خواندنی

معرفی بورسیه تحصیلی ترکیه ۲۰۲۳

آیا مایل به تحصیل رایگان در ترکیه هستید؟ تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا و در ایده آل ترین شرایط آرزوی هر طالب علم است. اما گاهی اوقات محدودیت های مالی و عوامل دیگر دستیابی به این امر را دشوار می کند. در این مقاله شما را با بورسیه های رایگان و مقرون به صرفه ترکیه آشنا می کنیم.

معرفی بورسیه تحصیلی ترکیه ۲۰۲۳ (بورسیه ترکیه)، شهریه رایگان، ثبت نام و مشاهده نتایج

تمایل به تحصیل در بهترین و معتبرترین دانشگاه های جهان آرزوی دیرینه بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان است. اما برای رسیدن به این هدف، ممکن است موانعی بر سر راه افراد وجود داشته باشد تا آنها را از رسیدن به این هدف باز دارد. شاید باید پول و پرداخت هزینه را یکی از مواردی بدانیم که ادامه تحصیل را سخت می کند. همه ساله بسیاری از دانشجویان ایرانی به دلیل هزینه های بالا و مشکلات اقتصادی از تحصیل در دانشگاه ها و موسسات عالی خارج از کشور خودداری می کنند.

اما اگر کمی هوشیار باشیم می توانیم از روش های تشویقی برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی بهره ببریم. یکی از این موارد به بورسیه اختصاص دارد. در واقع، بورسیه تحصیلی باید معادل کمک های بلاعوض در نظر گرفته شود که دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی یا مؤسسات خیریه به دانشجویان واجد شرایط می دهند. معمولا این بورسیه برای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در نظر گرفته می شود.

بورسیه تحصیلی ترکیه یک برنامه بورسیه بین المللی است که توسط دولت ترکیه ارائه می شود. بورسیه ارائه شده در این برنامه برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. هدف از این بورسیه ارتقای درک متقابل با سایر کشورها و همکاری در دانش جهانی با رویکرد مردم محور است.

علاقه مندان باید مطمئن شوند که واجد شرایط درخواست برای برنامه بورسیه تحصیلی هستند و همچنین مطمئن شوند که تمام مدارک تکمیل شده برای ثبت درخواست بورس تحصیلی ترکیه را دارند. لازم به ذکر است که سن داوطلبان بسیار مهم است.

هر ساله ایالت ترکیه این بورسیه را در سه سطح لیسانس، فوق لیسانس و دکترا به همه کشورها به جز شهروندان ترکیه اعطا می کند. نمره ۷۰% برای درخواست برای برنامه لیسانس مورد نیاز است. کسب ۷۵ درصد نمره برای ثبت نام در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری الزامی است. برنامه های کالج پزشکی نیاز به نمره ۹۰٪ دارند. (این رتبه به افراد اعلام نمی شود و توسط خود کمیته داوری بورسیه تحصیلی ترکیه محاسبه می شود) اگر متقاضی شهروند ترکیه باشد یا قبلا شهروند ترکیه بوده است، نمی تواند برای این برنامه اقدام کند. دانشجویانی که در ترکیه تحصیل می کنند واجد شرایط درخواست این بورسیه نیستند. دانشجویان برگزیده باید در صورت درخواست مدارک خود را نشان دهند.

دولت ترکیه بورسیه تحصیلی می دهد

این برنامه بورسیه مانند بورسیه های سایر نقاط جهان تمامی هزینه های دانشجویان برگزیده را پوشش می دهد و دولت ترکیه هزینه تحصیل و زندگی افراد منتخب را تامین می کند. البته دولت نه تنها حمایت مالی می کند، بلکه با ارائه برنامه هایی، اعتماد دانشجویان به آینده را نیز در نظر می گیرد.

همانطور که گفته شد کشور ترکیه تامین کننده کلیه هزینه های تحصیلی است که به صورت اقساطی به دانشجویان پرداخت می شود. کمک های مسکن و بیمه درمانی، مسافرت (بلیط رفت و برگشت) و ویزا از جمله این کمک های مالی است.

ترکیه همچنین مایل است در طول این دوره تحصیلی به دانشجویان شایسته پاداش دهد که این شانس بی نظیر را برای دریافت مجدد بورسیه تحصیلی در بهترین دانشگاه های این کشور ایجاد می کند.

مهمترین مزایای بورسیه تحصیلی دولت ترکیه

  • اقامت رایگان: اسکان دانشجویان در خوابگاه های دانشگاه کاملا رایگان است. البته کسانی که می خواهند در جایی غیر از خوابگاه بمانند باید از جیب خود هزینه کنند.
  • عدم پرداخت شهریه: افراد پذیرفته شده در این بورسیه شهریه ای را به دانشگاه پرداخت نخواهند کرد.
  • بیمه سلامت: از لحظه شروع تحصیل دانشجو در ترکیه، کلیه هزینه های درمانی وی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرد. می توانید این را یکی از مهم ترین خدمات آموزشی در این کشور بدانید.
  • هزینه های سفر: بلیط دانشجو به داخل یا خارج از ترکیه به عهده دولت آن کشور می باشد. اگر دانشجو خودش بلیت را تهیه کند؛ مبلغ به حساب وی بازگردانده می شود.
  • حقوق ماهیانه: لیسانس ۱۰۰۰ لیر ترکیه و فوق لیسانس ۱۴۰۰ لیر و دکترا ۱۸۰۰ لیر ترکیه.

معرفی بورسیه تحصیلی ترکیه ۲۰۲۳

مدت زمان تحصیل در هر دوره

بورسیه تحصیلی ترکیه یک دوره زمانی مشخص برای هر دوره تحصیلی دارد که در آن باید تحصیلات خود را تکمیل کنید:

لیسانس: یک سال دوره زبان ترکی + ۴ تا ۶ سال تحصیل در مقطع کارشناسی

کارشناسی ارشد: یک سال دوره زبان ترکی + ۲ سال کارشناسی ارشد

مدرک دکتری: یک سال دوره زبان ترکی + ۴ سال دوره دکتری

اهداف ترکیه از اهدای بورسیه دولتی

بورسیه تحصیلی ترکیه یک برنامه رقابتی با بودجه دولتی است که به دانشجویان و محققان برجسته اعطا می شود تا برنامه های تمام وقت یا پاره وقت را در بهترین دانشگاه های ترکیه دنبال کنند.

یکی از اهداف این بورسیه ایجاد شبکه ای از رهبران آینده است که متعهد به همکاری بین کشورها و درک متقابل بین جوامع هستند.

ویژگی های بورسیه تحصیلی دولت ترکیه ۲۰۲۳

نزدیکی آن به ترکیه باعث محبوبیت آن در بین دانشجویان ایرانی شده است. علاوه بر این، قرابت عمیق فرهنگی ایران و ترکیه زندگی را برای ایرانیان آسان‌تر می‌کند تا بتوانند با خیالی آسوده به تحصیل و موفقیت تحصیلی دست یابند.

عوامل موثر در درخواست بورسیه تحصیلی دولت ترکیه در مقاطع مختلف

برای اینکه بتوانید در این کشور تحصیل کنید و از بورسیه استفاده کنید باید سوابق قابل قبولی از خود نشان دهید. معیارهای انتخاب بورسیه تحصیلی ترکیه به شرح زیر است:

  • CV و CGPA متقاضی (میانگین نمره یک ترم)
  • پوشش نامه
  • نتیجه آزمون های بین المللی در صورت وجود (GRE، GMAT، DELF، YDS، YÖS) وجود این مدارک شانس پذیرش شما را افزایش می دهد.

کسانی که شهروند ترکیه هستند یا واجد شرایط شهروندی هستند، واجد شرایط درخواست برای این برنامه بورس تحصیلی نیستند. کسانی که در حال حاضر در ترکیه تحصیل می کنند نیز واجد شرایط درخواست نیستند. دانشجویان برگزیده باید مدارک درخواستی را ارسال کنند در غیر این صورت برای تحصیل پذیرش نخواهند شد

https://touran.academy/turkey-scholarship

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا