بهترین روش ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان

تمام مودیان مالیاتی باید صورتحسابهای الکترونیکی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور بفرستند. به این ترتیب اداره مالیات میتواند از سود و زیان و درآمد و خرج این افراد مطلع شود و مالیات سالانه آنها را تعیین کند.
روشهای مختلفی برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان وجود دارد. هر شخص حقیقی و حقوقی میتواند روش مناسب خود را برای انجام این کار انتخاب کند، اما اگر شما هم یک مودی مالیاتی هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین روش ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان را به شما معرفی کنیم.
صورتحساب الکترونیک چیست؟
صورتحساب الکترونیکی همان فاکتور فروش است، اما کاغذی نیست و به صورت الکترونیکی صادر میشود. این نوع صورتحساب از اوایل سال ۱۴۰۲ به کسب و کارها راه پیدا کرد. صورت حسابهای الکترونیکی یک شماره منحصر به فرد مالیاتی دارند که بر روی آنها درج میشود.همچنین این صورتحسابها در حافظه مالیاتی مودیان ذخیره میشوند تا آنها در هر زمان بتوانند به صورتحسابهای خود دسترسی داشته باشند.
صورتحساب الکترونیک در واقع همان سند معامله بین فروشنده و خریدار است و جزئیات معامله را نشان میدهد. صورتحسابهای الکترونیک معمولا انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع کسب و کار مشخص میشوند. مودیان مالیاتی باید صورتحسابهای مالیاتی خود را به سامانه مودیان ارسال کنند، در غیر این صورت جریمه خواهند شد. در ادامه انواع صورتحسابهای مالیاتی را به شما معرفی میکنیم.
انواع صورتحساب الکترونیکی
برای اینکه بدانید بهترین روش برای ارسال صورتحسابهای الکترونیک کدام است، باید با انواع آنها آشنا شوید. در ادامه انواع صورتحساب الکترونیک مالیاتی را به شما معرفی میکنیم:
- صورتحساب الکترونیک اصلی
- صورتحساب الکترونیک اصلاحی
- صورتحساب الکترونیک ابطالی
- صورتحساب الکترونیک برگشت از فروش
صورتحساب الکترونیک اصلی
وقتی یک معامله بین خریدار و فروشنده انجام میشود، فروشنده باید این صورتحساب را صادر و آن را به سامانه مودیان ارسال کند. این فاکتور همان صورتحساب الکترونیک اصلی فروش است و باید به موقع در سامانه مودیان قرار بگیرد.
صورتحساب الکترونیک اصلاحی
بعد از اینکه مودی صورتحساب الکترونیک را صادر میکند ممکن است متوجه اشکالاتی در آن شود. در چنین شرایطی امکان اصلاح صورتحساب وجود دارد. مودی میتواند صورتحساب جدید را به همراه شماره منحصر به فرد مالیاتی، اطلاعات دقیق صورتحساب قبلی و اصلاحات آن را به سامانه مودیان ارسال کند. توجه داشته باشدی که خریدار هم باید این صورتحساب اصلاحی را به تایید برساند تا مورد قبول سازمان امور مالیاتی کشور قرار بگیرد.
صورتحساب الکترونیک ابطالی
اگر معاملهای انجام شود و بعد از آن یک سری تغییرات در کالاها، قیمت آنها و… به وجود بیاید که امکان اصلاح آنها وجود نداشته باشد، مودی باید صورتحساب ابطالی همراه با شماره منحصر به فرد مالیاتی را صادر کند. سپس باید این صورتحساب را به سامانه مودیان بفرستد تا اداره مالیات هم باطل شدن آن را تایید کند.
بعد از اینکه صورتحسابی باطل شد دیگر نمیتوان آن را اصلاح کرد و همچنین مودی نباید از آن در پروندههای مالیاتی خود استفاده کند. مودی میتواند بعد از ابطال صورتحساب نسبت به صدور یک صورتحساب جدید اقدام کند.
صورتحساب الکترونیک برگشت از فروش
صورتحساب الکترونیکی برگشتی برای مواقعی است که خریدار بخشی از کالا یا خدمات خریداری شده را برگشت میدهد. این موضوع ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد، اما توافق دو طرف معامله در صدور فاکتور برگشت از فروش شرط است. مودی باید در این شرایط صورتحساب برگشت از فروش را صادر و آن را به سامانه مودیان ارسال کند.
روشهای مختلف ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان
برای ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان روشهای مختلفی وجود دارد. مودیان باید شرایط را بررسی کرده و بهترین روش را برای ارسال صورتحسابهای خود به این سامانه انتخاب کنند. در ادامه تمام این روشها را به شما معرفی میکنیم:
- ارسال صورتحساب به روش مستقیم توسط خود مودی
- ارسال صورتحساب توسط شرکتهای معتمد با کلید مودی
- ارسال صورتحساب توسط شرکت معتمد با کلید شرکت
- ارسال صورتحساب توسط سامانههای دولتی
ارسال صورتحساب به روش مستقیم توسط خود مودی
در این روش مودی خودش میتواند به سامانه مودیان مراجعه کند و صورتحساب الکترونیک خود را به صورت مستقیم برای سازمان امور مالیاتی کشور بفرستد. در این روش به کلید خصوصی خود مودی نیاز است. البته مودی میتواند در این روش از نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکی مگاپی نیز استفاده کند. با کمک این نرم افزار خیلی راحت میتوان صورتحسابهای الکترونیکی را صادر و به سامانه ارسال کرد.
ارسال صورتحساب توسط شرکتهای معتمد با کلید مودی
در روش ارسال صورتحساب توسط شرکتهای معتمد با کلید مودی، شخص حقیقی یا حقوقی امور مربوط به ارسال صورتحسابهای الکترونیک خود را به شرکتهای معتمد میسپارد. در این روش مودی باید کلید خصوصی خود را نیز در اختیار این شرکتها قرار دهد. البته خود مودی در ابتدا باید صورتحساب را صادر کند، سپس شرکت میتواند آن را به سامانه مودیان بفرستد.
شرکتهای معتمد چند شرکتی هستند که خود دولت آنها را مشخص کرده و به مودیان معرفی میکند تا در صورت نیاز بتوان از آنها کمک گرفت.
ارسال صورتحساب توسط شرکت معتمد با کلید شرکت
شرکتهای معتمد روش دیگری هم برای ارسال صورتحساب الکترونیک مودیان دارد و آن هم با کمک کلید شرکت است. شرکتهای معتمد خودشان هم کلید خصوصی دارند و میتوانند با کمک آن صورتحسابهای الکترونیک مودیان مالیاتی را به سامانه بفرستند. این شرکتها یک سری امکاناتی دارند که دولت در اختیار آنها قرار میدهد تا بتوانند به راحتی امور مالیاتی مودیان را در ازای دریافت هزینه انجام دهند.
ارسال صورتحساب توسط سامانههای دولتی
برای اینکه بتوانید صورتحسابهای الکترونیک را از طریق سامانههای دولتی برای سازمان امور مالیاتی کشور بفرستید، باید در سامانه مودیان نحوه ارسال صورتحساب را بر روی سامانههای دولتی تنظیم کنید.
به این ترتیب میتوانید صورتحسابهای خود را صادر و آنها را از طریق سامانههای دولتی مانند سامانه جامع تجارت، سامانه ثامن و… به سازمان امور مالیاتی ارسال کنید.
مراحل ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان
برای اینکه بتوانید صورتحسابهای الکترونیک خود را به سامانه مودیان ارسال کنید، باید در این سامانه ثبت نام کرده باشید. برای ثبت نام در این سامانه به یک سری مقدمات نیاز دارد. در ادامه به این مقدمات اشاره میکنیم:
- اول اینکه باید گواهی امضای الکترونیک دریافت کنید. راهنمای دریافت گواهی امضای الکترونیکی (CSR) به شما کمک میکند تا با نحوه انجام این کار آشنا شوید.
- دومین مرحله از ثبت نام و ارسال صورتحسابهای الکترونیک به سامانه مودیان، داشتن شناسه کالا و خدمات است. شما باید با توجه به کسب و کار و نوع کالا یا خدماتی که ارائه میدهید این شناسه را دریافت کنید تا نوع صورتحساب مالیاتی شما مشخص شود. راهنمای دریافت شناسه کالا و خدمات را برای شما آوردهایم تا به راحتی بتوانید برای دریافت آن اقدام کنید.
- بعد از دریافت گواهی امضای الکترونیکی و شناسه کالا و خدمات خیلی راحت میتوانید به کارپوشه خود در سامانه مودیان مراجعه و صورتحساب الکترونیک خود را ارسال کنید.
بهترین روش برای ارسال صورتحساب الکترونیکی کدام است؟
روشهای مختلف ارسال صورتحسابهای الکترونیک را به شما معرفی کردیم و همچنین مراحل ارسال را نیز به شما توضیح دادیم.
انتخاب روش ارسال صورتحساب دقیقا به خود شما و نوع کسب و کارتان بستگی دارد، اما بهترین روش، ارسال مستقیم صورتحساب توسط خود مودی است. این روش مطمئنتر است و امنیت بالایی هم دارد.
برای اینکه بتوانید صورتحسابهای خود را به بهترین شکل ممکن به سامانه مودیان ارسال کنید، میتوانید از نرم افزارهای مالیاتی مثل مگاپی کمک بگیرید. این نرم افزارها به شما امکان صدور و ارسال صورتحسابها را میدهند و همچنین پشتیبانی هم دارند. شما میتوانید خیلی راحت سوالات و مشکلات خود را با کارشناسان آنها در میان بگذارید.
ارسال صورتحساب الکترونیکی با نرم افزار مگاپی
شرکت ارتباطات فراهوشمند تیوا یا همان مگاپی یک پلتفرم برای ارسال صورتحسابهای الکترونیک به سامانه مودیان دارد. این شرکت به عنوان یکی از شرکای شرکت خدمات انفورماتیک ایران شناخته میشود و در حوزه امور مالی و خدمات B2B فعالیت میکند.
با کمک پلتفرم این شرکت میتوانید فاکتورهای دیجیتال معاملات خود را صادر کنید و آنها را برای سازمان امور مالیاتی کشور بفرستید. از مزیتهای استفاده از نرم افزار مگاپی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان وارد کردن اطلاعات صورتحسابها در پلتفرم به روشهای مختلف
- استفاده از داشبورد برای ذخیره صورتحسابها و ارسال دستهای و یا تکی آنها به سامانه مودیان
- امکان برنامه ریزی برای ارسال صورتحسابها در تاریخهای مورد نظر
- امکان شخصی سازی صورتحسابها با لوگو، مهر، امضا و یا هر اطلاعات دیگر مربوط به شرکت
- امکان صدور صورتحساب به صورت دیجیتال برای خریدار
در نهایت هم در صورت بروز هر گونه مشکل و یا وجود هر گونه سوال در مورد نحوه استفاده از پلتفرم مگاپی میتوانید به سایت این شرکت به آدرس mega-pay.net مراجعه کنید و با کارشناسان آنها تماس بگیرید.