صنعت

آشنایی با آسانسورهای گیرلس و نقش آن ها در ساختمان های بلند

آسانسورها دستگاه هایی هستند که با گذشت زمان دچار تغییر و تحول می شوند. زیرا استفاده از فناوری های جدید باعث طراحی و ساخت مدل های مختلفی از آن ها می شود. آسانسورهای کششی از جمله رایج ترین سیستم های آسانسور هستند که عمدتا با گیربکس یا جعبه دنده کار می کنند. اما در سالیان اخیر، آسانسورهای گیرلس یا بدون جعبه دنده نیز رایج شده اند که البته تقاضا برای نصب و راه اندازی آن ها نیز بیشتر شده است. در این سیستم ها نیروی موتور بدون وجود جعبه دنده به طور مستقیم به فلکه کششی منتقل شده و باعث کشش سیم بکسل ها می شود. در این مطلب به معرفی آسانسورهای گیرلس و بررسی نقش آن ها در ساختمان های بلند پرداخته ایم.

آسانسور گیرلس چیست؟

آسانسور گیرلس شرکت اوکسین یکی از انواع بالابرها به شمار می رود که مکانیزم آن بر پایه عدم نیاز به گیربکس یا جعبه دنده طراحی شده است. جعبه دنده یا گیربکس در آسانسورها وظیفه کنترل و تنظیم نیروی چرخشی موتور را برعهده دارد. اما در سیستم های گیرلس، این قطعه وجود ندارد و نیروی موتور توسط میله مستقیما به فلکه کششی انتقال می یابد. این بالابرها از یک موتور با ابعاد کوچکی برخوردارند که به شکل آهن ربای دائمی یا permanent magnet کار می کند. این نوع موتورها با ویژگی های خاصی که دارند، می توانند از دو جریان ولتاژ ac و dc تغذیه کنند. با وجود کوچکی این موتورها، امکان نصب و راه اندازی آن ها بدون ساخت موتورخانه نیز وجود دارد. این سیستم سرعت بالاتری از مدل های گیربکسی دارند و برای نصب در ساختمان های بلند گزینه ای بسیار مناسب به شمار می روند.

موتور گیرلس آسانسور از چه اجزایی تشکیل می شود؟

این نوع موتورها شامل اجزای زیر می شوند:

  • یاتاقان
  • ترمز
  • فلکه کششی
  • براکت
  • روتور و مگنت
  • فلانژ
  • محافظ خروج سیم بکسل ها
  • جعبه ترمینال بدنه
  • ورقه استاتور با سیم پیچی
  • شفت
  • انکودر

آشنایی با آسانسورهای گیرلس و نقش آن ها در ساختمان های بلند

انواع موتورهای گیرلس

به طور کلی دو نوع از موتورهای گیرلس در آسانسورها وجود دارد که هر کدام از نظر ویژگی ها و ظاهر با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در زیر به این دو نوع موتور گیرلس، اشاره کرده ایم.

– موتورهای بشکه ای یا درامی

این نوع موتورهای گیرلس ابعاد کوچکی دارند و می توانند درون چاهک در بالاترین قسمت آن نصب شوند. از ویژگی های این نوع موتورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیازی به فن خنک کننده ندارند.
  • می توانند با تابلو فرمان کنترل شوند.
  • برای استفاده در آسانسورهای روملس یا بدون موتورخانه بسیار مناسب هستند.
  • نسبت به مدل های دیسکی، قیمت کم تری دارند.
  • وزن کمی دارند.

– موتورهای دیسکی یا تخت

این نوع موتورها همان طور که از نامشان مشخص است به شکل دیسک بوده و روی دیواره چاهک به شکل تخت نصب می شوند. با وجود عرض کم این موتورها، فضای کم تری نیز اشغال می کنند. قطر فلکه کششی در این موتورها بزرگ تر است و به همین دلیل تعداد قطب های موتور نیز افزایش پیدا می کند. از این رو موتورهای دیسکی، نرم و روان کار می کنند.

مزایای آسانسورهای گیرلس

آسانسورهای گیرلس از مزایای متعددی نسبت به مدل های گیربکسی برخوردارند که باعث افزایش تقاضا برای ساخت و نصب آن ها در ساختمان ها شده است. این مزایا شامل موارد زیر می شود:

  • ساییدگی و اصطکاک کم تر

یکی از مزایایی که موتورهای گیرلس دارند آن است که هیچ گونه ساختار چرخشی در انتقال نیرو و نیز ساییدگی مکانیکی ندارند. تنها یاتاقان ها روی شفت روتور اصطکاک دارند که آن نیز به دلیل ساختار انتقال نیرو است. بدون وجود ساییدگی و اصطکاک، قطعات دچار آسیب زودهنگام نمی شوند و به طور طبیعی، عمر قطعات انتقال نیرو نیز افزایش می یابد.

  • صرفه جویی در مصرف برق

سیستم های گیرلس به دلیل آن که مکانیزم فاقد گیربکس دارند، دچار افت توان مکانیکی نمی شوند. در این صورت در مصرف برق صرفه جویی می شود.

  • نصب آسان

موتورهای گیرلس با وجود ابعاد کوچک قابلیت نصب آسانی دارند. در این موتورها شفت و موتور به هم متصل هستند و به شکل جمع شده بوده و وزنی سبکی دارند. در این صورت به راحتی می توان آن ها را حمل و نقل کرده و به راحتی در هر نقطه ای نصب و راه اندازی کرد. همچنین به فضای کمی برای نصب نیاز دارند.

  • عملکرد آرام

به دلیل ساختار ساده تر انتقال قدرت در سیستم های گیرلس، درایو تسمه نیز وجود ندارد. در این صورت آسانسور با دقت بالا و عملکرد قابل اعتمادی کار می کند و هیچ گونه صدا و لرزشی ندارد.

  • عدم نیاز به روغن گیربکس

آسانسور گیرلس به دلیل عدم وجود گیربکس نیازی به روغن روان کننده ندارد. در این صورت در هزینه های خرید روغن نیز صرفه جویی می شود. تنها نیاز به روغن کاری بلبرینگ ها وجود دارد. برای سرویس یا تعمیرات این سیستم ها نیازی به تعویض روغن وجود ندارد که فرایندی دست و پاگیر و زمان بر است. علاوه بر این مشکلاتی همانند نشت روغن روان کننده و آلودگی محیط نیز وجود ندارد.

  • سرعت بالاتر

وجود گیربکس در سیستم آسانسور خود می تواند سرعت آسانسور را محدود کند. اما آسانسورهای گیرلس به دلیل عدم وجود گیربکس، بسیار سریع هستند و در ساختمان های بلند می توانند در مدت کوتاهی کاربران را جابجا کنند.

  • راندمان بالا

آسانسورهای گیرلس می توانند راندمانی در حدود ۹۰ درصد داشته باشند. این میزان راندمان در مقایسه با مدل های گیربکس دار، رقم قابل توجهی به شمار می رود.

  • بی نیاز به دستگاه خنک کننده

موتورهای گیرلس به هنگام کار کردن نیازی به دستگاه خنک کننده ندارند.

  • عدم نیاز به ساخت موتورخانه

آسانسورهای گیرلس با وجود ابعاد کوچک موتور و نبود گیربکس فضای کمی برای نصب نیاز دارند. در این صورت می توان آن ها را بدون موتورخانه نیز نصب و راه اندازی کرد.

  • نیاز کم تر به تعمیرات

موتورهای گیرلس به دلیل ویژگی های خاص و عدم وجود گیربکس، به نگهداری و تعمیرات کم تری نیاز دارند. بنابراین با استفاده از این نوع موتورها، در هزینه های تعمیر و نگهداری، صرفه جویی بیشتری می شود.

آشنایی با آسانسورهای گیرلس و نقش آن ها در ساختمان های بلند

نقش آسانسورهای گیرلس در ساختمان های بلند

با توجه به مطالب گفته شده و آشنایی با آسانسورهای گیرلس، می توانیم بگوییم این نوع سیستم ها برای نصب در ساختمان های بلند بسیار مناسب هستند. زیرا مزایای این نوع آسانسورها باعث می شود که برای نصب در ساختمان های بلند مناسب تر باشند. از جمله این که با وجود سرعت بالا می توانند سریع تر طبقات را طی کرده و کاربران را جابجا کنند. با عملکرد نرم و بدون سروصدایی که دارند، کاربران در حین جابجایی در ساختمان های بلند، احساس اذیت شدن نخواهند داشت. راندمان بالا و مصرف کم تر برق در این سیستم ها برای استفاده در ساختمان های بلند، آن ها را به گزینه ای مناسب تبدیل می کند. در ساختمان های بلند که دائما آسانسور در حال جابجایی کاربران است، عدم نیاز به روغن کاری باعث می شود تا در وقت و هزینه ها صرفه جویی شود. همچنین هزینه های کم تر نگهداری و تعمیر، می تواند سیستم های گیرلس را برای مالکان و مدیران این ساختمان ها بسیار ایده آل سازد.

در پایان اگر قصد خرید و نصب آسانسور گیرلس برای ساختمان خود را دارید، پیشنهاد ما محصولات شرکت آسانسور اوکسین است. زیرا این شرکت بزرگ و معتبر آسانسوری، تمام کوشش خود را به کار می گیرد تا آسانسورهای گیرلس را در کیفیت بسیار بالا و منطبق با فناوری های روز جهانی طراحی و تولید کند. پرسنل این شرکت بی وقفه می کوشند تا آسانسورهای تولیدی از جمله مدل های گیرلس، از کارایی، کیفیت و ایمنی لازم برخوردار باشند.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا