم جهت دریافت وام  مسکن ۱۴۰۳ از بانک مسکن

  • اصل شناسنامه و کارت ملی فرد وام گیرنده.
  • ارائه کپی از صفحات شناسنامه و پشت و روی کارت ملی فرد وام گیرنده.
  • ارائه کارت حساب بانکی ( در صورتی که فرد بخواهد از طریق حساب بانکی خود، وام خرید منزل مسکونی دریافت نماید. )
  • ارائه اوراق حق تقدم ( در صورتی که فرد، بخواهد بدون حساب بانکی و با اوراق حق تقدم، وام خرید مسکن را دریافت نماید. )
  • ارائه اصل و کپی پروانه های ساخت که نشان دهنده میزان قدمت ملک باشد ( این مدارک را می توان از شهرداری ها دریافت نمود. )
  • ارائه اصل و کپی از مبایعه نامه به همراه کد رهگیری.
  • ارائه اصل و کپی از کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت قانونی.
  • ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی فرد فروشنده ملک و کپی از آن ها.
  • تکمیل فرم درخواست وام خرید مسکن در بانک مسکن.

مدارک لازم جهت دریافت وام خرید منزل مسکونی ۱۴۰۳ از بانک سامان

  • اصل و فتوکپی از شناسنامه وام گیرنده
  • اصل و فتوکپی از کارت ملی وام گیرنده
  • ارائه سند ملک ۶ دانگ، با شرایطی که بانک اعلام نموده است ( ملک نباید اوقافی باشد، بلامعارض باشد و غیره )
  • ارائه مدرک مربوط به ارزیابی ملک توسط بانک، الزامی است.
  • ارائه وثیقه مشخص شده از سوی بانک و یا ارائه مدارک شناسایی ضامنین، الزامی می باشد.
  • ارائه مدرکی برای احراز درآمد فرد متقاضی وام گیرنده، مانند گواهی اشتغال به کار، با قید درآمد و یا فیش حقوقی به بانک، الزامی است.

میزان وام مسکن در بانک های مختلف

تمامی بانک ها، اقدام به ارائه تسهیلات خرید منزل مسکونی، به ارزش ۷۵۰ میلیون تومان کنند؛ اما در حال حاضر، بانک مسکن و بانک ملی، از این قانون تبعیت نمی کنند و سقف تسهیلات به مراتب کمتری را به مشمولان دریافت این وام ارائه می کنند.

به همین دلیل، برای تسهیل خرید منزل مسکونی، سه بانک ملی، مسکن و بانک سامان، اقدام به ارائه وام خرید منزل مسکونی می کنند، میزان مبلغ این وام را در این بانک ها بررسی می کنیم.

میزان وام خرید در بانک مسکن

سقف تسهیلات بانک مسکن، به صورت انفرادی، در شهر تهران، ۴۰۰ میلیون تومان، سقف تسهیلات خرید مسکن، به صورت انفرادی، در مراکز استان ها و شهر های بالای ۲۰۰ هزار جمعیت، ۳۲۰ میلیون تومان و در سایر شهر ها، ۲۴۰ میلیون تومان است.

سقف تسهیلات از صندوق پس انداز مسکن

سقف تسهیلات خرید مسکن ۱۴۰۳، از صندوق پس انداز مسکن، ۲۰ میلیون تومان بود که به میزان ۸۰ درصد از ملک ارزش گذاری شده تعلق می گیرد.

میزان وام خرید در بانک ملی

سقف تسهیلات خرید مسکن، در بانک ملی، ۱۶۰ میلیون تومان است. افراد دارای شرایط، می توانند در کنار این وام، وام جعاله مسکن بانک ملی به مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان را نیز دریافت نمایند.

میزان وام خرید در بانک سامان

  • وام خرید منزل مسکونی، بانک سامان، حداکثر مبلغی بوده که از سوی بانک مرکزی، اعلام شده است.
  • سقف تسهیلات خرید مسکن، از سوی بانک سامان، ۷۵۰ میلیون تومان است. (این مبلغ وام، برای کلان شهر ها می باشد.)
  • سقف تسهیلات خرید مسکن، در شهر های کوچک، از سوی بانک سامان، ۵۰۰ میلیون تومان است.
  • این وام به میزان ۵۰ درصد از کل مبلغ خرید مسکن، به افراد واجد شرایط ۱۴۰۳، تعلق می گیرد.
  • میزان مبلغ وام اجاره مسکن ۱۴۰۳، برای متقاضیان دریافت این وام جهت پرداخت اجاره مسکن، از سوی بانک مرکزی، در کلانشهر ها و همچنین، سایر شهر های دیگر، مشخص می گردد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا