اقتصاد خرد

همه چیز در مورد حقوق و دستمزد سال 1403

در پایان آخرین روز کاری و در حالی که گروهی از نمایندگان کارگری حداقل حقوق و دستمزد سال 1403 را تایید نکردند و مصوبه آن را امضاء ننمودند این مصوبه قانونی اعلام شد و ابلاغ گردید.

به گزارش تجارت امروز؛ حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۳ بالغ‌بر ۳۵.۳ درصد افزایش داشت و همان‌طور که در جدول زیر نشان داده‌شده است، حداقل دستمزد قانون کار از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان به ۷ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان افزایش یافت.

دستمزد ۱۴۰۳ از حداقل دستمزد دریافتی گروه‌های مختلف تا افزایش مزایا و نسبت به سال قبل با مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران سال ۱۴۰۳ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. افزایش ۲۲ درصدی به‌اضافه مبلغ ثابت روزانه ۲۳۰ هزار و ۲۶ ریال برای سایر سطوح مزدی مصوب شد.

حدود ساعت ۲ بامداد آخرین روز سال ۱۴۰۲، نهم اسفندماه، در پایان یک ماراتن طولانی، شورای عالی کار درحالی‌که برخی از نمایندگان کارگری، سی و بیست و نهمین جلسه شورای عالی کار را تشکیل دادند. شورای عالی کار با دستور کار تعیین دستمزد سال ۱۴۰۳ در اعتراض به کار خود پایان داد و موضوع به‌جایی رسید که رئیس شورا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل حاضر شدند.

این مصوبه در حالی به قطعیت رسید که زیر آن جای امضای تعدادی از نمایندگان کارگری خالی است، اما ازآنجایی‌که طبق قانون مصوبه در شورای عالی کار با امضای دوسوم اعضا رسمیت می‌یابد، رسمیت دارد.

حقوق و مزایای ۱۴۰۳ چقدر است؟

بر این اساس حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۳ معادل ۳۵.۳ درصد افزایش‌یافته و مطابق جدول زیر حداقل دستمزد قانون کار از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان به ۷ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان افزایش‌یافته است.

مبلغ پایه حقوق زیربنای برخی از پرداخت‌ها، ازجمله بایرام سالانه که بر اساس آن حداقل بایرام ۱۴۰۳ (که در مارس ۱۴۰۳ پرداخت می‌شود) دو برابر است، یعنی. ۱۴ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان و حداکثر سه برابر حقوق پایه یعنی ۲۱.۵ میلیون و کمتر کارگر مشمول دریافت آن خواهند شد.

بر اساس مصوبه فوق، سایر سطوح حقوق ۲۲ درصد به‌اضافه مبلغ ثابت روزانه ۲۳ هزار تومان (کمی بیش از ۶۹۰ هزار تومان در ماه) افزایش می‌یابد. افزایشی که برای برخی دیگر از ارکان پرداختی ازجمله «حقوق فرزند» اعمال‌شده است که به ازای هر فرزند تقریباً ۱۸۶ هزار تومان افزایش می‌یابد.

بن کارگری دیگر اقلامی است که مشمول افزایش ۳۰۰ هزارتومانی شده و از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. افزایش ۲۷.۳ درصدی که نه تناسبی با افزایش حداقل دستمزد و نه با افزایش سایر سطوح دستمزد دارد؛ و این در حالی است که دو پر «پایه سنوات» و «هزینه مسکن» افزایش نیافته و مانند سال گذشته باقی‌مانده است.

میزان افزایش حقوق سال های اخیر

تصمیمات مبنی بر ارائه علی حسین رعیتی فرد، معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جدول فوق درج‌شده و به‌زودی در قالب بخشنامه رسمی همه‌ساله ابلاغ و اجرا خواهد شد؛ و بر این اساس بند جدیدی حقوق و دستمزد کارگران متأهل اعم از زن و مرد اعم از بچه‌دار یا نداشتن افزایش می‌یابد که مبلغ آن ۵۰۰۰۰۰ تومان است.

مصوبه‌ای که در پایان آن پرداخت دستمزد گروه‌های کارگری خاص با توجه به وضعیت تأهل و تعداد فرزندان و در بخشنامه رسمی که ابلاغ می‌شود، حاوی جزئیات بیشتر و متنوع‌تری است.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا