تجارت

۵ علت بوجود آمدن سایه در صفحه نمایش تلویزیون

بوجود آمدن سایه بر روی تصویر تلویزیون یکی از ایرادات شایع در این دستگاه ها است که کاربران زیادی از آن شکایت دارند، به همین دلیل در این مقاله به علت ایجاد این مشکل در تلویزیون و نحوه رفع آن پرداخته ایم.

دلایل بوجود آمدن سایه بر روی تصویر تلویزیون چیست؟

اساس هر تلویزیون مدرن ماتریس است که از چندین لایه تشکیل شده که شامل:
– فیلتر پلاریزه که انتقال نور ساطع شده از نور پس زمینه را انجام می دهد.
– کریستال مایع که باعث ایجاد تصویر نهایی بر روی صفحه تلویزیون و رنگ هر پیکسل توسط یک میدان الکترومغناطیسی می شود.
همچنین در پشت ماتریس یک نور پس زمینه ال ای دی وجود دارد که به طور مساوی روی کل صفحه مورب تلویزیون قرار می گیرد و یک نوار ال ای دی است که در آن هر عنصر به صورت موازی متصل می شود. دلایل اصلی زیر برای ظاهر شدن سایه بر روی تصویر تلویزیون ال سی دی قابل تشخیص است و شامل موارد زیر می باشد:

۱. معیوب شدن پیکسل ها

تصویر در ماتریس های ال سی دی از پیکسل های مینیاتوری تشکیل شده است و در حدود ۹۵ درصد از موارد یک نقطه تاریک روی صفحه نمایش فقط نتیجه این پیکسل ها می باشد.
کارشناسان عقیده دارند که معیوب شدن پیکسل ها با آسیب مکانیکی به تلویزیون (ضربه به ماتریس) یا افت ناگهانی ولتاژ یا افزایش ناگهانی آن به بیش از ۲۳۰ تا ۲۵۰ ولت ایجاد می شود، بنابراین اگر جریان در شبکه برق خانگی پایدار نیست توصیه می شود حتماً از یک تنظیم کننده ولتاژ خارجی یا محافظ در دستگاه خود استفاده کنید.

۲. آسیب مکانیکی به ماتریس

این مشکل اغلب با یک نقطه سیاه گرد روی صفحه تلویزیون یا لبه های نابرابر ایجاد می شود و مدار باز را نشان می دهد که یکی از مناطق کریستال مایع را تامین می کند.  تعمیر چنین خرابی غیر ممکن است. همچنین همیشه این خطر وجود دارد که اندازه چنین لکه هایی در طول زمان افزایش یابد، یعنی با احتمال ۹۵ درصد ماتریس به زودی غیرقابل استفاده می شود.
لازم به ذکر است که استفاده از تلویزیونی که ماتریس آن آسیب مکانیکی دیده است ایده خوبی نیست و احتمال اتصال کوتاه بین مدارهای تغذیه ماتریس وجود دارد که منجر به از کار افتادن اینورتر یا حتی GPU می شود . با توجه به اینکه تعمیر چنین خرابی هایی غیر عملی است ، باید به فکر یک تلویزیون جدید برای جایگزین کردن آن با تلویزیون قدیمی باشید.

۳. خرابی مکانیسم نور پس زمینه

یکی دیگر از دلایل ایجاد سایه بر روی تصاویر تلویزیون خرابی مکانیسم نور پس زمینه است که شامل دو نوع تفکیک می باشد:
– خرابی خود ال ای دی یعنی نیمه هادی که از آن تشکیل شده است که فقط می توان همه نوار های نور پس زمینه ال ای دی را تعویض نمود.
– خرابی اینورتر که وظیفه تامین جریان نور پس زمینه را برعهده دارد. در این حالت ال ای دی ممکن است در ابتدا فقط در یک منطقه خاص به عنوان مثال در گوشه سمت چپ بالا کار نکند و با گذشت زمان سایر مناطق روشن نیز تیره خواهند شد.
در این صورت بر روی تصویر هاله یا سایه های تیره ایجاد می شود که در صورت انداختن نور یک چراغ قوه قدرتمند بر روی آن می توانید تصویر را ببینید. در این صورت باید از یک تعمیرکار ماهر و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

۴. خرابی تراشه ویدئویی

یکی از نادرترین و در عین حال پیچیده ترین خرابی ها که باعث ایجاد سایه بر روی تصاویر تلویزیون می شود ، خرابی تراشه ویدئویی است . تراشه ویدئویی بیشتر به دلیل گرمای بیش از حد یا نقص کارخانه از کار می افتد. در این مورد مصنوعات مختلف و نقاط رنگی روی صفحه ظاهر می شوند و تلویزیون فقط به روشن و خاموش کردن آن توسط کشیدن دوشاخه از پریز پاسخ می دهد.

۵. نقص نرم ‌افزاری

ایجاد شدن سایه بر روی تصویر تلویزیون گاهی اوقات نتیجه نقص نرم‌افزاری است. در چنین مواردی با به روز رسانی سیستم با استفاده از ابزارهای داخلی خود تلویزیون معمولاً موثر است. در صورت وجود این مشکل هر بار که تلویزیون را روشن می کنید سایه های تیره در نقاط مختلف دیده می شوند.

نحوه جلوگیری از ایجاد سایه های تاریک بر روی تصویر تلویزیون

با اقداماتی که در دسترس است احتمال ایجاد آسیب مکانیکی به تلویزیون را به حداقل برسانید. به عنوان مثال، اگر بچه کوچک در خانه دارید بهتر است تلویزیون را در ارتفاعات حداقل ۱.۵ الی ۱.۷ متری زمین نصب کنید.
از نصب تلویزیون نزدیک دیوار اجتناب کنید و حداقل فاصله ۱۵ سانتی متری بین  تلویزیون و دیوار را برقرار کنید.
از قرار دادن تنظیمات نور پس زمینه بر روی حداکثر روشنایی اجتناب کنید. به طور معمول ۵۰ تا ۷۰ درصد روشنایی برای اکثر بینندگان کافیست.
تلویزیون را به یک تنظیم کننده ولتاژ مجهز کنید تا احتمال خرابی اینورتر و پردازنده گرافیکی را کاهش دهید.

تعمیر تخصصی تلویزیون در کرج با تابان سرویس

تلویزیون های جدید ، دستگاه های پیچیده و حساسی هستند که بیشتر از نسل های قبل ، نیاز به مراقبت دارند.
چنانچه ساکن کرج و مناطق اطراف هستید برای تعمیر تلویزیون در منزل کرج ، کافی است با تابان سرویس تماس بگیرید .
نمایندگی تعمیرات تلویزیون سامسونگ در فردیس و همچنین تعمیر تلویزیون در حصارک با کمترین قیمت از خدمات تابان سرویس است.
تابان سرویس : ۰۹۱۲۱۶۷۵۱۲۰
www.tabanservice.com

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا