صنعت غذایی

سرمایه اولیه برای راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار

فروش آجیل و خشکبار در گذشته یک کار فصلی بود؛ اما امروزه در تمامی فصول سال خواهان دارد و به عنوان یک کسب و کار با سود خوب راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار می‌تواند در گزینه های شما باشد.

به گزارش تجارت امروز؛ آجیل و خشکبار فروشی یکی از شغل های پردرآمدی است. فروشگاه های آجیل و خشکبار بیشترِ آجیل در کنار آجیل، تنقلات و یا حبوبات و زعفران نیز می فروشند. به همین دلیل، ما در این مقاله به طور کلی ، به راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار خواهیم پرداخت تا شما را کامل با مسیر و هزینه های پیش رویتان آشنا کنیم. اگر فوت و فن این شغل رو یاد بگیرید، می توانید درآمدبسیار خوبی داشته باشید.

فهرست مطلب

نقشه مسیر راه اندازی مغازه آجیل و خشکبارسرمایه اولیه برای راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار

برای راه اندازی مغازه خشکبار فروشی یا مغازه آجیل فروشی قبل از هر چیزی به یک نقشه راه نیاز دارید. این نقشه راه باید تمام گام هایی لازم و همچنین تجهیزات مورد نیاز را به طور کامل شرح بدهد. در زیر مواردی را که برای تهیه نقشه راه نیاز دارید شرح داده ایم:

۱. انتخاب روش های فروش و راه های درآمدزایی

در حال حاضر بسیاری از فروشگاه ها علاوه بر کالاهای اصلی، محصولات مرتبط و خدمات گوناگونی را به مشتریان خود ارائه می کنند. به این ترتیب ضمن کسب سود بیشتر حاصل از فروش گروهی کالاهای مرتبط، مشتری نیز برای تهیه آن کالاها به فروشگاه های دیگر مراجعه نمی کند. شما نیز می توانید علاوه بر محصولات اصلی، کالاهای مرتبط و یا حتی صنایع دستی که با استفاده از پوسته آجیل ها درست شده اند را به فروش برسانید.

۲. انتخاب مکان فروشگاه

تعیین یک مکان مناسب برای راه اندازی مغازه آجیل فروشی اهمیت زیادی دارد. مکانی که انتخاب می کنید باید در نزدیکی محل های پر رفت و آمد قرار داشته باشد. خرید آجیل در مناسب های ویژه و اعیاد افزایش چشمگیری دارد بنابراین مجاورت با یک شیرینی فروشی می تواند فرصت مناسبی برای جذب مشتری در اختیار شما بگذارد. به طور کلی پیدا کردن یک مکان بکر برای فروشگاه کمی سخت است اما در مقایسه با سودی که در بلندمدت نصیب شما می کند، صرف کمی وقت برای پیدا کردن آن منطقی است. البته در انتخاب مکان فروشگاه بودجه نیز نقش مهمی دارد.

۳. مشخص کردن تامین کنندگان

قدم بعدی پیدا کردن عرضه کنندگانی است که اجناسی با قیمت مناسب و کیفیت خوب ارائه می کنند. به طور معمول در هر شهری کلی فروش های هر کالا در یک منطقه خاص فعالیت می کنند که با مراجعه به آنها و کمی جستجو می توانید فروشندگان منصفی پیدا کنید. اما اگر زمان کافی برای مراجعه به تمام این فروشنده ها را ندارید، با یک جستجوی ساده در اینترنت می توایند اطلاعات تماس آنها را پیدا کرده و یا حتی به صورت اینترنتی خرید کنید.

هزینه‌های راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار می‌شود؟بهداشت مغازه خشکبار و آجیل فروشی

و اما هزینه‌هایی که باید در  این مسیر در نظر داشته باشید که در میان راه کم نیاورید را در ادامه برایتان شفاف توضیح دادیم.

۱. هزینه اجاره یا خرید مغازه آجیل فروشی

اجاره یا خرید فروشگاه بخش زیادی از بودجه شما را صرف می کند. اما باید مراقب باشید تمام بودجه خود را صرف آن نکنید. به یاد داشته باشید به غیر از هزینه های راه اندازی فروشگاه، هزینه های جاری را هم باید در نظر بگیرید. پیشنهاد ما این است که پس از کسر بقیه هزینه ها از تمام بودجه، مبلغ باقیمانده را برای اجاره یا خرید مکان فروشگاه صرف کنید.

۲. هزینه اولیه مورد نیاز برای خرید آجیل و خشکبار

در شرایط فعلی آجیل و خشکبار جزء اقلام گران حساب می شوند اما می توان با کاهش مقدار اولیه و تنوع آجیل و خشکبار این هزینه ها را تا پایین تر بیاورید. آجیل و خشکبار پر استفاده را در اولویت قرار دهید و از میزان آجیل گران قیمت کم کنید. به این ترتیب سرعت بازگشت سرمایه افزایش پیدا می کند. به طور کلی خرید مواد اولیه هزینه ای بین صد تا ۵۰۰ میلیون تومان برای شما در بر خواهد داشت.

۳. هزینه دریافت پروانه کسب برای راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار

برای اخذ پروانه کسب باید مبلغی معادل سه تا پنج برابر حق عضویت در اتحادیه آجیل و خشکبار را پرداخت کنید. این هزینه هر سال تغییر می کند اما به طور معمول فرایند دریافت پروانه کسب بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان هزینه خواهد داشت. می توانید اطلاعات تکمیلی و مدارک موردنیاز را از اتحادیه آجیل و خشکبار شهر خود پیگیری کنید.

۴. هزینه دکوراسیون راه اندازی مغازه آجیل و خشکباردیزاین مدرن آجیل فروشی

دکور فروشگاه نقش مهمی در مدیریت فضا و جلب نظر مشتری دارد. دکور شما باید شامل قفسه های متعدد در کنار دیوار و روی پیشخوان باشد تا بتوانید نمونه آجیل ها را به نمایش بگذارید. وجود فضای کافی برای قرار دادن حجم بیشتری از آجیل های پر استفاده نیز ضروری است. هزینه دکور بستگی به بودجه شما دارد اما به طور تقریبی مبلغی معادل ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان را باید صرف دکور کنید.

۵. هزینه وسایل و تجهیزات مورد نیاز مغازه آجیل فروشی

برای راه اندازی فروشگاه آجیل و خشکبار به تجهیزات زیادی نیاز نیست. یک ترازو، یک لپ تاپ یا کامپیوتر برای نصب نرم افزار حسابداری و یک صندوق فروش (در صورت لزوم) تنها تجهیزاتی است که نیاز دارید. نرم افزار حسابداری محک ضمن اتصال به ترازوهای وزنی و بارکدی، امکاناتی نظیر ثبت قیمت های مختلف برای یک کالا، امکان معرفی به عنوان صندوق فروش به اداره دارایی، امکان معرفی چندین انبار و مدیریت هم زمان آنها، امکان تعریف چند صندوق و مدیریت چک ها را برای شما فراهم می‌کند. لیست کامل ویژگی های این نرم افزار را می توانید در صفحه نرم افزار حسابداری آجیل و خشکبار محک مشاهده کنید.

مزایا و معایت راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار

برای آنکه در این کسب و کار بتوانید رشد کنید باید از مزایا و معایب این حرفه آگاهی داشته باشید. در ادامه به این موارد به تفسیر پرد اخته ایم، با تجارت امروز همراه باشید.

قیمت زیاد مغازه آجیل و خشکباردکوراسیون خشکبار فروشی

آجیل وخشکبار خوراکی گرانی است و تورم و مشکلات اقتصادی باعث خرید کمتر آجیل در سال‌های اخیر شده است.

تغییر مزه آجیل‌ها در صورت عدم فروش

آجیل خوراکی است که اگر بماند، کهنه می‌شود یا کرم می‌زند. بسیاری از خریداران به همین دلیل ترجیح می‌دهند از فروشگاه‌های مورد اعتماد خرید کنند.

فروش فصلی آجیل و خشکبار

آجیل در برخی از اعیاد سال مانند عید نوروز و شب یلدا فروش بیشتری نسبت به باقی ایام سال دارد.

تنوع زیاد بازار آجیل

بازار آجیل و خشکبار تنوع زیادی دارد و باید بدانید چه خوراکی‌هایی فروش بیشتری دارند.

درآمد آجیل فروشی

بازار آجیل در ماه های مختلف سال نوسان دارد و فروش به عوامل مختلفی مثل مکان فروشگاه و کیفیت محصولات بستگی دارد.

سود راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار

طبق اعلام اتحادیه  آجیل و خشکبار درصد سود قانونی آجیل و خشکبار باید حدود ۱۲ درصد باشد. اما با توجه به کیفیت محصول، برند بودن، منطقه مغازه آجیل‌فروشی این درصد متفاوت است و گاهی به ۵۰ درصد نیز می‌رسد.

همان طور که می‌دانید سود با درآمد تفاوت دارد. درآمد میزان فروش شما است و سود درآمد منهای هزینه‌ها است. مکان مغازه آجیل فروشی و میزان سرمایه گذاری در خشکبار بسیار بر درآمد شما تاثیرگذار است. میزان درآمد شما به این دو عامل بستگی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • حاشیه سود آجیل های ایرانی بین ۱۲ الی ۱۵ درصد است.
  • حاشیه سود آجیل های خارجی بین ۲۰ الی ۲۵ درصد است.
  • حاشیه سود میوه‌های خشک بین ۲۰ الی ۲۵ درصد است.

لیست اقلام خشکبار فروشی

وسایل مورد نیاز آجیل‌فروشی عبارت است از:

  • انواع قفسه‌های دیواری و استندها
  • سرتاس
  • دستگاه تفت تخمه و تخمه شور کن (در صورت نیاز)
  • دستگاه میوه خشک کن (در صورت نیاز)
  • قفسه و ویترین
  • دستگاه پرس پلاستیک
  • ترازوی دیجیتال
  • نرم افزار حسابداری آجیل و خشکبار

لیست اقلام آجیل و خشکبار فروشیابزار مورد نیاز برای راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار

تنوع محصولات در مغازه آجیل وخشکبار بسیار بالاست به طوری که شما ممکن است هرچند ماه یکبار محصول تازه‌ای برای عرضه داشته باشید.

محصولات فروشی در فروشگاه آجیل

دسته های اصلی اقلام مورد نیاز برای راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار در ۸ دسته کلی تقسیم می‌شوند، که به شرح زیر می‌باشند:

انواع آجیل

  • پسته
  • بادام زمینی
  • بادام هندی
  • فندق
  • گردو
  • شاه بلوط
  • ماکادمیا

انواع میوه خشک

  • توت خشک
  • برگه هلو و زردآلو
  • آلو خشک
  • انجیر خشک
  • کشمش و مویز

انواع تخمه

  • کدو
  • ژاپنی
  • آفتابگردان

انواع حبوبات

  • انواع لوبیا
  • عدس
  • نخود
  • ذرت

انواع شیرینی خشک

  • شیرینی‌جات
  • باسلوق
  • باقلوا
  • سوهان
  • مسقطی

انواع شکلات

  • تلخ
  • مغزدار
  • کاکائویی
  • فندقی
  • دراژه شکلاتی ساده و مغزدار

انواع تنقلات

  • لواشک
  • آلبالو خشک
  • ترشک

انواع نقل

  • دراژه و اسمارتیز
  • انواع ادویه
  • هل
  • زنجبیل
  • پودر نارگیل

نکات گرداندن و راه اندازی مغازه آجیل و خشکبارچینش محصولات در مغازه خار وبار فروشی

این که چگونه خشکبار بفروشیم بسیار سوال مهمی است. برای این که در فروش خشکبار موفق باشید باید قبل از هر چیزی به چند مورد توجه داشته باشید: ابتدا به مهارت ارتباطی و کیفیت محصول سپس به تبلیغات، برندسازی و خلاقیت.

مهارت ارتباط با مشتری

پای صحبت یکی از فعالین این حوزه نشستم به عقیده ایشون مهم‌ترین مهارتی که باید داشته باشید مهارت ارتباطی است. این که بتوانید با مشتری ارتباط برقرار کنید و با لبخند بدرقه‌اش کنید.

کیفیت محصول آجیل و خشکبار

کیفیت محصول در خشکبار بسیار مهم است باید محصول با کیفیت به مشتری ارائه دهید تا دوباره برای خرید سراغ شما بیاید و شما را به دیگران معرفی کند. یکی از دارندگان مغازه خشکبار تعریف می‌کرد ۲۰ کیسه تخمه خریداری کرده اما در آن مدت فقط ۱۵ کیسه فروخته بود و بعد متوجه شده ۵ کیسه باقی مانده در این مدت دچار افت کیفیت شده‌اند به همین دلیل تصمیم گرفت ما بقی کیسه‌ها را رها کند.

بعد از این که موارد بالا را رعایت کردید زمان آن هست که تبلیغات خود را شروع کنید. برای تبلغات هم زمان از فضای مجازی و واقعی استفاده کنید. پنل پیامکی، بیلبورد و اینستاگرام ابزارهایی خوبی برای تبلیغات می‌باشند.

برند سازی مغازه آجیل و خشکبار

حتماً محصولات خود را در بسته‌بندی مخصوص خود تحویل مشتری دهید. این بسته‌بندی می­‌تواند از جنس کاغذ یا پلاستیک باشد و روی آن لوگو یا برند شما باشد. غیر از این بسته‌بندی‌های ساده، بسته‌بندی‌های کادئویی نیز داشته باشید چرا که امروزه آجیل و خشکبار به عنوان هدیه نیز خریداری می‌­شوند.

فایده بسته‌بندی با لگو و طراحی مخصوص شما این است که سریع‌تر جا می‌افتید و در ذهن می‌مانید.

خلاقیت در بسته‌بندی آجیل و خشکبار

خلاقیت یکی از عواملی است که شما را از رقبای خود متمایز می‌کند و موجب افزایش فروش می‌شود. شما می‌توانید محصول و آجیل جدیدی را به لیست محصولات خود اضافه کنید. مثلاً پسته شور دودی یا آجیل مالزیایی و یا آجیل داغ. همچنین می‌توانید در دکور خود خلاقیت به خرج دهید و آن را تغییر دهید. در نظر داشته باشید بد نیست هر چند وقت یک محصول جدید به محصولات خود اضافه کنید.

مجوزهای لازم برای راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار

طبق قانون هر فردی که بخواهد یک واحد صنفی راه ندازی کند، قبل از سپردن هرگونه تعهد و یا جاره و خرید محل، باید نسبت به اخذ پروانه کسب از واحد صنفی مربوطه اقدام کند. برای راه اندازی یک فروشگاه آجیل و خشکبار نیز دریافت پروانه کسب الزامی است. در فرایند دریافت پروانه کسب باید موافقت اداره اماکن را نیز جلب کنید. فرایند دریافت پروانه کسب حدود دو هفته زمان می برد و پس از دریافت آن می توانید قدم های بعدی را بردارید.

نکات مهم راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار

به عنوان حسن ختام مقاله راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار، حتما به این نکات توجه کنید:

نحوه نگهداری محصولات آجیل و خشکبار

یکی از مشکلات خشکبار خراب شدن و کرم زدن آن‌ها است. برای این که چنین اتفاقی نیافتد به مقدار لازم خرید کنید و محیط نگهداری خنک باشد.

فروش فصلی آجیل و خشکبار

آجیل با فرهنگ ایرانی گره خورده در بعضی از مناسبت­‌ها مثل شب یلدا و عید فروش آن به شدت زیاد می­‌شود. معمولاً شش ماه اول سال فروش آجیل کم است.

کشش قیمتی تقاضا: یعنی اگر قیمت‌ها در یک بازار بالا رود چقدر رو تقاضا تاثیر می­گذارد. متاسفانه آجیل و خشکبار کشش منفی بالایی دارند یعنی اگر قیمت­ آن افزایش پیدا کند تقاضا آن به شدت کم می­‌شود چرا که نیاز مبرم مردم نیست.

شناخت محصولات

تعداد اقلام آجیل زیاد است و هر کدام برای خود دنیایی دارند. اما اصلاً ترسی نداشته باشید شما با شاگردی یا در حین کار می‌­توانید محصولات را بشناسید اما لازم هست بدونید عدم شناخت محصولات ممکن است باعث شود محصولی به ظاهر باکیفیت به قیمت بالا از تامین کننده نامناسب بخرید.

پایان مطلب/س.آ

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا