صنعت غذایی

آشنایی با مراحل کامل تولید و پرورش قارچ صنعتی

آشنایی با تمام مراحل تولید و پرورش قارچ صنعتی شاید برای افرادی که به دنبال آن هستند، مهم باشد. ما در این مقاله صفر تا صد تولید قارچ را آموزش می دهیم.

به گزارش تجارت امروز؛ تولید و پرورش قارچ صنعتی، مانند تولیدات دیگر روش های مخصوص به خود را دارد. شما برای این کار ابتدا باید آموزش درست و اصولی را ببینید و بعد بتوانید شروع به تولید قارچ کنید.

مراحل کامل تولید و پرورش قارچ صنعتی

تولید و پرورش قارچ صنعتی، فرآیندی پرسود و رو به رشد در صنایع غذایی به شمار می‌آید که به مرور به طرفداران آن افزوده می‌شود. در زمان‌هایی که پروش قارچ به تازگی رونق گرفته بود، کمپوست را به سینی‌های قارچ می‌ریختند و به کمک بذر، عمل تلقیح را انجام می‌دادند.

بعد از ۹ هفته، زمانی که «توده قارچی» (Mycelium) به اندازه کافی رشد کرد، برداشت قارچ انجام می‌شد.

مرحله اول تولید و پرورش قارچ صنعتی : تهیه کمپوست

در واقه کمپوست به خاک بسیار غنی ک در باغ ها و زمین های کشاورزی به عنوان کود به کار میرود می گویند.

رشد قارچ ها با کمپوست آغاز می شود و کود اسب از مواد اولیه اصلی برای آماده سازی آن است .سپس مواد دیگری نظیر  کاه ، ژیپس (گچ) ، کود مرغی و آب به کود اسب اضافه می شود.

برای بهبود کیفیت و ساختار کمپوست از کاه استفاده می کنند. همچنین از ژیپس برای تنظیم خاصیت اسیدی کمپوست نیز استفاه می شود. شما می توانید از کود مرغ به جای کود اسب استفاده کنید.

کمپوستی که با افزودن مواد ذکر شده تهیه می شود حاوی مواد مغذی است و همانند خاک جنگل برای رشد قارچ ها مناسب است. در واقع یک متر مکعب کمپوست (حدود ۹۰ کیلوگرم) می تواند تا ۳۵ کیلوگرم قارچ تولید کند. امکان استفاده مجدد از کمپوست بعد از برداشت قارچ وجود ندارد.

مرحله دوم از تولید و پرورش قارچ صنعتی: بذر پاشی

با گذر کمپوست از یک تونل،‌ در دمای ۵۷-۶۰ درجه سانتی‌گراد،‌ آن را پاستوریزه می‌کنند تا تمامی باکتری‌های موجود از بین بروند. کمپوست جهت طی شدن مراحل بلوغ، تا ۶ روز داخل تونل باقی می‌ماند.

در ادامه، کمپوست را با بذر (اسپان) مخلوط می‌کنند تا توده‌ای مولد قارچ،‌ موسوم به «میسلیوم» (Mycelium) تولید شود. سپس، کمپوست را به تونل دیگری منتقل می‌کنند تا میسلیوم در درون کمپوست پراکنده شود.

میسلیوم به دلیل رشد سریعی که دارد بعد از گذشت دو هفته در کمپوست پراکنده می شود و به نقطه ای می رسد که برای پرورش و تولید قارچ مناسب است. در این نقطه رنگ کمپوست به قهوه ای روشن تبدیل می شود.

بسیاری از پرورش‌دهندگان قارچ، بذر مورد نیاز برای پرورش قارچ را تولید نمی‌کنند چراکه فرآیند پیچیده‌ای است. برخی از کارخانجات به کمک تلقیح دانه‌ها توسط هاگ‌ها، بذر مورد نیاز را تولید می‌کنند. ابتدا، دانه‌ها را بمنظور جلوگیری از آفت و حفظ رطوبت،‌ استریلیزه می‌کنند. لازم به ذکر است که ۱۰ کیلوگرم هاگ، به تلقیح ۵۰۰ کیلوگرم دانه منجر می‌شود.

سپس دانه ها را در یک کیسه به مدت دو هفته و دمای ۲۵ درجه سلسیوس قرار می دهند. در ادامه این کیسه به داخل یخچال با دمای ۲ درجه سانتی گراد می رود تا سخت و سفت شود. این کار باعث می شود بدون از دست رفتن میسلیوم ها، ۶ ماه از این بذر استفاده کرد.

مرحله سوم تولید و پرورش قارچ صنعتی: تهیه بستر قارچ

انتقال کمپوست های تهیه شده به جعبه های بزرگ فولادی موسوم به بستر قارچ (Mushroom Beds) در این مرحله انجام می شود. این بستر ها را در اتاق های تاریک موسوم به سلول قرار می دهند.

دمای سلول باید در ۲۳ درجه سانتی گراد نگه داشته شود و به منظور حفظ رطوبت لایه ای از کود گیاهی (خاک پوششی) را در بالای کمپوست قرار می دهند. ۲۰ تا ۲۵ لیتر آب در هر دو متر مربع از این سلول ها به منظور فراهم کردن رطوبت بیشتر فراهم می شود. پس از طی شدن این فرآیند قارچ ها دو روز فرصت دارند تا به تکمیل فرآیند رشد خود بپردازند.

مرحله چهارم:پین دهی

از آنجایی که قارچ ها در فصل پاییز رشد می کنند. با القا کردن فصل پاییز به پرورش قارچ ها می توان کمک کرد. برای این کار باید دمای سلول را در طول چهار روز به آرامی از ۲۳ درجه به ۱۷ درجه برسانید. با این کار کردن دمای محیط پایین می آید و رشد میسلیوم ها کامل می شود.

حال نوبت به شوک دهی می رسد. کاهش دما باعث ایجاد شوک و رویش قارچ ها می شود .رشد میسیسلیوم ها در اوایل پاییز شروع می شود و با شروع فصل آبان، رشد آن تکمیل می شود. میسلیوم ها شروع به جوانه زدن می کنند و در نهایت تبدیل به قارچ می شود ند.

آخرین مرحله از تولید و پرورش قارچ صنعتی

شما اگر تمام مراحل بالا را به خوبی اجرا کنید. در هر هفته قارچ ها ۳ سانتی متر رشد می کنند. و با توجه به این موضوع در هفته سوم اولین فلاش از قارچ شروع به برداشت می شود.

برداشت قارچ‌ها برای فروش تازه، به صورت دستی انجام می‌شود حال‌آنکه قارچ‌های کنسروی را با روش‌های مکانیکی برداشت می‌کنند. برداشت این محصول با دست، حفظ بستر قارچ را به همراه دارد. به طور متوسط، در هر ساعت بین ۱۸-۳۰ کیلوگرم قارچ، به صورت دستی برداشت می‌شود.

شما ۹ روز بعد از فلاش اول می توانید فلاش دوم را برداست کنید. و برای این کار ششما در ابتدا باید سلول را به کمک بخار، پاستوریزه کنید. در این مرحله دمای سلول در مدت زمان ۸ ساعت؛ به هفتاد درجه سلسیوس می رسد. بعد از پاستوریزه کردن، کمپوست از بستر حذف می‌شود تا پس از تمیز کردن، به طور مجدد با کمپوست پر شود.

اهمیت تولید و پرورش قارچ صنعتی

از مهم ترین دلایل کاشت قارچ، قابلیت کشت عمودی آن ها است. قارچ ها را در تمام فصول سال می توان پرورش داد.

  • کمک به امنیت غذایی با تولید یک محصول با ارزش غذایی زیاد
  • کشت در زمین با مساحت های مختلف
  • عدم فصلی بودن کشت
  • نیازی به آب فراوان و خاک حاصل خیز ندارد
  • تعدیل قیمت قارچ در بازار
  • صدارت قارچ و ورود ارز به داخل کشور

این ها مواردی است که اهمیت و ارزش کشت قارچ را نشان می دهد. پس اگر قصد این کار را دارید بهتر است عجله کنید تا از رقیبان خود عقب نمانید و سود خوبی بتوانید از این بازار کسب کنید.

سود و زیان در پرورش قارچ

در یک نگاه کلی در تولید و پرورش قارچ صنعتی، موفقیت در شغل های مختلف مانند داشتن سوپرمارکت موادغذایی و یا میوه فروشی و … به خود شخص و ذهنیت آن شخص بستگی دارد زیرا بسیاری از افراد در یک شغل مشخص موفق بوده اند در حالیکه کسانی دیگر در همان شغل نه تنها موفق نبوده اند بلکه خسارت زیادی هم متحمل شده اند، بنابراین ضرر و یا سود پرورش قارچ به خود شخص و ذهنیت او بستگی دارد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا