صنعت غذایی

بهترین نژاد درخت گردو

رتبه سوم تولید گردوی ایران در دنیا نشان دهنده­ی افزایش آگاهی باغداران در رابطه با بهره برداری بهینه از باغاتشان است، این افزایش آگاهی می­تواند از انتخاب بهترین نژاد گردو تا بهترین روش مدیریت آفات و بیماری­های گیاهی در باغ گردو است و این برای ما بسیار امید بخش است، جالب است بدانید ما هنوز نتوانستیم از تمام ظرفیت­های موجود استفاده کنیم و همچنین سطوح وسیعی از باغات گردو زیر کاشت درختان گردوی بومی و کم بار هستند.

بنابراین در این خبر نامه شما را با ویژگیهای بهترین نژاد گردو آشنا کرده و آن را به شما معرفی می­کنیم.

خصوصیات بهترین نژاد درخت گردو

اگر بخواهید بدانید کدام نژاد گردو برای شما بهترین نژاد گردو است در درجه­ی اول باید بدانید بهترین نژاد گردو چه ویژگی­هایی دارد، در ادامه مهم­ترین ویژگی­های بهترین نژاد گردو را به شما می آموزیم:

  • باردهی بالا:

با توجه به محدود بودن منابع آب و خاک و افزایش هزینه­های نهاده­های کشاورزی برای بهره برداری بهتر و افزایش سود باغداری گردو باید از ارقامی از گردو استفاده کنید که بیشترین باردهی را در واحد هکتار داشته باشند، ارقام مختلف گردو بین ۲ تا بیش از ده تن باردهی دارند که هر باغدار باید با توجه به شرایط خود بهترین رقم را انتخاب کند.

  • باردهی زود هنگام:

هر چه باردهی درخت گردو زودتر آغاز شود می­تواند برای باغدار سود بخش­تر باشد و از صرف هزینه­های زیاد جلوگیری کند و در واقع به اصطلاح زود بازده بودن یک رقم می­تواند نشان دهنده­ی یک ویژگی برتر در یک رقم باشد و راهنمای شما برای انتخاب بهترین نژاد گردو باشد، قطعا دیر بازده بودن و شروع باردهی یک رقم بیش از سه سال از کاشت نهال نمی­تواند معرف بهترین نژاد باشد.

  • وزن بالای مغز میوه:

درصد مغز نسبت به میوه یک معیار کیفی در مورد بهترین نژاد گرو است، بهترین نژاد  نهال گردو باید بیش از ۵۰ درصد مغز دهی داشته باشد، بالا رفتن این درصد می­تواند به واسطه­ی کم شدن وزن پوست چوبی و یا به اصلاح نازک و یا کاغذی شدن پوست چوبی میوه­ی گردو به دست آمده باشد.

  • بهترین نژاد گردو مقاوم­ترین آنها است:

حساسیت یک رقم گردو نسبت به شرایط سخت محیطی یا آفات و بیماریها در طول زمان باغداری می­تواند منجر به افزایش هزینه­های باغداری و کاهش سود شود، بنابراین با قاطعیت می­توان گفت بهترین نژاد گردو مقاوم­ترین نژاد به سرمای و یخ بندان زمستانه، به سرمازدگی بهاره و مقاوم­ترین نژاد به آفات و بیماری­های گردو است.

بهترین نژاد درخت گردو

نژاد بومی و محلی و یا نژاد وارداتی

پس از ذکر نشانه­های یک نژاد خوب و یا بهترین نژاد گردو و با توجه به داغ بودن بازار ارقام وارداتی و غیر بومی ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که در جستجوی بهترین نژاد گردو باید ارقام بومی و ایرانی را تهیه کنیم و یا ارقام غیر بومی بهتر از ارقام ایرانی هستند؟

در پاسخ به این سوال باید یک مورد بسیار مهم را در زمان خرید نهال گردو در نظر داشته باشید و آن هم شایط اقلیمی منطقه­ی خودتان است اما به طور کلی در بین ارقام غیر بومی و وارداتی که شرایط یک نژاد برتر را دارند ارقام مختلف با سازگاری­های مختلف وجود دارند و معمولا باغداران می­توانند برای هر اقلیمی یک رقم سازگار غیر بومی انتخاب کنند.

برای آشنایی بیشتر با ارقام بومی و غیر بومی گردو می­توانید به سایت نهالستان برتر نهال (www.bartarnahal.ir) که در زمینه­ی فروش نهال گردو در ارقام بومی و غیر بومی فعالیت می­کند مراجعه کرده و با مشاوران آنها ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را در این مورد از ایشان بپرسید.

روش تکثیر در تولید بهترین نژاد گردو

نکته­ی بسیار مهمی که در مورد بهترین نژادهای گردو وجود دارد این است که این نژادها را باید حتما به صورت پیوندی تکثیر کرده باشند، تکثیر به شیوه­ی بذری به دلیل گرده افشانی درخت گردو با گرده­ی ارقام دیگر می­تواند منجر به ایجاد خصوصیات متفاوت در نهال بذری شود، از طرفی از آنجایی که بهترین نژادها معمولا غیر بومی هستند باید به واسطه­ی پیوند خوردن بر پایه­های بومی مقاومت و سازگاری با اقلیم ایران را از طریق ریشه کسب کنند.

اگر بخواهیم در این بحث و با توجه به ویژگی­هایی که برای بهترین نژاد گردو شرح دادیم چند نژاد برتر را به شما معرفی کنیم می­توانیم به نژادهایی مانند نهال گردو چندلر، نهال گردو فرنور، نهال گردو ژنوتیپ پالیز، نهال گردو اسرائیلی، نهال گردو کانادایی و نهال گردو ژنوتیپ برتر اشاره کنیم.

بهترین نژاد درخت گردو

کلام آخر

در نظر داشته باشید که بهترین نژاد نهال گردو برتر نهال باید با توجه به شرایط اقلیمی شما انتخاب شود، به عنوان مثال در صورتی که ارتفاع منطقه­ی شما از سطح دریا ۲۰۰۰ متر باشد نهال گردو چندلر که محدودیت کاشت تا ارتفاع ۱۵۰۰ متری را دارد شاید نتواند بهترین عملکرد خود را به شما نشان دهد و بنابراین این رقم نمی­تواند بهترین نژاد گردو برای شما باشد، با توجه به اینکه قیمت نهال گردو در نژادهای برتر و نمونه بالاتر است، بنابراین باید در انتخاب خود تمام جوانب را در نظر گرفته باشید.

تماس با پالیز نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

تماس با برتر نهال:  ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا