سیاسی

نکات مهم از اولین مناظره واقعی انتخاباتی که در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات بین پزشکیان و جلیلی رخ داد

پزشکیان ابتدا دروغ هایی که علیه او درست کرده اند اشاره و به دو نمونه اکتفا کرد: اول این که بیان کرد بنزین را نخواهد گران کرد و دوم این که فاش کرد 210 میلیون تومان داده اند برای ساختن و توزیع این دروغ که پسرش به مولوی عبدالحمید و اهل تسنن اهانت کرده است.

به گزارش تجارت امروز؛ بعد از ۵ میزگرد که اسما مناظره بود دیشب شاهد یک منظره واقفعی بین دو کاندیدای فینالیست بودیم. نکات مهم مناظره دیشب را در ادامه برایتان شرح می دهیم:

پزشکیان که گفته بود در مناظره قبلی رقبایش ۴ برابر او زمان داشتند در این مناظره زمانبندی کاملا عادلانه بود. و نشان داد که اقتدار یک رئیس جمهور را دارد.

در این مناظره، بر خلاف مناظره های قبل صرفاً با کاندیداهای واقعی مواجه بودیم نه با کاندیداهای پوششی که می آیند برای تخریب یک کاندیدا و ایجاد پوشش حمایتی از یک کاندیدای دیگر و سپس کنار می روند به امید اینکه جایی پست بگیرند.

پزشکیان برغم این که قبل از مناظره درگیر کسالت شده بود، بسیار خوب ظاهر شد و نشان داد که اشراف خوبی بر مسائل کشور دارد، درد مردم را می شناسد، به تخصص گرایی عمیقاً پایبند است و نه برای دعوا که برای تعامل با قدرت چه در داخل و چه در خارج به نفع مردم آمده است.

جلیلی در این مناظره، بارها و بارها صحبت ها و مواضع پزشکیان را تایید کرد بدان حد که در پایان مناظره، این طنز در فضای مجازی پیچید که جلیلی هم آخر هفته به پزشکیان رأی خواهد داد.

جلیلی می گفت که با وضع کنونی می توان به رشد ۸ درصدی رسید ولی پزشکیان این دیدگاه را قبول نداشت و می گفت باید مقدمات کار از بهبود روابط خارجی تا اصلاح مناسبات داخلی فراهم شود و آخر سر که اصرار جلیلی را دید گفت: من از ادامه رقابت ها منصرف می شوم اگر شما قول بدهی که می توانی رشد ۸ درصدی را محقق کنی و اگر نتوانستی، اعدامت کنند.

تمثیل “قفس” که در وصف شرایط کنونی مردم ایران در جهان حاضر از سوی پزشکیان به کار رفت، بسیار بیشتر از ۱۰ سخنرانی کارکرد داشت و البته اگر در مناظره، آن هم بین دو کاندیدای ریاست جمهوری گفته نمی شد، هرگز شانس رفتن روی آنتن زنده سیما را پیدا نمی کرد.

پزشکیان آنقدر پاپیچ جلیلی شد که بدون برجام و fatf چه برنامه ای دارید و چه خواهید کرد؟ که جلیلی بعد از مقاومت زیاد برای جواب  ندادن مجبور شد بگوید که همین وضعیت فعلی را ادامه می دهیم و البته با چاشنی قاطعیت.

پزشکیان نیز جواب داد: این وضعیت می تواند ادامه پیدا کند، اما سرمایه هایمان را می سوزانیم.
این بخش مهمی از گفت و گوی آنها درباره خروج از وضع موجود یا استمرار آن بود که تکلیف خیلی ها را برای تصمیم گیری مشخص کرد.

اما وقتی جلیلی گفت که ما امروز قادر به فروش نفت مان هستیم، پزشکیان با اشاره به ارزان فروشی نفت ایران به جلیلی گفت: چند می فروشید؟ و هر چه پرسید او این بار جواب نداد.

بعد از مناظره برخی نوشتند که در برابر استنادات پر شمار پزشکیان به قرآن و نهج البلاغه، نهایتاً کاندیدای اصولگرا نیز دو بار آیه خواند که یکی اش نادرست بود. آنجا که آیه “الم تکن ارض الله واسعه” را این گونه قرائت کرد: “الیس ارض الله واسعه”. این را توان به حساب اشتباه لفظی گذاشت که از هر کسی می تواند سر بزند و نباید خرده گرفت.

انتهای مطلب/ ی ر

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا