راهنمای سرمایه گذاران

استراتژی های رشد کسب و کار؛ 1+7 استراتژی برای موفقیت

مفهوم استراتژی

هر فرد برای شروع یک کسب و کار مستلزم این است که تمام جوانب کار من جمله جایگاه شغل در بازار، میزان نیاز بازار به این شغل، رقبا، نقاط قوت و ضعف رقبا، میزان درآمد از این شغل، هدف از شروع این کسب و کار  و… را در نظر بگیرد و یک برنامه ریزی جامع و هدفمند برای خود داشته باشد. به طور کلی فرد باید شغل خود را آینده نگری کند. آینده نگری و زمینه چینی برای رساندن کسب و کار خود از آنچه که هست به آنچه که خواهد شد را در یک مفهوم تحت عنوان استراتژی بیان می کنیم. به طور کلی مفهوم استراتژی یعنی ایجاد یک برنامه خاص و عملی برای رسیدن به خواسته ها و اهداف و استراتژی کسب و کار یعنی استفاده از یک برنامه و راهکار عملی برای رشد و پیشرفت در کسب و کار است.

انواع استراتژی های رشد کسب و کار

اگر می خواهید در شغل و حرفه ی خود موفق باشید باید استراتژی های خاص آن شغل را دنبال کنید تا بتوانید رشد سریعی داشته باشید و حرفه ی خود را به سرعت ارتقا دهید. دقت داشته باشید که پیش از اینکه یک کسب و کار را راه اندازی کنید باید تمامی مولفه های حیاتی ان را به خوبی اندازه بگرید تا مسیر رشد شما در انیده هموار تر باشد لذا برای این امر پیشنهاد ما گذراند دوره بوم کسب و کار  و یا دوره هایی همچون کسب و کار ناب می باشد. در ادامه مطلب با انواع استراتژی های رشد کسب و کار آشنا می شوید:

استراتژی های رشد کسب و کار؛ 1+7 استراتژی برای موفقیت

۱- رشد درآمد

درآمد و فروش با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند. هرمیزان که شما محصولات بیشتر و با کیفیت تری به بازار عرضه کنید درآمد شما نیز به همان میزان بیشتر می شود. هنگام فروش باید به این نکته دقت داشته باشید که کیفیت محصولات شما کم نشود زیرا کاهش کیفیت محصولات سبب از دست دادن مشتری می شود. پس شما باید با ایجاد تعادل بین قیمت و کیفیت، تقاضای مشتری را برطرف کرده و سعی در جلب نظر مشتری داشته باشید. پیش بینی تقاضای مشتریان نسبت به خرید محصول، توجه به امور مشتریان و اطمینان از درست بودن سیستم سفارشات باعث افزایش سود شما در دراز مدت می شود.

۲-نفوذ در بازار

یکی از استراتژی های رشد کسب و کار، استراتژی نفوذ در بازار است که به معنی بیشترین فروش محصول فعلی خود به بازار فعلی برای دستیابی به بیشترین سهم بازار می باشد. نحوه قیمت گذاری مطلوب محصولات با بررسی بازار و تحلیل رقبا، تبلیغات هوشمندانه، ترویج کالاها، ایجاد نیاز در مشتری و… تکنیک های مهم در این نوع استراتژی هستند.

۳-توسعه محصول

این استراتژی رشد کسب و کار با بکارگیری یک روند پیچیده توسط یک تیم یا شرکت می کوشد تا یک محصول متنوع را ایجاد یا یک محصول را طوری بهبود ببخشد که جدید و کارآمد باشد. این کار با تحلیل بازار، طراحی، تست محصول، بررسی بازخورد مشتریان، استفاده از فناوری نوآورانه، بازاریابی و در نهایت فروش محصول حاصل می گردد.

۴- حفظ مشتری

حفظ مشتری و جذب مشتری دو استراتژی کاملا متفاوت هستند. در استراتژی حفظ مشتری شما باید سعی در برگرداندن مشتری برای خرید دوباره از شما را انجام داده و از اینکه مشتری برای خرید به رقیب شما روی بیاورد جلوگیری کنید. با این کار شما کارایی محصول و خدمات خود را نشان داده و با پاسخ سریع به درخواست های مشتریان، قرار دادن کانال های پشتیبانی مختلف در دسترس مشتریان، ایجاد پاداش و مزایا برای مشتریانی که نسبت به کسب و کار شما وفادار بودند و فعال کردن امکان نظرسنجی برای مشتریان می توانید در زمینه حفظ مشتری موفق عمل کنید.

۵- همکاری با کسب و کارهای دیگر

می توانید با دیگر شرکت ها در زمینه کسب و کار خود مشارکت داشته باشید. در صورتی که آن شرکت محصولات مکمل شما را دارا باشد می توانید با آنها همکاری لازم را داشته و مشتریان خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید و از این جهت مشتریان را به سمت خود جذب کرده و فروش خود را افزایش دهید.

۶- کارایی و بهره وری

بهره وری به عنوان یک معیار اقتصادی تعریف می‌شود که خروجی را در واحد ورودی، مانند نیروی کار، سرمایه یا هر منبع دیگری، اندازه‌ گیری می کند. بهره وری کلید سودآوری و توانایی یک شرکت برای پیشرفت است که از دو فاکتور کارایی و اثربخشی تشکیل شده است.

 کارایی: نشان می‌دهد که سازمان چگونه می‌تواند با کم‌ترین هزینه، منابعی مانند مواد اولیه، نیروی کار و سرمایه را به خدمات و محصولاتی تبدیل کند و منجر به تولید درآمد شود.

اثربخشی: بهره وری انجام کارهای باکیفیت با منابع کمتر است.

۷- بازخورد مشتریان

رضایتمندی مشتری یکی از شاخص‌های کلیدی است، ولی باید بدانید میزان این رضایتمندی چقدر است. با دریافت بازخورد مشتریان می‌توانید مشخص کنید راضی‌ترین مشتریان شما چه کسانی هستند و آن‌ها را پرورش دهید تا به طرفداران پروپاقرص شما تبدیل شوند. گوش دادن به مشتریان، یکی از استراتژی‌های ۹ گانه برای حفظ مشتری و ثابت شدن آنها است که در افزایش رضایتمندی مشتری نقش دارند. همچنین شما می توانید در کنار این استراتژی ها از روش های دیگری از جمله سیستم سازی کسب و کار نیز استفاده کنید.

تعریف علمی سیستم سازی

یکی دیگر از روش هایی که می توانید با استفاده از آن در رشد کسب و کار پیشرفت کنید سیستم سازی است. سیستم سازی یعنی ساخت و بهینه‌سازی اجزای سیستم، برای کارکرد بیشتر که از افراد، بهتر و قوی‌تر استفاده کنیم. برای این کار باید تمام فعالیت‌ها و فرایندهای کسب‌و‌کار را ثبت کنیم و اسنادی را تهیه کنیم که هر کسی مطابق آن‌ها بتواند کسب‌و‌کار را پیش ببرد. احتمالا شما اکنون یک سیستم کسب‌و‌کار دارید و برای انجام برخی از کارها دستورالعمل‌هایی دارید که البته شاید جایی مکتوب نکرده‌اید و تنها در ذهن شما و کارمندان ذخیره شده است؛ باید این سیستم را بهینه‌سازی کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد. در ادامه دلیل های اصلی برای پرداختن به سیستم سازی را بیان کرده ایم:

استراتژی های رشد کسب و کار؛ 1+7 استراتژی برای موفقیت

۱- آزاد تر شدن وقت مدیر

اگر سیستم سازی را به درستی انجام دهید، به‌عنوان مدیر لازم نیست در تمام جزئیات و تصمیم‌ گیری‌های کوچک نقش داشته باشید. وقت شما آزادتر می‌شود و می‌توانید به اندازه کافی به تفریح و استراحت بپردازید که همین موضوع باعث افزایش عملکرد شما در محل کار و بهبود کسب و کار شما می شود.

۲- پرداختن به کارهای مدیریتی

اغلب مدیران در محل کار، کارهای یک مدیر را انجام نمی‌دهند. آن‌ها در بهترین حالت یک کارمند خوب هستند و کارهایی را انجام می‌دهند که از عهده یک کارمند خوب به راحتی برمی‌آید. کارهای کلیدی یک مدیر مواردی مثل استخدام، اخراج، انگیزش کارکنان، هدف‌ گذاری، تعریف پروژه، طراحی استراتژی و … هستند نه کارهایی مانند حسابداری، امور مالی، خرید مواد اولیه و حتی مذاکره با خریداران. اگر سیستم سازی نکنید هیچ گاه فرصت کافی نخواهید داشت تا به کارهای واقعی یک مدیر بپردازید.

۳- رشد کسب و کار

اگر به سیستم سازی نپردازید، رشد کسب‌ و‌کار شما بسیار محدود خواهد بود و در نقطه‌ای متوقف خواهد شد. موضوعی که خیلی از مدیران به آن توجه ندارند، کار در مقیاس بزرگ است. هر کاری اگر در مقیاسی بزرگ انجام شود نیاز به سیستم سازی دارد. شما به سیستمی نیاز دارید که شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و برنامه‌ریزی دقیق باشد تا بتوانید به چند هزار نفر خدمات بدهید. اگر همین الان به سیستم سازی نپردازید، کسب‌و‌کار شما قابلیت رشد نامحدود نخواهد داشت و پس از مدتی متوقف خواهید شد.

اجرای استراتژی های رشد کسب و کار و سیستم سازی

در نظر داشته باشید که انتخاب استراتژی مناسب و برنامه ریزی برای اجرای آن و همچنین سیستم سازی کسب و کار، کاریست که باید توسط متخصص انجام شود تا کسب و کار شما متحمل کمترین هزینه شود و بیشترین بازدهی را به دست بیاورد. از این رو باید برای مشاوره به نزد مشاور کسب و کار اصفهان بروید تا با مشاوره تخصصی شما را در رشد کسب و کارتان کمک کنند.

جمع بندی

در این مطلب با مفهوم استراتژی های رشد کسب و کار و سیستم سازی آشنا شدید. این استراتژی‌ها به شما کمک می‌کنند تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهید و فروش بیشتری داشته و همچنین مدیریت بهتری در کسب و کار خود داشته باشید. روش‌ها و استراتژی‌های ذکر شده در این مطلب لزوماً نیازمند منابع مالی گسترده نیستند. شما با شناخت و به کارگیری استراتژی رشد و اندکی هوشمندی و با دیدن دوره های مختلف می‌توانید به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنید. یکی از این دوره های کاربردی دوره بوم کسب و کار است که در این زمینه کمک بسیاری به شما میکند.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا