راهنمای سرمایه گذاران

چگونه یک مشاور کسب و کار شویم؟

قطعا این را می‌دانید که کسب‌وکارها برای موفقیت بیشتر به مشاوره کسب و کار نیاز دارند؛ یعنی فردی که به مهارت، تخصص و دانش خاص داشته باشد. برای مثال: وقتی فردی می‌خواهد کسب‌وکاری را راه‌اندازی کند، به یک دفتر مشاوره کسب و کار مراجعه می‌کند و از چنین فردی کمک می‌گیرد.

به زبان ساده باید بگوییم که مشاوره فردی است که در یک زمینه خاص متخصص است و به افراد و کسب و کارها در حوزه تخصصی آن‌ها مشاوره حرفه‌ای می‌دهد، معمولاً به صورت موقت یا قراردادی تا زمانی که نیازی خاص شرکت یا سازمان برآورده شود. اما تابه‌حال برایتان پیش‌آمده که از خودتان بپرسید که چطور می‌توانید مشاوره کسب و کار شوید؟ این چیزی است که قرار است در این متن به آن پاسخ دهیم.

لزوم استخدام مشاور کسب و کار

یک مشاور کسب و کار باید دانش و تخصص بالایی داشته باشد تا بتواند یک شرکت را به موفقیت برساند. مشاوره کسب و کار از آن دسته از کارهایی است که شما به‌عنوان مدیر یک شرکت نمی‌توانید انجام دهید و یک فرد متخصص را لازم دارید که رزومه قوی و دانش و مهارت لازم را در این زمینه داشته باشد. شرکت‌ها مشاوران را برای موارد زیر استخدام می‌کنند:

  • در مورد فرآیندها یا سیستم‌ها یک نظر عینی و خارجی دریافت کنند.
  • مسائل حل‌نشدنی شرکت را برطرف می‌کنند.
  • برای حل یک مشکل یا اجرای راه‌حل استخدام می‌شوند.
  • و….

از آنجایی که مشاوران به صورت قراردادی کار می‌کنند، هیچ صلاحیت مشخصی برای مشاور بودن وجود ندارد. بستگی به این دارد که سازمان به چه چیزی نیاز دارد و شما از استخدام چنین فردی چه هدفی دارید.

با این حال، کسب و کارها از مشاوران انتظار دارند که مشاوره در سطح کارشناسی ارائه دهند؛ یعنی اینکه که هر چه بیشتر دانش و مهارت داشته باشد و کار خودش را به بهترین شکل انجام دهد، احتمال بیشتری برای رسیدن به اهداف شرکت وجود خواهد داشت.

چگونه یک مشاور کسب و کار شویم؟

برای مشاوره کسب و کار شدن چه کنیم؟

رزومه قوی، تحصیلات عالی، تجربه موفق و سوابق کاری از مهمترین مواردی هستند که در زمان استخدام یک مشاوره کسب و کار باید در نظر بگیریم. چنین افرادی با تخصص و مهارتی که دارند می‌توانند شرکت یا همان کسب و کار شما را به سمت‌وسوی درستی برسانند.

۱.باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشید

چنین فردی باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشد. اکثر مشاوران دارای مدرک لیسانس هستند و این حداقل چیزی است که می‌توانید به آن اکتفا کنید. اگر مطمئن نیستید که کدام مدرک بهترین است، مدرک کسب و کار را در نظر بگیرید. رشته‌های مربوط به مدیریت و بازرگانی گزینه خوبی برای این مورد هستند

سایر مدارک محبوب برای مشاوران کسب و کار عبارتند از:

  • حسابداری
  • دارایی، مالیه، سرمایه گذاری
  • مدیریت
  • اقتصاد
  • بازاریابی
  • و…

بعضی از مشاوران برای تخصص در یک صنعت خاص، یک رشته فرعی یا دو رشته انتخاب می‌کنند. این موضوع مهم است که مدرکی را انتخاب کنید که به شما در یادگیری مفاهیم اصلی در مشاوره کمک کند. در کنار این موارد گفته شده، MBA (کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی) برای بسیاری از مشاغل مشاوره مفید است.

۲.تجربه کاری خودتان را به رخ بکشید

یک مشاوره کسب و کار در اصل یک متخصص است، بنابراین داشتن تجربه زیادی در حوزه‌ای که می‌خواهید در آن کار کنید، اهمیت زیادی دارد.

تجربه کاری اشاره به نتایج ملموس و نتایج مشتری را آسان می‌کند. اگر سابقه اثبات شده‌ای دارید که مشتریان بالقوه می‌توانند به آن اعتماد کنند، بهتر می‌توانید قراردادهای مشاوره را ببندید. رایج‌ترین راه برای به دست آوردن این تجربه عملی از طریق استخدام است. اگر نمی‌توانید فورا یک شغل مشاوره را شروع کنید، مشاغل حسابداری، مدیریت و تجارت نیز انتخاب‌های عالی هستند؛ بعد از این رشته‌ها کم کم می‌توانید به سمت شغل مشاوره کسب‌وکار بروید.

  ۳.استراتژی و برنامه کسب و کار داشته باشید

شما به‌عنوان یک مشاوره کسب و کار باید در کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت برنامه‌های مشخص و شفافی داشته باشید؛ بنابراین بهتر است برای خودتان یک استراتژی و برنامه کسب و کار درست داشته باشید. برای این منظور باید یک شناخت درونی و بیرونی از سازمان مربوطه داشته باشید، بتوانید مشکلات و موانع شرکت‌ها را برطرف کنید و با مدیران و مسئولین شرکت درباره بسیاری از موضوعات گفتگو داشته باشید.

۴. در دوره‌های آموزشی شرکت کنید و گواهینامه بگیرید.

به‌عنوان یک مشاور، بسیار مهم است که در جایگاه خود پیشرو و رقابتی بمانید و گواهینامه‌ها راهی مشخص برای نشان دادن انگیزه شما هستند. به‌عنوان‌مثال اگر شما مشاور تیم های فروش هستید، بهترین راه برای کسب دانش و گواهینامه معتبر گرفتن، گذارندن دوره معتبر بازاریابی و فروش است.

۵. بازار هدف خودتان را انتخاب کنید.

هنگامی که جایگاه خود را شناسایی کردید، مشخص کنید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند. برای مثال: اگر به تیم‌های فروش استارت‌آپ کمک می‌کنید تا در مراحل اولیه مقیاس‌پذیری حرکت کنند، با پاسخ دادن به این سوالات، بازار هدف خود را تقویت کنید:

  • مخاطبان هدف من کجا هستند؟ (آیا فقط به مشتریان محلی خدمات می‌دهید؟ آیا مشتریان ملی یا منطقه‌ای را می‌پذیرید یا خیر؟)
  • بزرگترین نقاط درد آن‌ها چیست؟
  • بزرگترین رقبای شما چه کسانی هستند و خدمات شما چگونه ارزیابی می‌شود؟
  • چه چیزی شما را متمایز می‌کند؟
  • آیا از طریق جلسات محلی یا ارتباط با لینکدین با کسب و کارها یا شبکه با مشتریان بالقوه تماس خواهید گرفت؟
  • چه چیزی به مخاطبان هدف من انگیزه می‌دهد؟

چگونه یک مشاور کسب و کار شویم؟

مهارت‌های یک مشاور کسب و کار

اگر می‌خواهید یک شرکت مشاوره کسب‌وکار راه‌اندازی کنید، در وهله اول باید آن را ثبت قانونی کنید. می‌توانید این کار را با استخدام بعضی از نیرو و پرسنلی که دارید انجام دهید. مهارت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با یادگیری نحوه تبدیل شدن به یک مشاور، آن را توسعه دهید در ادامه برخی از مهم‌ترین مهارت‌های مشاوره را برای شما توضیح می‌دهیم :

  • ارتباط کلامی و کتبی

مهم نیست که مهارت‌های تحلیلی شما چقدر چشمگیر است، تا زمانی که نتوانید ارتباط برقرار کنید، کمک چندانی به مشتریان‌تان نخواهد کرد. نوشتن و صحبت کردن ممکن است مانند مهارت‌های اساسی به نظر برسد. سعی کنید صحبت کردن و گوش دادن فعال را با ارائه منظم، مکالمات مشتری و پیگیری تمرین کنید.

  • رهبری

مشاوران نقش پیچیده‌ای را به عنوان رهبران تیم، مربیان و همتایان، اغلب به طور همزمان ایفا می‌کنند. این مستلزم آن است که به طور مداوم مهارت‌های رهبری را تمرین کنید.

ممکن است لازم باشد شفافیت و تیم‌سازی را به یک مشتری سرسخت معرفی کنید. هنگام برخورد با یک مشکل معمولی ممکن است اطلاعات حساس به دست بیایند. هر چیزی که پیش بیاید، باید نشان دهید که می‌توانید موقعیت‌های سخت را به روشی قابل اعتماد و متفکر مدیریت کنید.

  • انعطاف پذیری

مشاوران اغلب برای کسب و کارهایی که به آن‌ها خدمت می‌کنند، راه نجات هستند. به‎همین دلیل، باید برای تغییر آماده باشید و از آن استقبال کنید. هنگامی که شما یک مشاور هستید، مشتریان شما ممکن است نیاز به تغییر سریع برنامه داشته باشند.

همچنین باید از تغییراتی که نمی‌توانید کنترل کنید، آگاه باشید. تغییرات بازار، روندها و فناوری ثابت نمی‌مانند.

انعطاف پذیری همچنین به معنای تمایل به گوش دادن است. مهم است که برای رویکردها و روش‌های جدید تفکر بازی داشته باشید.

  • خود انگیزشی

برخی از مشاوران به طور طبیعی و با انگیزه شخصی، خوش بینی و انعطاف پذیری به این مهارت دست می‌یابند. اما دیگران ممکن است نیاز داشته باشند توانایی خود را در موارد زیر توسعه دهند:

  • اهداف واقع بینانه را تعیین کنید.
  • به برنامه‌های بلند مدت متعهد شوید.
  • درخواست کمک از دوستان و ریسک کردن می‌تواند انگیزه‌های قدرتمندی باشد.
  • مهارت‌های نرم

مشاور بودن می‌تواند مانند دانش‌آموز جدید کلاس باشد. شما در مکانی جدید هستید که توسط افراد جدید احاطه شده‌اید.

به عنوان یک مشاور، با افراد قدرتمندی کار خواهید کرد که عادت ندارند مردم به آنها بگویند چه کار کنند. شما ممکن است با تیم‌های محتاط کار کنید که اعتماد به افراد خارجی یا بخش‌های تحت فشار برایشان مشکل است. بنابراین شما باید در ایجاد روابط قوی به سرعت متخصص شوید.

مهارت‌های نرم به شما کمک می‌کند تا تعاملات مثبت بیشتری با مردم داشته باشید. استفاده از مهارت‌های نرم برای ایجاد تعادل بین دانش و اخلاق کاری، باعث می‌شود افراد ایده‌های شما را بپذیرند، احترام بگذارند و اعتماد کنند.

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که چگونه مشاوره کسب و کار شویم. با تمرکز بر مهارت‌های کلیدی و ایجاد روابط با مشتریان مناسب، می‌توانید شغلی پربار در این زمینه داشته باشید. تمامی این مراحل گفته شده در این مقاله می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید در این شغل به موفقیت برسید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا