تجارت

انتخاب و خرید چاپگر سه بعدی: نگاهی به محصولات بازار ایران و جهان

نگاهی به چند مدل برتر چاپگر سه بعدی ایران و جهان

بازار تولید لایه افزودنی یا همان فناوری پرینترهای سه بعدی (additive manufacturing = ۳D Printing) در سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده است و چاپگرهای سه بعدی بیشتری در سراسر جهان فروخته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، بر اساس گزارشی از Grand View Research، در حالی که ۲,۲ میلیون پرینتر سه بعدی در سال ۲۰۲۱ ارسال شد، انتظار می رود این محموله ها تا سال ۲۰۳۰ به ۲۱,۵ میلیون دستگاه برسد. به این ترتیب، ما همچنین شاهد افزایش تعداد چاپگرهای سه بعدی (خانگی، رومیزی، صنعتی) در دسترس بوده ایم. از دستگاههای ارزان و عمومی FDM (پرینتر متریال پلاستیک) گرفته تا SLS (دستگاههای پودر پلیمری) تا DED (دستگاههای متریال فلزی) و … بسته به فرآیندی که به دنبال آن هستید، ماشین‌های مختلفی وجود دارد. با این حال، دانستن اینکه کدام پرینتر سه بعدی را انتخاب کنید ممکن است دشوار باشد. بنابراین اگر در ایران قصد خرید دارید باید بدانید که با محدودیتهای بسیاری هنگام خرید تکنولوژیهای پیشرفته خارجی مواجه هستید. در واقع انتخابها بسیار محدود میشود : تنها قادرید به دستگاههای متریال پلاستیک و رزینی فکر کنید. چاپگرهای متریال فلز کشورهای پیشرفته، فروش محصول به ایران را تحریم کرده اند (اگرچه شرکتهای بومی در این زمینه وارد شده اند ولی قیمت محصولات آنها همچنان بالاست و فقط برای صنایع بزرگ داخلی توجیه خرید دارد).

به هر حال در این مطلب، بخاطر اینکه هم از پیشرفتهای جهانی حوزه ۳D Printer ها مطلع شوید و هم از محصولی ایرانی آگاه باشید، ۶ مدل دستگاه را معرفی میکنیم.

  1. پرینتر Edge E۱ – RAYSHAPE:

RAYSHAPE Edge E۱ مخفف سرعت، دقت و مقرون به صرفه بودن است. یک محصول ایده آل برای مبتدیان در دندانپزشکی دیجیتال که متریال مایع رزین را برای ساخت قطعات استفاده میکند. در این مورد، Edge E۱ از فناوری LCD (پرداخت متریال مایع رزین با نمایشگر کریستال مایع) استفاده می کند. این کار با پوشاندن صفحه نمایش به گونه‌ای عمل می‌کند که فقط طرح لایه فعلی برای پخت در معرض نور باشد. این چاپگر برای ساخت دقیق و سریع امتیاز بالایی کسب می کند. حجم چاپ ۱۹۲×۱۲۰×۱۹۰ میلیمتر است. این امر آن را به ویژه برای تولید قالب های جراحی، اسپلینت ها، دندان های مصنوعی و الاینرها مناسب می کند. با سرعت چاپ ۴۰ میلی متر در ساعت و اندازه پیکسل ۵۰ میکرومتر، سرعت و وضوح بالای خود را نیز به رخ می کشد. سیستم مواد باز همچنین امکان کار با رزین های تامین کنندگان مختلف را فراهم می کند. ضخامت لایه را می توان به صورت دستی تنظیم کرد و از ۰,۰۵ تا ۰.۱ میلی متر متغیر است. چاپگر سه بعدی Edge E۱ بسیار کاربرپسند است و دارای یک محفظه هواگیر و یک صفحه کنترل برای تنظیمات فرآیند است.

  1. پرینتر سه بعدی صنعتی آنر honor industrial ۳D printer

آنر با فناوری FDM/FFF، محصول شرکت ایرانی «توسعه گران بعد سوم» با ابعاد ساخت استثنایی و بسیار بزرگی می باشد. متریال مصرفی این چاپگر سه بعدی انواع ترموپلاستیکها (رشته فیلامنت PLA – PETG و …) است. حداکثر اندازه قطعاتی که با این پرینتر رده صنعتی قادر به ساخت هستید طول و عرض یک متری و ارتفاع ۷۰ سانتیمتری است که آنرا به محصول بی رقیب در بازار ایران تبدیل کرده است. از دیگر ویژگیهای شاخص این دستگاه میتوان به شاسی و بدنه فلزی بسیار مستحکم، نمایشگر لمسی، درگاه یو اس بی، سیستم بازیابی و جلوگیری از خطای پرینت، دو نازله (دو متریاله)، گارانتی و خدمات پس از فروش بلند مدت را نام برد. بنابراین خریداران ایرانی دغدغه ای بابت تعمیرات و تعویض قطعات دستگاه نخواهند داشت. قیمت این محصول بومی با توجه به مزیت اندازه ساخت بسیار بزرگ آن، کمتر از محصولات خارجی عمدتا چینی (بدون گارانتی) است. این پرینتر سه بعدی صنعتی مناسب کارگاههای متوسط تا بزرگ صنعتی بوده تا قالبها و پیش محصول اولیه خود در مرحله R&D را به روشی ارزان تولید کنند. از شاخص ترین مشتریان این محصول میتوان به سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی تهران، صنایع حوزه پمپ صنعتی و پتروشیمی ایران و … را نام برد که این محصول ایرانی را انتخاب و استفاده میکنند. برای خرید پرینتر سه بعدی صنعتی Honor روی لینک (۳dpe.ir/shop/product/honor-۳d-printer) کلیک کنید.

  1. BigRep One,۴ – BigRep

BigRep که مقر آن در برلین آلمان است، یک رهبر مشهور در زمینه راه حل های تولید مواد افزودنی است که مجموعه ای جامع از محصولات شامل چاپگرهای سه بعدی، نرم افزار و متریال ترموپلاستیک را ارائه می دهد. BigRep از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۴، با ایجاد دفاتری در بوستون و سنگاپور، دامنه جهانی خود را گسترش داده است. مجموعه محصولات آنها از سه چاپگر تخصصی تشکیل شده است: BigRep STUDIO G۲، BigRep ONE,۴ و BigRep PRO,۲. این ماشین ها به طور خاص برای برتری در محیط های صنعتی طراحی شده اند و از فناوری FDM/FFF (رشته فیلامنت : ترموپلاستیک) برای تضمین کیفیت چاپ استثنایی استفاده می کنند. چاپگر BigRep ONE,۴ به دلیل کارایی چشمگیر خود در تولید چاپ های با فرمت بزرگ متمایز است. BigRep ONE.۴ با ابعاد ۱۸۵۰۲۲۵۰x۱۷۲۵x میلیمتر و وزن ۴۶۰ کیلوگرم، برای کاربردهای مختلف مانند معماری، نمونه سازی و تحقیقات ایده آل است. اگرچه ONE.۴ از محدوده کمی باریک تری از مواد در مقایسه با سایر مدل های BigRep پشتیبانی می کند، اما ONE.۴ همچنان قادر به مدیریت PLA، TPU، PETG و سایر مواد سازگار است. علاوه بر این، کاربران این امکان را دارند که بین رشته‌های تولید شده یا شخص ثالث یکی را انتخاب کنند، که به آنها امکان می‌دهد از آزادی بیشتر و گزینه‌های سفارشی‌سازی بر اساس نیازهای خاص خود لذت ببرند.

  1. Lisa X – Sinterit

چاپگر سه بعدی Lisa X از Sinterit، یک شرکت لهستانی، بخشی از چیزی است که این شرکت آن را خط چاپگرهای فشرده می نامد که شامل Lisa و Lisa PRO می شود. Sinterit همچنین چاپگر سه بعدی صنعتی NILS ۴۸۰ را ارائه می دهد. با استفاده از فناوری همجوشی لیزری انتخابی پودر پلیمر (SLS)، این محصول به دلیل سرعت و حجم چاپ زیاد خود متمایز است. می تواند با سرعت ۱۴ میلی متر در ساعت چاپ کند و دارای سینی چاپ ۱۳۰ در ۱۸۰ در ۳۳۰ میلی متر است و باعث می‌شود Lisa X بزرگترین و سریع‌ترین چاپگر سه بعدی جمع‌وجور SLS ارائه شده توسط Sinterit باشد. از انواع فایل های مختلف مانند STL، ۳MF یا OBJ پشتیبانی می کند و از نرم افزار Sinterit Studio استفاده می کند. به نوبه خود، سازنده دو نوع نرم افزار ارائه می دهد: Sinterit Studio یا Sinterit Studio ADVANCED. تفاوت بین این دو برنامه در امکان استفاده از مواد شخص ثالث و تنظیم پارامترهای چاپ است. علاوه بر این، دارای ۱۶ عنصر گرمایش مستقل است که در چهار ناحیه قابل تغییر توزیع شده اند: محفظه فشار، سطح فشار، سیلندر و پیستون. همچنین مجهز به سیستم Airblade است که به طور خودکار شیشه لیزر را در حین چاپ تمیز می کند و سیستم لیزر صنعتی Galvo که سرعت چاپ را افزایش می دهد که یکی از مهمترین ویژگی های دستگاه است.

انتخاب و خرید چاپگر سه بعدی: نگاهی به محصولات بازار ایران و جهان

  1. پرینتر سه بعدی Massivit ۱۸۰۰ – Massivit

https://www.massivit۳d.com

یک چاپگر سه بعدی با فرمت بزرگ مجهز به فناوری GDP (Gel Dispensing Printing) است که از فوتوپلیمرهای حساس به UV استفاده می کند. از نظر مشخصات، چاپگر مساحت چاپ سخاوتمندانه ۱۴۵ در ۱۱۱ سانتی‌متر در ۱۸۰ سانتی‌متر را ارائه می‌کند و می‌تواند سرعتی در حدود ۳۵ سانتی‌متر در ساعت در محور Z با سرعت خطی ۳۰۰ میلی‌متر بر ثانیه به دست آورد. Massivit ۱۸۰۰ Pro چاپ سه‌بعدی سریع‌تری را برای نمونه‌های اولیه و قطعات انتهایی با فرمت بزرگ با مقیاس‌پذیری برای هدهای چاپی دوگانه با کارایی جریان کار، طیف گسترده‌ای از حالت‌های چاپ و نظارت از راه دور ارائه می‌دهد.

  1. Sapphire XC ۱MZ – Velo۳D

https://velo۳d.com

Velo۳D، یک تولید کننده راه حل های چاپ سه بعدی آمریکایی مستقر در کالیفرنیا، چاپگر همجوشی بستر لیزری پودری Sapphire XC ۱MZ را ارائه می دهد. این چاپگر با قطر ۶۰۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۰۰۰ میلی‌متر، بیشترین حجم ساخت را در میان پرینترهای همجوشی بستر پودری لیزری در کلاس خود ارائه می‌کند. در واقع، پاکت ساخت تقریباً ۱۰ برابر بزرگتر از نسخه قبلی خود یعنی Sapphire اصلی و ۳۰٪ حجم ساخت بزرگتر از چاپگرهای قابل مقایسه سایر تولید کنندگان پیشرو است. علاوه بر این، نرم‌افزار آماده‌سازی پرینت فلو و نرم‌افزار تضمین کیفیت Assure ارائه می‌شود و هشت لیزر یک کیلوواتی قادر به تولید قطعات در مقیاس تولید سرعت بالا هستند. علاوه بر این، Sapphire XC ۱MZ دارای یک پوشش مجدد سرعت بالا و بدون تماس است که زمان بین لایه های ایجاد شده را کاهش می دهد. این دستگاه در چندین شرکت هوافضای کشورهای پیشرفته در حال استفاده است.

نکته: توجه کنید که محصولات خارجی معرفی شده در این مطلب را نمیتوانید به کشور وارد کنید (بعلت تحریم و قیمتهای سرسام آور دلاری آنها)؛ هدفمان آگاهی مخاطبان از پیشرفتهای حوزه پرینتر سه بعدی در سطح جهان بود. در صورتیکه برای اهداف کاری یا درآمدزایی نیاز به خرید چاپگر سه بعدی دارید، شرکتهای معتبر ایرانی را (دو فناوری متریال پلاستیک یا FDM و متریال رزین یا SLA/DLP/LCD) انتخاب و حتما حضوری محصولات را بررسی و مدل مناسب را خرید نمایید.

منبع: ۳DPE.ir/academy

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا