اقتصاد خرد

هزینه های مردم که دلاری است؛ درآمد را هم دلاری حساب کنید

از سال 1396 حداقل دستمزد کارگران ایرانی در برابر دلار با کاهش بی سابقه ای مواجه شده است.

به گزارش تجارت امروز؛ این روزها بحث حقوق و دستمزد کارگری بسیار داغ است. مشکل کشور ما اینجا است که در زمان هزینه کردن مردم بر اساس معادل دلاری خرج می کنند و در زمان کسب درآمد باید ریالی دریافت کنند.

در حالی که جلسات شورای عالی کار با وعده حداقل دستمزد کارگران دستمزد ۱۵ و ۲۵ میلیونی شروع شد اما این افزایش تنها ۳۵ درصد تصویب شد و کارگران از شنیدن این خبر ناامید شدند. این جلسه از یک دوشنبه اسفند سال گذشته آغاز و صبح سه شنبه به پایان رسید و دستمزد سال آینده کارگران مشخص شد.

بر اساس این مصوبه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ معادل ۳۵.۳ درصد افزایش یافت و میزان افزایش مزد سایر رده ها نیز ۲۲ درصد علاوه بر رقم ثابت ماهانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شد. در سایر پست های حقوقی حداقل درآمد کارگران در سال آینده بالای ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان خواهد بود.

به این ترتیب در ۳ سال دولت سیزدهم میانگین سالانه افزایش دستمزد کارگران به بالای ۳۹ درصد رسید در حالی که در دولت قبل زیر ۲۴ درصد بود.

صولت مرتضوی وزیر کار پس از جلسه شورای عالی کار اظهار داشت: یکی از ویژگی های مصوبه شورای عالی کار این بود که برای اولین بار ردیفی تحت عنوان حقوق خانواده به آن اضافه شد. خطوط مقررات مربوط به استخدام کارگران و مزیت آن این است که اگر در گذشته کارگر متاهل بود به اندازه کارگر مجرد درآمد داشت اما با این مصوبه حق ازدواج نیز به وی داده می شود.

مرتضوی افزود: بر اساس مصوبه دیگری از شورای عالی کار، کمپ اسکان کارگران گران قیمت ایجاد می شود و نمایندگانی از کارگران و کارفرمایان در آن حضور خواهند داشت. همچنین کلیه مشمولان قانون کار و کار در موسسات، خدمات و صندوق های بازنشستگی مرتبط با منابع عمومی مشمول قانون حداکثر مزد و مزایا خواهند بود.

وی درباره تغییرات قانون کار نیز گفت: افزایش حقوق نباید توسط مجلس و شورای عالی کار تعیین شود. با این اصلاحیه به دنبال افزایش دستمزد کارگران در بودجه هستیم. همچنین برخی تشکل های کارگری معترض هستند که چرا فقط یک تشکل در شورای عالی کار حضور دارد و ما به دنبال این هستیم که از هر تشکل یک نفر در شورای عالی کار حضور داشته باشد.

قائم مقام وزیر کار در تشریح جزئیات این مصوبه گفت: حداقل دستمزد روزانه با ۳۵ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۲۸ ریال می رسد. حقوق کودک با توجه به حداقل دستمزد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار ریال به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار ریال افزایش یافت. مبنای سالیانه ثابت می ماند اما سهمیه مواد مصرفی ۳۰۰ هزار تومان و از ۱.۱ میلیون تومان به ۱ افزایش می یابد.۴ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین کمک هزینه مسکن ۹۰۰ هزار تومانی ثابت می ماند و کمک هزینه ازدواج ۵۰۰ هزار تومانی نیز برای اولین بار به کارگران متاهل تعلق می گیرد.

به گفته وی، حداقل درآمد ماهانه کارگران دارای دو فرزند از ۸ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان افزایش یافته است. حداقل درآمد ماهانه کارگران با بعد خانوار ۳.۳ نفر از ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان افزایش یافت.

ظاهرا افزایش حداقل دستمزد کارگران مورد تایید اعضای کارگری شورای عالی کار قرار نگرفته است و این افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران بدون امضای نمایندگان کارگری است.

از سال ۱۳۹۵ حداقل دستمزد کارگران ایرانی در برابر دلار با کاهش بی سابقه ای مواجه شده است. در سال ۱۴۰۳ با فرض ثابت ماندن قیمت دلار در حدود ۶۱۰۰۰ تومان، تنها ۶ دلار دستمزد را نسبت به سال قبل افزایش داد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا