حوادث

مدارک مهم در دادگاه در دست وکیل خانواده

باور عموم افراد بر آن است که درخواست طلاق صرفاً از طرف مرد امکان‌پذیر است اما در شرایط بسیاری ممکن است که زن قادر به ادامه زندگی با همسر خود نبوده و بدین ترتیب درخواست طلاق از طرف زن مطرح شود.

به طور عمومی و مطابق قانون مدنی ایران حق اجرای طلاق با زوج می‌باشد و در موارد درخواست طلاق از طرف زوجه باید شرایط طلاق مذکور در قانون وجود داشته باشد.

جهت ارائه درخواست طلاق از جانب زوجه راه‌های مختلفی وجود دارد اما به طور کلی باید شرایط طلاق هنگام ارائه درخواست طلاق موجود باشد؛ بنابراین مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی باید شروط ۱۲گانه مذکور در عقدنامه وجود داشته باشد تا درخواست طلاق از جانب زن امکان طرح داشته باشد.

شرایط طرح درخواست طلاق از طرف زوجه

جهت اجرای طلاق یک طرفه از جانب زن قوانین و شرایط خاصی در قانون ما در نظر گرفته شده است، با توجه به آنکه حق طلاق با زوج است زوجه برای جدایی باید دلایل محکمه پسند مطابق شواهد و مدارک مورد تایید دادگاه ارائه نماید.

در حالتی که زن دارای وکالت بلاعزل در طلاق یا حق طلاق از جانب شوهر باشد می‌تواند بدون نیاز به ارائه دلیل رضایت همسرش از او جدا شود.

این شرایط در قانون ما بدین شرح بیان شده است؛

  1. عدم پرداخت نفقه و سایر حقوق زوج ظرف ۶ ماه که البته نیاز به اثبات دارد می‌تواند از دلایل اجرای طلاق از جانب زوجه باشد.
  2. سوء رفتار یا سوء معاشرت مرد و احراز شرایط عسر و حرج برای زن از دیگر شرایط طلاق از جانب زن است که البته این موارد نیز نیاز به اثبات دارد.
  3. عدم تهیه مسکن مناسب برای زندگی از جانب مرد
  4. و یا ابتلای مرد به امراض صعب العلاج،
  5. در خطر بودن شان و آبروی زن به دلیل شغل مرد،
  6. محکومیت قطعی مرد به مجازات ۵ سال حبس یا بیشتر،
  7. ترک زندگی توسط مرد به صورت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب بدون عذر موجه،
  8. عدم فرزندآوری به دلیل عقیم بودن و سایر مشکلات جسمی مرد از دیگر دلایل و شرایط امکان طرح درخواست طلاق از جانب زوجه می‌باشد.

مدارک مهم در دادگاه در دست وکیل خانواده

مدارک لازم جهت درخواست طلاق از جانب زوجه

واضح است که ارائه اسناد و مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن از جمله مهم‌ترین مراحل دعوای طلاق شناخته می‌شود.

چرا که قاضی مطابق با اظهارات شفاهی طرفین نمی‌تواند حکم صادر کند و هر ادعایی که در دادگاه مطرح شود مستلزم آن است که مدارک و اسناد متناسب با آن نیز تقدیم دادگاه شود.

علاوه بر مدارک اثبات هویتی و همچنین سند ازدواج برای درخواست طلاق باید هر یک از طرفین از جمله زوجه مدارکی را در خصوص اثبات ادعای خود ضمیمه دادخواست نمایند.

طلاقی که از جانب زوجه درخواست شود مستلزم آن است که اسناد محکم و مستدلی که منجر به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌شود ارائه گردد.

نکته قابل توجه آن است که خواهان در دعوای طلاق برای تسریع روند رسیدگی به پرونده در دادگاه اقدام موثری که می‌تواند انجام دهد آن است که مدارک مورد نیاز را پیش از رسیدگی دادگاه تهیه کرده و در اختیار مرجع رسیدگی کننده قرار دهد چرا که با وجود نقص در مدارک ارائه شده به دادگاه ممکن است دادگاه رسیدگی کننده به طرح دعوای طلاق، رسیدگی را متوقف نماید و در این صورت خواهان باید مجددا جهت تکمیل مدارک اقدامات لازم را انجام دهد و این خود می‌تواند منجر به طولانی‌تر شدن پروسه رسیدگی شود.

جهت طرح دعوای طلاق ارائه سند ازدواج برای ثابت کردن وجود رابطه زوجیت بین طرفین الزامی است و در صورتی که سند ازدواج مفقود شده باشد می‌توان از طریق دفترخانه‌ای که ثبت نکاح در آن انجام شده است رونوشت سند نکاح را دریافت کرد و به دادگاه ارائه کرد.

همانطور که گفتیم اینکه حق طلاق مختص شوهر باشد سبب نمی‌شود که زن از ارائه درخواست طلاق محروم شود.

درخواست طلاق مطابق قوانین مذکور در ایران از جانب زن امکان‌پذیر است و زوجه می‌تواند با تقاضای طلاق گواهی عدم امکان سازش را از دادگاه دریافت کرده و از همسر خود جدا شود.

مدارک لازم جهت درخواست طلاق از جانب زوجه از جمله شامل مدارک هویتی زوجه می‌شود که برای اثبات آنکه خواهان دعوا است لازم است. بنابراین ارائه کارت ملی و شناسنامه باید ضمیمه‌ دادخواست گردد.

ارائه مدارک هویتی در مرحله‌ی اجرای حکم در محضر نیز جهت ثبت طلاق ضروری است.

مدرک مهم دیگری که جهت طرح درخواست طلاق از طرف زن لازم است که به دادگاه ارائه شود عقدنامه ازدواج یا همان سند نکاح است؛ این سند از این جهت حائز اهمیت است که می‌توان با استناد به آن رابطه زوجیت بین زن و مرد را ثابت کرد در واقع دادگاه پیش از رسیدگی به این موضوع باید بتواند وجود رابطه زوجیت بین زن و مرد را احراز نماید.

در صورتی که ارائه سند نکاح به دلیل مفقودی امکان‌پذیر نباشد می‌توان رونوشت آن را به جای اصل آن ضمیمه دادخواست تقدیم دادگاه کرد.

در صورتی که زوجه از جانب زوج دارای وکالت‌نامه طلاق باشد می‌تواند به استناد این وکالت‌نامه درخواست طلاق بکند بنابراین ارائه این مدرک برای رسیدگی به پرونده طلاق در دادگاه الزامی است.

قابل توجه است که وکالت در طلاق تنها از طریق وکالت‌نامه محضری اعتبار دارد و اگر در عقدنامه ازدواج وکالت در طلاق به زوجه داده شده باشد باید وکالت‌نامه محضری در دفاتر اسناد رسمی نیز تنظیم گردد.

البته در صورتی که تقاضای طلاق از جانب زوجه به استناد وکالت نامه‌ی طلاق نباشد دیگر الزامی برای ارائه این مدرک نیست.

در حالتی که زوجه جهت طرح دعوای طلاق از وکیل کمک گرفته باشد لازم است که وکالت‌نامه وکیل به همراه سایر مدارک و اسناد ضمیمه دادخواست طلاق گردد و به همین جهت قرارداد وکالتی که بین وکیل و زوجه منعقد شده است پیوست دادخواست شده و جهت رسیدگی دادگاه ارسال می‌شود.

از دیگر مدارکی که لازم است در قسمت دلایل و ضمائم عنوان شود ارائه نتایج مشاوره طلاق است؛ انجام مشاوره پیش از طلاق جنبه اجباری داشته و زوجه باید نتیجه مشاوره را که در قالب گواهی عدم امکان انصراف از طلاق صادر می‌شود به برگه دادخواست ضمیمه نماید.

گواهی عدم بارداری زوجه از دیگر مدارک مورد نیاز در طلاق است که البته بیشتر در مرحله ثبت طلاق و در مراجعه به محضر الزامی است و عموما جز مدارک الزامی جهت ارائه به دادگاه شناخته نمی‌شود.

گواهی عدم بارداری الزاما به این معنا نیست که امکان ثبت طلاق در هنگام بارداری زوجه وجود ندارد بلکه بدین معناست که اگر آزمایش بارداری زوج مثبت باشد قبل از انجام ثبت طلاق لازم است که حقوق مربوط به فرزند تعیین تکلیف گردد.

در صورتی که استدلال زوجه به عنوان مثال عسر و حرج ناشی از ضرب و شتم توسط زوج باشد لازم است که نتایج گواهی پزشکی قانونی را نیز مرتبط با موضوع مورد ادعا ضمیمه در تنظیم دادخواست طلاق نماید.

همچنین در صورت درخواست طلاق توسط زوجه باکره ارائه گواهی پزشکی قانونی در جهت اثبات گواهی بکارت برای دریافت تا نصف مهریه لازم است.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا