مسکن

میزان بتن مصرفی در سقف وافل چقدر است؟

میزان بتن مصرفی در سقف وافل چقدر است؟ نکات مهم بررسی و محاسبه حجم مورد نیاز بتن مصرفی در انواع پروژه های سقف وافل در سازه ها

اجرا و راه اندازی سقف وافل نیاز به بررسی شاخص های مالی و میزان مصرف مواد دارد. به همین خاطر باید به حجم بتن مصرفی، میلگردها و سایر اجزایی که در این فرایند مورد استفاده قرار می گیرند، توجه داشته باشیم. میزان بتن مصرفی در سقف وافل و پروژه های ساخت و طراحی سقف وافل به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی یک استاندارد مشخص برای ماکزیمم و مینیومم میزان استفاده از بتن در این حوزه تعریف می شود. در ادامه به بررسی این نکات مهم می پردازیم.

مقدار بتن در سقف وافل به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان استفاده از بتن مصرفی در سقف وافل با در نظر گرفتن شاخص های مهمی تعیین می شود. برای بررسی این مسئله در وهله اول ابعاد سقف مورد نظر مشخص می شود. ضخامت سقف وافل نیز یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده میزان بتن مورد استفاده در ساختار این سازه ها است. دو طرفه یا یک طرفه بودن سقف نیز حجم بتن مورد استفاده در این سازه ها را مشخص می کند.

برای بررسی دقیق تر میزان استفاده از بتن در سازه های امروزی باید وزن کل سازه های سقفی تقسیم بر وزن بتن شود. به این ترتیب حجم کل مصالح مشخص می شود. در این خصوص آیین نامه ها و جداولی تصویب شده اند که میزان استفاده از بتن را به صورت دقیق مشخص می کند.

میزان بتن مصرفی کل سازه

میزان بتن مصرفی در سقف وافل در کل سازه مورد نظر نیز ارزیابی می شود. بتن مصرفی در هر یک از بخش بندی های ساختمان های امروزی متفاوت است. استفاده از بتن در بخش سقف، ستون های سازه، فوندانسیون و تیرها به اندازه ۰,۳۵ تا ۰.۴ برآورد می شود. این میزان بتن مورد استفاده در سازه در هر یک از ساختمان های امروزی متفاوت است و بسته به شرایط سازه مورد نظر تعیین می شود.

بتن مصرفی در سقف وافل برای ساختمان های متعارف در میان بازه عددی ارائه شده قرار می گیرد. اما بسته به صلاحدید کارفرمایان و کارشناسان پروژه، استثنائاتی نیز در این زمینه وجود خواهد داشت که باید به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

بررسی هزینه بتن ریزی در سقف وافل

یکی از نکاتی که در خصوص میزان بتن مصرفی در سقف وافل مورد توجه قرار می گیرد، هزینه استفاده از این مواد در دال وافل است. از آن جا که قیمت بتن در سال های اخیر نوساناتی داشته و به رو افزایش است، کاهش میزان استفاده از بتن در ساختار دال وافل مزایای بی شماری برای کاهش هزینه های پروژه های ساختمانی به همراه خواهد داشت.

به علاوه سقف وافل با سازه های سقفی دیگر نیز مقایسه می شود و فرایند اجرای آن در قیاس با انواع سقف های امروزی، با هزینه های کمتری انجام می شود. به همین خاطر از سازه های پر طرفدار در دنیای امروز به شمار می رود. هزینه استفاده از بتن در ساخت و ساز کل هزینه اجرای پروژه را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین سبب برآورد قیمت دقیق بتن مصرفی در سقف وافل یکی از اصول اجرای ساختمان های امروزی است.

افزایش میزان مصرف بتن در سقف وافل

اگرچه میزان بتن مصرفی در سقف وافل بسیار کمتر از سایر سازه های سقفی ساختمانی است. با این وجود در برخی از قسمت های این نوع دال از میزان بتن بیشتری استفاده می شود تا استحکام مورد نظر حاصل شود. در بخش های مربوط به اتصالات سقف وافل استفاده از بتن بسیار افزایش می یابد. در این زمینه آیین نامه های مجری نیز صادر شده اند که اصول استفاده از مصالح را مشخص کرده است. اتصالات سقف به دیوارها باید به صورت توپر اجرا شوند و این مسئله نیاز به استفاده از بتن را کمی بیشتر می کند. نقاط اتصال ستون به سقف نیز باید به صورت توپر اجرا شوند که این مسئله نیز نیاز به میزان بتن بیشتری خواهد داشت.

مقایسه میزان استفاده از بتن در سقف های مختلف

بتن مصرفی در سقف وافل با میزان بتن مورد استفاده در سایر سازه های سقفی مقایسه می شود. سقف های پیش تنیده شده همیشه با سقف وافل قیاس شده و هزینه اجرایی هر یک از این سقف ها به صورت مجزا ارزیابی می شود. در برخی از پروژه ها میزان بتن مورد استفاده در سقف از پیش تنیده کمتر از سقف دال وافل است. با این وجود حجم استفاده از سایر مصالح در دال وافل همیشه کمتر است.

سقف های وافل گاها با سقف یوبوت یا کوبیاکس مقایسه می شوند. میزان استفاده از بتن در سقف وافل برای هر سانتی متر مکعب در حدود ۱۷ متر مکعب است. سقف کوبیاکس و یوبوت با میزان ۲۴ متر مکعب بتن در همین ابعاد اجرا می شوند و میزان استفاده بتن بیشتری دارند.

میزان بتن مصرفی در سقف وافل چقدر است؟

بتن در چه قسمت هایی از سقف وافل به کار می رود؟

میزان بتن مصرفی در سقف وافل به بخش بندی های مختلف سقف نیز بستگی دارد. برای استفاده از مواد بتنی باید به مراحل استفاده از آن ها دقت داشته باشید. مصالح بتنی برای سقف وافل تنها در یک مرحله به کار می روند و نیازی به اجرای دو مرحله ای ندارند. پس از تکمیل چیدمان قالب ها در سقف وافل و کامل شدن پروسه آرماتور بندی، نوبت به اجرای بتن ریزی در سقف مورد نظر است. در این جا باید به نکات و اصول بتن ریزی نیز دقت داشته باشید. پس از استفاده از مصالح بتنی باید به دوره گیرش بتن در مصا

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا