مقایسه خودرو اطلس با کوییک GX؛ رقابت دو هاچبک اقتصادی در بازار ایران
خودروهای اولاقه به بازار ایران همواره مورد مقایسه قرار میگیرند، اطلس و کوییک GX از جمله این موردها هستند. در این مقاله قصد داریم این دو خودرو را از نظر مشخصات فنی، مصرف سوخت، قیمت، امکانات و ایمنی مقایسه کنیم پس با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ مقایسه خودرو اطلس با کوییک GX یکی از موضوعات داغ در میان علاقهمندان به خودروهای اقتصادی و داخلی است. در دنیای امروز، انتخاب خودروی مناسب یکی از تصمیمات مهم و تأثیرگذار در زندگی افراد محسوب میشود. با توجه به رشد سریع صنعت خودروسازی داخلی و تنوع مدلها در بازار، مصرفکنندگان ایرانی در بسیاری از مواقع با انتخابهایی مواجه میشوند که به مقایسه دقیق نیاز دارد. دو مدل خودروی اطلس از شرکت سایپا و کوییک GX به عنوان گزینههای جدید و پرفروش توجه زیادی را به خود جلب کردهاند.
خودروی اطلس به عنوان یکی از جدیدترین محصولات سایپا به واسطه طراحی مدرن، امکانات پیشرفته و مشخصات فنی بهروز تلاش کرده است استانداردهای جدیدی را در کلاس خودروهای اقتصادی ارائه دهد. از سوی دیگر، کوییک GX که نسخهای بهروزشده از خانواده کوییک محسوب میشود، با بهرهگیری از طراحی جذابتر و ارتقای امکانات، همچنان جایگاه ویژهای در میان خریداران خودروهای اقتصادی دارد.
در این مقاله قصد داریم این دو خودرو را از جنبههای مختلف مانند طراحی، امکانات رفاهی و ایمنی، مشخصات فنی مقایسه کنیم تا شما بتوانید با اطلاعات کافی تصمیمگیری کنید.
مقایسه خودرو اطلس با کوییک GX؛ مشخصات فنی
مقایسه مشخصات فنی کوییک GX و اطلس اختلاف چشمگیری را میان این دو محصول سایپا نشان نمیدهد، زیرا هر دو خودرو از یک نوع موتور و گیربکس بهره میبرند. موتور M15i، نسخه بهروز شده موتور M15، در هر دو مدل استفاده شده که با بهبودهای نرمافزاری و جایگزینی سیستم هدرز به جای منیفولد معمولی عملکردی بهتر و مصرف سوختی کمتر را ارائه میدهد. این موتور توان تولید ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور دارد که نسبت به نسخه معمولی حدود ۴ اسب بخار و ۹ نیوتنمتر بهبود یافته است. هر دو خودرو به گیربکس دستی ۵ سرعته مجهز هستند اما اطلس نسخهای با گیربکس CVT نیز دارد که گزینهای پیشرفتهتر محسوب میشود.
از آنجایی که وزن و استایل بدنه این دو خودرو تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد، عملکرد آنها از نظر شتاب و مصرف سوخت بسیار نزدیک به هم است. شتاب صفر تا صد کیلومتر در نمونههای دستی هر دو خودرو حدود ۱۳ ثانیه است که برای یک هاچبک اقتصادی مناسب ارزیابی میشود. مصرف سوخت ترکیبی ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعتی در حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت نیز از جمله شباهتهای آنهاست. بهطور کلی تفاوتهای جزئی در آیرودینامیک اطلس و تجهیزات پیشرفتهتر آن نمیتواند تأثیر قابلتوجهی بر عملکرد کلی ایجاد کند و هر دو خودرو تجربهای مشابه را از لحاظ سواری، چابکی و هندلینگ ارائه میدهند.
اطلس | کوئیک GX | |
نوع موتور خودرو | خطی بنزینی | خطی بنزینی |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۸ | ۴ / ۸ |
تنفس موتور | تنفس طبیعی | تنفس طبیعی |
قدرت | ۹۱ اسب بخار | ۹۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۷ نیوتن.متر | ۱۳۷ نیوتن.متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب | ۱۳ ثانیه | ۱۳ ثانیه |
سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۸۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | ۶.۷۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ | یورو ۵ |
فرمان | هیدرولیک | هیدرولیک |
بدنه | هاچبک کوچک | هاچبک کوچک |
نوع رینگ | آلومینیومی | فولادی / آلومینیومی |
مقایسه خودرو اطلس با کوییک GX؛ طراحی بدنه
با وجود آنکه مقایسه خودرو اطلس با کوییک GX از نظر مشخصات فنی تفاوت معناداری را نشان نمیدهد، اما در زمینه طراحی اختلاف چشمگیری میان این دو هاچبک مشاهده میشود. اطلس در واقع نسخهای کاملاً فیسلیفتشده از خانواده کوییک است و نمای جلو و عقب آن به طور کامل دگرگون شده است. چهره جلو اطلس با طراحی خاص خود و جلوپنجره بزرگتر همراه با نوارهای عمودی کرومی، نمایی خشنتر و اسپرتتر را نسبت به کوییک GX ارائه میدهد.
این طراحی به شکلی الگوبرداری شده از فورد فیگو به نظر میرسد و حتی قابهای مهشکن نیز با فرم خاص خود به این حس هجومی افزودهاند. با این حال نمای جانبی اطلس همچنان مشابه دیگر محصولات پلتفرم X200 سایپا باقی مانده و تغییر چندانی در آن دیده نمیشود.
در نمای عقب، تفاوتهای اطلس و کوییک GX بیشتر به چشم میخورد. چراغهای دو تکه جدید و سپری با طراحی مدرنتر نمایی متفاوت برای اطلس ایجاد کرده است. اما یکی از نقدهای وارد به اطلس ناهماهنگی طراحی نمای جلو با عقب و جانبی خودرو است که باعث ایجاد حس مبهمی در بیننده میشود. در مقابل کوییک GX اگرچه طراحی قدیمیتری دارد، اما به دلیل هماهنگی بیشتر میان نمای جلو، عقب و پروفایل جانبی امتیاز بالاتری از نظر انسجام طراحی کسب میکند. با این حال اطلس به عنوان یک محصول جدیدتر، طراحی مدرنتری دارد که احتمالاً برای بسیاری از مشتریان جذابتر به نظر میرسد.
اطلس | کوییک GX | |
طول | ۴۰۲۰ میلیمتر | ۴۰۰۵ میلیمتر |
عرض | ۱۶۸۵ میلیمتر | ۱۶۷۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۵۳۷ میلیمتر | ۱۵۳۲ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۴۱۰ میلیمتر | ۲۴۱۵ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۰۶۵ کیلوگرم | ۱۰۶۵ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق | ۲۸۵ لیتر | ۲۲۵ لیتر |
حجم مخزن سوخت | ۴۲ لیتر | ۴۲ لیتر |
قطر رینگ | ۱۴ اینچ | ۱۴ اینچ |
مقایسه خودرو اطلس با کوییک GX؛ طراحی داخلی
علاوه بر تغییرات ظاهری، نمای داخلی سایپا اطلس نیز نسبت به کوییک GX بهبودهایی داشته و از یک طراحی جدید برای داشبورد بهره میبرد. فرم کلی داشبورد اطلس بهگونهای است که شباهتهایی با طراحی رنو سیمبل و نسل دوم تندر ۹۰ دارد اما در جزئیاتی مانند دریچههای تهویه، محل قرارگیری نمایشگر و کلیدهای تهویه تفاوتهایی دیده میشود. استفاده از رنگهای گرم در کابین اطلس نسبت به خانواده کوییک و ساینا جذابیت بیشتری ایجاد کرده و طراحی صفحه کلاستر (پشت آمپر) نیز بهروز شده و حالت اسپرتتری به خود گرفته است.
در مقابل کوییک GX در نسخههای کمآپشن از داشبورد قدیمی کوییک S استفاده میکند، اما در مدل فولآپشن (GX-H)، طراحی داخلی به اطلس نزدیک شده با این تفاوت که تریم داخلی آن از نوع تیره است.
از نظر فضای داخلی تفاوت زیادی میان اطلس و کوییک GX دیده نمیشود و هر دو خودرو فضای پا و سر مناسبی برای سرنشینان بهویژه در ردیف دوم ارائه میدهند که نسبت به رقبایی مانند پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ جادارتر است. با این حال صندوق عقب اطلس با حجم ۲۸۵ لیتر نسبت به کوییک GX که ۲۲۵ لیتر ظرفیت دارد، برتری دارد و میتواند بار بیشتری را در خود جای دهد. در هر دو خودرو صندلیهای ردیف عقب تاشو هستند و در صورت نیاز به فضای بیشتر، میتوان با تا کردن صندلیها امکان حمل وسایل بزرگتر را فراهم کرد.
متأسفانه کیفیت متریال کابین در هر دو خودرو همچنان در سطح متوسط باقی مانده و پلاستیکهای خشک و نهچندان مرغوب در ساخت داشبورد و دیگر اجزای داخلی بهکار رفته است.
مقایسه خودرو اطلس با کوییک GX؛ امکانات و تجهیزات
کوییک GX و اطلس دندهای در دو تیپ کمآپشن و فولآپشن توسط سایپا عرضه میشوند. با این حال طبق روال همیشگی سایپا، معمولاً تولید نسخههای کمآپشن محدودتر است و تمرکز بیشتری بر تولید مدلهای فولآپشن میشود تا هم قیمت بالاتری برای آنها در نظر گرفته شود و هم رضایت مشتریان به دلیل امکانات بیشتر جلب شود. در مقایسه نسخههای فولآپشن اطلس G دندهای در برخی موارد از کوییک GX-H برتری دارد. تجهیزاتی مانند سانروف، آینههای تاشونده برقی، سیستم کنترل توقف در سربالایی (Hill Hold Control)، سامانه کنترل کشش (TCS) و چند ویژگی جزئی دیگر باعث شده تا اطلس G امکانات بیشتری نسبت به کوییک GX-H ارائه دهد.
اطلس | کوییک GX | |
سانروف | دارد | ندارد |
آینههای تاشونده برقی | دارد | ندارد |
سیستم کنترل توقف در سربالایی | دارد | ندارد |
سامانه کنترل کشش (TCS) | دارد | ندارد |
دیگر امکانات مشترک | دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی، تهویه دیجیتال | دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی، تهویه دیجیتال |
مزایا و معایب خودرو اطلس و کوییک GX
اطلس | کوییک GX | |
مزایا | طراحی مدرنتر و جذابتر- امکانات رفاهی پیشرفته- فضای داخلی جادارتر- ایمنی بهتر | قیمت مناسبتر- طراحی قابلقبول- امکانات بهروز شده- ابعاد کوچکتر و مانورپذیری بالا |
معایب | قیمت بالاتر- شباهت به محصولات قبلی- عملکرد متوسط پیشرانه | کیفیت ساخت متوسط- ایمنی محدودتر- عملکرد فنی معمولی- فضای داخلی محدودتر |
حرف آخر
از همراهی شما در این بررسی جامع از مقایسه خودرو اطلس با کوییک GX سپاسگزاریم. امیدواریم این مقایسه به شما در تصمیمگیری بهتر کمک کرده باشد و اگر هنوز سوالی در ذهن دارید در بخش نظرات منتظر شما هستیم. همچنین پیشنهادات شما برای بهبود کیفیت مطالب ما چراغ راه آینده ما خواهد بود. با همراهی شما تجارت امروز تلاش میکند تا اطلاعات دقیق و بهروز را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
انتهای مطلب/ م.د