اجتماعی

قیام 15 خرداد، نقطه عطف انقلاب اسلامی ایران

خون های ریخته شده در قیام 15 خرداد، باعث شد تا مردم نسبت به همه چیز آگاه تر شوند.

به گزارش تجارت امروز؛ قیام ۱۵ خرداد توسط امام راحل در ایران، عزای عمومی اعلام شد و مردم در غم و اندوه زیادی فرو رفتند.

قیام ۱۵ خرداد، نقطه عطف انقلاب اسلامی ایران

بذر انقلاب شکوهمند اسلامی در این روز کاشته شد و در بهمن ۵۷ به ثمر نشست و این روز به تنهایی تاریخ است تاریخی پرفراز و نشیبی که روایتگر استقامت مرجع تقلیدی وارسته و ملتی ستمدیده در مقابل طاغوت و استکبار است.

قیام ۱۵ خرداد نه یک واقعه و حادثه بلکه سر آغاز نهضت بیداری اسلامی بود نقطه آغازی که با به خاک خون کشیده شدن زن و مرد، پیر و جوان شروع شد و ‌تا بهمن ۵۷ ادامه یافت.

در این جنبش تاریخی که به دلیل اعتراض به تبعید امام راحل بود، امیدی برای ملت ایران بود. همچنین رعب و وحشت بزرگ به جان دشمنان ایران انداخت و ثابت کرد ابهت آنها پوشالی است و خون این ملت ابهت آنها را در هم خواهد شکست.

۱۵ خرداد مسیر پیروزی انقلاب را ترسیم کرد و به ملت مبارز، راه رهایی از ظلم را نشان داد، مسیری که قیام ۱۵ خرداد ترسیم کرد پیروزی انقلاب اسلامی را در میان بهت و حیرت جهانیان به ارمغان آورد انقلابی که نظیر آن هنوز متولد نشده است.

اگر قیام ۱۵ خرداد نبود چه می شد؟

اگر این قیام خونین نبود، انقلاب اسلامی هیچوقت پیروز نمی‌شد و حضور و اعتراض مردم کفن پوش نسبت به تبعید امام راحل موجب رعب و وحشت و دلهره رژیم طاغوت شد و همین امر راه مبارزه را باز و جرات مقابله با طاغوت را مضاعف کرد.

این قیام به نام اسلام و برای اسلام بود و هدفی جز حمایت از دین اسلام و مسیر اسلام نداشت و ابعاد مختلف قیام خونین ۱۵ خرداد باید به نسل امروز بازخوانی شود تا جوانان با آن آشنا شده و بدانند امروز تفکر امام‌راحل به نسل‌های کشورهای دیگر صادر شده است.

‌بی شک قیام ۱۵ خرداد از مهمترین نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی است که‌ ‌دستاوردهای زیادی برای مردم در پی داشت و یکی از مهمترین دستاوردهای‌ ‌این قیام این بود که مبارزین و انقلابیون فهمیدند باید به مبارزه و حرکتشان عمق بیشتری‌ ‌بدهند و با انسجام و تشکل قویتری پا به عرصه مبارزه بگذارند.

تلاش جوانهای‌ ‌مذهبی و پرشور

عده ای از جوانهای‌ ‌مذهبی و پرشور که با نهضت امام به صحنه مبارزه وارد شده بودند و خشونت چندانی از ‌رژیم ندیده بودند تصور می کردند که با همان تظاهرات و شعارها به راحتی می توانند ‌حکومت پهلوی را ساقط کرده و به پیروزی دست پیدا کنند؛

اما وقتی خشونت حکومت‌ ‌را از نزدیک لمس کردند به این واقعیت پی بردند که برای رسیدن به قله پیروزی راه‌ ‌درازی در پیش رو دارند. از اینجا بود که فکر حرکت منسجم و تشکیلاتی که در بعضی از ‌گروههای اسلامی مانند جمعیت مؤتلفه اسلامی از ابتدای نهضت وجود داشت در میان‌ ‌عده زیادی از جوانان مذهبی و انقلابی قوّت گرفت. ‌

پیامدهای فوری قیام ۱۵ خرداد

خونین شدن قیام: نیروهای امنیتی رژیم پهلوی به شدت به تظاهرات کنندگان در شهرهای مختلف، به خصوص در تهران و قم، حمله کردند. تعداد دقیق کشته‌شدگان مشخص نیست، اما برآوردها بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر را نشان می‌دهد.
بازداشت امام خمینی: امام خمینی که هدف اصلی رژیم بود، در ۱۵ خرداد دستگیر و به ترکیه تبعید شد.
سرکوب گسترده: پس از قیام، رژیم پهلوی دست به سرکوب گسترده مخالفان خود زد. بسیاری از روحانیون، فعالان سیاسی و مردم عادی دستگیر، زندانی یا تبعید شدند.
پیامدهای بلندمدت:
شروع نهضت امام خمینی: قیام ۱۵ خرداد، آغازگر نهضت امام خمینی بود که 最終اً به انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ منجر شد.
بیداری سیاسی مردم: این قیام، مردم ایران را از ظلم و ستم رژیم پهلوی آگاه کرد و زمینه را برای مبارزات بعدی فراهم کرد.
ایجاد اتحاد بین مردم و روحانیت: قیام ۱۵ خرداد، اتحاد بین مردم و روحانیت را تقویت کرد و نقشی کلیدی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرد.

پیامدهای فرهنگی

ترویج فرهنگ شهادت: قیام ۱۵ خرداد، فرهنگ شهادت را در بین مردم ایران ترویج کرد.
تقویت هویت اسلامی: این قیام، به تقویت هویت اسلامی مردم ایران کمک کرد.
در کل، قیام ۱۵ خرداد نقطه عطفی در تاریخ ایران بود که مسیر تاریخ کشور را تغییر داد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا