گردشگری

معرفی جاذبه های گردشگری بوشهر که از گشتن در آن‌ها سیر نمی شوید

شهر بوشهر متشکل از اقوام مختلف و دارای مکان های تفریحی و دیدنی بسیاری است. اگر شما هم قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید، در این مقاله معرفی جاذبه گردشگری بوشهر که یک راهنمای کامل گردشگری است همراه ما باشید.

به گزارش تجارت امروز؛ بوشهر از جمله شهرهایی است که گذشته جالب و طولانی برای تعریف دارد. این شبه جزیره از اهمیت بسیار بالایی در طول تاریخ برخوردار بوده از همین رو موزه ها و جاذبه های گردشگری بوشهر بسیار زیاد می‌باشند. موقعیت مکانی بوشهر در جنوب غرب کشور با مساحتی حدود ۲۷ هزار و ۶۵۳ کیلومتر مربع واقع شده است. آثار تاریخی فراوان، جاذبه‌های طبیعی، بافت قدیمی و سواحل بسیار بوشهر، آن را به قطب گردشگری جنوب تبدیل کرده است.

معرفی تمام جاذبه های گردشگری بوشهر

اگر شما هم قصد سفر به این شبه جزیره منحصربه‌فرد و تاریخی را دارید در این مطلب با ما همراه باشید تا درباره جاذبه های گردشگری بوشهر بیشتر بدانید.

جاذبه های طبیعی و گردشگری بوشهر

اهرم : چشمه آب گرم اوباد اهرم، چشمه آب گرم میر احمد

برازجان : آبشار شول، آبشار فاریاب در پشتکوه، پارک جنگلی سرکره دامنه کوه های گیسکان، چشمه آب گوگردی در دالکی، چشمه زیرراه

بندربوشهر :حاشیه رود اهرم منطقه گردشگری دلوار، نخلستان های آب پخش

بندر دیر :حاشیه رود مند، قله درنگ، چشمه آب گرم گنوی، چشمه آب لوحک، چشمه آب تنگ دو راهک، چشمه آب تنگ هیخ، چشمه آب گرگم، جزیره گرم

بندر دیلم : سواحل خلیج فارس

بندر کنگان : ساحل بندر تاریخی سیراف در کنگان، سواحل خلیج فارس در بندر کنگان، کوه پردیس در مسیر بندر کنگان – فیروزآباد

بندر گناوه : تالاب حله، جنگل چاهک، جنگل کلر کمالی، سواحل ماسه ای خلیج فارس، طبیعت دامنه کوه های زاگرس

خور موج : گنبد نمکی جاشک، غارهای نمکی قله بیرم

 جاذبه های تاریخیبرازجان

اهرم :امام زاده ابراهیم، امام زاده اسماعیل، امام زاده جعفر، امام زاده زین الشهدا منطقه خائیز، قدمگاه حضرت عباس (ع)، قلعه زایر خضرخان تنگستانی یا قلعه کلات.

برازجان : بازار قدیمی و سرپوشیده برازجان، پل مشیرالملک، شاهزاده ابراهیم (ع)، کاخ زمستانی کوروش هخامنشی، کاخ بردک سیاه، کاروانسرای مشیرالملک، کوشک اردشیر، گور دختر، کوه قلعه در ارتفاعات شرق برازجان، کاروانسرای دالکی، چهل خانه سعدآباد، قصر دختر و گوری گاه در تنگ ارم، قلعه سبز در شبانکاره، قلعه غضنفرالسلطنه در کوه قلعه، نخلستان های سرسبز

بندر بوشهر :آب انبار قوام، آرامگاه اصفهانی، امام زاده میرمحمد در جزیره خارک، بقعه خواجه خضر، خانه قاضی، خرابه های شهر لیان، قبر ژنرال انگلیسی، قلعه هلندی ها، عمارت ملک، کلیسای مسیح مقدس گور دختر،  معبد خدا دریا، موزه مردم شناسی.

بندر دیر :آثار آسیاب بادی در شرق روستای لوحک و سرمستان، آثار تاریخی روستای خرگونه، آثار باقیماندهدر غرب بردستان، بتانه یا بت خانه، بی خاتی یا بی بی خاتون، تل سوز یا تل سبز، تل ملاها، تل غرابی، تل ورزشی،  تل سنگ، پیاله پاتیل، شهرهای تاریخی بردستان، قبرستان قدیمی دیر و سنگ، قلعه گنوی، قصر دختر، کیچه بازار، مسجد بردستان،  ویرانه های بطانه،‌ ویرانه های بندر باستانی نجیرم، ویرانه های شهر باستانی خورشید و  نوشته های آن

بندر دیلم :آثار خرابه های بندر سی، بندر قدیمی مهرویان

بندر کنگان :آتشکده کوه پردیس، بافت قدیمی بندر کنگان

بندر گناوه :امام زاده سلیمان بن علی، برج حسینیه خان، تل گوری و شاه صدرالدین، مقبره بی بی مریم، قدمگاه حضرت عباس و امیرالمونین مقبره آقا ابوالحسن

خور موج : آتشکده خور موج، بارگاه امیر ارم بن سام بن نوح، برج و قلعه خورموج، قلعه محمدخان دشتی، قلعه دختر، عمارت شیرینه، مسجد جامع خورموج

۲۵ تا از جاذبه های گردشگری بوشهر

در ادامه به معرفی ۲۵ تا از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری بوشهر می‌پردازیم.

آب انبار قوامآب انبار قوام

آب انبار قوام یکی از جاذبه های گردشگری بوشهر است که در سال ۱۲۲۶ توسط علی اکبر قوام الملک شیرازی و کنار خلیج فارس برای تامین آب آشامیدنی مردم بوشهر بنا شد. معماری این آب انبار به سبک معماری بناهای محلی و از سنگ‌های رسوبی است. در حال حاضر آب انبار قوام تبدیل به رستوران سنتی به همین نام شده و علاوه‌بر بازدید از فضای بیرونی آب انبار و لذت بردن از ساحل کنار آن می‌توانید برای خوردن غذاهای محلی جنوبی و دیدن معماری داخلی آب انبار به رستوران بروید.

گنبد نمکی جاشک؛ جاذبه های طبیعی بوشهرگنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک در ۱۴۵ کیلومتری بوشهر و بین شهرستان دشتی و دیر واقع شده و به عنوان یکی از زیباترین کوه‌های نمکی خاورمیانه شناخته می‌شود. این کوه نمکی فعال از جمله جاذبه های گردشگری بوشهر است که دارای یخچال‌های نمکی، گنبدهای نمکی، آبشارهای نمکی که در مسیر جریان آب به وجود آمده‌اند، غارهای نمکی، پدیده تخت دیو که به شکل ستون‌هایی در بین گنبدهای نمکی ایجاد شده‌اند و کانی‌ها و بلورهای نمکی در رنگ‌های سفید، قهوه‌ای، نارنجی، قرمز، زرد و مشکی هستند.

بازار قدیم بوشهربازار قدیم بوشهر – جاذبه های بوشهر

از جمله جاذبه های گردشگری بوشهر که جذابیت منحصر به فردی نیز دارد بازارهای سنتی و قدیمی آن است و بازار قدیم بوشهر هم در بین گردشگران اهمیت بسیاری دارد. ازار قدیم بوشهر یکی از بازارهای سنتی ایران است که در زمان قاجار در یکی از محله های قدیمی بوشهر به نام دهدشتی واقع شده است. متاسفانه امروزه جز چند حجره خالی از این بازار اثری نیست. شما می‌توانید برای اطلاع کامل از پیشینه این بازار و اینکه اکنون در چه حال است از مقاله بازار قدیم بوشهر استفاده کنید.

مسجد بردستانمسجد بردستان

مسجد بردستان که در محله بردستان بوشهر واقع شده از دیگر جاذبه های گردشگری بوشهر و از جمله اولین مساجد این منطقه است که ساخت آن به دوران ابتدایی پیدایش اسلام در ایران بازمی‌گردد و یک بنا هزار ساله محکم و استوار است. معماری این مسجد به سبک ایرانی و اسلامی است و دارای گچ‌بری‌های زیبا و ساختمان یکدست سفید است.

موزه مردم شناسیموزه مردم شناسی

اگر به دیدن فرهنگ و آداب و رسوم جنوب کشور علاقه دارید موزه مردم شناسی گزینه مناسبی برای بازدید است. این موزه در یک ساختمان قدیمی که متعلق به دوران قاجار است بنا شده و دارای ۱۰ اتاق با معماری سبک قدیمی و سنتی است. در موزه مردم شناسی بوشهر می‌توانید با مشاغل سنتی بوشهر، نحوه برگزاری جشن‌ها، لوازم مورد استفاده در منزل ساکنان بوشهر، آلات موسیقی محلی، ماکت‌هایی از انواع شناورها و لنج‌ها آشنا شوید.

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارسموزه تاریخ پزشکی خلیج فارس

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس یکی از جاذبه های گردشگری بوشهر است که سیر تحول پزشکی ایران را از گذشته تا امروز به نمایش گذاشته است‌. این موزه در عمارت دهدشتی بوشهر قرار دارد و یکی از موزه‌های جذاب کشور است که در آن می‌توانید روند پیشرفت علم پزشکی را در سواحل و بنادر خلیج فارس ببینید. از جمله آثاری که در موزه تاریخ پزشکی قرار دارند می‌توان به وسایل پزشکی نظامیان و دریانوردان قدیم، متون قدیمی دعا نویسان، جعبه کمک‌های اولیه و دارویی، ادوات پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، اسکلت انسانی کشف شده از دوران باستان، مجسمه طراحی شده از پزشکان قدیم و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

موزه تجارت دریاییموزه تجارت دریایی

یکی از جاذبه های گردشگری بوشهر که در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده موزه تجارت دریایی است و یکی از موزه‌های متفاوت کشور محسوب می‌شود. آثاری که در این موزه قرار دارند بیانگر اهمیت خلیج فارس و بنادر آن است و آثاری مثل اسناد مربوط به حاکمیت خلیج فارس، خمره‌های سفالی و آثار تاریخی که توسط باستان شناسان کشف شده و بسیاری موارد دیگر در این موزه نگهداری می‌شوند. ساختمان موزه تجارت دریایی مربوط به دوران قاجار بوده و معماری آن به شکل سایر خانه‌های بوشهر در بافت قدیمی شهر است.

موزه دریانوردیموزه دریانوردی

موزه دریانوردی بوشهر، یکی از مکان‌های مهم در زمینه تجهیزات دریایی ایران است. این موزه ازجمله جاذبه های گردشگری بوشهر که بسیار نیز ارزشمند است به شمار می‌رود. موزه دریانوردی یا عمارت کلاه فرنگی بوشهر که در محله بهمنی واقع شده از جمله جاذبه های گردشگری بوشهر است که جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد. ساختمان موزه متعلق به دوره قاجار است که دو عمارت کلاه فرنگی و ساختمان کنسولگری در آن واقع شده و آثاری مثل ادوات و تسلیحات جنگی، کشتی قدیمی پرسپولیس و بسیاری موارد دیگر در این موزه نگهداری می‌شوند.

مدرسه سعادتمدرسه سعادت

یکی از جاذبه‌های گردشگری بوشهر که در سال ۱۲۷۸ ساخته شده مدرسه سعادت است. معماری این مدرسه از چوب بوده و پنجره‌های آن با شیشه‌های رنگی تزیین شده که در زمان خود یکی از مدرسه‌های زیبای جنوب به شمار می‌رفت. این مدرسه محل تحصیل بسیاری از پزشکان، شاعران و فرماندهان و رزمندگان جنگ بوده و در حال حاضر محل نگهداری عکس‌ها و اشیا قدیمی مربوط به مدرسه است و بخشی از آن به گالری هنری برای فروش صنایع دستی و سوغات بوشهر اختصاص دارد.

عمارت گلشنعمارت گلشن

یکی از جاذبه های گردشگری بوشهر که در خیابان خلیج فارس قرار دارد عمارت زیبا گلشن متعلق به دوران قاجار است که حدود ۱۷۰ سال پیش در محله قدیمی بهبهانی بوشهر ساخته شد. و معماری آن که از سه طبقه تشکیل شده به سبک بیت میلانی است.

عمارت گلشن از یک حیاط مرکزی که دورتادور آن اتاق‌های پنج دری با درهای چوبی و ساختمان اصلی قرار گرفته تشکیل شده که طبقه اول شامل آب انبار، آشپزخانه، محل اقامت خدمه خانه، حمام و دستشویی و طبقه دوم و سوم برای سکونت اهل خانه، انجام امور تجاری و پذیرایی از مهمانان طراحی شده است.

عمارت ملک بوشهر

از جمله جاذبه های گردشگری بوشهر، عمارت ملک بوشهر است که پیشنهاد می‌کنیم حتما در برنامه سفر خود بگنجانید. عمارت ملک حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد و در زمان قاجار به سبک معماری قدیمی جنوبی و با مصالح بومی ساخته شده و در خیابان ماهینی بوشهر قرار دارد.

این عمارت متعلق به یک تاجر به نام محمد مهدی ملک التجار از ثروتمندان بوشهر بود. این خانه از قسمت‌های مختلفی مثل سالن ضیافت و مهمانی، سالن ملاقات، شاه‌نشین، بارو، اتاق‌ها و ایوان و حیاط تو در تو تشکیل شده که بعدها توسط نظامیان انگلیسی تسخیر و به مقر نظامی انگلیسی‌ها تبدیل شد.

کاخ های سه گانه هخامنشی

کاخ‌های سه گانه هخامنشی که در استان بوشهر معروف هستند در نزدیکی شهر برازجان واقع شده‌اند که شامل سه کاخ چرخاب که کاخ زمستانی کوروش بوده و با مرگ وی این کاخ نیمه تمام ماند، کاخ بردک سیاه که بین نخلستان‌های روستای درودگاه قرار دارد و کاخ سنگ سیاه است که در مسیر رفتن به برازجان می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

موزه رئیسعلی دلواریخانه موزه رئیسعلی دلواری

خانه رئیسعلی دلواری یکی از جاهای دیدنی بوشهر در تنگستان است. سابقه این خانه به دوره قاجاریه می‌رسد. خانه به‌دلیل تعلق داشتن به رئیسعلی، سردار تنگستان، شهرت یافته است. خانه رئیسعلی دلواری به موزه‌ای تبدیل شده است که گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر از آن بازدید می‌کنند. معماری دیوارهای خانه رئیسعلی دلواری سفید رنگ هستند. سفیدی خانه همانند نگینی در دلوار می‌درخشد و چشمان گردشگران را به خود خیره می‌کند.

موزه وایت هاوسموزه وایت هاوس

یکی از جاذبه های گردشگری بوشهر که در بندر سیراف قرار دارد، موزه وایت هاوس است که به نام دکتر دیوید وایت هاوس که یک‌ پزشک بریتانیایی بود نامگذاری شده است. در این موزه آثاری که دکتر هنگام حفاری بخش‌هایی از بندر سیراف کشف کرده نگهداری می‌شود که بیشتر آن‌ها به‌ موزه بریتانیا منتقل شده و برخی از آن‌ها در این موزه نگهداری می‌شوند که از جمله می‌توان به فسیل‌های متنوع و انواع صدف‌ها اشاره کرد.

عمارت کازرونیعمارت کازرونی

عمارت کازرونی یکی از عمارت‌های باشکوه و زیبا در بافت قدیم بوشهر است که در سال ۱۳۸۰ به ثبت ملی رسیده که در زمان قاجار در دو طبقه ساخته شده و در زمان قدیم بسیاری از تصمیمات تجاری و بازرگانی در این خانه گرفته می‌شد و به همین دلیل به تجارتخانه هم معروف است. معماری این خانه از سنگ‌های فسیلی و ساروج و به سبک خانه‌های قدیم بوشهر است و پنجره‌های چوبی و متعدد آن برای تهویه هوا و خنک کردن فضای داخلی عمارت استفاده می‌شدند.

پارک ها و سواحل معروف بوشهر

یکی از جاذبه های گردشگری بوشهر که زیبایی و آرامش بسیار برخوردار است سواحل زیبای آن است. در ادامه این سواحل را به شما معرفی خواهیم نمود.

ساحل ریشهرساحل ریشهر بوشهر

یکی از جاذبه های گردشگری بوشهر که در بخش جنوبی و در ۱۲ کیلومتری این شهر قرار دارد ساحل ریشهر است که به عنوان منطقه باستانی شناخته می‌شود. در این پارک علاوه‌بر تماشای طبیعت زیبا از سواحل خلیج فارس و دیدن تاریخ و تمدن ایران باستان می‌توانید از قایق‌سواری، شنا و پیاده‌روی در ساحل لذت ببرید.

ساحل آب شیرین کن بوشهرساحل آب شیرین کن بوشهر

اگر قصد ماجراجویی دارید بهتر است به ساحل آب شیرین کن بوشهر که در خیابان بهمنی، خیابان دانشگاه خلیج قرار دارد بروید. در این ساحل علاوه‌بر پارک ساحلی با منظره خلیج فارس می‌توانید از امکانات پارک که برای مسافران فراهم شده استفاده کنید. همچنین در اطراف این پارک ساحلی کافه، رستوران و بوفه‌هایی که غذاهای فست‌فود و محلی عرضه می‌کنند قرار دارند.

بوستان ساحلی شغاببوستان ساحلی شغاب

بوستان ساحلی شغاب یکی از پارک‌های قدیمی بوشهر است که در خیابان بهمنی، خیابان ساحلی واقع شده و دارای چشم‌انداز زیبا از دریا خلیج فارس، امکانات کمپینگ و امکانات تفریحی و سرگرمی بسیاری است.

پارک ساحلی صدفپارک ساحلی صدف

از دیگر پارک‌های ساحلی معروف بوشهر پارک ساحلی صدف در کنار ساحل خلیج فارس است. این پارک علاوه‌بر چشم‌انداز زیبا خلیج فارس دارای فضای سرسبز و زیبایی است که می‌توانید ساعاتی را در این پارک زیبا استراحت و تفریح کنید.

ساحل بنودساحل بنود

یکی از جاذبه های گردشگری بوشهر و سواحل زیبای این شهر که در روستای بنود واقع شده ساحل بنود است که با موج‌های خروشان، صخره‌های ساحلی و غارهای شگفت‌انگیزی که امکان آبتنی دارد، شناخته می‌شود که امکان کمپ کردن و شب‌مانی برای مسافران فراهم است.

ساحل دلارام بوشهرساحل دلارام بوشهر

از طریق مسیر بوشهر به دَیِر می‌توانید طی کمتر از ۱ ساعت خود را به ساحل دلارام برسانید. این ساحل باصفا در حوالی بخش دلوار استان بوشهر (نزدیکی روستای دلارام) قرار گرفته است و به داشتنی فضایی آرام و بکر مشهور است. مقصدی مناسب برای تفریحات آبی در فصل سرما به همین خاطر یکی از جاهای دیدنی بوشهر در پاییز و زمستان است.

تفریحات ساحل دلارام

  • قایق سواری
  • ماهیگیری
  • دوچرخه سواری
  • پاراگلایدر
  • شن بازی

آدرس: بوشهر، دلوار، روستای دل آرام

پارک باسیدونپارک باسیدون

پارک باسیدون از جمله پارک‌های معروف بوشهر و دارای چشم‌انداز زیبا خلیج فارس است که فضای سبز و پوشش گیاهی متنوع و زیبایی دارد و به دلیل نزدیکی به بافت قدیمی بوشهر و وجود لنگرگاه کشتی‌های بار انداز در بین گردشگران بسیار معروف است‌.

چشمه آبگرم اهرمچشمه آبگرم اهرم

چشمه آبگرم اهرم که در اهرم، خیابان آب گرم واقع شده، در بین ۵ چشمه برتر کشور قرار دارد و یکی از دهکده‌های آب درمانی استان بوشهر است که آب آن دارای خواص فوق‌العاده‌ای است. دمای آب این چشمه آبگرم بین ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است و از دو استخر و ۱۰ حمام تشکیل شده و یک بازار هفتگی هم دارد و می‌توانید در این مجموعه و فضای اطراف آن لحظات خوشی را سپری کنید.

نخلستان های بوشهرنخلستان های بوشهر

نخلستان‌های بوشهر از جمله جاذبه های گردشگری بوشهر است که می‌توانید در سفر به بوشهر ببینید. بیشترین نخل‌های بوشهر در بخش دشتستان، جم، دشتی و آبپخش قرار دارند که می‌توانید برای دیدن نخل‌های سر به فلک کشیده، دیدن آیین خرماچینی و گردشگری در نخلستان‌ها به این مناطق بروید.

سوغات بوشهر

بخش شیرینی : شیره خرما، ارده، حلوای راشی، حلوای سنگک، خارک پخته، حلوای مسقطی

بخش صنایع دستی : گبه، گلیم، انواع حصیرها و سبدهای بافته شده از برگ درخت نخل، عبا

سخن پایانی

بندر بوشهر از جمله شهرهای توریستی و محبوب میان مسافرانی است که قصد سفر به جنوب ایران و آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم مردم این منطقه را دارند. از طرفی جاذبه های گردشگری بوشهر، طبیعت بکر و سواحل خلیج فارس بوشهر در بین مردم محبوبیت بسیاری دارد و همین سبب شده تا سالانه گردشگران بسیاری به بوشهر سفر کنند تا از جاذبه های گردشگری بوشهر بهره ببرند.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سی شنو..برای شنا آبگرم اهرم تنگستان..غوچرک اهرم..روستای گل انگون تنگستان. روستای دل آرام دلوار..نخلستان های اهرم.(.هشدار آبگرم میر احمد جایست خطر آفرین مواظب باشید 😡😡)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا