اجتماعی

سالگرد رحلت امام خمینی + سخنرانی رهبر انقلاب

14 خرداد ماه، سالگرد رحلت امام خیمنی رهبر بزرگ اسلام می باشد.

به گزارش تجارت امروز؛ با توجه به سالگرد رحلت امام خمینی، در این مقاله نگاهی کوتاه بر زندگینامه و وقایع زندگی امام خمینی می اندازیم.

سالگرد رحلت امام خمینی ره

سالگرد رحلت امام خیمنی، در سال ۱۳۶۸ هجری شمسی و ۱۴ خرداد ماه می باشد. رهبر بزرگ ما در بیستم جمادى الثانى ۱۳۲۰ هجرى قمرى مطابق با ۳۰ شهریـور ۱۲۸۱ هجرى شمسى ( ۲۴ سپتامپر ۱۹۰۲ میلادى) متولد شد.

فعالیت های امام خمینی

امام خمینی (ره) پس از درگذشت حضرت آیت الله بروجردی به مخالفت با سیاست های طاغوت برخاست و در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دستگیر و روانه تهران و زندانی گردید، پس از مدتی آزاد و به شهر مقدس قم مراجعت نمود. در قضیه تصویب کاپیتولاسیون (مصونیت مجرمین آمریکائی در ایران) با سخنرانی مهم و آتشین در مسجد اعظم قم دستگیر و به ترکیه و سپس به عراق تبعید گردید.

امام خمینی (ره) در سال های اقامت در عراق همچنان رهبری مبارزه با رژیم پهلوی را به عهده داشته و در سال ۱۳۵۷ با هماهنگی رژیم پهلوی به رژیم بعث عراق، ایشان ناگزیر از خروج از عراق شده و با عزیمت به پاریس مبارزه و انقلاب ،امام را وارد مرحله اساسی نمود.
با اقامت امام خمینی (ره) در پاریس و انعکاس سخنان و نقطه نظرات ایشان در رسانه های غربی رژیم پهلوی در ضعف و انزوا قرار گرفته و با رهبری هوشمندانه و دقیق ایشان انقلاب اسلامی مردم ایران با خروج شاه و خانواده سلطنتی از ایران به روزهای اوج خود نزدیک گردید.

رهبری امام خمینی ره

رحلت امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران، در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸، مصادف با سوم ژوئن ۱۹۸۹ میلادی، رخ داد. این واقعه، نقطه عطفی در تاریخ ایران و جهان اسلام به شمار می‌رود و بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح ملی و بین‌المللی داشت.

امام خمینی در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی ایران را رهبری کرد و پس از پیروزی انقلاب، به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. ایشان در طول دوران رهبری خود، با چالش‌های متعددی از جمله جنگ ایران و عراق، تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی بین‌المللی روبرو بود، اما با اتکا به ایمان و رهبری قاطع خود، توانست انقلاب را به ثمر برساند و نظام نوپای جمهوری اسلامی را تثبیت کند.

امام خمینی در میان مردم ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود و به عنوان یک شخصیت مذهبی و سیاسی مورد احترام و adulation بود. ایشان به خاطر شجاعت، ساده‌زیستی و تعهد به اسلام شناخته می‌شد.

ناراحتی مردم جهان از رحلت امام خمینی

رحلت امام خمینی، غم و اندوه عمیقی را در میان مردم ایران و مسلمانان جهان به وجود آورد. میلیون‌ها نفر در مراسم تشییع جنازه ایشان شرکت کردند و این واقعه به عنوان یکی از بزرگترین تظاهرات در تاریخ معاصر شناخته می‌شود. امام خمینی، میراثی ماندگار از خود به جای گذاشت و اندیشه‌ها و تعالیم او همچنان بر سیاست و جامعه ایران تاثیرگذار است.

برخی از پیامدهای رحلت امام خمینی:

انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جدید جمهوری اسلامی ایران
ادامه راه امام خمینی توسط رهبر جدید و سایر مسئولان نظام
حفظ و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران
الهام‌بخشی به سایر جنبش‌های اسلامی در سراسر جهان

مکان مرقد امام خمینی:

امام خمینی در حرم مطهر امام خمینی در بهشت زهرا واقع در شهر تهران به خاک سپرده شده است. این مکان به یکی از مهم‌ترین اماکن زیارتی در ایران تبدیل شده است و سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر از سراسر کشور و جهان می‌باشد.

اقدامات امام خمینی در دوران قبل از انقلاب

رحلت امام خمینی

امام خمینی از سال ۱۳۴۱ هجری شمسی با نهضت خود علیه رژیم پهلوی آغاز به مبارزه کرد. ایشان در این دوران اقدامات متعددی را انجام دادند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تبیین معارف اسلامی و رسالت روحانیت: امام خمینی در سخنرانی ها و نوشته های خود به تبیین معارف دین اسلام و نقش روحانیت در هدایت جامعه پرداختند. ایشان معتقد بودند که روحانیت باید در مقابل ظلم و ستم رژیم پهلوی سکوت نکند و از حقوق مردم دفاع کند.

انتقاد از اقدامات ضداسلامی رژیم پهلوی: امام خمینی به طور علنی اقدامات ضداسلامی رژیم پهلوی مانند کشف حجاب، تصویب قانون انجمن های ایالتی و ولایتی و برقراری روابط نزدیک با رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار دادند.

سازماندهی مبارزات: امام خمینی با تشکیل جلسات درس و بحث و صدور اعلامیه ها، مبارزات مردم علیه رژیم پهلوی را سازماندهی کردند. ایشان همچنین با ایجاد شبکه ای از هواداران خود در سراسر کشور، پیام انقلاب را به گوش مردم رساندند.

رهبری تظاهرات و اعتراضات: امام خمینی در بسیاری از تظاهرات و اعتراضات علیه رژیم پهلوی حضور داشتند و مردم را رهبری می کردند. ایشان در سخنرانی های خود رژیم پهلوی را به ظلم و ستم و فساد متهم می کردند و خواهان سرنگونی آن بودند.

اقدامات امام خمینی پس از انقلاب

امام خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند. ایشان در این دوران اقدامات متعددی را برای تثبیت نظام نوپای جمهوری اسلامی و تحقق اهداف انقلاب انجام دادند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استقرار نظام جمهوری اسلامی: امام خمینی با برگزاری رفراندوم و تدوین قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی را در ایران استقرار بخشیدند. ایشان در این نظام، نقش ولایت فقیه را به عنوان حاکم شرعی جامعه تعریف کردند.

ملی کردن صنایع و نهادهای دولتی: امام خمینی بسیاری از صنایع و نهادهای دولتی را که در زمان رژیم پهلوی به دست وابستگان شاه و یا خارجی ها اداره می شد، ملی کردند. این اقدام به منظور جلوگیری از سوء استفاده از بیت المال و تمرکز ثروت در دست افراد خاص انجام شد.

مبارزه با ضدانقلاب: پس از پیروزی انقلاب، گروه های ضد انقلاب در برخی از نقاط کشور به اقدامات مسلحانه علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی دست زدند. امام خمینی با صدور حکم “لغو احکام جهاد” به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستور دادند تا با این گروه ها مقابله کنند.

آغاز جنگ تحمیلی: در سال ۱۳۵۹، رژیم عراق به ایران حمله کرد. امام خمینی این جنگ را “جنگ تحمیلی” نامیدند و از مردم ایران خواستند تا با تمام توان از کشور خود دفاع کنند.

حمایت از نهضت های اسلامی در سراسر جهان: امام خمینی از نهضت های اسلامی در سراسر جهان مانند انقلاب اسلامی لبنان و انتفاضه فلسطین حمایت می کردند. ایشان معتقد بودند که انقلاب اسلامی ایران الگویی برای سایر مسلمانان در سراسر جهان است.

میراث امام خمینی

امام خمینی در سال ۱۳۶۸ رحلت نمودند. ایشان پس از خود، میراثی ماندگار از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران، اندیشه های اسلامی و شاگردان و پیروان زیادی به جای گذاشتند. اندیشه های امام خمینی تاثیر عمیقی بر سیاست، جامعه و فرهنگ ایران و جهان اسلام داشته است.
امام خمینی به عنوان یکی از برجسته ترین رهبران سیاسی و مذهبی قرن بیستم شناخته می شود. ایشان با رهبری انقلاب اسلامی ایران، نقش مهمی در تاریخ معاصر ایران و جهان اسلام ایفا نمودند.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا