صنعت

دستگاه آب شیرین کن باغی چیست و چطور کار می کند؟

یکی از مهم ترین فاکتورها برای افزایش کیفیت محصولات باغی، آبیاری درختان با آب مناسب و استاندارد است. متاسفانه بسیاری از شهرهای ایران با کمبود منابع آب شیرین مواجه بوده و صنعت باغبانی و کشاورزی را با مشکلات متعددی روبرو کرده است. دستگاه آب شیرین کن باغی تا حد مطلوبی این محدودیت را رفع کرده و با حذف املاح اضافه آب شرایط را برای میوه دهی بیشتر باغات فراهم کرده است.

آب شیرین کن باغی چیست؟

اصلی ترین دلیل شور بودن آب وجود املاح بیش از مقدار استاندارد است. این املاح نه تنها طعم آب را تغییر داده و آن را غیرقابل شرب می کند، بلکه بر کیفیت محصولات باغی و کشاورزی و حاصلخیزی خاک نیز اثر می گذارد. در چند سال اخیر بسیاری از کشورهایی که با کمبود منابع آبی قابل شرب مواجه هستند از آب شیرین کن صنعتی استفاده می کنند و نوع خاصی از آنها در باغات کاربرد دارد.

دستگاه آب شیرین کن باغی سیستمی است که املاح آب ورودی از آن با روش اسمز معکوس حذف می شود. تمام مراحل کار در دستگاه خودکار بوده و اپراتور انسانی هیچ دخالتی ندارد. علاوه براین، این دستگاه ها اگر طراحی استانداردی داشته باشند، مصرف انرژی پایینی داشته و در ظرفیت های مختلفی نیز تولید می شوند.

روش کار آب شیرین کن باغات

اصلی ترین فرایند پیاده سازی شده در این دستگاه ها، اسمز معکوس ro است که برای حذف فلزات سنگین، املاح، یون و باکتری های موجود در آب می توان از آن استفاده کرد. علاوه براین، چند مرحله پیش تصفیه نیز در دستگاه پیاده سازی می شود که تاثیر زیادی بر بهبود کیفیت خروجی آب دارد. روند کار در این دستگاه به صورت زیر است:

  • آب ورودی به دستگاه ابتدا از فیلتر شنی عبور داده میشود. در این فیلترها دانه های سیلیس قرار گرفته و برای جداسازی ذرات ریز شن و ماسه موجود در آب کاربرد دارد. این مرحله از تصفیه به شدت بر زلال سازی آب و از بین بردن گل و لای موثر هستند.
  • برای بهبود کدورت و طعم آب در مرحله بعد از فیلتر کربنی استفاده میشود. این فیلترها دارای کربن فعال هستند و به دلیل قدرت جذب بالا بسیاری از یون های موجود در آب را حذف می کنند.
  • در آخرین مرحله پیش تصفیه آب از فیلتر کارتریج عبور داده میشود تا ذرات معلق در آب کاملا حذف شوند.
  • مهم ترین گام در دستگاه تصفیه آب کشاورزی و باغی، اسمز معکوس است. در این گام آب با فشار پمپ به سمت ممبران های داخل پرشروسل هدایت می شوند. غشای نیمه تراوا تنها امکان عبور آب خالص را فراهم کرده و املاح و سایر آلاینده ها نمی توانند از منافذ آن عبور کنند. آب حاوی مقدار زیاد املاح از روی ممبران جمع آوری شده و به عنوان فاضلاب از بخش دیگر دستگاه تخلیه می شود.
  • آب تصفیه شده بعد از عبور از ممبران در صورت نیاز گندزدایی می شود و در نهایت برای آبیاری باغات می توان از آن استفاده کرد.

لازم به ذکر است، این دستگاه قابلیت شستشوی cip را برای تمیز کردن ممبران ها دارد. به صورت دوره ای و بعد از تجمع مقدار زیاد املاح روی ممبران، شستشوی تمام بخش های آن با مواد اسیدی و قلیایی انجام می شود. این مرحله تاثیر زیادی بر بالا بردن راندمان دستگاه و جلوگیری از تخریب ممبران ها دارد.

دستگاه آب شیرین کن باغی چیست و چطور کار می کند؟

انواع دستگاه آب شیرین کن باغی

این سیستم ها دارای تنوع بسیار بالایی هستند و مهم ترین نقطه تمایز آنها، ظرفیت است. با توجه به متراژ باغ و مقدار آب مورد نیاز در شبانه روز دستگاه طراحی شده و بر همین اساس تعداد و نوع ممبران ها مشخص می شود. برخی از پرکاربردترین انواع دستگاه تصفیه آب باغی عبارتند از:

دستگاه تصفیه آب صنعتی ۵ متر مکعب

همان طور که از نام این سیستم مشخص است، با دستگاه تصفیه آب صنعتی ۵ متر مکعب می توان در شبانه روز ۵۰۰۰ لیتر آب شیرین و بدون املاح استخراج کرد. در این دستگاه یک عدد ممبران ۴ اینچ به کار می رود و گزینه مناسبی برای باغات کوچک است.

دستگاه تصفیه آب صنعتی ۱۰ متر مکعب

از دیگر مدل های پرکاربرد برای باغات کوچک می توان به آب شیرین کن های ۱۰ مترمکعب اشاره کرد. در این مدل برای افزایش راندمان و ظرفیت دستگاه، تعداد ممبران ها به دو عدد افزایش پیدا می کند. هر اندازه تعداد ممبران ها بیشتر باشد، آب با سرعت بالاتری از آنها عبور داده شده و در نهایت ظرفیت نیز افزایش پیدا می کند.

برای باغات با وسعت بالا می توان آب شیرین کن های ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰، ۸۰۰، ۹۰۰ و ۱۰۰۰ مترمکعب را استفاده کرد. قبل از خرید این سیستم ها لازم است کارشناسان شرکت تولیدکننده مقدار آب مورد نیاز برای باغ را اندازه گیری کرده و بر همین اساس طراحی دستگاه را انجام دهند.

دستگاه آب شیرین کن باغی چیست و چطور کار می کند؟

اجزای داخلی دستگاه آب شیرین کن باغات

  • فیلتر کربنی و فیلتر شنی برای پیش تصفیه آب
  • پمپ فشار قوی برای هدایت آب دارای املاح به سمت غشای نیمه تراوا
  • ممبران یا غشای نیمه تراوا برای جلوگیری از عبور املاح، یون و فلزات سنگین
  • سیستم شستشوی دوره ای دستگاه یا CIP برای بهبود کارایی ممبران ها
  • فلومتر برای اندازه گیری مقدار دبی آب ورودی
  • مانومتر برای اندازه گیری فشار
  • تجهیزات کنترل کننده فشار
  • هدایت سنج یا الکتروکنداکتیویتی متر
  • پکیج های تزریق سود کاستیک و آنتی اسکالانت
  • تابلوی توزیع برق و مدار فرمان
  • سنسور اندازه گیری TDS ورودی و خروجی
  • مخزن تحت فشار ممبران یا پرشر وسل

قیمت آب شیرین کن باغی

در تعیین قیمت این دستگاه فاکتورهای متعددی نقش دارند و به همین دلیل در بازه گسترده ای نرخ آنها ارائه می شود. نوع و تعداد ممبران، ظرفیت، نوع پمپ، برند فیلتر شنی، فیلتر کربنی و سایر قطعات داخلی و جنس لوله و تاسیسات همگی بر قیمت تاثیرگذار هستند. لازم به ذکر است، تعداد واسطه ها میان تولیدکننده اصلی و خریدار نهایی نیز به شدت بر قیمت ها اثر می گذارد. به همین دلیل بهترین انتخاب، شرکت های تولیدکننده اصلی است.

سخن آخر

به دلیل تفاوت هایی که در نوع آب مناطق مختلف وجود دارد، نمی توان این دستگاه ها را در تمام باغات به ورت اشتراکی استفاده کرد. علاوه براین، ظرفیت دستگاه باید با وسعت باغ و نوع درختان و میزان آب مورد نیاز آنها تناسب داشته باشد. شرکت های سازنده این محصولات از قبیل صدرامهاب، تمام مراحل طراحی را به صورت اختصاصی و براساس اطلاعات بدست آمده از آنالیز آب انجام می دهند. علاوه براین، به دلیل رعایت استانداردها در ساخت، محصول نهایی دارای کیفیت تضمین شده و راندمان بالا است.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا