اقتصاد کلان

آموزش صفر تا صد قوانین صورت معاملات فصلی

بسیاری از مودیان مالیاتی نمی دانند که گزارش فصلی یا همان گزارش 3 ماهه چیست و چگونه باید آن را رد کرد. در این مطلب بر آن شدیم تا به طور کامل این گزارش را برای شما خوانندگان گرامی توضیح دهیم.

به گزارش تجارت امروز؛ بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌ها، کلیه بنگاه‌های اقتصادی باید گزارش خریدوفروش را در مدت‌زمان تعیین‌شده از طریق سامانه معاملات الکترونیکی فصلی ارائه دهند.

تعیین میزان مالیات شرکت‌ها و مالیات قابل پرداخت صرفاً به تشخیص و تصمیم سازمان امور مالیاتی هست؛ بنابراین سازمان امور مالیاتی می‌تواند بر کلیه درآمدها و رویدادهای مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مالیات تعیین کند. این سازمان می‌تواند برای کلیه دفاتر قانونی اعم از دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر هزینه و درآمد و حساب‌ها مالیات تعیین کند. این مالیات بر اساس گزارش فروش فصلی یا معاملات فروش فصلی در یک بازه زمانی مشخص تعیین می‌شود. سازمان امور مالیاتی بر اساس اظهارنامه‌ها و صورت معاملات فصلی، فرار مالیاتی و فرار مالیاتی را تشخیص می‌دهد.

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تهیه صورت معاملات فصلی، تعدیل و تغییرات اخیر در گزارش خریدوفروش فصلی داشته باشید، این مقاله را در سری مقالات آموزش مالیاتی مطالعه کنید، همچنین پیشنهاد می‌کنیم پادکست‌های زیر را از دست ندهید:

گزارش صورت معاملات فصلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

صورتحساب خریدوفروش سه‌ماهه با عناوین دیگری مانند معاملات خریدوفروش فصلی، صورت‌های فصلی موضوع‌بند ۱۶۹، صورتحساب صورت معاملات فصلی، صورت‌های فصلی و غیره مورداشاره قرار می‌گیرد. کلیه مؤدیان با الزام اشخاص حقیقی و حقوقی به نمایندگی از سازمان امور مالیاتی به ارائه و تهیه گزارش فصلی خریدوفروش، وظایف و تکالیف خود را به‌درستی انجام می‌دهند.

قانون صورت معاملات فصلی در تیرماه ۱۳۹۳ تصویب و از اوایل سال ۱۳۹۴ وارد مرحله اجرا شد و طبق اعلام سازمان امور مالیاتی هدف اصلی این قانون افزایش شفافیت اقتصادی و ارتقای انضباط مالی است. اصولاً بر اساس این قانون کلیه مراجع اجرایی احضاریه شده و اشخاص حقیقی و حقوقی باید حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز پس از پایان هر فصل، اطلاعات دقیق مربوط به معاملات خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

توجه داشته باشید که پس از ارائه صورت معاملات سه‌ماهه یا فهرست معاملات سه‌ماهه، هیچ هزینه‌ای به‌عنوان مالیات توسط مؤدی پرداخت نمی‌شود، اما صورت معاملات فصلی صرفاً برای گزارش مالیاتی ارسال می‌شود؛ اما در صورت عدم صدور این فاکتور یا درج نکردن شماره اقتصادی آن‌ها یا شماره اقتصادی طرف معامله و یا استفاده از شماره اقتصادی سایرین، مؤدیان مشمول جریمه‌ای معادل ۲% مبلغ معامله خواهند بود. بسته به مورد.

در مورد صورت معاملات فصلی، علاوه بر اطلاعات خود، باید اطلاعات طرفینی را که با آن‌ها معامله کرده‌اید نیز ارائه دهید. نکته مهم: یکسان بودن گزارش فصلی خریدوفروش با سایر گزارش‌ها

کلیه صورت‌های سه‌ماهه خریدوفروش، مالیات بر ارزش‌افزوده و اظهارنامه مالیاتی که به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. آن‌ها باید با یکدیگر یکسان باشند و هیچ مغایرتی نداشته باشند. به‌عبارت‌دیگر، تمام مبالغ نشان داده‌شده در گزارش‌های ارسالی به سازمان باید یکسان باشد نه متفاوت.

مهم‌ترین لحظه در اعمال ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم

کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان شرکت‌های موضوع این قانون که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌باشند، موظف به صدور صورتحساب و درج شماره اقتصادی و شماره کشور می‌باشند. معامله صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه جهت انجام معاملات خود و ارائه فهرست معاملات خود به سازمان مذکور. برای این امر فقط صورتحساب‌های مندرج در مفاد اجرایی ماده ۹۵ ملاک است.

نحوه محاسبه معاملات فصلی

درصورتی‌که خریدار کالا، خدمات یا ملک ملزم به ثبت‌نام در نظام مالیاتی نباشد یا اشخاص حقیقی مصرف‌کننده نهایی یا اشخاص حقیقی مشمول ماده ۸۱ قانون (فعالیت‌های کشاورزی، دام‌پروری، دام‌پروری، ماهی) باشند. زراعت و زنبورداری و طیور صفحه ۳ صیادی نوه ندری احیای مراتع و جنگل‌ها باغات از هر نوع و …) درج شماره اقتصادی خریدار در فاکتور صادره الزامی نخواهد بود. در این مقاله نکات اساسی برای تهیه گزارش‌های فصلی به‌وضوح ذکرشده است:

کلیه مؤسسات و شرکت‌های خصوصی و دولتی که فروش را انجام می‌دهند باید حداکثر یک ماه پس‌ازآن معامله صورتحساب معاملات سه‌ماهه فروش را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. این کار را می‌توان به‌صورت الکترونیکی یا بر روی کاغذ و سی دی انجام داد. نکته مهم تشکیل به‌موقع این اسناد است که می‌تواند از وقوع جرائم پس از تشکیل پرونده با تأخیر جلوگیری کند.

در بخشی از این مقاله آمده است که معاملات کوچک، یعنی. تراکنش‌های بالغ‌بر ده درصد حدنصاب نیازی به ارسال ماهانه ندارد و مؤدیان می‌توانند فهرست این معاملات را به‌صورت کلی و هر سه ماه یک‌بار ارسال کنند؛ یعنی تمام خریدوفروش‌های جزئی باید بعد از سه ماه یکجا ارسال شود.

موضوعی که مؤدیان هنگام ارسال صورت معامله فروش فصلی باید به آن توجه داشته باشند، اخذ کارت اقتصادی است. توجه داشته باشید ارائه مدارک به سازمان امور مالیاتی جهت پذیرش باید با کد اقتصادی درج‌شده در این کارت همراه باشد. بدون دریافت کارت اقتصادی هیچ‌گونه مدرک پرداختی در سازمان امور مالیاتی پذیرفته نمی‌شود. سامانه گزارش سه‌ماهه خریدوفروش

سامانه ارسال گزارش‌های فصلی خریدوفروش به‌منظور انجام وظایف مقرر توسط متصدیان ارسال فهرست معاملات بر اساس این آیین‌نامه توسط سازمان ایجادشده است.

با این روش مؤدیان می‌توانند از طریق سامانه ارائه تراکنش‌های فصلی نسبت به ثبت‌نام و ارائه اطلاعات خریدوفروش و همچنین پرداخت هزینه قراردادها اقدام کنند.

همچنین از طریق نرم‌افزار ارسال صورت‌وضعیت معاملات فصلی (TTMS) امکان ثبت و ارسال اطلاعات به مؤدیانی که از ارائه شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی) و کد ملی (برای اشخاص حقیقی) به فروشنده خودداری کرده‌اند، وجود دارد. زمان خرید کالا و خدمات اقدام کرد

برای ارسال این اسناد شرکت‌ها و مؤسسات بازرگانی و کلیه اشخاص حقیقی می‌توانند با پرتابل سازمان امور مالیاتی تماس گرفته و پس از طی مراحل ذکرشده و ارسال مدارک ذکرشده نسبت به ثبت اطلاعات اقدام نمایند. ضمناً کلیه افرادی که طبق قانون ملزم به ارسال این مدارک هستند می‌توانند از شرکت‌ها و مؤسسات مالی و حسابداری دارای مجوز کار در این زمینه کمک گرفته و این کار را از صفرتا صد به آن‌ها بسپارند تا بتوانند مدارک مربوطه را ارسال کنند. اسناد و مدارک و ارائه آن‌ها در اسرع وقت جرائم ثابت نشده است.

اطلاعات و سرفصل‌های لازم را برای گزارش فصلی خریدوفروش وارد سامانه می‌کنند. در نگارش مجلات و دفاتر مالی و همچنین دفتری خاص که جزو دفترهای فرعی حسابداری محسوب می‌شود باید اصول خاصی رعایت شود. به‌عنوان‌مثال، تمام رویدادهای مالی بدون استثنا ثبت می‌شوند و هیچ‌چیز پنهان نمی‌ماند. تاریخ وقوع رویدادهای مالی مشخص و به ترتیب تاریخ در دفاتر ثبت می‌شود. کلیه اطلاعات مالی باید روی خط دفتر باشد و نوشتن اطلاعات بین خطوط باعث رد دفاتر قانونی و بی‌اعتباری آن‌ها می‌شود.

در فیلدهای کتب حقوقی به‌هیچ‌وجه نباید چیزی نوشته شود و در صورت اشتباه در نگارش و نگارش کتب خط و خش ممنوع است و اشتباه خط‌خورده و مقدار صحیح آن. روی آن با خودکار قرمز نوشته شود. یکی از نکات دیگری که در ثبت دفاتر حقوقی باید رعایت شود، نداشتن صفحه خالی بین صفحات پرشده و درنهایت دقت درگرفتن موجودی حساب و احتمال واریز شدن حساب‌های بانکی به دلیل عدم رعایت اولویت و تأخیر در ثبت‌نام هست. حساب‌ها در صورت ایجاد دفاتر، باعث رد دفاتر و دشوار شدن محاسبه مالیات و حتی ممکن است منجر به مازاد بر شرکت و جریمه مالیاتی شود. آموزش تصویری و گام‌به‌گام سامانه صورت معاملات فصلی و ارسال گزارش

 چه کسی باید گزارش صورت معاملات فصلی رد کند؟

ماده (۹) آیین‌نامه اجرایی تبصره (۳) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم موضوع ارسال فهرست معاملات را به شرح زیر معرفی می‌کند:

الف) کلیه اشخاص حقوقی؛

ب) صاحبان بنگاه‌هایی که برحسب نوع یا حجم فعالیت، گروه اول موضوع ماده (۲) آیین‌نامه ماده (۹۵) قانون محسوب می‌شوند.

ج) صاحبان شرکت‌های مشمول قانون مالیات بر ارزش‌افزوده.

طبق مقررات ابلاغی موظف‌اند فهرست معاملات را در مهلت مقرر ارائه کنند.

تبصره – افراد موضوع این ماده به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و تصویب وزیر اقتصاد و دارایی قابل‌تغییر می‌باشند.

 

معافیت از ارسال لیست صورت معاملات فصلی

ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم نیز معافیت‌هایی دارد که مشاغل خاصی را از ارسال گزارش فصلی معاف می‌کند. این استثناها شامل موارد زیر است:

فروش کالا و خدمات به کاربر نهایی.

در مورد افراد تحت هنر. ۸۱ (کارمندان در رشته‌های کشاورزی، دام‌پروری، دام‌پروری، پرورش ماهی و زنبورداری و …)«معاملات صغیر موضوع قانون انجام مزایده» (این مبلغ در سال ۱۴۰۲ برای معاملات جزئی یک میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون ریال هست).

خرید از فروشندگانی که ملزم به ثبت‌نام در سامانه مالیاتی نیستند. (ارگان‌ها و نهادهای دولتی).

علاوه بر این موارد، معافیت‌هایی نیز برای برخی معاملات مؤدیان ذکرشده است:

خریدوفروش اوراق بهادار و سود و پورسانت.

خریدوفروش سهام مشارکت و حقوق بازخرید سهام یا سهام مشارکت.

سود و عوارض جریمه بانک‌ها، صندوق تعاون، صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مؤسسات اعتباری غیر بانکی مجاز و صندوق‌های قرض‌الحسنه.

حقوق عضویت اعضای مجامع تخصصی احزاب و انجمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد دارای مجوز از مراجع ذیصلاح.

کمک‌های مالی، جوایز و رایگان.

مبالغ پرداختی به مراجع اجرائی تحت عنوان جرائم و خسارات، انواع عوارض و مالیات (به‌استثنای مالیات و عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده)، حق الثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و غیره.

امکان پرداخت حق شارژ و نگهداری ساختمان در محل فعالیت و اشتراک‌های پولی.

هزینه‌هایی که شرکت به‌عنوان اجاره دریافت می‌کند.

چه هزینه هایی باید درصورتی‌که معاملات فصلی ثبت شود؟

خرید و فروش، سود و حق الزحمه ناشی از اوراق بهادار، کمک های بلاعوض، جوایز و هدایای رایگان، هزینه های پرداخت شده برای شارژ و نگهداری ساختمان در محل کسب و کار و اشتراک پرداخت شده، حق عضویت اعضای انجمن های حرفه ای، احزاب و انجمن ها و غیر مجاز سازمان های دولتی از مراجع ذیصلاح.

راهکار محاسبه معاملات فصلی

در واقع مؤدیان مکلف‌اند در مورد صورت معاملات فصلی ماده ۱۶۹ کلیه اطلاعات مربوط به معاملات و قراردادهای خود را بر اساس استانداردهای سازمان مالیاتی ثبت و گزارش دهند. این اطلاعات بسته به نوع معامله یا قرارداد متفاوت است؛ اما اطلاعات زیر باید در همه گزارش‌ها گنجانده شود:

  • اطلاعاتی در مورد هویت و مکان طرفین معامله یا قرارداد.
  • اطلاعات مربوط به مجوزهای فعالیت طرفین معامله یا قرارداد؛
  • اطلاعات مربوط به معاملات و قراردادهای طرفین معامله.
  • اطلاعات مالی، پولی، اعتباری و حقوق صاحبان سهام؛
  • اطلاعات در مورد دارایی‌ها، املاک و مستغلات و انتقال آن‌ها.
  • اقلام ارزش‌افزوده

همچنین برای مواردی مانند صادرات یا واردات درج اطلاعاتی مانند ارز مصرفی و نرخ مبادله آن یا اطلاعات و مجوزهای مربوط به ورود یا خروج قانونی موضوع معامله ازجمله شماره ویلا گمرک الزامی است. اظهارنامه و تعداد مشخص طرفین خارجی قرارداد (برای واردات). کلیه اطلاعات مربوط به معاملات و قراردادها و همچنین اطلاعات مربوط به هویت طرفین آن‌ها در گزارش‌ها ثبت می‌شود.

درصورتی‌که معاملات فصلی چه مواردی را نباید رد کرد؟

طبق ماده ۱۳، موارد زیر درصورتی‌که معاملات فصلی ذکر نشده است:

  1. خریدوفروش اوراق بهادار و سود و پورسانت.
  2. خریدوفروش سهام و سهام شرکت و حق تقدم سهام یا سهام شرکت. سود و عوارض و جرائم بانک‌ها، صندوق‌های تعاون، صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مؤسسات اعتباری غیر بانکی مجاز و صندوق‌های قرض‌الحسنه.
  3. سود سهام و سهام شرکت
  4. حق عضویت اعضای انجمن‌های حرفه‌ای، احزاب و انجمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی با کسب مجوز از مراجع ذی‌صلاح.
  5. کمک‌های مالی، جوایز و رایگان.
  6. مبالغی که تحت عنوان جریمه یا غرامت، انواع عوارض و مالیات (به‌استثنای مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش‌افزوده)، حق ثبت، حق تمبر،
  7. وظایف و موارد مشابه به دستگاه‌های اجرایی پرداخت می‌شود.
  8. حق‌الزحمه پرداختی مشمول فصل سوم از فصل سوم قانون مالیات‌های مستقیم است.
  9. وجوه پرداخت‌شده برای حق نگهداری (شارژ) ساختمان در محل فعالیت و اشتراک‌های پرداخت‌شده.
  10. نقل‌وانتقال معاملات با مستغلات ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم معاملات.
  11. اجاره‌بهای ملک مشمول ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم هست.

ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به مالیات بر درآمد اجاره است که به‌موجب این قانون درآمد مشمول مالیات از اموال غیرمنقولی که واگذار می‌شود پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه استهلاک و نگهداری کل درآمد اجاره اعم از پولی و غیر پولی است… طبق ماده ۵۹، انتقال قطعی اموال غیرمنقول بر اساس ارزش معامله به نرخ پنج درصد و همچنین انتقال حق انتقال محل به منبع وجوه دریافتی از مالک یا دارنده آن. حق و به نرخ دو درصد از تاریخ نقل‌وانتقالت توسط مالکان یا دارندگان حقوق مشمول مالیات هست.

نحوه ارسال صورت معاملات فصلی قراردادهای منعقدشده

قراردادهای منعقدشده بین پیمانکار و کارفرما باید در پایان هر فصل به‌صورت معاملات فصلی منعکس شود. بر اساس متن ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی سال ۹۴، اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل مشمول این قانون که بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور باید در سامانه مالیاتی ثبت‌نام کنند، مکلف‌اند برای معاملات خود صورتحساب صادر و در تسلیم صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه به سازمان امور مالیاتی، شماره اقتصادی و طرف معامله درج شود.

قوانین معاملات فصلی

در همین راستا سازمان امور مالیاتی صفحات جداگانه‌ای را برای ثبت قراردادهای واگذاری توسط کارفرما و پیمانکار در نظر گرفته است. درنتیجه کارفرما و پیمانکار باید اقلام مربوطه خود را در مدت‌زمان تعیین‌شده تحویل دهند.

پیمانکارانی که می‌خواهند درآمد خود را در لیست صورت معاملات فصلی گزارش کنند، می‌توانند از روش درصد در حال انجام کار استفاده کنند. اگر از این روش استفاده می‌کنند، باید مبلغ را در صورت‌وضعیت خود بر اساس مبلغ مندرج در صورت‌ وضعیت کارفرما تنظیم کنند. درصورتی‌که اعلام وضعیت پیمانکار با اعلام وضعیت کارفرما مطابقت نداشته باشد، اعلامیه‌های پیمانکار را باطل می‌کند.

مهندسین ناظر در چه بخش‌هایی باید اطلاعات را وارد کنند؟ اگر کارفرما هستند باید اطلاعات قرارداد و اگر پیمانکار هستند باید اطلاعات خریدوفروش را ثبت کنند.

حدنصاب کسب‌وکار کوچک ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۳

هیئت‌وزیران همه‌ساله به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره (۱) ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات – مصوب ۱۳۸۲ – و ماده (۴۲) قانون. الحاق چند ماده به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) – مصوب ۱۳۹۲ – تصمیم به تعیین حدنصاب معاملات سالانه را تصویب می‌کند. در این بخش حدنصاب را از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ مشاهده خواهید کرد:

مهلت ارسال صورت معاملات فصلی

مدت‌زمان ارسال اطلاعات خریدوفروش و پرداخت قراردادها سه ماه است و ارسال تراکنش‌های فصلی تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل الزامی است (مطابق ماده ۱۰ آیین‌نامه ۴۶۳۷۸).

در مواردی که خریدار از ارائه شماره اقتصادی خودداری کند، درصورتی‌که فروشنده ظرف یک ماه از لحظه معامله در فرم «فهرست امتناع» مشخصات خریدار و موضوع معامله را به اداره امور مالیاتی اطلاع دهد. بابت آن جریمه نمی‌شوند.

مهلت ارسال تراکنش فصلی بهار

بر اساس مهلت تعیین‌شده از سوی سازمان، آخرین‌مهلت ارسال لیست خریدوفروش بهار هرسال ۲۴ مردادماه همان سال هست؛ بنابراین مهلت تسلیم صورت معاملات فصلی دوره بهار ۱۴۰۲ برای مؤدیان مشمول ارائه صورت معاملات تا پایان روز یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ خواهد بود.

مهلت ارسال تراکنش‌های فصلی تابستان

بر اساس اعلام سازمان مالیاتی، مهلت قانونی ارسال صورت معاملات سه‌ماهه تابستان ۲۴ آبان هرسال تعیین‌شده است. بدین ترتیب آخرین‌مهلت ارسال تراکنش‌های فصلی تابستان ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ خواهد بود.

مهلت ارسال تراکنش فصلی پاییز

آخرین‌مهلت ارسال تراکنش‌های فصلی برای فصل پاییز تا پایان ۲۴ بهمن‌ماه همان سال هست. بدین ترتیب آخرین‌مهلت ارسال تراکنش‌های فصلی پاییز ۱۴۰۲ یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۰۲ خواهد بود.

آخرین‌مهلت ارسال تراکنش فصلی زمستان

ضمناً مؤدیان تا پایان ۲۵ اردیبهشت‌ماه سال بعد فرصت دارند تا فهرست گزارش خریدوفروش زمستان هرسال خود را ارسال کنند. آخرین‌مهلت ارسال تراکنش‌های فصلی زمستان ۱۴۰۲ در حال حاضر شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ هست. توجه: لازم به ذکر است درصورتی‌که مهلت ارسال تراکنش‌های فصلی (۴۵ روز پس از پایان فصل) به‌روز جمعه یا تعطیل رسمی برسد، مهلت ارسال لیست صورتحساب به‌روز بعد از تعطیلات رسمی موکول می‌شود…

عدم ارسال گزارش فصلی چه مجازاتی دارد؟ جریمه تأخیر، ماده ۱۶۹

چه چیزهایی در معاملات فصلی باید ثبت شود؟

ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم در مورد جریمه عدم ارسال گزارش صورت معاملات فصلی می‌گوید:

الف) در صورت عدم فاکتور یا عدم درج شماره اقتصادی طرف و طرف معامله حسب مورد یا استفاده از شماره اقتصادی برای معاملات دیگران یا استفاده از اقتصاد. تعداد دیگری برای تراکنش‌های خود، ده درصد (۲%) از مبلغ معامله جریمه می‌شود. بدون رعایت ضوابط فوق انجام می‌شود.

ب) عدم ارائه فهرست معاملات انجام‌شده به سازمان امور مالیاتی کشور طبق دستورالعمل صادره مشمول جریمه‌ای معادل یک درصد (۱%) معاملاتی که فهرست آن‌ها ارائه نشده است خواهد بود.

ج) استفاده‌کنندگان از شماره‌های اقتصادی خارجی با اشخاصی که از شماره اقتصادی آن‌ها استفاده‌شده است مسئول مالیات بر درآمد و جرائم موضوع این ماده می‌باشند.

د) در مواردی که خریدار از ارائه شماره اقتصادی خودداری کند و فروشنده به تعهد قانونی خود مبنی بر تکمیل فرم امتناع و ارسال آن به اداره امور مالیاتی خود عمل کند، خریدار مشمول جریمه‌ای معادل ۲% مبلغ معامله می‌شود. به مسئولیت تضامنی.

هـ) عدم تسلیم صورتحساب‌های مربوط به خرید اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل در طول سال فعالیت و سال بعد به درخواست مأموران مالیاتی مشمول جریمه‌ای معادل ۲% مبلغ فاکتورهای ارسال نشده خواهد بود.

و) هرگونه جعل، کلاه‌برداری، معاملات ساختگی، سوءاستفاده و تبانی اشخاص مشمول دستورالعمل مکرر ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص صدور صورتحساب و شماره اقتصادی خلاف مقررات و علاوه بر مسئولیت تضامنی است. بر اساس قانون مبارزه با پول‌شویی، قانون ارتقای سلامت اداری حسب مورد به تصویب شورا خواهد رسید و سایر قوانین و مقررات مربوط به تصویب شورا خواهد رسید.

ز) هرگاه سازمان امور مالیاتی استفاده از ابزار و روش‌ها، صورتحساب‌ها و برگه‌های لازم را برای نگهداری حساب برای هر گروه از مؤدیان ارزیابی کند، مؤدیان مکلف به رعایت آن‌ها می‌باشند، عدم رعایت موارد مذکور در مورد مؤدیانی که موظف به نگهداری دفاتر قانونی؛ این امر موجب بی‌اعتباری دفاتر ذی‌ربط و در مورد سایر مؤدیان، جریمه‌ای معادل بیست درصد (۲۰%) مالیات متعلقه خواهد بود.

ح) در صورت برخورد ادارات امور مالیاتی ذی‌ربط به تخلفاتی از قبیل جعل، کلاه‌برداری، معاملات غیرواقعی و تبانی و سوءاستفاده در خصوص صورتحساب‌ها و ارقام اقتصادی، موظف‌اند مراتب را از طریق اداره کل مربوط به تعقیب مالیاتی گزارش دهند. متخلفان در صورت لزوم تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. اقدام قانونی مانع از مطالبه و وصول تخلفات مالیاتی موضوع ماده ۱۶۹ نخواهد بود.

ط) اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موظف‌اند فاکتورهای مربوط به خرید خود را در طول سال بهره‌برداری و سال پس‌ازآن نگهداری و در صورت درخواست در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. در غیر این صورت مشمول جریمه‌ای معادل (۱%) فاکتورهای ارسال نشده خواهند شد.

ی) تخلفات مکرر ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم قابل‌گذشت نیست و از طریق مقررات اجرایی قانون مالیات‌های مستقیم وصول می‌شود.

نحوه ورود به سامانه معاملات فصلی و مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی

در مرحله اول آدرس سامانه عملیات مالیاتی الکترونیکی یعنی. tax.gov.ir را در مرورگر خود وارد کرده و وارد سایت شوید.

از طریق این صفحه همانطور  بخش معاملات فصلی را باز کرده؛ سپس به مشاهده سوابق مراجعه نمایید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا