تمام قوانین حمل بار و بارگیری در گمرک
اگر برای شما هم سوال است که قوانین حمل بار و بارگیری چگونه پیادهسازی میشود و چه تاثیری بر حمل و نقل دارد؛ میتوانید در این مقاله مارا همراهی کنید.
به گزارش تجارت امروز؛ بارگیری و تخلیه کالا از با اهیمت ترین کارها در صنعت حمل و نقل هستند. مراحل تخلیه و بارگیری به طور مستقیم بر روی حمل به موقع و سلامت محمولهها تاثیر دارند، پس این یک امر طبیعی است که تمام قوانین حمل بار و بارگیری در گمرک به صورت جدی مورد بررسی قرار میگیرد. در واقع سیستم حمل و نقل بین المللی بدون طی فرآیند مربوط به تخلیه و همچنین بارگیری کالا، مختل خواهد شد.
قوانین حمل بار و بارگیری برای تخلیه کالا چیست؟
به مجموعهای از اقدامات که به دست افراد متخصص به منظور قرار دادن و خروج یک محموله بار درون یک وسیله حمل کالا مانند کشتی، کامیون، هواپیما، قطار صورت میگیرد، بارگیری و تخلیه کالا میگویند.
همانطور که پیشتر اشاره شد بارگیری و تخلیه باید طبق مجموعهای از قوانین مخصوص و توسط ابزارها، ماشین آلات سنگین و افراد حرفهای انجام شود. اما متاسفانه برخی از شرکتهای فعال در حوزه حمل و نقل، نقش نیرو انسانی متخصص را در این امر خطیر دست کم میگیرند که همین موضوع باعث شده تا خسارات جبران ناپذیری به کالاهای تجار برسد.
قوانین پروسه بارگیری
قوانین حمل بار و بارگیری نحوه بارگیری، بسته به اینکه محمولهها با کدام یک از روشهای دریایی، زمینی (جادهای و ریلی) و یا هوایی به مقصد، حمل خواهند شد متفاوت است. در مجموع کلیه عملیات بارگیری از درب انبار کارخانهها و کارگاههای تولیدی و صنعتی آغاز میشود و با توجه به شرایط موجود و وضعیت بار و فرمت جابجایی، پروسه متعددی را سپری میکند تا در آخر به مقصد مورد انتظار برسند.
پرکاربردترین شیوه بارگیری در حمل و نقل دریایی که معمولا برای جابجایی کالاهایی بزرگ، حجیم و سنگین مورد استفاده قرار میگیرد با بهره گیری از ماشین آلات صنعتی و دستگاههای حرفهای صورت میگیرد. قوانین حمل بار و بارگیری در کشتی، دارای چندین مرحله است؛ به این صورت که در ابتدا کالاها از انبار کارخانه یا کارگاه در مبدا توسط یک یا چند وسیله حمل و نقل زمینی مانند کامیون به بندر مورد نظر انتقال پیدا کرده و در این مکان توسط جرثقیلهای مخصوص و غول پیکر، انتقال بار به روی عرشه کشتی صورت میگیرد، اما این مهم فقط و فقط باید زیر نظر فرد متخصص و نیروی انسانی با تجربه انجام گیرد.
مشابه اینگونه از فعالیتها در مقصد مورد انتظار در زمان تخلیه بار نیز صورت میپذیرد.
در مجموع قوانین حمل بار و بارگیری برای تجار و بازرگانان برای جلوگیری از بروز ایجاد هر گونه خسارت و هزینه اضافه در فرآیند بارگیری و تخلیه کالا باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرند، ازجمله:
- نوع و مقدار بار
- مسافت جابجایی
- شرایط محیطی و جغرافیایی محل مورد انتظار
قوانین حمل بار و بارگیری و تخلیه کالا
همانطور که در مقدمه هم بیان کردیم فعالیتهای بارگیری و تخلیه کالا باید طبق مجموعهای از قوانین و مقررات از پیش نوشته شده صورت گیرد.
رعایت قوانین حمل بار و بارگیری، الزامی است و تمام سرمایههای انسانی و افراد مشارکت کننده در این کار باید نسبت به وظایف خود آگاه و متعهد باشند و با دانش و دقت کافی، هماهنگیهای لازم را انجام و عملیات خود را تکمیل کنند.
از مهمترین عوامل تاثیر گزار در تعیین قوانین مربوطه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مسافت جغرافیایی مبدا و مقصد
- نوع مسیر
- نوع و حجم کالا
- نوع روش جابجایی (زمینی، هوایی و دریایی)
- شرایط فعلی کشور مقصد شامل شرایط اجتماعی و سیاسی
خب در اینجا ما متوجه شدیم که این قوانین و مقررات است که مشخص میکند در هر مرحله از فرآیند بارگیری، هر یک از طرفین (فرستنده یا صادرکننده و گیرنده یا وارکننده) چه وظایفی دارند و در هر مرحله مسئولیت ریسکها با چه کسی است.
لازم به ذکر است که این قواعد و زبان مشترک بین تجار تحت عنوان اینکوترمز شناخته میشوند.
تخلیه و بارگیری با نیروی انسانی
در اینجا قصد داریم به برخی الزاماتی که در زمینه تخلیه و بارگیری باید توسط نیرو انسانی رعایت و مدیریت شود بپردازیم:
- مطلع بودن تمامی کارکنان بخش بارگیری و تخلیه از نوع بار و شیوه بارگیری
- اطمینان فرد یا افراد مسئول از سالم بودن کالا در هنگام بارگیری و ارجاع کالا به مسئول مربوطه در صورت مشاهده خرابی
- به حداقل رساندن ریسک بارگیری با رعایت نکات ایمنی و فراهم کردن امکانات مورد نیاز
- اطلاع رسانی درباره شرایط خاص بار و انجام هماهنگیهای لازم با ذینفع در مورد نحوه بارگیری و تخلیه کالا
- استفاده از تجهیزات مناسب کار، مثلا لباسهایی از قبیل کلاه ایمنی و دستکش، کفش کار
- نظارت، بررسی و پیگیری مداوم هنگام تحویل، بارگیری و تخلیه بار
- بررسی اسناد و مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک و خرید خارجی
انواع بار و محموله به چند دسته تقسیم میشوند؟
در سیستم حملونقل داخلی یا بینالمللی انواع بار در ۸ دسته، جای میگیرند که به آنها اشاره کوتاهی خواهیم داشت:
- محمولههای فله (BULK CAGOES)
- معمولا به صورت فله و با کمترین فرمت بسته بندی بارگیری میشوند.
- کالاهای کانتینری
- کالاهایی که الزاما باید توسط کانتینرها جابهجا شوند.
- محمولهها و بارهای ناهمگون
- مانند کیسه، جعبه، بشکه، کارتن، عدل بندی شده
- مواد خام نفتی و مشتقات آن (OIL CARGOES)
- حیوانات (عمدتا دام زنده)
- کالاهای خطرناک یا دارای ریسک (GOODS DANGEROUS)
- معمولا مواد پتروشیمی، مشتقات نفتی، گازی و مواد شیمیایی و خاص در این دسته قرار دارند.
- محمولهها و کالاهای ماشینی
- محمولههای یخچالی (فاسد شدنی)
- عمدتا مواد غذایی
پایان مطلب/س.آ