تجارتراهنمای سرمایه گذاران

راهنمای جامع آموزش دراپ شیپینگ + مزایا و معایب

رشد صنعت تجارت الکترونیک منجر به بسیاری از مشاغل جانبی سودآور شده است که یکی از این مشاغل دراپ شیپینگ است. اگر قصد راه اندازی کسب و کار و مدیریت آن با هزینه کمتری را دارید پس به دنبال دراپ شیپینگ باشید. حالا برای درک بهتر این شغل تا انتها مطلب همراه ما باشید. 

به گزارش تجارت امروز؛ دراپ شیپینگ یکی از گزینه‌های متعددی است که فروشندگان برای تمرکز بر فروش محصولات آنلاین، چه در وب‌سایت تجارت الکترونیک خود یا یک وب‌سایت خارجی در دسترس هستند و در عین حال فرآیند انجام را به شخص ثالث برون سپاری می‌کنند.

همچنین از آنجایی که این شغل در ایران کمتر شناخته شده است شما می توانید جز اولین کسانی باشید که در این زمینه حرفه ای می شوید بنابراین برای آموزش و یادگیری این شغل در ادامه همراه ما باشید.

 دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ یک روش خرده فروشی است که در آن فروشگاه محصولات خود را در انبار نگه نمی دارد. در عوض، زمانی که مشتری سفارشی می دهد، فروشگاه آن را با پرداخت به یک تامین کننده دراپ شیپینگ ارسال می کند. سپس تامین کننده محصول را برای مشتری ارسال می کند.

دراپ شیپینگ این مدلی است که به موجب آن انجام سفارش، فرآیند ذخیره‌سازی، بسته‌بندی، ارسال و تحویل محصولات به مشتریان به شخص ثالثی واگذار می‌شود که اغلب به آن دراپ شیپینگ «dropshipper» می‌گویند.

در برخی از قراردادها، دراپ شیپینگ همچنین مقدار مورد نیاز محصولات را تهیه و ذخیره می‌کند و موجودی و انبارداری را انجام می‌دهد، به این معنی که فروشنده نیز مجبور به رسیدگی به این جنبه‌ها نیست.

مراحل کاری دراپ شیپینگ چگونه است؟

دراپ شیپینگ- زنی در انبار

فرایند دراپ شیپینگ از ترتیب کلی پیروی می کند که شامل موارد زیر است:

۱. با یک تامین کننده دراپ شیپینگ (dropshipping) شریک شوید

یک تامین کننده دراپ شیپینگ که محصولاتی را که می خواهید بفروشید ارائه می دهد. پس از امضای قرارداد، آنها ذخیره سازی، بسته بندی و حمل و نقل خریدهای مشتری را انجام خواهند داد.

شما می توانید با یک کسب و کار فردی در جایگاه خود شریک شوید. همچنین می توانید از یک برنامه دراپ شیپینگ برای فروش محصولات از چندین تامین کننده استفاده کنید.

۲. یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید

بعد، فروشگاه آنلاین خود را ایجاد کنید. فروشگاه شما محصولات عرضه کننده شما را با قیمتی که شما تصمیم می گیرید فهرست می کند.

یک برنامه دراپ شیپینگ به فروشگاه خود اضافه کنید تا لیست محصولات را به روز نگه دارید و سفارشات را به طور خودکار به تامین کنندگان ارسال کنید.

۳. سفارش مشتری را دریافت کنید

هنگامی که مشتری از فروشگاه شما بازدید می کند و سفارشی را ثبت می کند، فرآیند تسویه حساب به طور معمول انجام می شود. مشتری پرداخت می کند، تایید سفارش را دریافت می کند و منتظر تحویل است.

۴. سفارش را به تامین کننده بفرستید

هنگامی که مشتری شما هزینه سفارش را پرداخت کرد، جزئیات سفارش را برای تامین کننده دراپ شیپینگ خود ارسال کنید. اگر از یک برنامه دراپ شیپینگ استفاده می کنید، این مرحله خودکار است.

۵. تامین کننده محصول را آماده و ارسال می کند

تامین کننده دراپ شیپینگ سفارش را آماده می کند و مستقیماً برای مشتری ارسال می کند. بسیاری از تامین کنندگان فاکتورهای مارک دار و بسته بندی سفارشی را برای بهبود تجربه خرید ارائه می دهند.

۶. مشتری محصول را دریافت می کند

مشتری محصول خود را از تامین کننده دریافت می کند در حالی که فروشگاه نیازهای خدمات مشتری را برطرف می کند.

فروشندگان همچنین می توانند راه حل های خودکار خاصی را انتخاب کنند که پیام های از پیش نوشته شده ای را برای مشتریان در هر مرحله از فرآیند تکمیل ارسال می کند.

این می تواند شامل پیام هایی باشد که تأیید می کند سفارش دریافت شده است، محصول ارسال شده است (توسط dropshipper)، و تأیید نهایی پس از تحویل محصول به آدرس انتخابی.

 دراپ شیپینگ برای چه کسانی مناسب است؟

دراپ شیپرز

آیا در حال فکر و تصمیم برای شروع دراپ شیپینگ هستید؟ در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد یک مدل کسب و کار دراپ شیپینگ می تواند برای کسب و کار شما مناسب باشد:

۱. اگر در بازاریابی مهارت دارید شروع کنید

اگر در بهینه سازی موتورهای جستجو یا بازاریابی رسانه های اجتماعی مهارت دارید، دراپ شیپینگ می تواند مناسب باشد.

هدف اصلی دراپ شیپینگ ها هدایت ترافیک به یک فروشگاه آنلاین با استفاده از پلتفرم هایی مانند Google، YouTube، TikTok و Instagram است.

دراپ شیپیرز از بازاریابی محتوا و درک الگوریتم های رتبه بندی برای ارتباط مشتریان بالقوه با محصولات استفاده می کنند.

۲. شما بر فروش متمرکز هستید، نه بر برند

اگر استراتژی کسب و کار شما بیشتر بر روی ایجاد حجم بالایی از فروش متمرکز باشد تا ایجاد یک برند متمایز، دراپ شیپینگ می تواند برای شما مناسب باشد.

در مدل‌های خرده‌فروشی دیگر، فروشندگان برندسازی را به محصولات، بسته‌بندی و ارتباطات خود اضافه می‌کنند تا تجربه برند ثابتی ایجاد کنند و وفاداری مشتری را ایجاد کنند.

دراپ شیپینگ فرصت های کمتری برای نام تجاری ارائه می دهد. بسته بندی و تحویل فضای کمی برای شخصی سازی باقی می گذارد و محصولات دراپ شیپینگ به ندرت منحصر به یک خرده فروش است.

این امر ارائه یک تجربه منحصر به فرد را که باعث بازگشت مشتریان می شود دشوارتر می کند.

اگر به دنبال فروش محصولات مارک دار با استفاده از دراپ شیپینگ هستید، گزینه های مربوط به دراپ شیپینگ لیبل خصوصی یا محصولات چاپ بر اساس تقاضا را بررسی کنید.

۳. اگر تنوع محصول را در اولویت قرار می دهید دراپ شیپینگ کنید

دراپ شیپینگ به بازرگانان این امکان را می دهد که مجموعه گسترده ای از محصولات را از شبکه جهانی تامین کنندگان بدون نگرانی در مورد موجودی بفروشند.

با این حال، این با یک مبادله همراه است: کنترل کمتر بر کیفیت و ثبات محصول. فراتر از سفارش نمونه، ممکن است تأثیر کمی بر فرآیند تولید داشته باشید.

۴. با زمان حمل و نقل طولانی تر راحت هستید

در عصر تحویل فوق سریع، اکثر مشتریان انتظار دارند که خریدهایشان به سرعت برسد. این یک چالش برای دراپ شیپینگ هایی است که با تامین کنندگان خارج از کشور شریک هستند.

محصولات ارسال شده از مکان های بین المللی، مانند چین با ePacket، ممکن است به طور قابل توجهی به زمان بیشتری برسد و نارضایتی مشتری را به خطر بیندازد.

اگر می توانید تامین کنندگان داخلی را تامین کنید یا انتظارات مشتری را در زمان تحویل مدیریت کنید، دراپ شیپینگ می تواند گزینه مناسبی باشد.

۵. شما برای پشتیبانی مشتری آماده هستید

در حالی که دراپ شیپر ها با تکمیل محصول سروکار ندارند، آنها نقطه اصلی تماس مشتریان هستند.

این بدان معنی است که آنها اغلب متوجه می شوند که به مسائل مربوط به خدمات مشتری که خارج از کنترل مستقیم آنها است، مانند تاخیر در حمل و نقل، مشکلات تحویل، نقص محصول، و درخواست های بازگشت، رسیدگی می کنند.

اگر آماده هستید که در این چالش ها پیمایش کنید و سوالات مشتری را به طور موثر مدیریت کنید، دراپ شیپینگ می تواند یک مدل تجاری مناسب باشد.

۶. به دنبال پیشرفت هستید

دراپ شیپینگ فقط برای فروشگاه های جدید نیست. همچنین ابزاری برای خرده فروشان معتبری است که به دنبال گسترش هستند.

خرده فروشان می توانند با همکاری با یک تامین کننده یا فروشگاه دیگری که قادر به انجام این کار است، محصولات تکمیلی را بدون منبع، خرید یا انبار کردن آنها به موجودی خود اضافه کنند.

ارائه مجموعه ای بزرگتر از محصولات به مشتریان ممکن است میانگین ارزش سفارش شما را افزایش دهد. استفاده از dropshipping برای فهرست کردن محصولات اضافی نیز می‌تواند مشتریان جدیدی را جذب کند

۷ مزیت دراپ شیپینگ

در اینجا هفت دلیل وجود دارد که چرا دراپ شیپینگ به یک مدل تجارت الکترونیک محبوب برای مشاغل تبدیل شده است:

۱. هزینه های کم

از آنجایی که شما موجودی نمی خرید، دراپ شیپینگ به حداقل سرمایه اولیه نیاز دارد.

بسیاری از فروشگاه‌های دراپ شیپینگ از خانه و با کمی بیشتر از یک لپ‌تاپ اداره می‌شوند و این موضوع آن را به یک ایده کسب‌وکار کوچک جذاب تبدیل می‌کند.

با این حال، با این مزیت، رقابت از سوی دیگر کارآفرینان dropshipping همراه است.

شما باید به جای سرمایه، زمان خود را سرمایه گذاری کنید، و از نکات کارشناسان dropshipping برای موفقیت کسب و کار خود استفاده کنید.

۲. انتخاب گسترده ای از محصولات برای فروش

از دراپ شیپینگ برای ارائه طیف گسترده ای از محصولات پرطرفدار به مشتریان خود استفاده کنید. بدون وجود موجودی فروخته نشده برای نگرانی، می توانید کاتالوگ محصولات خود را به دلخواه تغییر دهید.

اگر تامین کنندگان کالای جدیدی را ذخیره کنند، می توانید فوراً آن را برای فروش فهرست کنید.

۳. بدون هزینه توسعه محصول

دراپ شیپینگ ها همچنین برای ایجاد یک محصول جدید نیازی به سرمایه گذاری (و ریسک) در تحقیق و توسعه ندارند. در عوض، آنها می توانند فروشندگان ثابت شده ای را که آماده ارسال هستند، پیدا کنند.

۴. موقعیت مکانی انعطاف پذیر

یک کسب و کار دراپ شیپینگ را می توان تقریباً از هر جایی با اتصال به اینترنت اجرا کرد.

تا زمانی که بتوانید با تامین کنندگان ارتباط برقرار کنید و پشتیبانی به موقع از مشتری ارائه دهید، محدودیت های کمی در محل زندگی و کار شما وجود دارد.

۵. شروع راحت تر

دراپ شیپینگ بسیاری از موانع خرده فروشی را از بین می برد. راه اندازی یک تجارت الکترونیک زمانی آسان تر می شود که مجبور نباشید:

  • مدیریت یا پرداخت هزینه یک انبار
  • نظارت بر موجودی
  • بسته بندی و ارسال سفارشات
  • ردیابی موجودی برای حسابداری
  • رسیدگی به محموله های برگشتی

۶. تستش راحت تره

دراپ شیپینگ یک مدل تحقق مفید برای آزمایش علاقه مشتری به یک دسته محصول جدید است. فروشگاه‌ها می‌توانند قبل از خرید موجودی، فروش یک محصول فروخته‌شده را آزمایش کنند.

۷. مقیاس بندی آسان تر است

گسترش یک کسب و کار خرده فروشی سنتی به برنامه ریزی رو به جلو نیاز دارد. اگر تعداد زیادی سفارش به طور غیرمنتظره وارد شوند، انجام آنها می تواند چالش برانگیز باشد و ممکن است به سرعت فروش خود را به فروش برسانید.

معایب دراپ شیپینگ

مانند همه مدل‌های خرده‌فروشی، دراپ شیپینگ نیز جنبه‌های منفی خود را دارد. در اینجا سه ​​اشکال وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

حاشیه سود کمتر

دسترسی به دراپ شیپینگ می‌تواند منجر به رقابت شدید شود و در نتیجه حاشیه سود کمتری به همراه داشته باشد زیرا کسب‌وکارها یکدیگر را کاهش می‌دهند.

هرچه بیشتر قیمت ها را کاهش دهید، محاسبه حاشیه سودی که برای فروشگاه شما مفید است دشوارتر می شود.

با انتخاب محصولات مناسب و انتخاب یک دراپ شیپینگ که بیش از حد اشباع نشده است، این مشکل را کاهش دهید.

 نوسانات موجودی

با وجود تمام مزایای مدیریت موجودی، دراپ شیپینگ خرده فروشان را در معرض تغییرات ناگهانی در دسترس بودن محصول قرار می دهد.

از آنجایی که تامین کنندگان سفارشات خود را برای چندین خرده فروش انجام می دهند، سطح موجودی می تواند به طور غیرمنتظره ای در نوسان باشد. چیزی که وقتی محصولات خود را ذخیره می کنید کمتر مشکلی ایجاد می کند.

حرف آخر

دراپ شیپینگ در واقع نیازمند مهارت مشتری مداری و بازاریابی قوی است علاوه براین مهارت صحبت کردن بسیار مهم است و شما باید بتوانید بدون هیچ کنایه ای و به خوبی مشتری ها را دائمی کنید.

خبر خوب این است که این کار را می توانید در خانه یا هر جایی که هستید انجام دهید و فعلا در ایران فراگیر نشده پس بشتابید تا کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا