واردات و صادرات

چالش ها و قوانین صادرات زعفران چیست؟

زعفران یا همان طلای سرخ ایران که در جهان بسیار پرطرفدار است، به همان میزان نیز صادرات خوبی نیز از ایران دارد. اما برای ورود به این شغل ابتدا باید قوانین صادرات زعفران را به خوبی بشناسید تا در میان را دلسرد نشوید.

به گزارش تجارت امروز؛ صادرات زعفران که در ایران در دسته مشاغل پردرآمد قرار دارد، با چالش‌هایی نیز روبه‌رو است. صادرات زعفران یکی از سودآورترین و بهترین برنامه‌ها برای کسب درآمد بالا در یک بازه زمانی کوتاه است. در این مسیر فقط کافی ست تا دو عنصر اساسی را به درستی تشخیص بدهید. انتخاب بهترین نوع زعفران برای صادرات و بهترین کشور مقصد ۲ رکن مهم و ابتدایی از قوانین صادرات زعفران هستند.

قوانین صادرات زعفران چیست؟Exporting saffron to Hong Kong

برای صادرات زعفران از ایران به هر کشور باید حواستان به دو نکته اساسی باشد. در مرحله اول باید مراحل صادرات را مطابق با قوانین صادراتی ایران انجام دهید و پس از آن نیز باید با قوانین واردات کشور مقصد آشنایی کامل داشته باشید. از آنجایی که زعفران یک ماده خوراکی به حساب می‌آید، مجوزهای لازم برای اخذ صادرات آن نیز با دیگر کالاها کمی متفاوت است. به همین دلیل اخذ گواهی استاندارد و گواهی سلامت برای شما از الزامات به حساب می‌آید.  پس از ثبت کالا باید فرم‌های اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنید.

همچنین برای شروع روند صادرات باید یک کارت بازرگانی داشته باشید. کارت بازرگانی به شما اجازه ارسال کالا از گمرک و در حالت کلی شروع ارسال زعفران صادراتی ایران به دیگر کشوها را می‌دهدر مرحله بعد باید تمامی محموله را در گمرک ثبت کنید. پس از ثبت محصولات در گمرک، باید اظهار نامه مالیاتی گمرک را تکمیل کنید.

بهترین روش‌ برای صادرات زعفران چیست؟قوانین تجارت زعفران

انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش ارسال زعفران به کشورهای دیگر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا روش ارسال به موارد مختلفی مانند شرایط کشور مقصد، هزینه‌های ارسال و هزینه بسته‌بندی بستگی دارد. در حالت کلی دو روش برای صادرات زعفران وجود دارد: فله و بسته‌بندی.

صادر کردن زعفران به صورت فله در وزن‌های نیم یا یک کیلویی انجام می‌شود. در روش بسته‌بندی نیز زعفران در بسته‌های زیر ۳۰ گرم بسته‌بندی و ارسال می‌شود.

مشکلات قوانین صادرات زعفران ایران

صادر کردن زعفران به کشورهای مقصد همواره با مشکلات مختلفی روبرو است. یکی از این مشکلات، نوع بسته‌بندی زعفران است. متأسفانه کشور ما بدون توجه به سلیقه و خواست کشورهای مقصد صادرات زعفران، این گیاه را در قوطی‌های فلزی بسته‌بندی می‌کنند. در حالی که کشورهای دیگر برای جلب مشتری، آن‌ها را در بسته‌های شیک و شیشه‌ای صادر می‌کنند.

به گونه‌ای که بسیاری از کشورها از جمله اسپانیا، زعفران ایران را با قیمت بسیار پایینی خریداری کرده و در بسته‌بندی‌های جدید، با نام برند خود به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. البته این مسئله ضعف ایران را در بازار سازی نیز نشان می‌دهد. متأسفانه عدم توجه کشور به این موضوع موجب شده تا اغلب مصرف کنندگان زعفران اطلاع دقیق و درستی از خاستگاه اصلی آن نداشته باشند. از طرفی تحریم‌ها به مشکلات صادرات زعفران دامن زده و این کار را برای بازرگانان و تاجران سخت‌تر از قبل کرده است.

این تحریم‌ها در واقع باعث شده که تاجران کشورهای دیگر اعتماد خود را نسبت به ایران از دست بدهند. از این رو تا قبل از ارسال کالا هیچ مبلغی را پرداخت نمی‌کنند. به همین دلیل بازرگانان ایرانی برای فروش محصولاتشان به کشورهای دیگر نیازمند افتتاح اعتبارات اسنادی و ال سی هستند که متأسفانه این عمل نیز برای ایرانی‌ها غیرممکن است. بنابراین کشورهای مقصد صادرات زعفران کالای خود را از کشورهایی نظیر اسپانیا خریداری می‌کنند. در نتیجه این مسائل، مشکلات و چالش‌های زیادی را برای تاجران ایرانی ایجاد کرده‌اند که باید برای رفع آن‌ها اقدامات لازم انجام شود.

مثلا کشور ما باید نسبت به بازارسازی زعفران جشنواره‌هایی برگزار کند تا مصرف‌کنندگان با تولیدکننده اصلی این محصول بیشتر آشنا شوند. همچنین در طرح بسته‌بندی‌های صادراتی نیز باید تجدید نظر شود و مطابق با سلیقه‌ کشورهای مقصد صادرات زعفران انجام گیرد. البته خارج کردن زعفران به همراه مسافر در صورتی که جنبه‌ تجاری نداشته باشد، مانعی ندارد. میزان زعفران مجاز برای هر مسافر ۱٠٠ گرم است. برای خروج بیش از این مقدار افراد باید کارت بازرگانی تهیه کنند.

آشنایی با تمام مراحل صادرات زعفرانSaffron business rules

اگر شما هم به دنبال جواب این سوال هستید که “چگونه زعفران صادر کنیم؟”، حتما این بخش را با دقت مطالعه کنید. برای اینکه در این مسیر موفق شوید، باید از همان ابتدا تمام مراحل خود را گام به گام ترسیم و قدم‌های لازم در هر مرحله را مشخص کنید. اگر هر کدام از مراحل زیرا را به درستی انجام ندهید، قطعاً هیچ تضمینی برای موفقیت شما در این مسیر وجود ندارد. پس از همان ابتدا هوشیارانه عمل کنید.

بیزنس پلن (Business Plan) خودتان را با جزئیات ترسیم کنید

همان‌طور که یک ماشین بدون چراغ در مسیر تاریک جاده زیاد دوام نمی‌آورد و به بیراهه کشیده می‌شود، فعالیت در زمینه صادرات و واردات هم دقیقاً به همین صورت است. قبل از قدم‌گذاشتن در این مسیر باید خود را مجهز به دانش و آگاهی کنید. چگونه؟

همین حالا قدم به قدم با من از میان گزینه‌های زیر انتخاب کنید. سود بیشتر یا گسترش کسب‌وکار؟ چین یا اسپانیا؟ خرید زعفران از کشاورز یا کشت زعفران در زمین شخصی؟ ارسال به صورت فله یا بسته‌بندی؟ زعفران نگین یا سرگل؟

اگر از قبل جواب این سوالات خود را پیدا کرده‌اید که شما یک قدم در مسیر خود از دیگران جلوتر هستید. اما اگر همین حالا با این چالش‌ها و قوانین صادرات زعفران که با آن روبرو شدید، پس بهتر است تا مسیر راه خود را مشخص کنید.

بازار هدف خود را شناسایی کنیدکشور های مقصد صادرات زعفران

اولین موضوعی که در هنگام ارسال زعفران به سایر کشورها با آن روبرو می‌شود، قوانین واردات و روابط تجاری با آن کشور است. بررسی داده‌ها و اطلاعات موجود در زمینه میزان صادرات و پتانسیل هر کشور برای خرید زعفران در اصل نشان‌دهنده حجم فعالیت شما در آن بازار بین‌المللی خواهد بود.

با توجه به حجم و میزان زعفرانی صادراتی و همچنین هدف استفاده از این ادویه در هر کشور باید روند کار خود را مشخص کنید. برای مثال ترکیه بیشتر حجم زعفران درخواستی خود را به خاطر تعداد بالای توریست‌های سالانه خود می‌خواهد اما کشورهای اروپایی معمولاً زعفران را به خاطر مصارف دارویی خریداری می‌کنند.

اگر شما کشاورز و به دنبال خریدار عمده برای زعفران خود هستید یا اینکه یک بازرگان و تاجر موفق در زمینه صادرات زعفران هستید، باسکول بازار هدف پویا و پرسودی را برای هردوی شما عزیزان فراهم کرده است. فقط کافیست تا نگاهی به بازار باسکول بیندازید.

کالای صادراتی خود را آماده کنید

از آنجایی که صادرات زعفران به کشورهای دیگر باید طبق استانداردها و شرایط ارسال به همان کشور خاص در نظر گرفته شود، بنابراین باید حتماً بهترین و باکیفیت‌ترین زعفران را آماده و سپس نسبت به طراحی و اجرای بسته‌بندی آن اقدام کنید. میزان فروش و درصد سود شما پس از گذشتن از تمامی مراحل قبل به این مرحله به شدت بستگی دارد.

بازار هدف کشور مقصد شما در انتخاب مدل بسته‌بندی بسیار تاثیرگذار است. برای مثال در کشورهای اروپایی معمولاً بسته‌بندی‌های فلزی طرفداران بیشتری دارد، زیرا همگی به دنبال استفاده مجدد از ظروف پس از اتمام زعفران هستند. اما در کشورهای عربی شما باید بسته‌بندی کریستال با طرحی لاکچری را انتخاب کنید. بنابراین در این مرحله به دقت بازار هدف خود را بررسی کنید.

مجوزهای ضروری برای صادرات زعفران

از قوانین صادرات زعفران که اگر برنامه فعالیت به صورت مستقیم در این زمینه محصولی را دارید، باید قبل از شروع به کار مجوزهای لازم را کسب کنید. مجوزهای صادرات زعفران عبارتند از:

  • اخذ کارت بازرگانی
  • مجوز صدور کالا
  • اخذ گواهی بهداشت و قرنطینه
  • گواهی استاندارد
  • اظهارنامه مالیاتی

در نهایت برای گذراندن قوانین صادرات زعفران ایران و شروع روند ارسال زعفران باید محصول صادراتی خود را در گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت کنید. برای ثبت محصول نیز باید فرم اظهارنامه صادراتی خودتان را تکمیل کنید. برخی از اطلاعات موجود در فرم اظهارنامه مالیاتی عبارتند از:

  • مشخصات فرد صادرکننده و شخص اظهارکننده کالا (زعفران)
  • مشخصات مشتری
  • کشور مبدا و مقصد
  • وسیله حمل و نقل و مبدا بارگیری کالا
  • شرایط معامله
  • مشخصادت دقیق کالای صادراتی (نوع، وزن، مقدار و تعرفه کالا)
  • مشخصات دقیق محموله (تعدا بسته‌ها، نوع و سبک بسته‌بندی، وزن و مدل ظرف)
  • هزینه‌های گمرک
  • اطلاعات دقیق محل تسلیم اظهارنامه و مشخصات گمرک

معرفی بازارهای مقصد برای صادرات زعفرانبسته بندی زعفران صادراتی

حال که به خوبی با قوانین صادرات زعفران آشنا شدید بهتر است تا با کشورهایی که با آن ها در آینده باید با قوانین آن ها نیز کار کنید، آشنا شوید. ایران با صادرات زعفران به ارزش ۱۰۴ میلیارد دلار به کشورهای دیگر در سال ۲۰۲۱ رتبه اول را در زمینه صادرات زعفران است. پس طبیعی است که اگر امکانش را دارید به فکر کشت و صادرات این طلای سرخ به جهان در سرتان بیافتاد. کشورهای مختلفی نیز بازار هدف صادرات ایران قرار دارند که هرکدام درصد بالایی از زعفران تولیدی این کشور را خریداری می‌کنند.

طبق آخرین آمار در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، بازار خرید زعفران کشورهایی مانند چین، قطر و آلمان رشد صعودی بسیار زیادی داشته و عمده صادرات زعفران ایران نیز به این کشورها بوده است. اما در حالت کلی، لیست کشورهایی که در زمینه صادرات زعفران به عنوان بازارهای هدف بسیار عالی برای ایران به حساب می‌آیند عبارتند از:

چین

چین، یکی از بهترین کشورها برای صادرات زعفران است. چین با خرید ۲۸ هزار و ۴۴۷ کیلوگرم زعفران از ایران به ارزش ۳۳ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۶۹۱ دلار رتبه اول را به خود اختصاص داده است. این کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران به حساب می‌آید و به دلیل جمعیت بالا و پتانسیل بسیار زیاد ارتباطات با سایر کشورها معمولاً درصد بالایی از خرید زعفران را نصیب خود می‌کند.

امارات

از آنجایی که شرایط مالی و اقتصادی این کشور روند کاملاٌ صعودی و رو به رشد دارد، بنابراین یکی از بهترین بازارهای هدف ایران برای صادرات زعفران به حساب می‌آید. این کشور با خرید ۱۹ هزار و ۱۱۶ کیلوگرم زعفران به ارزش ۲۱ میلیون و ۳۳ هزار دلار رتبه دوم در خرید زعفران را به خود اختصاص داده است.

اسپانیا

اسپانیا به عنوان بهترین کشور برای صادرات زعفران و یکی از قدیمی‌ترین کشورهایی است که همیشه به دنبال خرید زعفران از ایران بوده است. دلیل این موضوع هم کاملاً مشخص است. کیفیت زعفران تولیدشده در ایران بسیار بالاست و اسپانیا پس از خرید زعفران از ایران، مجدد نسبت به بسته‌بندی و فروش این طلای قرمز در دیگر بازارهای جهانی اقدام می‌کند. میزان خرید اسپانیا ۱۵ هزار و ۵۱۳ کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۵ میلیون و ۹۲۵ هزار دلار است.

قطر

قطر نیز یکی دیگر از کشورهای هدف برای صادرات زعفران شناخته می‌شود و با خرید ۷ هزار و ۱۲۳ کیلوگرم زعفران به ارزش ۷.۱ میلیون دلار  از بازارهای خوب جهانی برای تجارت به حساب می‌آید. قطر یکی از کشورهایی است که قوانین سختگیرانه‌ای را برای واردات زعفران اعمال می‌کند، زیرا روی کیفیت و خلوص زعفران وارداتی حساسیت زیادی دارد.

افغانستان

تاجران افغانستان از زعفران کشت‌شده در ایران به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا بسیار استقبال می‌کنند و همواره به دنبال خرید زعفران از بازار ایران هستند. همین موضوع نیز باعث شده است تا افغانستان یکی دیگر از بازارهای هدف ایران به حساب آید.

هنگ کنگ

هنگ کنگ نیز از این ادویه بسیار خوشرنگ و خوش طعم استقبال می‌کند و به دلایل مختلف از ایران زعفران خریداری می‌کند. میزان درصد خرید این کشور با توجه به بازار و هدف متغیر است، اما همیشه در لیست خواهان زعفران ایران قرار دارد.

علاوه بر تمامی موارد ذکرشده در بالا، کشورهایی مانند ایتالیا، عمان، فرانسه، هند و کویت از دیگر بازارهای هدف بسیار خوب برای صادرات طلای قرمز ایران به حساب می‌آیند.

حال که با بازار هدف خود به خوبی آشنا شدید، وقت آن رسیده است تا با مراحل و شرایط لازم برای ارسال زعفران به دیگر کشورها اطلاعات دقیق و کاربردی به دست آورید.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا