مدیریت بازاریابی و فروش

راهنمای کامل مجوزهای لازم برای ساخت سایت فروشگاهی

اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی دارید، قبل از هر چیز باید با مجوزهای لازم آن آشنا شوید. در این مطلب به شما می‌گوییم کدام مجوزها ضروری‌اند و کدام‌ها اعتبار کسب‌و‌کارتان را بیشتر می‌کنند.

در این مطلب از تجارت امروز به معرفی لیست مجوزهای لازم برای ساخت سایت فروشگاهی پرداخته می شود. اگر تازه وارد دنیای کسب و کار آنلاین شده اید و می خواهید یک فروشگاه حرفه ای بسازید، این راخنما درست همان چیزی است که نیاز دارید. تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا بدون سردرگمی، مسیر را درست و محکم شروع کنید.

مجوزهای لازم برای ساخت سایت فروشگاهی

گرفتن بعضی از این مجوزها برای فروشگاه اینترنتی تان لازم و ضروری نیست. اما اگر آن ها را داشته باشید اعتبار بیشتری خواهید داشت. یک نکته دیگر هم اینکه یک سری از مجوزها را برای بعضی از محصولات نیاز دارید که این را بعدا توضیح خواهیم داد. در ادامه به مجوزهای کلی اشاره می کنیم.

۱. نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)

نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)

اینماد، معمول‌ترین و اصلی‌ترین مجوز یک سایت فروشگاهی است. اکثرا مشتریان قبل از اینکه محصولی را از سایت خاصی سفارش دهند، به دنبال علامت اینماد پایین وب سایت می‌گردند. اگر آن را نبینند احتمالا بیخیال خرید محصول می شوند. ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیک را مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای کسب و کار اینترنتی ارائه می دهد که زیر نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به افرادی که قصد تاسیس فروشگاه آنلاین را دارند، داده می شود. بعد از اینکه سایت تان را راه اندازی کردید، از طریق سایت اینماد برای گرفتن آن درخواست می دهید.

انواع نماد الکترونیک

اینماد به سه دسته تقسیم بندی شده است که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح می دهیم.

۱. نماد موقت

برای کسانی که قصد دارند سریعا فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنند و با صرف زمان کمتر مجوز دریافت نمایند، نماد موقت برای آنها صادر می شود. همچنین این را باید بدانید که لازمه داشتن نماد های دیگر، نماد موقت می باشد. در واقع برای اخذ نماد موقت کمترین معیار بررسی شده و نیاز به تمدید دارد.

۲. نماد دائم تک ستاره

پس از اخذ نماد موقت باید معیارهای بیشتر و مهم تری را داشته باشید تا بتوانید نماد دائم تک ستاره را بدست آورید.

۳. نماد دائم دو ستاره

برای داشتن نماد دائم دو ستاره باید گواهی SSL را حتما داشته باشید. نماد اعتماد الکترونیکی یا «ای‌نماد» برای سایت‌های فروشگاهی صادر می‌شود تا کاربران با خیال راحت‌تری خرید کنند. ای‌نماد دائم دو ستاره بالاترین سطح اعتماد و اعتبار را در بین انواع نمادهای الکترونیکی دارد.

۲. گواهی امنیتی SSL

SSL

یکی از مهم‌ترین نیازهای فنی برای راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی، داشتن گواهی SSL است. این گواهی باعث می‌شود آدرس سایت شما با https شروع شود و یک قفل امنیتی در نوار آدرس مرورگر نمایش داده شود. وجود این گواهی به معنای رمزگذاری اطلاعات تبادل‌شده بین کاربر و سایت شما است و از سرقت اطلاعات مانند رمز کارت، آدرس و شماره تلفن جلوگیری می‌کند.

همچنین داشتن SSL یکی از پیش‌نیازهای دریافت اینماد دو ستاره است و در رتبه‌بندی سئو و گوگل نیز تأثیر مثبت دارد.

ابتدا باید یک شرکت یا سایت معتبر برای خرید SSL انتخاب کنی. برخی از معروف‌ترین شرکت‌ها و نمایندگی‌های ایرانی:

  • ایران‌سرور
  • هاست‌دی‌ال
  • میهن‌وب‌هاست
  • سابین‌هاست

۳. درگاه پرداخت آنلاین

درگاه پرداخت آنلاین

داستان از این قرار است که بعضی از کلاهبرداران، با استفاده از روش‌هایی در سایت های فروشگاهی و از طریق درگاه های بانکی به اطلاعات کاربران سایت دسترسی پیدا می کنند. این اطلاعات شامل کلمه کاربری، رمز عبور، شماره ۱۶ رقمی کارت، CVV2 و رمز دوم است.

متاسفانه این اتفاق در بعضی از فروشگاه های اینترنتی، رخ می دهد و ممکن است باعث ترس مشتریان شود. البته این اتفاق در گذشته بیشتر می افتاد. اما امروزه به دلیل افزایش آگاهی مردم و با وجود همچنین با عرضه مجوزهای رسمی در زمینه کسب و کار اینترنتی، دست بسیاری از کلاهبرداران کوتاه شده است.

در حالت کلی دو دسته درگاه پرداخت آنلاین وجود دارند که عبارتند از:

درگاه پرداخت مستقیم

قبل از اقدام به باز کردن درگاه پرداخت مستقیم، بایستی حتما ای نماد را دریافت کرده باشید و سپس به بانک رفته و قراردادی را برای راه اندازی درگاه پرداخت مستقیم با بانک منعقد کنید و در این زمینه بایستی تمامی اطلاعات حقیقی و حقوقی لازم را در اختیار بانک مورد نظر قرار دهید و این را هم بدانید که این درگاه برای فروشگاه هایی مناسب است که دارای تراکنش به مراتب بیشتری نسبت به فروشگاه های دیگر می باشند و زمان گرفتن این درگاه کمی زمان بر نیز است.

درگاه پرداخت واسط

طرف قرارداد شما با شرکتی است که خود واسط بین شما و بانک می باشد. در این درگاه، شرکت واسط مبلغی را به عنوان کارمزد از شما می گیرد و پول مشتریان ابتدا به حساب واسط واریز شده و سپس به حساب شما انتقال پیدا می کند. در واقع اگر دارای کسب و کار کوچک و با تعداد تراکنش کم هستید این درگاه پرداخت را به شما توصیه می کنیم. سایت زرین پال یک نمونه از درگاه پرداخت واسط است.

۴. مجوز ساماندهی رسانه های دیجیتال

مجوز ساماندهی رسانه های دیجیتال

اگر به دنبال اعتبار بیشتر و جلب اعتماد کاربران هستید، بهتر است سایت خود را در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت کنید. این مجوز اختیاری است اما باعث افزایش اطمینان کاربران نسبت به اصالت و قانونی بودن فعالیت سایت شما می‌شود.

برای دریافت این مجوز باید:

  • دامنه سایت شما فعال باشد.

  • اطلاعات صاحب امتیاز، مدیر سایت و مشخصات هاست ثبت شده باشد.

  • قوانین مرتبط با محتوای مجاز رعایت شود.

  1. اشخاص حقیقی بایستی ابتدا به سایت saramad.ir مراجعه کنند و نسبت به ثبت نام اولیه اقدامات لازم را انجام دهند.
  2. پس از ثبت نام اولیه در سایت مرکز فناوری اطلاعات، به شما کلمه عبور داده خواهد شد و با استفاده از آن می توانید برای درخواست مجوز در زمینه رسانه های دیجیتال اقدام کنید.
  3. پس از اینکه درخواست خود را برای مجوز ارسال کردید، تیم حراست آن را بررسی کرده و نتیجه را برای شما ارسال می کند.
  4. اگر نتیجه تیم حراست برای درخواست مجوز مورد تایید باشد، نوبت به آزمون آنلاین در زمینه قوانین و مقررات میرسد و سپس بایستی مصاحبه آنلاین نیز انجام دهید. آزمون آنلاین شامل ۱۲ سوال می باشد که وقتی در حدود ۱۵ دقیقه برای آن در نظر گرفته شده است و زمان مصاحبه نیز ۱۰ دقیقه می باشد.
  5. در پایان نیز علاوه بر گرفتن نمره قبولی در آزمون آنلاین و استعلام از مراجع ذی صلاح باید کمیته تخصصی نیز اظهار نظر کرده و سپس برای اظهار نظر پایانی منطبق با آیین ساماندهی در کارگروه فرهنگی دیجیتال مورد بررسی قرار گیرد و پس از تایید شدن به شما مجوز ۵ ساله می دهند.

۵. عضویت در اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی

این اتحادیه زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند و به فروشگاه‌های اینترنتی رسمی که دارای اینماد هستند، مجوز می‌دهد. داشتن عضویت در این اتحادیه:

  • به رسمیت شناختن فعالیت کسب‌وکار شما است.

  • در مواقع شکایت مشتریان، روند رسیدگی را شفاف و قانونی می‌کند.

  • برای برخی همکاری‌ها یا تبلیغات رسمی، مورد نیاز است.

برای عضویت در این اتحادیه ابتدا باید ای نماد فعال داشته باشید.

۶. ثبت شرکت یا برند (اختیاری ولی مهم)

ثبت شرکت یا برند

اگر می‌خواهید در آینده فروشگاه خود را گسترش دهید، با برندهای دیگر همکاری کنید یا از لحاظ قانونی مالکیت برند خود را حفظ نمایید، بهتر است شرکت خود را ثبت کرده یا برند تجاری‌تان را به نام خود ثبت نمایید. ثبت شرکت مزایای زیر را دارد:

  • امضای قرارداد رسمی با دیگر شرکت‌ها

  • امکان دریافت درگاه‌های بانکی و تسهیلات بهتر

  • جلوگیری از سواستفاده دیگران از نام برند شما

مجوزهای تخصصی برای فروش کالاهای خاص

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، برخی محصولات نیاز به مجوزهای خاص دارند که باید حتماً قبل از فروش آن‌ها اخذ شوند. در ادامه به برخی از این محصولات و مجوزهای مربوطه اشاره می‌کنیم:

نوع محصول مجوز مورد نیاز صادرکننده
مواد غذایی، خوراکی، نوشیدنی مجوز بهداشت یا سیب سلامت سازمان غذا و دارو
لوازم آرایشی و بهداشتی مجوز عرضه رسمی / سیب سلامت سازمان غذا و دارو
دارو و مکمل، محصولات گیاهی خاص مجوز فروش دارویی سازمان غذا و دارو / سازمان غذاهای طبیعی
لوازم پزشکی، ابزار سلامت پروانه فروش تجهیزات پزشکی اداره کل تجهیزات پزشکی
کتاب، محتوا، دوره آموزشی آنلاین مجوز نشر دیجیتال وزارت ارشاد
بازی و نرم‌افزار مجوز نشر دیجیتال / مجوز بنیاد ملی بازی‌ها بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای
محصولات وارداتی برنددار کارت بازرگانی / مجوز واردات وزارت صمت و گمرک جمهوری اسلامی

انتهای مطلب/ ن.پ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا