خواندنی

هر چیزی که راجع به خواص خربزه و مضرات آن باید بدانید!

از آنجایی که فصل میوه های تابستانی رسیده است، می خواهیم به خواص خربزه و مضرات آن اشاره کنیم. خربزه یک میوه ی آلرژی زا می باشد، بنابراین هرکسی نمی تواند، به راحتی از خربزه استفاده کند. 

به گزارش تجارت امروز؛ خربزه از خانواده کدوییان است که پوست آن سبز روشن می باشد. با توجه به شروع تابستان، با دانستن خواص خربزه، دقت بیشتری در مصرف آن خواهید داشت.

معرفی خواص خربزه و مضرات آن

خربزه یک میوه ی تابستانی است که طرفداران مخصوص خودش را دارد. معمولا از این میوه به عنوان عصرانه در سالاد استفاده می کنند. علاوه بر طعم شیرین دو ست داشتنی، خواص و مضرات خربزه نیز مهم است که با توجه به این موضوع می توانید در رژیم غذایی خود جا بدهید.

خواص خربزه

خربزه، دارای ویتامین های مغذی، معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها می باشد. همچنین ویتامین C موجود در خربزه، باعث شده تا به یک میوه ی مفید تبدیل شود. علاوه بر این با ضررهایی از جمله مشکلات گوارشی همراه است که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

خواص خربزه، کمک به سلامت قلب

در این بخش از خواص و مضرات خربزه به مفید بلودن آن برای قلب اشاره می کنیم. مصرف خربزه به دلیل داشتن پتاسیم و فیبر، می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند. پتاسیم به عنوان یک ماده معدنی مهم، باعث کاهش فشار خون و تقویت عضلات قلب می‌شود.

خواص خربزه، تقویت سیستم ایمنی

از آنجایی که خربزه ویتامین C و آنتی اکسیدان دارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و همین باعث می شود تا بدن در برابر بیماری و التهاب مقاوم باشد.

خواص و مضرات خربزه، کاهش خطر سرطان

از جمله خواص خربزه، به کاهش خطر سرطلان می توان اشاره کرد. دلیل آن هم وجود مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان در این میوه است.

افزایش هیدراتاسیون

مصرف خربزه به دلیل داشتن مقدار بالای آب و الکترولیت‌ها، می‌تواند به حفظ هیدراتاسیون بدن در فصل تابستان کمک کند. از جمله خواص خربزه می توان به این مورد اشاره کرد.

خواص خربزه، کاهش التهاب

از مهم ترین خواص خربزه، می توان به وجود ویتامین C اشاره کرد که التهاب بدن را به شدت کاهش می دهد.

خواص خربزه؛ حفظ سلامت پوست

ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خربزه، می‌توانند به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک کنند.

خواص خربزه، کاهش خطر افتادگی

مصرف خربزه به دلیل داشتن پتاسیم، می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و کاهش خطر افتادگی کمک کند. به این مورد خیلی دقت کنید، چرا که استحکام استخوان بسیار مهم است.

خواص خربزه برای تقویت سلامت چشم‌ها

از شگفت انگیزترین خواص خربزه، می توان به ویتامین A و آنتی اکسیدان های موجود در خربزه اشاره کرد. این ویژگی باعث می شود تا به سلامت چشم کمک کند.

تامین آب بدن

بیشتر آن حدود ۹۰ درصد آب است، بنابراین برای رفع تشنگی ایده آل است.
محتوای قند آن بسیار کم است، حدود ۶٪، که آن را برای حفظ وزن ایده آل می کند.
این یک غذای با انرژی خنک کننده است که آن را برای فصل تابستان که نیاز به باز کردن و خنک شدن داریم مناسب می کند.

معرفی خواص خربزه برای کبد

خربزه به دلیل داشتن مواد مغذی مثل آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی، می‌تواند برای سلامت کبد مفید باشد. برخی از فواید خربزه برای کبد عبارتند از:

تصفیه کبد

خربزه به دلیل داشتن مقدار زیادی آب، می‌تواند به تصفیه کبد کمک کند. آب موجود در خربزه به عنوان یک ماده آب‌گریز، باعث افزایش تولید ادرار می‌شود که در نتیجه به تخلیه سموم از بدن کمک می‌کند.

کاهش التهاب کبد

به دلیل وجود آنتی اکسیدان در خربزه باعث می شود تا التهاب کبد را کم کند. همچنین التهاب کبد ممکن است ناشی از بیماری‌های مختلفی مانند چربی‌کبدی، هپاتیت و سایر بیماری‌های کبدی باشد.

کاهش ریسک بیماری‌های کبدی

از جمله خواص خربزه، وجود فیبر بالا در این میوه است که، موجب شده تا خطر ابتلا به بیماری های کبد را کاهش دهد.

کنترل سطح قند خون

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف خربزه می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند که این مسئله به طور مستقیم به بهبود سلامت کبد مربوط می‌شود.

مضرات خربزه

مشکل خربزه می تواند میزان بالای آب آن باشد. این ممکن است خوب به نظر برسد، در واقع یک غذای فوق العاده برای حذف از وعده های غذایی است، به خصوص در زمان ناشتا. اما چیزی که معمولا اتفاق می افتد این است که آن را به عنوان دسر می خوریم.

از آنجایی که خربزه بسیار غنی از آب است، عملاً نیازی به هضم ندارد و به سرعت به روده می رود. اگر بعد از شام یا ناهار مصرف کنیم با هضم پروتئین ها و غلات مخلوط می شود که معمولاً کند است و باعث تخمیر و سوء هاضمه می شود.

آب بیش از حد همچنین می تواند اسیدهای معده را که در فرآیند گوارش نقش دارند رقیق کند.

بعد از هفت شب ظرفیت هضم ما کاهش می یابد و روند هضم کند می شود. اگر غذاهایی که می خوریم به درستی ترکیب نشوند، هضم غذا بسیار سنگین تر می شود.

دلیل دیگری که باعث می شود خوردن خربزه در عصر جالب نباشد این است که می تواند باعث شود شب ها برای ادرار کردن از خواب بیدار شویم و در نتیجه کیفیت خواب ما را تغییر دهد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا