سکه و طلا

چگونه قیمت طلا و سکه را محاسبه کنیم تا سرمان کلاه نرود

 قیمت طلا و سکه، برای کسی که قصد خرید طلا و جواهرات را دارد حائز اهمیت است. اما نکته ای که مهم است، نحوه محاسبه قیمت طلا در طلافروشی است تا با مسئله کلاهبرداری مواجه نشود.

به گزارش تجارت امروز؛ محاسبه درست قیمت طلا و سکه، برای خریدار بسیار مهم است. زیرا متاسفانه امروزه کلاهبرداری و طلای تقلبی در بازار افزایش یافته است. بنابراین اگر به کار خود وارد نباشید، احتمال اینکه در خرید طلا برای شما مشکل به وجود بیاید زیاد است.

انواع قیمت گذاری طلا

قیمت گذاری بر روی طلا با توجه به عیار طلا و واحد اندازه گیری طلا متفاوت است. قیمت جهانی طلا بر مبنای واحد اونس محاسبه میشود و قیمت طلا در داخل ایران بر مبنای واحد گرم و مثقال محاسبه میگردد. عیار طلا نیز یکی از معیارهای قیمت گذاری بر روی طلا محسوب میشود.

عوامل موثر در قیمت طلا

۴ عامل تاثیرگذار در محاسبه قیمت طلای فیزیکی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

اجرت ساخت طلا

اجرت ساخت طلا، به هزینه‌ای گفته می‌شود که طلافروش یا جواهرساز در ازای ساخت قطعات طلا یا جواهرات از مشتری دریافت می‌کند. عواملی مانند پیچیدگی و ظرافت طرح، نوع نگین و سنگ‌های قیمتی، شهرت و برند طلافروش و … بر اجرت ساخت طلا تاثیر می‌گذارند.

وزن طلای خام

طلای خام به ارزش ذاتی فلز طلا بدون احتساب اجرت ساخت و سود طلافروشی اشاره دارد. به عبارت دیگر، قیمت طلای خام نشان می‌دهد که هر گرم طلای خالص، بدون در نظر گرفتن ظرافت، طراحی یا برند، چقدر ارزش دارد. هرچه طلای مورد نظر برای خریداری سنگین‌تر باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

سود طلافروش

سود طلافروشان، یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی طلا و جزئی از فرمول محاسبه قیمت طلا است که هرساله توسط اتحادیه طلافروشان تعیین می‌شود. در حال حاضر میزان سود طلافروشان ۷ درصد است و آن‌ها مجاز به استفاده از این سود در قیمت‌گذاری طلا هستند. سود طلافروشان از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

۰/۰۷ × (قیمت طلا + اجرت ساخت) = سود طلا فروش

مالیات بر ارزش افزوده

با تصویب قانون جدید مالیات ارزش افزوده، مبلغ طلا از پرداخت مالیات معاف شد و مالیات ۹ درصدی فقط به اجرت ساخت و سود فروشندگان طلا تعلق می‌گیرد. لذا خریداران طلا تنها برای خدمات ارائه شد‌ه توسط طلا فروش، مانند ساخت طلا یا سود فروش، مالیات پرداخت می‌کنند.

نحوه محاسبه قیمت طلا و سکه در هنگام خرید زیورآلات طلا

برای محاسبۀ سریع قیمت طلا می‌توانید فرمول زیر را انجام دهید. برای این منظور فقط به یک ماشین حساب نیاز دارید تا مثل طلافروش‌ها خیلی سریع قیمت طلا را به‌دست بیاورید. دستوری که پائین نوشته‌ایم را به ترتیب انجام دهید:

اول از همه روی ماشین حساب، قیمت یک گرم طلا را به‌اضافۀ فی‌اجرت + ۱۶ کنید. سپس دکمۀ % (درصد) ماشین حساب را بزنید. بدون هیچ کار اضافه‌ای، دکمۀ ضربدر را در ماشین حساب بزنید و وزن طلا را وارد کنید. در آخر دکمه‌ی مساوی (=) را بزنید تا قیمت طلا مشخص شود.

قیمت یک گرم طلا + فی‌اجرت + ۱۶ + % × وزن طلا = قیمت طلا

محاسبه قیمت طلای ۲۴ عیار

در صورتی که قصد خرید طلای ۲۴ عیار را دارید، می‌توانید قیمت آن را مطابق با فرمول فوق و به همان روشی که برای محاسبه قیمت طلا ۱۸ عیار مطرح شد، به دست آورید. اما توجه داشته باشید که باید در این فرمول، قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار را در نظر بگیرید. در واقع فرمول محاسبه قیمت طلای ۲۴ عیار به صورت زیر خواهد بود:

۹% مالیات بر ارزش‌افزوده + ۷% سود طلا فروش + وزن طلا × (اجرت ساخت یک گرم طلا + قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار)

محاسبه قیمت طلای دست دوم هنگام خرید

محاسبه قیمت طلا و سکه

در محاسبه قیمت طلا و سکه، زمانی که قصد خرید طلای دست دوم را دارید، روش محاسبه کردن طلا بسیار اهمیت دارد و باید حتما دقت کنید که دوباره هزینه ساخت پرداخت نکنید. روش محاسبه به این صورت است که در ابتدا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را ضرب در وزن طلا می‌کنیم، سپس عدد بدست آمده را با ۷ درصد سود فروشنده و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده جمع می‌کنیم.

 

به طور کلی به این صورت است:( قیمت هر گرم طلا × وزن طلا) + ( %۹ مالیات بر ارزش افزوده + %۷ سود فروش)

محاسبه قیمت طلا در زمان فروش

حتی اگر فقط یک روز از خرید طلای شما گذشته باشد و بخواهید آن را بفروشید، اجرت پرداخت و سودی که طلا فروش برده است از جنس طلا کسر می‌شود و طلا به قیمت طلای دست دوم از شما خریداری خواهد شد. ا

ین یک قانون است و در همۀ واحدهای طلافروشی اجرا می‌شود. چرا؟ به این دلیل که بر اساس قانون، طلافروش حق ندارد طلای نویی را که به قیمت طلای کهنه خریداری کرده، دوباره به فرد دیگر بفروشد.

نحوه محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار

درمحاسبه قیمت طلا و سکه، نحوۀ محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار یک فرمول مشخص دارد که همۀ طلافروش‌ها از آن استفاده می‌کنند. این فرمول به شرح زیر است:

۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار))

بد نیست بدانید که برخی از طلافروشی‌ها در زمان محاسبه قیمت طلا به جای محاسبه ۷ درصد از سود مغازه و ۹ درصد مالیات به صورت جداگانه، آنها را با یکدیگر جمع می‌زنند. این روش محاسبه کاملًا به نفع خریدار است؛ زیرا قیمت حساب شده تا حدودی کمتر محاسبه می‌شود.

در نظر داشته باشید قیمت روز طلا همان چیزی است که روی تابلوی طلا فروشان نشان داده می‌شود. برای درک بهتر این فرمول به این مثال توجه کنید.

مثال

شما قصد خرید گردنبندی به وزن ۱۸ گرم و ۷۰۰ سوت را دارید. قیمت طلای ۱۸ عیار در تاریخ امروز هم مثلاً ۷۴۰ هزارتومان است پس از ضرب این دوعدد در یکدیگر عدد ۱۳.۸۳۸.۰۰۰ تومان به دست می‌آید که هزینه‌ی طلای خام گردن‌بند موردنظر شماست.

نحوه محاسبه اجرت ساخت

قبل از محاسبه قیمت طلا و سکه بهتر است که اجرت ساخت را بدانید. اجرت ساخت طلا همان سودی است که طلاساز در ازای ساخت طلا دریافت می‌کند. طلاساز این مبلغ را به‌اضافۀ قیمت خام یک گرم طلا و به عنوان اجرت ساخت طلا دریافت می‌کند.

البته باید بدانید که طلاهای مختلف اجرات ساخت متفاوتی دارند. هر چه مدل طلا به‌روزتر و جدیدتر باشد، اجرت آن بیشتر خواهد بود. یعنی به طور کلی اجرت ساخت طلا و جواهر براساس طرح آنها تعیین می‌شود و نرخ مصوبی برای تعیین اجرت وجود ندارد. طلاهایی که با ماشین و در تیراژ بالا تولید می‌شوند، مزد ساخت پایین‌تری دارند.

مدل‌هایی که کار دست و محدود‌تر هستند، مزد ساخت بالاتری دارند. البته منظور این نیست که تمام طلاهای ساخت ماشین کم اجرت هستند؛ بلکه پیچیدگی طرح و نوع سوار شدن سنگ‌ها روی بالا بردن هزینه اجرت تأثیر می‌گذارد.

البته فروشنده اجازه ندارد سر خود مبلغ اجرت و دریافت آن را تعیین کند، بلکه باید بر اساس فاکتورهای خرید که از تولیدی و بنکداران طلا تحویل گرفته این مبالغ را دریافت کند.

اجرت جواهرات هم با اجرت طلا فرق دارد. وقتی شما زیورآلاتی خریداری می‌کنید که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده، باید ارزش سنگ را نیز به‌صورت جداگانه پرداخت کنید.

در حقیقت در فاکتورها وزن سنگ‌ها و طلای به‌کاررفته در زیورآلات مشخص می‌شود و خریدار غیر از اینکه باید پول طلا را پرداخت کند، باید بهای سنگ را نیز به قیمت روز بپردازد. اما سنگ‌های قیمتی در زمان فروش اغلب پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان خریداری می‌شوند.

اگر شما یک طلا با سنگ بدلی داشته باشید، وزن کل آن بر اساس قیمت طلای ۱۸ عیار محاسبه می‌شود اما در زمان فروش وزن سنگ‌های بدلی از وزن کل طلا کم شده و فقط پول طلا به شما پرداخت خواهد شد. یعنی پول جواهر (بدلی یا واقعی) را داده‌اید اما نمی‌توانید هنگام فروش آن پول را بگیرید؛ در واقع شما بهای استفاده از زیبایی این سنگ‌ها را پرداخت کرده‌اید و ارزش مالی برایتان ندارد.

محاسبه قیمت طلای آب شده

در محاسبه قیمت طلا و سکه در محاسبه قیمت طلای آب شد‌ه، فرآیندی ساده است که با چند مرحله به راحتی می‌توان آن را انجام داد. برای محاسبه قیمت طلای آب شد‌ه، ابتدا وزن طلا را بر حسب گرم در خلوص آن ضرب کنید و عدد به دست آمده را بر عدد ۷۵۰ یعنی خلوص طلای ۱۸ عیار تقسیم کنید.

سپس عدد بدست آمده را در قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار ضرب می کنیم تا قیمت مقدار طلا آب شد‌ه بدست آید. در نظر داشته باشید که این فرمول برای طلای آب شده با عیار ۱۸ است.

قیمت سکه

برای محاسبه قیمت سکه با انس ، کافی است تا قیمت یک انس طلا را در قیمت روز یک دلار ضرب کنید. نتیجه‌ی به‌دست‌آمده را بر عدد ۴٫۲۴۹۲۷ تقسیم کنید. به‌این‌ترتیب قیمت یک سکه طلای تمام را به دست خواهید آورد.

محاسبه قیمت سکه تمام بر اساس قیمت انس

قیمت سکه تمام از طریق انس جهانی از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

۴.۲۴۹۲۷ ÷ (قیمت یک دلار × قیمت یک انس طلا) = قیمت یک عدد سکه تمام

دلیل تفاوت قیمت خرید طلا با فروش طلا

در زمان خرید طلا از طلافروشی، مواردی از جمله مالیات بر ارزش افزوده، درصد سود فروشنده و اجرت ساخت به مبلغ نهایی طلا اضافه می‌شود. در زمان فروختن طلا نیز همه این موارد از قیمت طلا حذف می‌شوند. به همین دلیل است که قیمت طلای دست دوم نسبت به طلای نو ارزان‌تر است.

توجه داشته باشید که اگر شما یک طلا با سنگ بدلی داشته باشید، وزن کل آن بر اساس قیمت طلای ۱۸ عیار محاسبه می‌شود. اما در زمان فروش وزن سنگ‌های بدلی از وزن کل طلا کم شده و فقط پول طلا به شما پرداخت خواهد شد.

وقتی شما زیورآلاتی خریداری می‌کنید که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده، باید ارزش سنگ را نیز به‌صورت جداگانه پرداخت کنید. در حقیقت در فاکتورها وزن سنگ‌ها و طلای به‌کاررفته در زیورآلات مشخص می‌شود و خریدار غیر از اینکه باید پول طلا را پرداخت کند، باید بهای سنگ را نیز به قیمت روز بپردازد. اما سنگ‌های قیمتی در زمان فروش اغلب پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان خریداری می‌شوند که این برای فروشنده عادی چندان خوشایند نیست.

اگر قصد سرمایه‌گذاری در طلا دارید و نمی‌خواهید در آینده متقبل هزینه شوید، دور زیورآلات مزین به سنگ‌های بدلی را خط بکشید. سنگ‌های قیمتی ریز هم ارزش مالی ندارند و برای سود بردن از خریدوفروش جواهر باید فقط به سراغ سنگ‌های درشت و سنگین بروید. وگرنه سنگ‌های ریز ارزش‌افزوده‌ای برایتان به همراه نخواهند داشت.

حتما به فروشگاه‌های معتبر طلا و جواهر فروشی مراجعه کنید. اگر به همان مغازه که خرید کرده‌اید بروید که خیلی بهتر است. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که قبل از فروش از چند مغازه مختلف قیمت بگیرید تا مطمئن شوید طلای خود را ارزان نمی‌فروشید. حواستان باشد که از روی فاکتور خرید، وزن و عیار طلای خود را چک کنید تا با اطلاعات کافی به مغازه بروید.

آیا سکه مالیات بر ارزش افزوده دارد ؟

با توجه به اینکه سکه بهار آزادی توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود و مالیات آن در مبدا گرفته شده است ، از اجرای قانون مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا