صنایع معدنی

فلز برنج سفید چیست؟ معرفی کامل فلز برنج ثامن تجارت

فلز برنج از سری محصولات تولید شده با مس و روی بوده که با مقادیر کمی آلومینیوم، سرب و منیزیم به تولید رسیده اند. این آلیاژ دارای مقاومتی بسیار بالا بوده و در برابر خوردگی و ضربات نیز مقاومت خوبی داشته اند. قبل از خرید فلز برنج باید با ویژگی‌های ساختاری این محصول آشنا باشید. در ادامه به بررسی اینکه فلز برنج سفید چیست و معرفی کامل محصول پرداخته ایم.

جهت مشاهده قیمت و یا خرید ورق برنجی ثامن تجارت را در گوگل جستجو کنید. همانطور که گفته شد، به ورق‌های مختلف از جنس فلز برنج، ورق برنجی نازک گفته می‌شود. برنج، فلزی زرد رنگ است و رنگی نزدیک به رنگ طلا دارد. ورق‌های برنجی از مس و روی تولید تشکیل می‌شوند و اگر مس در این ترکیب بیشتر باشد، رنگ زرد بیشتر به چشم می‌آید و اگر مقدار روی در ترکیب بالاتر برود، رنگ به نقره ای متمایل می‌شود. ورق‌های برنجی، خاصیت مغناطیسی و اصطکاک ندارند و قابلیت بازیافت شدن نیز دارند.

معرفی کامل فلز برنج

فلز برنج سفید که دارای ترکیبی از روی و مس است با ساختاری ساده و معمولی تولید شده و دارای استحکام و چکش خواری خیلی خوبی بوده اند. این فلز دارای ۶۵ تا ۸۰ درصد مس بوده و ۲۰ تا ۳۵ درصد روی نیز در ترکیبات ساختاری خود دارند.

کاربرد فلز برنج در صنعت

فلز برنج به دلیل داشتن ساختاری مستحکم و قیمتی مناسب، در صنایع مختلفی به کار برده می‌شوند و اغلب جنبه تزئینی دارند. در واقع از این فلز در گذشته جهت ساخت زیورآلات استفاده می‌کردند چرا که به راحتی می‌توان طرح‌های پیچیده را طراحی کرد، بدون اینکه استحکام و دوام آن کاهش پیدا کند! در ادامه از سری کاربرد‌های فلز برنج سفید را مورد بررسی قرار داده ایم:

ساخت جواهرات

از سری محبوب ترین جواهرات از قدیم الایام، جواهرات ساخته شده با فلز برنج هستند که ظاهری براق و درخشان داشته و به دلیل داشتن قیمتی ارزان برای افرادی که بودجه کمی برای پرداخت دارند، انتخابی ایده آل بوده اند.

ساخت مجسه و و دکوریجات

از فلز برنج سفید جهت ساخت دستگیره کابینت، مجسمه، وسایل تزئینی و… استفاده می‌شود که عمدتا زیبایی بی نقصی دارند.

ساخت ظروف

از سری مهم ترین کاربرد‌های برنج سفید، جهت ساخت ظروف غذاخوردی بوده که ظرافت خاص آن بسیار چشمگیر است.

ساخت آلات موسیقی

جهت ساخت ترومبون و ترومپت از فلز برنج سفید استفاده می‌شود و مقاومت بالای آن در برابر خوردگی ایده آل بوده و از همه مهم تر در برابر رطوبت مقاوم هستند.

مصارف صنعتی

بخش عظیمی از ساخت و ساز‌های قطعات مختلف در صنعت بر پایه آلیاژ‌های مس و برنج بوده و مقاومت بالا فقط سبب کاربردی شدن محصولات نام برده شده است. از محصولات ساخته شده با فلز برنج سفید می‌توان در محیط‌های شیمیایی و دریایی استفاده کرد.

ویژگی‌های فلز برنج

فلز برنج دارای قیمتی مناسب بوده و به دلیل داشتن مقاومت خوب در برابر خوردگی، ماشین کاری آسان، دوام و جذابیت بالا دارای مزایای متعددی هستند. این محصول در مقایسه با سایر آلیاژ‌ها دارای قیمتی ارزان تر بوده و استحکام خیلی خوبی دارند. فلز برنج سفید نیازی به پوشش سطحی خاصی نداشته و دارای خواص زیادی هستند که این عوامل سبب محافظت عالی در برابر سایش و پارگی شده اند.

دوام بالا

برنج سفید، آلیاژی ساخته شده با روی است که به نسبت سایر محصولات برنجی مقاومت بیشتری داشته و با گذشت زمان با تغییر رنگ کمتری نیز رو به رو هستند.

ظاهر خوب

فلز برنج سفید دارای زیبایی ظاهری بهتری به نسبت فلز زرد رنگ برنج بوده و روی موجود در برنج سفید سبب افزایش براقیت آن شده است.

تمیز کردن آسان

تمیز کردن برنج سفید راحت تر از سایر فلزات بوده چرا که روی سبب ایجاد سطحی صاف می‌شود و تمیز کردن آن صرفا راحت تر بوده است.

قیمت مقرون به صرفه

قیمت فلز برنج به نسبت سایر محصولات دیگر ارزان تر بوده و همین دلیل سبب مقرون به صرفه تر شدن آن شده است. همچنین دوام این محصولات ساخته شده با برنج بالا بوده و همین عامل در دراز مدت سبب صرفه جویی خواهد شد.

محیط زیست

فلز برنج قابلیت بازیافت ۱۰۰ درصدی را در محیط زیست داشته و بار‌ها می‌توان از این فلز استفاده کرد.

آیا فلز برنج تغییر رنگ می‌دهد؟

بله، فلز برنج به دلیل داشتن ترکیباتی خاص، به مرور زمان دچار تغییر رنگ و پتینگی خواهد شد. لایه ای که روی فلزات برنجی ایجاد می‌شود مشکی یا قهوه ای هست. از طرفی فلز برنج سفید نیز به دلیل داشتن ترکیبات روی، مقاومت بالاتری در برابر کدر شدن خواهند داشت. در ادامه از سری دلایل تغییر رنگ فلز برنج را ذکر کرده ایم:

  • اکسیداسیون مس: از سری اصلی ترین ترکیبات برنج، فلز مس بوده که خیلی سریع می‌تواند در برابر هوا از خود واکنش نشان دهد که به این ترتیب لایه ای از اکسید مس روی محصولات مس ایجاد می‌شود.

  • ترکیبات گوگردی: هوا نیز می‌تواند حاوی گوگرد باشد که محصولات مسی و برنجی در این فضا می‌توانند از خود واکنش نشان دهند. لایه ای که بر اثر گوگرد ایجاد می‌شود سولفید نام داشته و با رنگ‌های مشکی، آبی و قهوه ای هستند.

تشخیص فلز برنج از طلا

طلا و برنج هر دو از سری فلزاتی هستند که رنگی زرد داشته و با انجام یکسری آزمایشات فیزیکی و شیمیایی می‌توان فلز را تست کرد تا مشخص شود طلا هستند یا ساخته شده با فلز برنج!

فلز برنج سفید چیست؟ معرفی کامل فلز برنج ثامن تجارت

رنگ طلا و برنج در یک تناژ رنگی بوده ولی طلا براقیت و ظرافت بیشتری دارد و برنج دارای رنگی مات تر است. اما مسئله ای که در این بخش برای عموم مردم مهم است بر این مبنا بوده که طلا را با سایر فلزات دیگر ترکیب می‌کنند و به فروش می‌رسانند. اما شما از طریق روش‌های نام برده می‌توانید تشخیص فلز از طلا را انجام دهید:

  • محصول را روی سطح سرامیکی بکشید و در صورتی که رگه ای سیاه انداخت، ساخته شده با برنج است و در صورت ایجاد رگه طلایی محصول طلا خواهد بود.

  • اولین راه، تست فلز از طریق محاسبات ریاضی می‌باشد! یعنی باید حجم و جرم محصول را در وهله اول اندازه گیری کنید چرا که چگالی برنج کمتر بوده و وزنی سبک تر از طلا دارد.

جان کلام

در این بخش جهت داشتن خریدی از سر اطمینان به صورت کامل به بررسی اینکه فلز برنج سفید چیست و به معرفی کامل فلز برنج پرداختیم تا بهترین محصول کاربردی را با بهترین کیفیت موجود خریداری نمائید. جهت خرید فلز برنج سفید، طلایی، انواع فلزات مسی اعم از ورق، لوله و… می‌توانید خرید خود را بدون واسطه از بازرگانی ثامن تجارت انجام دهید و هزینه ای مناسب تر در قبال خرید خود پرداخت نمائید.

با توجه به اینکه انواع آلیاژ مس، برنج، برنز دارای ترکیبات مختلفی هستند، باید حتما از مکان‌های معتبر خرید خود را انجام دهید تا از عناصر اصلی در ترکیبات ساخت فلزات استفاده شده باشد.

منبع : https://samentejarat.com/category/brass-sheet-articles/

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا