فرهنگی

نقش و اهمیت برنامه ریزی درسی برای موفقیت در کنکور

اگر شما هم در خانواده یک فرزند کنکوری دارید و یا خودتان قرار است امسال، شاخ غول کنکور را بشکنید و اگر نمی‌دانید برای دریافت برنامه‌ریزی تحصیلی، کتب کمک آموزشی و مشاوره تحصیلی به کدام موسسه مراجعه کنید، پیشنهاد می‌­کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مهم­‌ترین راز موفقیت در کنکور، دریافت یک برنامه ریزی درسی درست است. افزایش ساعات مطالعه دروس بدون داشتن برنامه‌­ای منسجم و بدون یک مشاوره تحصیلی اصولی، نتیجه دلخواهی به بار نخواهد آورد. اگر شما هم در خانواده یک فرزند کنکوری دارید و یا خودتان قرار است امسال، شاخ غول کنکور را بشکنید و اگر نمی‌دانید برای دریافت برنامه‌ریزی تحصیلی، کتب کمک آموزشی و مشاوره تحصیلی به کدام موسسه مراجعه کنید، پیشنهاد می‌­کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. ما در ادامه اهمیت برنامه‌ریزی درسی را بررسی می­‌کنیم، به مزایای وجود یک برنامه مدون برای درس خواندن دانش آموزان می­‌پردازیم و لزوم مشاوره تحصیلی را مرور می‌­کنیم.

اهمیت برنامه ریزی درسی

هیچ کاری بدون داشتن برنامه‌­ای مدون و منسجم به نتیجه نخواهد رسید. به نتیجه رسیدن در کنکور هم از این قاعده مستثنی نیست. شاید عده‌ای گمان کنند برنامه‌ریزی درسی یعنی اینکه برای تمام ساعات شبانه روز دانش آموز کنکوری، وقت مطالعه و تست و تماشای فیلم‌­های آموزشی در نظر گرفته شود. اما برنامه‌ریزی درسی صرفا به معنای افزایش ساعات مطالعه و درس خواندن شبانه روزی نیست، بلکه دقیقا به این معناست که در طول شبانه روز ساعات بسیاری برای تفریح، مطالعه متفرقه، گردش، غذا خوردن، خواب و استراحت وجود دارد که با یک برنامه‌ریزی درسی درست می­‌توان به آن دست یافت و از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری می­‌کند. در واقع راز موفقیت در کنکور نیز همین است که دانش آموز بدون خستگی و دلزدگی، بهترین زمانی که مغزش آمادگی دریافت مباحث درسی را دارد، اقدام به مطالعه، مرور و یادگیری نماید. در این روش تکالیف و مرورها روی هم انباشته نمی‌­شود و دانش آموز درک درستی از وضعیت خود دارد، می­‌داند چه زمانی باید درس بخواند، چه زمانی باید به تماشای فیلم و سریال مورد علاقه‌­اش بنشیند، چه زمانی به استراحت و تفریح بپردازد و دقیقا چه زمانی مجددا به میز مطالعه‌­اش برگردد.

مزایای بهره­‌مندی از برنامه‌ریزی درسی چیست؟

برنامه‌ریزی تحصیلی، مزایای بسیاری برای دانش آموزان به ویژه پشت کنکوری‌­ها دارد. برخی از این مزایا را با هم مرور می‌­کنیم:

  • وقتی هدف مشخص باشد، مسیر هموار می‌­شود

وجود برنامه‌ریزی درسی به دانش آموز کمک می­‌کند تا اهدافش را به وضوح، تبیین نماید. بداند قرار است به کجا برسد و این هدف چگونه امکان پذیر است. وقتی به کمک مشاوره تحصیلی دانش آموز به یک جمع بندی برای برنامه ریزی درسی رسیده باشد، می‌­داند که تا پایان این ماه باید دو فصل از کتاب ادبیات را خوانده باشد، تست­‌هایش را زده باشد و یک دور آن را مرور کرده باشد. حال وقتی به روزهای آخر ماه می­‌رسد و هنوز هدفش محقق نشده تلاش می­‌کند تا با افزایش ساعات مطالعه، هدف آن ماه را محقق کند. در واقع برنامه‌ریزی درسی، نقشه راه برای رسیدن به هدف‌­های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

  • از اتلاف انرژی دانش آموز جلوگیری می‌­کند

وجود یک برنامه‌ریزی اصولی توسط کارشناسان مشاوره تحصیلی، وقتی با توجه به توان دانش آموز و قدرت یادگیری او تدوین می­‌شود، از اتلاف انرژی وی جلوگیری می­‌کند. یعنی نیازی نیست دانش آموزی با ضریب هوشی بالا وقت اضافی برای مرور چند باره برخی دروس صرف کند و از آن وقت می‌­تواند برای یادگیری مضامین دیگر استفاده کند. همه این‌­ها در قالب و بستر برنامه‌ریزی درسی درست شکل می‌­گیرد.

  • از اتلاف وقت جلوگیری می‌­کند

برنامه‌ریزی درسی کمک می‌­کند تا دانش آموز استفاده مفیدتری از وقت خودش داشته باشد. یعنی به جای افزایش ساعات مطالعه، در وقت درست اقدام به مرور و یادگیری می­‌نماید و انرژی خود را تلف نمی‌­کند.

  • باعث ایجاد انگیزه در دانش آموز می‌­شود

رسیدن به اهداف کوتاه مدت و میان مدت بر اساس برنامه‌ریزی درسی، انگیزه‌­ای مضاعف به دانش آموز می‌­بخشد. به علاوه وجود وقت‌­هایی برای استراحت، بازی، گردش و … نیز او را دلزده و خسته نمی‌­کند و بر میزان رغبتش برای درس خواندن می‌­افزاید.

نقش و اهمیت برنامه ریزی درسی برای موفقیت در کنکور

برنامه‌ریزی درسی را به چه کسانی بسپاریم؟

برنامه‌ریزی تحصیلی برای رسیدن به موفقیت در کنکور، خودش یک تخصص است که باید توسط کارشناسان انجام شود. یک کارشناس مشاوره تحصیلی با در نظر گرفتن شرایط خانوادگی و تحصیلی دانش آموز، قدرت یادگیری، زمان آزاد وی و تمامی جوانب اقدام به تدوین برنامه‌ریزی درسی برای او می­‌کند. کسی که به طور حرفه­‌ای کار مشاوره تحصیلی را انجام می‌­دهد باید به روحیات دانش آموز، رشد شخصیتی وی، وضعیت خانوادگی، نوع رفت و آمد دانش آموز به مدرسه، کلاس­‌های کمک درسی، وضعیت تحصیلی، نوع مدرسه و به طور کلی به تمامی موارد شخصی، روحیاتی، خانوادگی و تحصیلی دانش آموز مشرف باشد تا بتواند با یک برنامه‌ریزی درسی درست، او را در رسیدن به هدفش یاری کند.

راز موفقیت در کنکور، برنامه‌ریزی درسی درست توسط کارشناس مشاوره تحصیلی

هنوز هم قبولی در کنکور یکی از مهم­‌ترین اهداف خانواده­‌ها و دانش آموزان ایرانی است. برای این مهم این روزها موسسات بسیاری تلاش می‌­کنند تا با ارائه دروس طبقه بندی شده، دی وی دی‌های آموزشی، ارائه مشاوره تحصیلی و برنامه‌ریزی درسی، مسیر موفقیت در کنکور را تسهیل کنند. در میان حجم بزرگ این موسسات پیشنهاد ما به شما مراجعه به وب سایت حرف آخر است. موسسه‌ای که با توجه به شیوه‌­های نوین ارائه مطلب به دانش آموزان خیلی زود توانست رقبایش را جا بگذارد و به موسسه‌ای محبوب در بین دانش‌آموزان کنکوری و خانواده‌­هایشان تبدیل شود. مهم‌ترین عاملی که حرف آخر را به صدر بهترین‌ها در زمینه تولید محصولات آموزشی ارتقا داد، شیوه تدریس نوین و آموزش شهودی بود. علاوه بر این موسسه حرف آخر با بهره‌گیری از کارشناسان خبره در عرصه مشاوره تحصیلی و ارائه برنامه‌ریزی درسی منطبق بر واقعیات زندگی تحصیلی و شخصی دانش آموز، نقش قابل توجهی در قبولی دانش آموزان در کنکور ایفا کرد. اگر شما هم قصد قبولی در کنکور برای خودتان و یا فرزندتان دارید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به موسسه حرف آخر و استفاده از محصولات با کیفیت و منطبق با دانش روز دنیاست که در این موسسه ارائه می‌­شود.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا