رمز ارز

همراه با تیم منتخبت از ارز دیجیتال سود بگیر

اگر از طرفداران مسابقات ورزشی هستید، مطمئناً در مورد فن توکن‌ها (Fan Tokens) شنیده‌اید. این نوآوری طرفداران را بیش از همیشه به تیم‌های مورد علاقه خود نزدیک می‌کند. در سال ۲۰۲۲ شاهد مشارکت‌‌ها و پیوندهای بزرگی بین کریپتوکارنسی‌ها و تیم‌های ورزشی بوده‌ایم. ارزش بازار توکن‌های هواداری از ماه ژوئن بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است. با آغاز جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر از ۲۱ نوامبر، عناصر فناوری وب ۳ مانند بازی‌ها، توکن‌های هواداری و کلکسیون‌های NFT نیز به یکی از جذابیت‌های این رویداد تبدیل شده و با رشد چشمگیری همراه بودند. اوکی اکس (OKX) دومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال از نظر حجم معاملات، جشنواره فوتبال خود را راه‌اندازی کرد که شامل جوایزی بیش از ۳ میلیون دلار است. Crypto.com و Algorand نیز رسما با فیفا برای جام جهانی همکاری کردند. در این مطلب با ما همراه باشید؛ زیرا در ادامه به چیستی توکن‌های هواداری، مزایای آن، نحوه کسب سود و معرفی بهترین توکن‌های هواداری جام جهانی ۲۰۲۲ می‌پردازیم.

توکن هواداری چیست؟

توکن‌های هواداری یا فن توکن‌ها (Fan Tokens) روش جدیدی برای طرفداران است تا از باشگاه‌ها و بازیکنان مورد علاقه خود حمایت کنند و یا نتایج بازی‌ها را پیش‌بینی کنند. فن توکن‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که به دارندگان امکان دسترسی به حق رای، تخفیفات، جوایز و محتوای انحصاری را می‌دهند. هواداران از سراسر جهان روی تیم‌های مورد علاقه خود سرمایه گذاری می‌کنند تا پشتیبانی خود را از آن‌ها نشان دهند.

در گذشته رابطه بین هواداران و تیم‌های ورزشی یک طرفه بوده است. پیش از این، طرفداران همیشه با خرید بلیط از تیم محبوب خود حمایت می‌کردند. حالا با وجود فن توکن‌ها همه افراد این شانس را دارند تا با استفاده از حمایت خود کسب سود کنند یا از سرویسی که سازما‌ن‌های ورزشی از طریق اپلیکیشن Socios.com به طرفداران خود ارائه می دهند، بهره‌مند شوند.

همراه با تیم منتخبت از ارز دیجیتال سود بگیر

پلتفرم socios.com که قدرت گرفته از ارز دیجیتال چیلیز (CHZ) است، با تیم‌های ملی برای انتشار توکن‌های رسمی هواداری جام جهانی همکاری کرده‌است. صدها تیم ورزشی در سراسر جهان از این طریق توانستند راه‌های خلاقانه‌ای برای جذب طرفداران خود ایجاد کنند. پس از تایید شدن این سایت توسط سازمان نظارتی ایتالیا، موسس و مدیر عامل Socios گفت: پذیرش بیشتر توکن‌های هواداری باعث رشد قیمت و مقبولیت آن‌ها در میان هواداران ورزش می‌شود و ما از این اتفاق استقبال می‌کنیم. او همچنین افزود ” تمام توکن‌های هواداری در Socios و اکوسیستم فن توکن Chiliz تاکنون به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار فروخته شده است.”

چیلیز (Chiliz) ارز دیجیتال پلتفرم chiliz.net است. چیلیز نت اولین صرافی ارز دیجیتال فن توکن‌ها است که طرفداران را قادر می‌سازد تا توکن‌های هوادارای را معامله کنند و در نظرسنجی‌ها و استخرها شرکت کنند. بارسلونا، یوونتوس و آرسنال نیز از تیم‌هایی هستند که در این پلتفرم توکن‌های خود را لیست کرده‌اند. لیونل مسی نیز سفیر برند جهانی آن است. به گفته بنیان گذار این پروژه در پنج سال آینده مارکت کپ این بازار احتمالا به ۱۰ میلیارد دلار می رسد که رقمی تقریباً ۲۰ برابر ارزش فعلی آن است. از این رو، تسلط بر بازار فن توکن‌ها سبب شده تا این ارز مورد توجه قرار گرفته و تقاضا برای خرید چیلیز در جام جهانی افزایش یابد. چند دلیل اصلی برای افزایش قیمت چیلیز عبارتند از:

  1. راه‌اندازی NFTهای درون بازی
  2.  لیست شدن چیلیز در چندین صرافی جدید
  3. انتشار توکن‌های هواداری جدید آن
  4. گسترش اکوسیستم این پروتکل توسط شرکا

همراه با تیم منتخبت از ارز دیجیتال سود بگیر

چگونه از توکن‌های هواداری سود بگیریم؟

ایده اصلی این است که سازمانی مانند یک تیم ورزشی تعداد زیادی توکن قابل تعویض منتشر می‌کند، سپس آن‌ها را بین طرفداران توزیع می کند. این توکن‌ها اغلب در بازارهای ثانویه یا همان صرافی‌‌های ارز دیجیتال معامله می‌شوند. بدیهی است که  با شروع جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، ارزش توکن‌های هواداری مرتبط با تیم‌های ملی فوتبال افزایش می‌یابد و شما نیز می‌توانید از این فرصت برای سودآوری استفاده کنید.

همانطور که اشاره شد، دارندگان توکن‌های هواداری دارای چندین امتیاز از جمله محصولات ویژه و حتی دسترسی VIP به رویدادهای خاص هستند. همچنین می‌توانند به طرح‌های اتوبوس تور، طرح‌های تبلیغاتی یا مکان‌های بازی رأی دهند.  بنابراین، هرچه تعداد طرفداران بیشتری داشته باشید، قدرت بیشتری خواهند داشت.

قیمت توکن توسط تیم تعیین می‌شود و سپس در پاسخ به شرایط بازار، نتیجه مسابقات و میزان علاقه به آن توکن نوسان می‌کند. به عنوان مثال با باخت تیم ملی آرژانتین در مقابل عربستان، ارزش توکن هواداری آن ۳۰% سقوط کرد. نماد این توکن ARG است و قیمت آن قبل از شروع اولین بازی آرژانتین در جام جهانی فوتبال حدود ۷,۲۰ دلار بود.

همراه با تیم منتخبت از ارز دیجیتال سود بگیر

توکن‌های هواداری بدون شک آینده اقتصاد ورزش هستند و مزایایی را به همراه دارند.

  • در دسترس بودن وجوه: فضای هیجانی جام جهانی معامله گران ریسک پذیر را ترغیب می‌کند تا از وجوه در دسترس خود در صرافی‌ها برای سرمایه گذاری در توکن‌های هواداری استفاده کرده و در سود برد یا ضرر باخت تیم مورد علاقه خود شریک شوند. در نتیجه قیمت فن توکن‌ها از این طریق دچار نوسان می‌شود. نقدینگی آنی و سریع سبب جذب سرمایه‌ داران و طرفداران فوتبال به این حوزه شده است.
  • تعامل با تیم: یکی دیگر از دلایل محبوبیت فن توکن‌ها، مزایای دارندگان توکن است. هواداران نه تنها به رویدادهای ویژه دسترسی پیدا می کنند، بلکه می توانند با تیم های خود نیز تعامل داشته باشند که قبلا این اتفاق غیرممکن بود. به این ترتیب، فن توکن‌ها فرصتی بی‌نظیر را برای دارندگان خود فراهم می‌کنند تا با بازیکنان تیم مورد علاقه‌شان دیدار و احوالپرسی کنند. این جذابیت اساسی فن توکن‌ها است.
  • شرط بندی: از طرفی دیگر، فن توکن‌ها جایگزینی برای شرط بندی‌های آنلاین هستند. زیرا توکن‌هایی که احتمال قوی برنده شدن آن‌ها در جام جهانی فوتبال وجود دارد، بیشتر از توکن‌های رقبای خود رشد می‌کنند. در نتیجه، این توکن‌ها در بین سرمایه گذاران و طرفداران محبوب می‌شوند. از این رو، کسانی که تخصص آن‌ها فقط پیش بینی بازی‌های فوتبال است و نه پیش بینی بازار ارزهای دیجیتال نیز می‌‌توانند به سرمایه گذاران فن توکن‌ها بپیوندند و جذب فضای کریپتو شوند.

در تصویر زیر لیست برترین توکن‌های هواداری بر اساس حجم مارکت را مشاهده می‌کنید.

کدام توکن‌های هواداری در جام جهانی حضور دارند؟

توکن‌های هواداری در این دوره از بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ سرمایه و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. هواداران در سراسر جهان روی تیم های مورد علاقه خود سرمایه گذاری می کنند تا حمایت بی دریغ خود را از آن‌ها نشان دهند. بنابراین، بهترین فن توکن‌ها از نظر ارزش بازار کدامند؟ در این بخش به معرفی برخی از معروف‌ترین‌ها می‌پردازیم.

۱.       توکن هواداری تیم ملی پرتغال (POR)

تیم ملی پرتغال (POR) محبوب‌ترین فن توکن را در سال ۲۰۲۲ دارد. فن توکن پرتغال به دلیل افزایش شدید حجم معاملات رتبه ۱ را در این جام جهانی کسب کرده‌است. این نهمین سال حضور پرتغال در جام جهانی است که در سال ۱۹۶۶ به مقام سوم دست یافت.

۲.      توکن هواداری تیم ملی اسپانیا (SNFT)

فن توکن بعدی، توکن تیم ملی اسپانیا (SNFT) است. اسپانیا در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ قهرمان جهان شد. این تیم در گروه E در کنار یک تیم بزرگ دیگر یعنی آلمان قرار داشت و هواداران نیز منتظر بودند تا ببینند چه تیمی در دور گروهی خود بهترعمل می‌کند. در کمال تعجب، آلمان در این دوره حذف  ژاپن و اسپانیا دو تیمی بودند که از این گروه توانستند صعود کنند و آلمان در این دوره از مسابقات حذف شد.

۳.      فن توکن اتحادیه فوتبال آرژانتین (ARG)

آرژانتین، سومین توکن محبوب هواداران است. آرژانتین دو قهرمانی در جام جهانی دارد و در سال ۲۰۱۴ نیز مقام دوم را کسب کرد. لیونل مسی (سفیر برند Socios) که اکنون برای آرژانتین بازی می‌کند، اعلام کرده است که این آخرین سال حضور او در فیفا خواهد بود. طرفداران او در سراسر جهان روی فن توکن ARG سرمایه گذاری کردند تا حمایت گسترده خود را ابراز کرده و آرزوی یک نتیجه دیدنی را داشته باشند.

۴.      توکن فن تیم ملی فوتبال برزیل (BFT)

تیم ملی فوتبال برزیل با فن توکن خود (BFT) یکی از محبوب ترین تیم‌های جهان است. برزیل پنج بار در تاریخ جام جهانی قهرمان شده و تنها تیمی است که در تمام جام‌های جهانی شرکت کرده است. نقشه راه فن توکن برزیل :

  • لیست شدن در CMC
  • لیست شدن در CoinTiger و coingecko
  • کالکشن NFT
  • فهرست شدن در چندین صرافی دیگر
  • مشارکت با چند فوتبالیست و یوتیوب

همراه با تیم منتخبت از ارز دیجیتال سود بگیر

۵.      توکن هواداری تیم ملی فوتبال پرو (FPFT)

فن توکن تیم ملی فوتبال پرو (FPFT) در رتبه پنجم قرار دارد. اگرچه امید آن‌ها برای ورود به جام جهانی توسط استرالیا از بین رفت، اما توکن این تیم نیز پتانسیل موفقیت را داشت.

همراه با تیم منتخبت از ارز دیجیتال سود بگیر

سخن پایانی

فن توکن‌ها نسبتاً جدید هستند و در حال حاضر تنها محدودی در دسترس هستند. این توکن‌ها نشان دهنده مالکیت تیم های ملی نیستند، اما دسترسی دارندگان به چندین امتیاز ویژه هواداران را فراهم می کنند. این بخش نسبتا کوچکی از بازار ارزهای دیجیتال است و بیشتر توکن‌ها دارای ارزش بازار کمی هستند. در نتیجه نوسانات شدیدی را تجربه می‌کنند.  فرآیند خرید فن توکن‌ها شبیه به خرید هر ارز دیجیتال دیگری است. ساده ترین راه برای خرید آن‌ها از طریق یک صرافی ارز دیجیتال مانند binance.com است. اگر نگران تحریم‌ها و سایر خطرات صرافی‌های خارجی هستید می‌توانید از یک صرافی ایرانی و معتبر از جمله ایرانیکارت برای خرید توکن هواداری استفاده کنید.

خرید و فروش ارز دیجیتال

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا