فرهنگی

مراحل تولید پادکست و کتاب صوتی

یکی از سؤالات پرتکراری که عموماً با آن برخورد می‌کنیم این است که چگونه پادکست و کتاب صوتی تولید کنیم؟ در عصر ما پادکست‌ و کتاب‌های صوتی بسیار پرطرفدار هستند؛ چراکه می‌توان هنگام پیاده‌روی، رانندگی، آشپزی، هنگام انجام کارهای خانه، در محل کار و… به آن گوش داد. به همین دلیل تولید کتاب صوتی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این یادداشت سعی می‌کنیم مراحل تولید پادکست و کتاب صوتی را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

پادکست و کتاب‌ صوتی در دنیای امروز به‌عنوان یک ابزار ارتباطی و تعامل صوتی با مخاطبین شناخته می‌شود که بسیاری از افراد علاقه‌مند به مطالعه را درگیر خود کرده است. کم بودن زمان برای مطالعه در زندگی‌های روزمره باعث شده است تا مخاطبان کتاب، تحت تأثیر پادکست و کتاب‌های صوتی قرار بگیرند. انتشار کتاب به‌صورت صوتی و تولید پادکست راحت‌تر از انتشار کتاب به‌صورت چاپی نیست؛ حتی ایجاد پادکست، ضبط، ویرایش و پخش یک کتاب‌ صوتی باکیفیت خیلی زمان‌گیرتر است. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که تمام کتاب‌ها را نمی‌توان به کتاب صوتی تبدیل کرد. همچنین ممکن است پادکست تهیه‌شده با استقبال مخاطبان مواجه نشود. در این مطلب تلاش کرده‌ایم مراحل تولید پادکست و کتاب‌ صوتی یا به تعبیری تولید محتوای صوتی را به زبان ساده برای علاقه‌مندان توضیح دهیم؛ برای آشنایی با این مراحل در ادامه ما را همراهی کنید.

مشخص کردن موضوع و هدف

برای ساخت کتاب صوتی هدف تعیین کنید و متناسب باهدفتان، موضوعی را برای آن مشخص نمایید. این کار باعث می‌شود بتوانید کتاب مناسبی را برای تبدیل به پادکست انتخاب کنید. توجه داشته باشید که اگر از تولید کتاب صوتی قصد استفاده تجاری دارید، باید حق‌وحقوق مؤلف و ناشر را هم در نظر بگیرید. به پادکست‌های موفق متناسب با موضوع موردنظرتان گوش دهید و آن‌ها را بررسی نمایید. نظر مخاطبان را در مورد این محتواها بخوانید و درباره نوع محتوایی که برای مخاطبان مفید است، اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین باید بدانید که هر کتابی برای تبدیل به کتاب صوتی مناسب نیست و ممکن است از طریق کتاب صوتی، شنونده نتواند دریافت درستی از موضوع داشته باشد.

مشخص کردن قالب

برای تولید پادکست چندین قالب مثل مصاحبه‌ای، مونولوگ، داستانی و روایت غیرداستانی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. همچنین لازم است حتماً مشخص کنید فصل اول پادکست شما چند قسمت باشد و طول هر قسمت هم چه قدر باشد.

انتخاب عنوان

درصورتی‌که پادکست شما به‌صورت کتاب صوتی نباشد، باید برای پادکست خود یک عنوان انتخاب کنید. سعی کنید از عنوانی ساده و صریح استفاده کنید. همچنین برای کسب رتبه‌ بهتر ازنظر سئو، استفاده از کلمات کلیدی در عنوان ضروری است.

نوشتن اسکریپت یا طرح کلی

اگر متن پادکست توسط خودتان نوشته می‌شود و محتوای یک کتاب نیست، سعی کنید متناسب با فرمت پادکستتان، چند سناریو بنویسید. همچنین برای استقبال شنوندگان از فایل صوتی‌تان، حتماً یک مقدمه و یک مؤخره هم برای پادکست بنویسید.

آماده کردن فضا برای ضبط

بهتر است ضبط صدا برای تولید پادکست در استودیو انجام شود؛ ولی درصورتی‌که به استودیو دسترسی نداشته باشید، می‌توانید تجهیزات ضبط صدا را در فضایی آرام و خلوت‌ در منزل خود راه‌اندازی کنید. البته سعی کنید برای این‌که زنده بودن صدا از بین نرود و کیفیت صدا کاهش نیابد، از اتاق‌هایی برای ضبط صدا استفاده کنید که پرده و فرش نداشته باشند.

مراحل تولید پادکست و کتاب صوتی

آماده کردن وسایل ضبط

از مراحل مهم و هزینه‌بر برای تولید پادکست، تهیه تجهیزات مناسب برای ضبط صدا است. برای ضبط صدا قبل از هر چیزی، به یک میکروفن نیاز دارید. درصورتی‌که قصد ضبط صدا با کامپیوتر را دارید می‌توانید برای کامپیوتر خود یک میکروفن تهیه نمایید؛ اما در ابتدای کار برای ضبط صدا می‌توانید از موبایل خود هم استفاده کنید که این کاملاً به کیفیت کاری که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد. برخی از میکروفن‌های مناسب برای تولید کتاب صوتی و پادکست، میکروفون کاردیود BOYA BY-MM۱ و میکروفون یقه‌ای بویا مدل BY -M۱ است. همچنین برای ضبط صدا با کیفیت بیشتر می‌توانید میکروفن خود را با وسیله‌ای به نام پاپ اسکرین بپوشانید.

ضبط پادکست

کتاب یا مطلبی را که انتخاب کرده‌اید، خوب بخوانید و بعد از تسلط کامل به متن، شروع به ضبط اولین قسمت پادکست خود کنید. در نظر داشته باشید که هنگام ضبط، یک لیوان آب ولرم در کنارتان داشته باشید و مابین ضبط، حتماً چند دقیقه استراحت کنید. بعدازاین که کار ضبط تمام شد، به آن گوش کنید تا متوجه ایرادات موجود شوید. نرم‌افزارهای پیشنهادی ما برای ضبط صدا با موبایل در پلتفرم­های اندرویدEasy Voice Recorder، Hi-Q MP۳ Voice Recorder و در پلتفرم­ آی‌او‌اس Automatic Voice Recorder Pro است که می‌توانید از گوگل پلی و اپ استور دانلود و درگوشی خود نصب کنید. در کامپیوتر هم می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلفی مانند موارد زیر استفاده کنید: Free Audio Recorder، WavePad و Adobe Audituion.

مراحل تولید پادکست و کتاب صوتی

ویرایش صدا

هرگونه محتوای غیرضروری و بخش‌های بی‌ربط پادکستتان را حذف کنید و روی موضوع اصلی متمرکز شوید. تکه‌های مختلف صدا را کنار هم قرار دهید و سعی کنید هرگونه مشکل در کیفیت صدا را حذف یا رفع کنید.

ایجاد فرمت‌ فایل‌های صوتی

بعد از ضبط صدا باید فایل‌های صوتی را آماده کنید. اگر فصل‌های کتاب یا بخش‌های پادکست، کمتر از یک ساعت هستند، هر فصل را در یک فایل صوتی قرار دهید. توصیه می‌شود در صورت طولانی بودن کتاب مدنظر، برای هر فایل صوتی زمان حدوداً نیم ساعت را در نظر بگیرید. همچنین دقت کنید که فایل صوتی در وسط جمله تمام نشود و اتمام فایل صوتی را در پایان یک پاراگرف از کتاب قرار دهید. برای ضبط پادکست و کتاب صوتی می‌توانید از فرمت‌های MP۳، WAV، M۴B و AIFF استفاده کنید؛ ولی بهترین فرمت برای کتاب صوتی فرمت mp۳ است که برای تمام دستگاه‌ها قابل‌استفاده است و حجم کمتری هم دارد.

آماده‌سازی پادکست برای پخش

برای پادکستتان شرح مختصری که شامل کلمات کلیدی مفید باشد، بنویسید. برای جلد پادکست یک طرح ساده و در عین حال جذاب طراحی کنید و درصورتی‌که فایل شما کتاب صوتی باشد، می‌توانید برای شرح و جلد پادکست از خلاصه کتاب و جلد خود کتاب استفاده کنید.

عرضه پادکست

فایل‌های صوتی خود را روی سرویس میزبانی پادکست آپلود کنید. پلتفرم‌های میزبانی پادکست، فایل شما را ذخیره می‌کنند و یک فید RSS در اختیارتان قرار می‌دهند. محبوب‌ترین خدمات میزبانی پادکست عبارت‌اند از Buzzsprout Castos و Anchor است. با استفاده از URL، فید RSS پادکستتان را به دایرکتوری‌های مخصوص پادکست مثل Spotify، Google Podcasts و … ارسال کنید. همچنین می‌توانید یک وب‌سایت مخصوص پادکست بسازید و پادکست‌های خود را در آن عرضه کنید.

خدمات تولید پادکست و کتاب‌های صوتی

محتوای پادکست و کتاب‌های صوتی در سال‌های اخیر طرفداران زیادی دارند و مردم بیشتر از خواندن کتاب‌، راغب به گوش دادن فایل‌های صوتی هستند. همچنین درصورتی‌که پادکست و کتاب‌های صوتی به‌صورت کاملاً حرفه‌ای گویندگی شود و همچنین توسط صدایی خاص ضبط‌شده باشد، مخاطبان بیشتری را به خود جذب می‌کند. از این جهت تولید پادکست و کتاب صوتی توسط تیم حرفه‌ای و متخصص، باعث می­‌شود یک محتوای صوتی باکیفیت تولید شود. شبکه مترجمین اشراق به کمک ماهرترین گویندگان و متخصصین این زمینه، آماده خدمت‌رسانی در حوزه تولید پادکست و کتاب‌های صوتی است. این شبکه سراسری، پادکست و کتاب‌های صوتی را به‌صورت کاملاً تخصصی و در زبان‌های مختلف برای مشتریان عزیز با هزینه تولید محتوای صوتی مناسب و بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با خیالی آسوده تولید محتوای صوتی خود را به متخصصان باتجربه ما که آماده‌ ارائه خدمات باکیفیت با هزینه مناسب هستند، بسپارید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا