سکه و طلا

آشنایی با اصول سرمایه گذاری در طلا

سرمایه گذاری در طلا یکی از روش‌های جذاب سرمایه‌گذاری از نظر افراد مختلف است. خرید طلا به دو صورت فیزیکی (خرید فیزیکی سکه، طلای نو زینتی، طلای آب شده، طلای دست دوم، شمش طلا) و به صورت غیر فیزیکی از طریق بازار سرمایه (گواهی سپرده سکه طلا، صندوق‎‌های مبتنی بر طلا، گواهی سپرده شمش و …) امکان‌پذیر است. هر یک از روش‌های خرید طلا به صورت فیزیکی و غیرفیزیکی ویژگی‌های خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی انواع روش‌های سرمایه‌گذاری طلا در بازار سرمایه می‌پردازیم.

صندوق طلا

یکی از روش‌هایی که افراد به صورت غیر فیزیکی اقدام به سرمایه‌گذاری در طلا می کنند، خرید صندوق طلااز بازار سرمایه است. سبد دارایی این صندوق‌ها تشکیل شده از حداقل ۷۰ درصد گواهی سپرده سکه و شمش طلا و حداکثر ۲۰ درصد از اوراق مبتنی بر سکه و شمش طلا است. با توجه به اینکه این صندوق‌ها در دسته قابل معامله در بورس (ETF) قرار می‌گیرند، افراد با دریافت کد بورسی امکان ثبت سفارش خرید واحدهای صندوق طلا را با مبلغ کم (حداقل ۱۰۰ هزار تومان) از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها دارند. در صورتی که در خرید فیزیکی طلا لازم است که مبلغ قابل توجهی در اختیار داشته باشند.

از دیگر ویژگی‌های این صندوق‌ها می‌توان به نقدشوندگی بالا، معافیت مالیاتی و مدیریت ریسک متناسب با شرایط بازار به علت داشتن مدیریت حرفه‌ای و متخصص اشاره کرد.

برای صندوق‌های طلا به علت ترکیب دارایی آن‌ها و وابسته بودن قیمت واحدهای این صندوق به روند قیمتی شمش و سکه طلا، نرخ ارز و قیمت جهانی اونس طلا، ‌نمی‌توان بازدهی تضمین شده‌ای در نظر گرفت، اما امکان کسب بازدهی متناسب با سکه و شمش طلا وجود دارد. برای مشاهده ترکیب دارایی و بازده دوره‌ای صندوق‌ها در بازه‌های زمانی متفاوت می‌توان به سایت هر صندوق مراجعه کرد.

دامنه نوسان صندوق‌های طلا مثبت و منفی ۱۰ در نظر گرفته شده است، به این معنی که قیمت واحدهای صندوق طلا در هر روز نهایتا می‌تواند به اندازه ۱۰٪ تغییر کند.

صندوق عیار

یکی از صندوق‌های مبتنی بر طلا که تحت مدیریت شرکت سبدگردان مفید فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ آغاز کرد، صندوق عیار مفید است. این صندوق قابل معامله در بورس (ETF) است و با توجه به ترکیب دارایی، بازدهی آن تحت تاثیر بازدهی سکه و شمش طلا و اوراق بهادار مبتنی بر سکه و شمش طلا است، به همین علت می‌توان صندوق عیار را جز صندوق‌های با ریسک بالا دسته بندی کرد.

قیمت هر واحد صندوق بر اساس قیمت اوراق موجود در سبد دارایی آن تعیین خواهد شد. با توجه به قابل معامله بودن این صندوق می‌توان با حداقل مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و با جست‌وجوی نماد «عیار» از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها از ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۵:۰۰ (۱۱:۳۰ الی ۱۲:۰۰ پیش‌گشایش نماد) اقدام به سرمایه‌گذاری کرد. لازم به ذکر است که برای خرید و فروش واحدهای این صندوق نیازی به مراجعه حضوری به شعب وجود ندارد.

با خرید واحدهای این صندوق دیگر ریسک‌هایی مانند اصل نبودن سکه یا احتمال سرقت آن وجود نخواهد داشت و سرمایه‌گذار در نهایت یک سرمایه‌گذاری مطلوب تحت نظر مدیریت تیم متخصص را تجربه خواهد کرد. برای مشاهده جزئیات صندوق مانند ارزش روزانه هر واحد و هزینه‌ها و کارمزدهای صندوق، امیدنامه، اساسنامه و … می‌توان به سایت صندوق عیار مراجعه کرد.

حباب سکه

یکی از اصطلاحات رایج مربوط به سرمایه‌‌گذاری در سکه و طلا، حباب سکه است. با به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار، اگر سکه طلا بیشتر یا کمتر از ارزش ذاتی خود در بازار معامله شود، به تفاوت ایجاد شده بین ارزش ذاتی و ارزش بازار اصطلاحا حباب سکه می‌گویند. حباب سکه با توجه به عواملی همچون نوسانات قیمت ارز، عرضه و تقاضا و … به دو دسته حباب مثبت و حباب منفی تقسیم بندی می‌شود. در صورتی که قیمت بازار از ارزش ذاتی بیشتر شود حباب مثبت و اگر قیمت بازار از ارزش ذاتی کمتر شود، حباب منفی ایجاد شده است.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا