اقتصاد خرد

حق بیمه کارگران در سال 1403 چقدر است؟

حق بیمه کارگران معادل 652 هزار و 540 تومان اعلام شد.

به گزارش تجارت امروز؛ براساس اخبار دریافتی، حق بیمه پایه ۷ درصد حداقل دستمزد معادل ۶۵۲ هزار و ۵۴۰ تومان است. میزان حق بیمه پرداختی کارگران در سال ۱۴۰۳ معادل ۹۳۱ هزار و ۱۸۰ تومان خواهد بود.

نرخ بیمه کارکنان معادل ۳۰ درصد حقوق و مزایای موضوع بیمه می باشد. ۷ درصد حق بیمه سهم کارگر است که کارفرما از حقوق و مزایای ماهانه کارگر کسر می کند سپس ۲۳ درصد حق بیمه کارفرما را اضافه و به تامین اجتماعی واریز می کند.

براساس مصوبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۳، ۹ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان تعیین شد.

با توجه به اینکه حق بیمه تامین اجتماعی کارگران بر اساس حداقل دستمزد محاسبه می شود، بنابراین میزان حق بیمه تامین اجتماعی کارگران در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر خواهد بود:

  • حق بیمه پایه: ۷ درصد حداقل حقوق معادل ۶۵۲ هزار و ۵۴۰ تومان
  • حق بیمه بیکاری: ۱ درصد حداقل دستمزد معادل ۹۳ هزار و ۲۲۰ تومان
  • حق بیمه حوادث شغلی: ۲ درصد حداقل دستمزد معادل ۱۸۶۴۴۰ تومان

در مجموع حق بیمه اجتماعی کارگران در سال ۱۴۰۳ معادل ۹۳۱ هزار و ۱۸۰ تومان خواهد بود.لازم به ذکر است که این مبلغ حق بیمه برای کارگران مشمول قانون کار است و ممکن است برای کارگران مشمول سایر قوانین متفاوت باشد.

همچنین لازم به ذکر است که کارفرمایان موظفند علاوه بر پرداخت حق بیمه کمپ کارگران، بخشی از هزینه بیمه تکمیلی درمان کارگران را نیز بپردازند. این قیمت در سال ۱۴۰۳ برای هر نفر ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه بوده است.

در مجموع بیمه کارگران در سال ۱۴۰۳ برای هر نفر یک میلیون و ۷۸۳ هزار و ۶۸۰ تومان در ماه خواهد بود.

با توجه به هنر. (۲۸) قانون تامین اجتماعی میزان حق بیمه ۳۰ درصد دستمزد بیمه شدگان است که ۲۳ درصد آن (۲۰ درصد حق بیمه + ۳ درصد بیمه بیکاری). ) به عهده کارفرما و ۷ درصد به عهده شرکت بیمه است (که علاوه بر نرخ فوق سه درصد نیز توسط دولت تامین می شود).

طبق ماده (۳۶) قانون، کارفرما موظف است حق بیمه سهم خود و بیمه شده سازمان را بپردازد و موظف است در هنگام پرداخت، سهم بیمه شده را کسر و سهم خود را به سازمان تامین اجتماعی اضافه کند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا